Apt-get spørgsmål...
Fra : Jacob Tranholm

Dato : 11-01-06 14:29

Hvordan fortæller man 'apt-get', at et program allerede er installeret???

På Kubuntu Linux har jeg selv lavet nogle deb-pakker med fx dansk
firefox 1.5 og dansk thunderbird 1.5rc2, hvor jeg har anvendt guiden:
http://www.tldp.org/HOWTO/Debian-Binary-Package-Building-HOWTO/
Disse pakker har fået navnene 'firefox-jt' og 'thunderbird-jt' (mine
initialer) så der ikke er forvirring om hvilke pakker, der er originale.
Men visse pakker, som fx 'mozilla-mplayer', kræver, at enten 'mozilla'
eller 'firefox' er installeret for at kunne installere pakken. Er det
muligt at fortælle apt-get, at 'firefox-jt' vil erstatte 'firefox' i
alle disse situationer...

Min 'control' for firefox-jt er:
-----
Package: firefox-jt
Version: 1.5
Section: web
Maintainer: Jacob Tranholm <jt@jtranholm.dk>
Depends: fontconfig, psmisc, debianutils (>= 1.16), libatk1.0-0 (>=
1.9.0), libc6 (>= 2.3.4-1), libcairo2 (>= 1.0.2), libfontconfig1 (>=
2.3.0), libfreetype6 (>= 2.1.5-1), libgcc1 (>= 1:4.0.1), libglib2.0-0
(>= 2.8.0), libgtk2.0-0 (>= 2.8.0), libidl0, libjpeg62, libkrb53 (>=
1.3.2), libpango1.0-0 (>= 1.10.1), libpng12-0 (>= 1.2.8rel), libstdc++6
(>= 4.0.1), libx11-6, libxcursor1 (>> 1.1.2), libxext6, libxfixes3,
libxft2 (>> 2.1.1), libxi6, libxinerama1, libxrandr2, libxrender1,
libxt6, zlib1g (>= 1:1.2.1)
Suggests: latex-xft-fonts, xprint
Conflicts: mozilla-firefox, firefox
Replaces: mozilla-firefox, firefox
Architecture: i386
Firefox is a redesign of the Mozilla browser component, similar to
Galeon, K-Meleon and Camino, but written using the XUL user interface
language and designed to be lightweight and cross-platform.
-----

--
Mvh. Jacob Tranholm
http://jtranholm.dk/

Fra : Rene Joergensen

Dato : 11-01-06 15:13

Jacob Tranholm <jacob_tranholm@hotmail.com> wrote:

> [...]
> eller 'firefox' er installeret for at kunne installere pakken. Er det
> muligt at fortælle apt-get, at 'firefox-jt' vil erstatte 'firefox' i

Prøv at tilføje en

Provides: firefox, mozilla-firefox

Kan så tilrettes med de korrekte navne.

--
-René

Fra : Jacob Tranholm

Dato : 11-01-06 16:06

Rene Joergensen skrev:

> Prøv at tilføje en
>
> Provides: firefox, mozilla-firefox
>
> Kan så tilrettes med de korrekte navne.

Mange tak for hjælpen... Jeg har netop afprøvet med min firefox, og det
fungerer så 'mozilla-mplayer' pakken kan installeres uden problemer.

--
Mvh. Jacob Tranholm
http://jtranholm.dk/

Fra : Jacob Sparre Anderse~

Dato : 11-01-06 15:51

Jacob Tranholm skrev:

> [...]
> installere pakken. Er det muligt at fortælle apt-get, at
> 'firefox-jt' vil erstatte 'firefox' i alle disse situationer...

thunderbird« i de to »control«-filer.

Ellers er det vist ret almindeligt at man putter sine initialer i
versionskoden og ikke i selve pakkenavnet.

Jacob
--
klynke, v., være uenig med Anders Fogh Rasmussen

Fra : Jacob Tranholm

Dato : 11-01-06 16:18

Jacob Sparre Andersen skrev:

> thunderbird« i de to »control«-filer.
>
> Ellers er det vist ret almindeligt at man putter sine initialer i
> versionskoden og ikke i selve pakkenavnet.
>
> Jacob

Mange tak for hjælpen... Jeg har netop afprøvet med at tilføje
'Provides: mozilla-firefox, firefox' i min firefox, og det fungerer så
'mozilla-mplayer' pakken kan installeres uden problemer.

Jeg vil overveje dit råd om i stedet at anvende mine initialer i
versionsnummeret, men i øjeblikket er det ikke en standard-version af
firefox, der er pakket i min 'firefox-jt' pakke, og jeg vil meget nødigt
have den overskrevet af en standard-version... Og derfor beholder jeg
nok initialerne i pakkenavnet. Jeg har et par computere stående på
lokalnetværket, der alle henter "-jt" pakkerne fra min server.

--
Mvh. Jacob Tranholm
http://jtranholm.dk/

Fra : Sune Vuorela

Dato : 11-01-06 17:16

On 2006-01-11, Jacob Tranholm <jacob_tranholm@hotmail.com> wrote:
> [...]
> nok initialerne i pakkenavnet. Jeg har et par computere stående på
> lokalnetværket, der alle henter "-jt" pakkerne fra min server.

Hvis du giver den et par ekstra epoch'er i versionsnummeret, så burde du
være sikker på at det ikke sker

/Sune

Fra : Peter Makholm

Dato : 11-01-06 18:48

Jacob Tranholm <jacob_tranholm@hotmail.com> writes:

> [...]
> firefox, der er pakket i min 'firefox-jt' pakke, og jeg vil meget
> nødigt have den overskrevet af en standard-version...

Læs apt_preferences(5) den beskriver hvordan du får apt til at
foretrække en version hentet fra din egen server i stedet for en
version hentet fra Debians arkiv.

--
Peter Makholm | Wisdom has two parts:
peter@makholm.net | 1) having a lot to say, and

Fra : Jacob Tranholm

Dato : 11-01-06 19:10

Peter Makholm skrev:

> Læs apt_preferences(5) den beskriver hvordan du får apt til at
> foretrække en version hentet fra din egen server i stedet for en
> version hentet fra Debians arkiv.

Nu skal vi heller ikke lave et større problem ud af det, i øjeblikket
ligger der (kun) 7 forskellige pakker på min private server, hvor jeg
enten ikke var tilfreds med ubuntu's kompilering eller pakkerne ikke var
tilgængelige på de offentlige servere.

Indtil for nogle få måneder siden anvendte jeg altid Gentoo på både
serveren og arbejdscomputerne, men så skulle jeg prøve noget nyt og
skiftede til Debian Sarge på serveren og Kubuntu på arbejdscomputerne,
men de gamle vaner med selv at korrigere fejl og mangler, som man ikke
er tilfreds med, er svære at lægge fra sig...

--
Mvh. Jacob Tranholm
http://jtranholm.dk/

Fra : Ukendt

Dato : 11-01-06 19:21

Jacob Tranholm wrote:
> [...]
> men de gamle vaner med selv at korrigere fejl og mangler, som man ikke
> er tilfreds med, er svære at lægge fra sig...

hehe... emerge hvad man vil have, det er lækkert, især når koden så
passer lige efter ens behov. Men det kan være lidt træls at skulle
rekompilere openoffice fordi man har glemt en tig, det tager jo monster
lang tid og især når man allerede har ventet og så er der lige en "Dooh"
oplevelse.

Men debian er nu vældigt godt nå man ikke vil kompilere alt for meget.

René Madsen --- Webhotel, PHP/MySQL, 500Mb, 5xPOP3 for kun 9,-/md.
Schultz Consult --- www.schultzconsult.dk/Hosting
Din IT Leverandør --- tlf. 46 95 08 81 / 28 34 36 85

Fra : Jacob Tranholm

Dato : 11-01-06 23:42

Schultz Consult - [René Madsen] skrev:

> [...]
> rekompilere openoffice fordi man har glemt en tig, det tager jo monster
> lang tid og især når man allerede har ventet og så er der lige en "Dooh"

Ja... Openoffice.org er et tungt program at kompilere, men sædvanligvis
brugte jeg ikke computerne hver nat, og her kunne openoffice sagtens nå
at blive kompileret. - Specielt hvis du også anvender distcc...

Jeg vil stadig sige, at Gentoo er den hurtigste og mest stabile
linux-distribution, da alle programmer er tilpasset til din hardware. Og
jeg skiftede ikke, fordi jeg var træt af Gentoo, men udelukkende fordi
jeg havde brug for nye udfordringer.

> Men debian er nu vældigt godt nå man ikke vil kompilere alt for meget.

Jeg vænner mig stadig til både Kubuntu og Debian, og jeg må indrømme, at
Debian Sarge er meget velvalgt til server-brug, hvor det hele fungerer
upåklageligt. På mine arbejdscomputere er jeg også glad for Kubuntu, men
der er mange steder, hvor tingene skal håndteres anderledes end på
Gentoo. Og for visse problemer må jeg også indrømme, at jeg har taget
udgangspunkt i nogle af Gentoo's løsninger, hvor jeg muligvis bryder
lidt med nogle af tankerne bag Kubuntu/Ubuntu...

--
Mvh. Jacob Tranholm
http://jtranholm.dk/

Fra : Ukendt

Dato : 14-01-06 11:53

Jacob Tranholm wrote:
> Ja... Openoffice.org er et tungt program at kompilere, men sædvanligvis
> brugte jeg ikke computerne hver nat, og her kunne openoffice sagtens nå
> at blive kompileret. - Specielt hvis du også anvender distcc...

Sådan noget skidt, har massere af maskiner der køre Gentoo og så har jeg
siddet med en langsom maskine og bare ventet på at den blev færdig og så
kunne man bare havde brugt distcc, den har jeg ikke stødt på før nu. Men
sådan er det jo når man er gået fra FreeBSD og over til Gentoo.
Jeg gik fra linux til FreeBSD, fordi der i sin tid ikke var et
ordentligt fungerende pakkesystem, men så kom Debian med et fornuftigt
pakkesystem og så siden Gentoo. Gentoo er simpelthen det bedste system
jeg har oplevet til dato og det bliver da ikke dårligere at jeg nu kan
installere en computer på meget kort tid.

Gentoo er det også det nemmeste system at gå til fra BSD verdenen,
bortset fra at man skal ikke ind i portage strukturen for at installere
f.eks. mc, blot emerge mc.

> [...]
> udgangspunkt i nogle af Gentoo's løsninger, hvor jeg muligvis bryder
> lidt med nogle af tankerne bag Kubuntu/Ubuntu...

Jeg har kørt Ubuntu på min bærbare fordi det tog for lang tid på den at
kompilere gentoo, men med distcc, ryger ubuntu en tur til fordel for
gentoo. Jeg kan godt lide at det er mig der har bestemt, hvordan den
skal være optimeret. Og så er det klart nemmere at have samme system på
alle de maskiner jeg arbejder på, så er strukturen af filer den samme på
alle maskiner, server/workstation og som tynd klient.