Problemer med DVD-rom
Fra : Krede

Dato : 09-01-06 09:26

Hejsa

Mit nyt indkøbte DVD-rom drev fungerer ikke korrekt sammen med Linux.
Under opstart kommer der ingen fejl meddelelser, men hvis jeg prøver at
mounte en datacd, feks Alt Om Data får jeg følgende besked:

# mount -t iso9660 /dev/cdrom /mnt/cdrom
mount: block device /dev/cdrom is write-protected, mounting read-only
mount: wrong fs type, bad option, bad superblock on /dev/cdrom,
missing codepage or other error
In some cases useful info is found in syslog - try
dmesg | tail or so

Som foreslået kigger jeg på syslog:

# tail | dmesg
end_request: I/O error, dev hdc, sector 64
hdc: media error (bad sector): status=0x51 { DriveReady SeekComplete Error }
hdc: media error (bad sector): error=0x30 { LastFailedSense=0x03 }
ide: failed opcode was: unknown
[...]
isofs_fill_super: bread failed, dev=hdc, iso_blknum=16, block=16

Jeg aner ikke hvad det betyder.

Jeg kan afspille musik cd'er, men ikke dvd'er og altså heller ikke mounte
data cd'er.

Drevet er et BENQ 1650V, der sidder som master med en HP 9100 cd-writer
som slave på IDE2.
Mærkeligt nok virker drevet fejlfrit under WindowsXP.

Er der nogen som har en ide om hvad der er galt.

På forhånd tak

Fra : Rune Christensen

Dato : 09-01-06 11:29

Krede wrote:
> [...]
> som slave på IDE2.
> Mærkeligt nok virker drevet fejlfrit under WindowsXP.
>
> Er der nogen som har en ide om hvad der er galt.

Så vidt jeg husker så skal du mounte et CD/DVD drev som read only.

# mount -rt iso9660 /dev/cdrom /mnt/cdrom

Mvh.
Rune