script til USB backup
Fra : Lars P. Magnussen

Dato : 13-01-06 14:40

Linux ligger ikke på rygraden (endnu). så jeg mangler en god ide til et
rdiff-backup script.
Har USB diske, som mountes i /mnt/bu
Kun en disk af gangen, som sidder en uge af gangen, og skiftes så med en
anden magen til.
Jeg ønsker at have et antal "parallelle" fulde uge backups på disken, derfor
har jeg lavet et script, som monterer og danner
/mnt/bu/yyyyww når jeg ombytter diskene.
Backup køres af cron fra et script. Da det script har faste directory
referencer, så ville det være smart, på en eller anden måde at foretage en
mapning til ugens directory på USB-disken.
Nogen gode ideer ?

Mvh
Lars P. Magnussen

Fra : Søren Steinmetz

Dato : 13-01-06 14:52

"Lars P. Magnussen" <nix_spam_lpm@magnatek.nejtak> skrev i en meddelelse

> Kun en disk af gangen, som sidder en uge af gangen, og skiftes så med en
> anden magen til.

Samme setup bruger jeg.

> Jeg ønsker at have et antal "parallelle" fulde uge backups på disken,
derfor
> Nogen gode ideer ?

Bruger selv rsnapshot (http://www.rsnapshot.org/)
Den laver ganske vist en fuld og derefter incremental backups,
med daglig, ugentlig og månedslig opdeling .
(ikke set om den har års opdeling også, så lang tid har den ikke kørt endnu)

Den kan en del, men er enkel at sætte op og gå til.

Mvh
Søren Steinmetz

Fra : Lars P. Magnussen

Dato : 14-01-06 17:53

> Bruger selv rsnapshot (http://www.rsnapshot.org/)
> Den laver ganske vist en fuld og derefter incremental backups,
> med daglig, ugentlig og månedslig opdeling .

Det ser jo smart nok ud, men er, som du skriver, baseret på en fuld backup
og derefter ændringer.
Det jeg tænkte var at foretage en fuld backup med ændringer inden for hver
uge, dvs. spredt over disken, så længe der er plads nok. Altså ugevis
rotation over hele disken.
Jeg bilder mig ind at det er sikrere, men det kan jo være falsk tryghed
Måske hellere nogle flere fysiske diske at skifte med.

Mvh
Lars P. Magnussen

Fra : Søren Steinmetz

Dato : 14-01-06 20:11

"Lars P. Magnussen" <larspm_nix_spam@magnatek.dk.nejtak> skrev i en
meddelelse news:j_9yf.106$X66.74@news.get2net.dk...

> Det jeg tænkte var at foretage en fuld backup med ændringer inden for hver
> uge, dvs. spredt over disken, så længe der er plads nok. Altså ugevis
> rotation over hele disken.

Nu har jeg ikke rodet så meget igennem i rsnapshot,
men muligvis det kan ændres i config et sted.

Ellers et script der beregner ugenummer og så laver en daglig incremental
indenfor hver uge (med fuld backup på ugens første dag) ?

Mvh
Søren Steinmetz