root bonto
Fra : andy

Dato : 10-01-06 19:25

hvordan logger man ind hvis man ikke kan huske root og broger konto &
passwd, da det er længe siden jeg har brugt den pc.

Fra : Peter Mogensen

Dato : 10-01-06 18:41

andy wrote:
> hvordan logger man ind hvis man ikke kan huske root og broger konto &
> passwd, da det er længe siden jeg har brugt den pc.

mounter det filsystem /etc/shadow ligger på fra en anden installation og
sletter det hashede password for root. Gemmer, unmounter og rebooter.

Peter

Fra : Ukendt

Dato : 10-01-06 20:49

andy wrote:

> hvordan logger man ind hvis man ikke kan huske root og broger konto &
> passwd, da det er længe siden jeg har brugt den pc.

På nogle distributioner kan man slippe for password ved at
starte op i single user mode. Det gøres ved at give "1" som
argument til init. Bruger du GRUB kan du taste a for at
tilføje argumenter.

Hvis ikke single user mode kan bruges kan man stadigvæk få
en shell ved at skrive "init=/bin/sh" som argument til
kernen. Så skal man selv sørge for at rodfilsystemet bliver
mountet readwrite før man ændrer passwordet og readonly når
passwordet er ændret.

Hvis ikke din bootloader giver dig mulighed for at slippe
forbi, så må du boote fra et andet medie.

--
Kasper Dupont -- Rigtige mænd skriver deres egne backupprogrammer
#define _(_)"d.%.4s%."_"2s" /* This is my new email address */

Fra : Kent Friis

Dato : 10-01-06 22:49

Den Tue, 10 Jan 2006 20:49:24 +0100 skrev Kasper Dupont:

> [...]
>
> Hvis ikke single user mode kan bruges kan man stadigvæk få
> en shell ved at skrive "init=/bin/sh" som argument til

Det gælder vist også kun nogen "distributioner" - nærmere betegnet
Linux-distributioner. Eller kan *BSD også? Jeg tror helt bestemt
ikke Solaris x86 kan den slags tricks, og Xenix/SCO kan vist slet
ikke noget

(Der stod kun "pc", ikke noget om OS. Ja teoretisk kunne det være en
Windows-maskine hvor manden ikke kan huske at root hedder Administrator
i Windows-verdenen)

Mvh
Kent

Fra : Ukendt

Dato : 10-01-06 23:01

Kent Friis wrote:
> [...]
> Linux-distributioner. Eller kan *BSD også? Jeg tror helt bestemt
> ikke Solaris x86 kan den slags tricks, og Xenix/SCO kan vist slet

det er nok ikke helt ved siden af.

> (Der stod kun "pc", ikke noget om OS. Ja teoretisk kunne det være en
> Windows-maskine hvor manden ikke kan huske at root hedder Administrator
> i Windows-verdenen)

Jeg vil vælge at postulere at, hvis man vælger at kalde sig root i
stedet for administrator på en windows boks, så er der to årsager til det:

1) man bruger linux/bsd eller en anden unix variant og er root der og
ved, hvad root er for noget og kan og ikke bør osv. osv.
er da selv root på en del windows bokse, af den årsag at det er kortere
at taste og så er det vist også bare dogenskab

2) man vil være smart og har lige lært at det er administrator på unix...

Jeg vil tro at vedkommende køre en variant af unix, nok linux, men
teoretisk har du fuldstændig ret, ved ikke med BeOS, om det hedder root,
admin eller administrator eller måske noget helt fjerde?

René Madsen --- Webhotel, PHP/MySQL, 500Mb, 5xPOP3 for kun 9,-/md.
Schultz Consult --- www.schultzconsult.dk/Hosting
Din IT Leverandør --- tlf. 46 95 08 81 / 28 34 36 85

Fra : Kent Friis

Dato : 10-01-06 23:11

Den Tue, 10 Jan 2006 23:01:12 +0100 skrev Schultz Consult - [René Madsen]:

> det er nok ikke helt ved siden af.

> Jeg vil vælge at postulere at, hvis man vælger at kalde sig root i
> stedet for administrator på en windows boks, så er der to årsager til det:

Det skrev ikke at han havde omdøbt administrator til root, men da det
er en gammel boks han ikke har brugt længe, er det *teoretisk muligt*
at han udover at have glemt kodeordet også har glemt at det ikke
hedder root, men administrator. Det er dog ikke særlig sandsynligt.

> Jeg vil tro at vedkommende køre en variant af unix, nok linux, men
> teoretisk har du fuldstændig ret, ved ikke med BeOS, om det hedder root,
> admin eller administrator eller måske noget helt fjerde?

Heller ikke her.

Mvh
Kent

Fra : Ukendt

Dato : 10-01-06 23:21

Kent Friis wrote:

> [...]
> Linux-distributioner. Eller kan *BSD også? Jeg tror helt bestemt
> ikke Solaris x86 kan den slags tricks, og Xenix/SCO kan vist slet

Det har du selvfølgelig ret i. Jeg ved det virker på Linux. Jeg
tror man kan gøre noget tilsvarende på BSD. Og de andre ved jeg
egentlig ikke så meget om. Metoden med at boote fra et andet
medie virker uanset OS (men det kan være nødvendigt at skille
boksen ad for at få lov til det).

Fra : Mikkel C. Simonsen

Dato : 12-01-06 01:23

Kent Friis wrote:

> [...]
> Linux-distributioner. Eller kan *BSD også? Jeg tror helt bestemt
> ikke Solaris x86 kan den slags tricks, og Xenix/SCO kan vist slet

Det kan du også på BSD - og forøvrigt også på Mac OSX...

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen

Fra : Kent Friis

Dato : 12-01-06 20:15

Den Thu, 12 Jan 2006 01:23:07 +0100 skrev Mikkel C. Simonsen:

> Det kan du også på BSD - og forøvrigt også på Mac OSX...

Jeg har på fornemmelsen at du svarede på noget andet end jeg spurgte om
- det ser ud som om jeg spurgte om single user, men det var altså
"init=/bin/sh" jeg spurgte om. Alle *nix'er kan single-user.

Og hvis endelig OSX forstår init=/bin/sh, så er jeg næsten sikker på at
det ikke er ved at trykke 'a' i GRUB...

Mvh
Kent