emit i mkinitrd
Fra : Ukendt

Dato : 12-01-06 21:53

Jeg undrer mig lidt over emit funktionen i mkinitrd på Fedora Core 4.90:

emit()
{
NONL=""
if [ "$1" == "-n" ]; then
NONL="-n"
shift
fi
echo $NONL "$@" >> $RCFILE
}

Hvorfor så kompliceret? Kunne man ikke blot have skrevet:

emit()
{
echo "$@" >> $RCFILE
}

--
Kasper Dupont -- Rigtige mænd skriver deres egne backupprogrammer
#define _(_)"d.%.4s%."_"2s" /* This is my new email address */

Fra : Stig H. Jacobsen

Dato : 13-01-06 18:02

On Thu, 12 Jan 2006 21:53:29 +0100, Kasper Dupont wrote:

> Hvorfor så kompliceret? Kunne man ikke blot have skrevet:
>
> echo $NONL "$@" >> $RCFILE

Her får echo 2 argumenter (argv[0-1]), hvis -n bruges.

> echo "$@" >> $RCFILE

Her får echo altid kun ét argument (argv[0]) og hvis argumentet
starter med '-n', så vil echo forsøge at fortolke hele argv[0]
som options - der kommer så sikkert fejlmeddelelser om ugyldige
argumenter.

--
Stig

Fra : Kent Friis

Dato : 13-01-06 20:27

Den Fri, 13 Jan 2006 17:01:32 +0000 (UTC) skrev Stig H. Jacobsen:

> [...]
> starter med '-n', så vil echo forsøge at fortolke hele argv[0]
> som options - der kommer så sikkert fejlmeddelelser om ugyldige

Bemærk at der står "$@" og IKKE "@*".

Mvh
Kent

Fra : Peter Makholm

Dato : 13-01-06 20:44

Kasper Dupont <87482685378783384155@expires.23.feb.2006.kasperd.net.invalid> writes:

> emit()
> {
> NONL=""
> if [ "$1" == "-n" ]; then
> NONL="-n"
> shift
> fi
> echo $NONL "$@" >> $RCFILE
> }
>
> Hvorfor så kompliceret?

Jeg overvejer lidt om det skulle være et forsøg på at få echo til at
skrive noget ud der begynder med '-n'. Nogen der kan det?

Det er ikke noget problem at få den til at skrive en linje der
begynder med ' -n', men ikke uden et mellemrum.

--
Peter Makholm | What if:
peter@makholm.net | Tanenbaum had convinced Linus that his

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 13-01-06 21:03

Peter Makholm <peter@makholm.net> writes:

>Det er ikke noget problem at få den til at skrive en linje der
>begynder med ' -n', men ikke uden et mellemrum.

Solaris' man-side til echo er meget fornem her:

USAGE
Portable applications should not use -n (as the first argu-
ment) or escape sequences.

The printf(1) utility can be used portably to emulate any of
the traditional behaviors of the echo utility as follows:

o The Solaris 2.6 operating environment or compatible
version's /usr/bin/echo is equivalent to:

printf "%b\n" "$*"

o The /usr/ucb/echo is equivalent to:

if [ "X$1" = "X-n" ]

then

shift

printf "%s" "$*"

else

printf "%s\n" "$*"

fi

New applications are encouraged to use printf instead of
echo.

Mvh.
   Klaus.

Fra : Kent Friis

Dato : 13-01-06 21:25

Den Fri, 13 Jan 2006 20:02:58 +0000 (UTC) skrev Klaus Ellegaard:

> Solaris' man-side til echo er meget fornem her:

> [...]

Ja det ligner jo lidt, men når man skifter printf ud med echo, er
man jo tilbage hvor man startede...

Mvh
Kent