sshd er pludselig stået af
Fra : Martin Stender

Dato : 08-01-06 23:18

Hej alle,

Min Fedora 3 box hængte sig pludselig, og efter det, er sshd ikke
længere tilgængelig.

Bootlog'en påstår den bliver startet succesfuldt op, men man kan ikke
logge på. Webmin's sshd konfigurationspanel kan dog godt se at den
ikke kører.

var/log/secure siger:
sshd[4681]: Server listening on :: port 22.
sshd[4681]: error: Bind to port 22 on 0.0.0.0 failed: Address already
in use

Jeg ved ikke om sshd skal eksistere i xinetd, men den er der i alt fald
ikke.
Jeg fandt en tråd, som jeg ikke helt kan finde ud af om relaterer til
mit problem:
http://groups.google.dk/group/comp.security.ssh/browse_thread/thread/66e73eb2340030c0/f30a5a431bb5a34c?lnk=st&q=sshd+fatal%3A+Cannot+bind+any+address&rnum=4&hl=da#f30a5a431bb5a34c

Kan jeg være blevet hacket? Jeg bliver stort set forsøgt hacket
uafbrudt via ssh, men så vidt jeg kan se, er det endnu ikke lykkedes
nogle at komme ind.

Hvilket bringer mig til: Kan man (når sshd'en nu kommer op igen)
sætte den til at afvise en ipadresse efter f.eks. 5 forsøg?

På forhånd tak
Martin

Fra : Jesper

Dato : 14-02-06 18:51

> Hvilket bringer mig til: Kan man (når sshd'en nu kommer op igen)
> sætte den til at afvise en ipadresse efter f.eks. 5 forsøg?
Jeg ville anbefale dig at bruge nøgler, og så disable password login.