Linux system
Fra : Thomas

Dato : 11-01-06 22:39

Hej

JEg er grøn i linux men kunne godt tænke mig at få nogle erfaringer, hvilken
distribution skal man starte med?

Håber nogen lige har lyst til at give en amatør et par fif.

Thomas

Fra : Sune Vuorela

Dato : 11-01-06 22:56

On 2006-01-11, Thomas <thomas_fly@mailme.dk> wrote:

> JEg er grøn i linux men kunne godt tænke mig at få nogle erfaringer, hvilken
> distribution skal man starte med?

1) Den du kender
2) den dine venner bruger
3) en der er let at få hjælp til => en der ligger højt på
distrowatch.com

> Håber nogen lige har lyst til at give en amatør et par fif.

Vær klar til at glemme alle dine dårlige windowsvaner:
Lad være med at fjolle rundt som Administrator
At man ikke har noget ledig ram er ikke et dårligt tegn.

/Sune

Fra : Peter Mogensen

Dato : 11-01-06 23:01

Sune Vuorela wrote:

> 1) Den du kender
> 2) den dine venner bruger
> 3) en der er let at få hjælp til => en der ligger højt på
> distrowatch.com

.... og hvis ovenstående stadig ikke afgør det, så prøv Ubuntu.

Peter

Fra : Sune Vuorela

Dato : 11-01-06 23:05

On 2006-01-11, Peter Mogensen <apm-at-mutex-dot-dk@nospam.no> wrote:
> ... og hvis ovenstående stadig ikke afgør det, så prøv Ubuntu.

den ligger 1+11 på distrowatch ;)

/Sune

Fra : Niels

Dato : 12-01-06 00:24

Sune Vuorela skrev:

> den ligger 1+11 på distrowatch ;)

Ja, men Kubuntu ligger stadig under Damn Small Linux, selvom den jo nok er
mere anbefalelsesværdig til Thomas.

--
Niels

Fra : Sune Vuorela

Dato : 12-01-06 00:27

On 2006-01-11, Niels <elgaard@agol.dk> wrote:

> Ja, men Kubuntu ligger stadig under Damn Small Linux, selvom den jo nok er
> mere anbefalelsesværdig til Thomas.

Jeg ville - selvom jeg kørte ubuntu med kde desktop sige at jeg brugte
ubuntu og ikke kubuntu, saa jeg er ikke helt sikker på at placeringerne
passer helt ;)

/Sune

Fra : Jacob Tranholm

Dato : 11-01-06 23:08

Thomas skrev:
> [...]
> distribution skal man starte med?
>
> Håber nogen lige har lyst til at give en amatør et par fif.

Start med at prøve en Live distribution, hvor du bare kan starte op fra
en CD (eller DVD) uden ændringer på din harddisk. Her ville jeg nok
starte op med den gamle klassiker Knoppix
<http://www.knopper.net/knoppix/index-en.html>, men der er mange
valgmuligheder på dette punkt.

Når du så har lært lidt om Linux fra din Live CD, er der et bredt udvalg
af brugervenlige distributioner, der er nemme at gå til. Dette kunne
være Mandriva <http://www.mandrivalinux.com/>, OpenSUSE
<http://www.opensuse.org/>, Ubuntu <http://www.ubuntulinux.org/> eller
min personlige favorit: Kubuntu <http://www.kubuntu.org/>... Men der er
lige så mange holdninger til dette spørgsmål som der er Linux-brugere.
Og du bliver muligvis nødt til at prøve dig frem for at finde den
distribution, der passer til dig.

Hvis du har en ven eller bekendt, der anvender Linux, kunne det muligvis
være hensigtsmæssigt at vælge den samme distribution, som han/hun
bruger. Så er der også en nem mulighed for hjælp...

--
Mvh. Jacob Tranholm
http://jtranholm.dk/

Fra : andy

Dato : 12-01-06 00:47

Jacob Tranholm skrev:

> [...]
> være hensigtsmæssigt at vælge den samme distribution, som han/hun
> bruger. Så er der også en nem mulighed for hjælp...

Førdst vil jeg sige velkommen til dig, og håber at du bliver.
Så vil jeg nok som en af de andre sagde var at hente en live-cd og se
det. og derefter hente en 5 -6 forskelige og se hvilken der falder mest
i din smag.
Jeg fandt førdst min enelig for 2 år siden, men der kommer jo hele tiden
nye til.
Men du skal ikke være så bange for at der er så mange forskelige linuxer.
De fleste er meget ens. Det der er den størdste forskeld er hvordan de
ser grafisk ud & deres pakke systemt. og hvor mange pakker der kan
instalers via pakke systemet.

Fra : Klaus Eriksen

Dato : 13-01-06 21:48

Jeg har lavet en miniguide i installation af Fedora, Mandriva og Ubuntu,
måske du kan bruge den. http://www.aigis.dk/it/10_linux/linux.html

mvh.
Klaus Eriksen

Fra : Jacob Tranholm

Dato : 13-01-06 22:27

Klaus Eriksen skrev:
> Jeg har lavet en miniguide i installation af Fedora, Mandriva og Ubuntu,
> måske du kan bruge den. http://www.aigis.dk/it/10_linux/linux.html
>
> mvh.
> Klaus Eriksen

Udmærket guide!!! Jeg har kun læst Ubuntu installationen og her har jeg
et par tilføjelser angående dit valg i forbindelse med installationen af
Realplayer, Sun Java og Flashplayer. Jeg foretrækker altid selv, at have
alle filer inkluderet i apt-pakkesystemet, og i din installation kommer
Realplayer, Sun Java og Flashplayer til at stå udenfor...

Disse pakker er ret nemme at installere igennem standardsystemet, hvor
følgende skulle fungere med de nuværende versioner:

# sudo -s
# echo "deb http://packages.freecontrib.org/ubuntu/plf/ breezy free
non-free" >> /etc/apt/sources.list
# apt-get update
# apt-get install realplay flashplugin-nonfree sun-j2re1.5

For den danske version af Nvu har jeg desværre ikke kendskab til et
offentligt tilgængeligt site, hvorfra denne pakke kan installeres.

--
Mvh. Jacob Tranholm
http://jtranholm.dk/

Fra : Klaus Eriksen

Dato : 13-01-06 23:27

Den Fri, 13 Jan 2006 22:27:23 +0100. skrev Jacob Tranholm:

> [...]
>
> For den danske version af Nvu har jeg desværre ikke kendskab til et
> offentligt tilgængeligt site, hvorfra denne pakke kan installeres.

Det ser noget lettere ud at installere Real Player, Java og Flash på den
måde - jeg overvejer at lave en revision af min miniguide, så
efterinstallation kan blive lidt mere overskuelig.

mvh.
Klaus