libmysqlclient.so.10 / 12
Fra : Kim Emax

Dato : 04-01-06 10:35

Hejsa

Jeg har installeret en ny server og får nu denne fejl, når jeg kører
mine perl scripts:

install_driver(mysql) failed: Can't load
'/usr/lib/perl5/vendor_perl/5.8.0/i386-linux-thread-multi/auto/DBD/mysql/mysql.so'
for module DBD::mysql: libmysqlclient.so.10: cannot open shared object
file: No such file or directory at
/usr/lib/perl5/5.8.0/i386-linux-thread-multi/DynaLoader.pm line 229.
at (eval 1) line 3
Compilation failed in require at (eval 1) line 3.
Perhaps a required shared library or dll isn't installed where expected
at /root/scripts/birthday.pl line 26

Jeg har MySQL-(devel|shared|client|server)-4.0.26-0 installeret samt
perl-DBD-MySQL og en libmysqlclient.so.12, hvorledes løser jeg dette
problem?

--
Kim Emax

Fra : Kim Emax

Dato : 04-01-06 23:27

Kim Emax wrote:

> [...]
> file: No such file or directory at
> /usr/lib/perl5/5.8.0/i386-linux-thread-multi/DynaLoader.pm line 229.

Jeg har nu konstateret at det er perl-DBD-MySQL, der VIL ha
libmysqlclient.so.10 og ikke .12

http://rpmfind.net//linux/RPM/redhat-archive/8.0/i386/perl-DBD-MySQL-2.1017-3.i386.html

hvordan omgåes dette? Det hjælper ikke at lave et symlink til
libmysqlclient.so.10, der peger på libmysqlclient.so.12, så kommer der
blot en anden fejl. Kigger jeg efter nyere versioner af perl-DBD-MySQL:

http://rpmfind.net//linux/RPM/fedora/devel/i386/perl-DBD-MySQL-3.0002-2.1.1.i386.html

så er det libmysqlclient.so.14 og libmysqlclient.so.15, der er required

--
Kim Emax

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 04-01-06 23:36

On Wed, 04 Jan 2006 23:26:34 +0100, Kim Emax wrote:

> Jeg har nu konstateret at det er perl-DBD-MySQL, der VIL ha
> libmysqlclient.so.10 og ikke .12

Har du installeret en uautoriseret version af MySQL klienten?
Hvilken distro anvender du, og version?
--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Kim Emax

Dato : 05-01-06 00:17

Michael Rasmussen wrote:

> Har du installeret en uautoriseret version af MySQL klienten?
> Hvilken distro anvender du, og version?

Det er en rødhætte9 og modsat sidste installation, så fravalgte jeg den
gamle mysql 3.23, der følger med RH9 og installerede 4.0.26 i stedet med
nyere rpm-pakker. Nu har jeg lavet en force install af den gamle pakke
og opgraderet derefter, og det virker som det skal nu...

Hvad mener du i grunden med en uautoriseret version af MySQL?

--
Kim Emax

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 05-01-06 00:24

On Thu, 05 Jan 2006 00:17:19 +0100, Kim Emax wrote:

> Hvad mener du i grunden med en uautoriseret version af MySQL?
Netop det du skitserer: En version der ikke er pakket til distributionen.
Den MySQL-pakke, du har installeret, er formentligt pakket til Fedora?

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Kim Emax

Dato : 05-01-06 01:03

Michael Rasmussen wrote:

> Netop det du skitserer: En version der ikke er pakket til distributionen.
> Den MySQL-pakke, du har installeret, er formentligt pakket til Fedora?

Jeg er faktisk i tvivl om, hvor jeg har hentet den fra. Kan det ses ud
af pakken?

/Kim

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 05-01-06 19:44

On Thu, 05 Jan 2006 01:02:58 +0100, Kim Emax wrote:

> Jeg er faktisk i tvivl om, hvor jeg har hentet den fra. Kan det ses ud
> af pakken?
Du vil muligvis kunne sammenligne versionsnumre på glibc og libc. Det
burde i hvertfald afsløre, om den var pakket til RH9. Har du forøvrigt
prøvet at hente en SRPMS med en MySQL-4.x fra mysql.com:
http://mysql.mirrors.cybercity.dk/Downloads/MySQL-4.1/MySQL-4.1.16-1.src.rpm
Der ligger også en til RHEL3, som jo næsten burde være identisk med RH9
http://mysql.mirrors.cybercity.dk/Downloads/MySQL-4.1/MySQL-standard-4.1.16-1.rhel3.src.rpm

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 04-01-06 23:56

Kim Emax <newsgroup@emax.dk> writes:

> Jeg har nu konstateret at det er perl-DBD-MySQL, der VIL ha

Det lyder som om det nemmeste er at installere DBD::MySQL selv fra CPAN.
--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Kim Emax

Dato : 05-01-06 00:14

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Det lyder som om det nemmeste er at installere DBD::MySQL selv fra CPAN.

Ja, jeg har også igennem flere år konstateret at det er alt for
besværligt med det pakkesystem, så jeg har det med at smide nyere
versioner på med make i stedet. Har lavet en del shellscripts til f.eks.
installation af PHP, Apache, Apache_with_mod_ssl, openssl, openssh, mm
mv. specielt de 3 første er rare at ha, da der er en del parameter til
configure

Jeg endte med at smide en gl. 3.23 mysql ind med --force, som
installerede libmysqlclient.so.10, men for pokker, det er bare ikke
måden

--
Kim Emax