Samba problemer
Fra : Dennis Olesen

Dato : 09-01-06 18:14

Hej

Jeg har prøvet at få samba til at fungere med windows xp pro men unden
held. Windows xp kan godt se samba serveren men kan ikke logge ind på
den. Der kommer ingen fjel når den prøver, der sker bare ingenting
login skærmen er stadigvæk synlig.

I smb.conf under global har jeg skrevet encrypt passwords = yes. Jeg
opretter brugernes password med smbpasswrd -a username.

Er nogen som kan hjælpe mig ?

Mvh

Dennis

Fra : Kent Friis

Dato : 09-01-06 18:18

Den 09 Jan 2006 17:14:02 GMT skrev Dennis Olesen:
> [...]
> held. Windows xp kan godt se samba serveren men kan ikke logge ind på
> den. Der kommer ingen fjel når den prøver, der sker bare ingenting

Du skal trykke OK

Ja det lyder måske som en tåbelig kommentar, men selvom MS er
berygtet for elendige fejlmeldinger, så plejer der altså at stå et
eller andet.

> I smb.conf under global har jeg skrevet encrypt passwords = yes. Jeg
> opretter brugernes password med smbpasswrd -a username.
>
> Er nogen som kan hjælpe mig ?

smbd.log?

Mvh
Kent

Fra : Dennis Olesen

Dato : 09-01-06 19:11

Kent Friis wrote:

> [...]
>
> Ja det lyder måske som en tåbelig kommentar, men selvom MS er
> berygtet for elendige fejlmeldinger, så plejer der altså at stå et

I smbd log står der følgende:

startsmbfilepwent_internal: failed to set 0600 permissions on password
file /etc/samba/smbpasswd. Error was permission denied. Uable to open
passdb database.

Hvad betyder det ?

mvh Dennis

Fra : Søren A Christensen

Dato : 09-01-06 20:43

Dennis Olesen wrote:

> [...]
>
> startsmbfilepwent_internal: failed to set 0600 permissions on password
> file /etc/samba/smbpasswd. Error was permission denied. Uable to open

Det betyder formentligt at den bruger der ejer filen ikke er samme
bruger som afvikler samba, eller at rettighederne til filen ikke er gode
nok, eller at den slet ikke findes, måske.

/Søren

Fra : Morten

Dato : 09-01-06 19:43

Hej Dennis

Er der ikke noget med at man skal logge ind som root første gang ?

Mvh
Morten

Fra : Jesper Juul-Mortense~

Dato : 09-01-06 23:01

On 09 Jan 2006 17:14:02 GMT, "Dennis Olesen" <olesen@c.dk> wrote:

>Er nogen som kan hjælpe mig ?

De forskellige dele af nedenstående har altid virket for mig:
http://daniel.fiser.cz/?go=samba

/Jesper

Fra : Dennis Olesen

Dato : 10-01-06 17:01

Tak for svarene. Der er nogle forskellige ting som jeg skal prøve.

mvh
Dennis