*** glibc detected *** double free or corr~
Fra : Paminu

Dato : 30-12-05 13:16

Jeg har en xfig diagram som når jeg åbner det indefra xfig så får jeg denne
fejl:

*** glibc detected *** double free or corruption (fasttop): 0x08293838 ***

Er det en fejl i xfig?

Fra : Ukendt

Dato : 30-12-05 14:29

Paminu wrote:

> Jeg har en xfig diagram som når jeg åbner det indefra xfig så får jeg denne
> fejl:
>
> *** glibc detected *** double free or corruption (fasttop): 0x08293838 ***

Vil du poste et eksemplar af diagramet?

> Er det en fejl i xfig?

Sandsynligvis.

--
Kasper Dupont
#define _(_)"d.%.4s%."_"2s" /* This is my new email address */

Fra : N/A

Dato : 30-12-05 16:02

Fra : Paminu

Dato : 30-12-05 16:02

Paminu wrote:

> Nu får jeg ikke længere font fejl, men jeg har stadig det oprindelige
> problem. Men hvis jeg bare sletter én af pilene fra diagrammet så fungere
> det fint, pænt sært!

Skulle måske lige nævnes at hvis jeg vælger at åbne filen fra konqueror så
fungere det fint...endnu mere sort.

Fra : Ukendt

Dato : 30-12-05 17:07

Paminu wrote:

> [...]

Hvordan testede du det?

> Skulle måske lige nævnes at hvis jeg vælger at åbne filen fra konqueror så
> fungere det fint...endnu mere sort.

Fejl med hukommelseshåndtering giver ofte mærkelige symptomer.
Et debugingværktøj som Electric Fence eller valgrind burde nok
kunne fremprovokere fejlen lidt mere pålideligt. Jeg vil
eksperimentere lidt med forskellige xfig versioner. Filen ser
jo ikke farlig ud.

Fra : Paminu

Dato : 30-12-05 17:21

Kasper Dupont wrote:

> Hvordan testede du det?

Åbnede filen igennem Konqueror, fjernede en pil, gemte og forsøgte at åbne
den samme fil igen.

Fra : Ukendt

Dato : 30-12-05 17:29

Paminu wrote:

> Åbnede filen igennem Konqueror, fjernede en pil, gemte og forsøgte at åbne
> den samme fil igen.

Under FC1 ved Konqueror ikke, hvordan sådan en fil åbnes.
Under FC4 starter Konqueror bare xfig med filnavnet som
parameter. Altså ingen magi på det punkt.

Fra : Ukendt

Dato : 30-12-05 17:23

Kasper Dupont wrote:

> Jeg vil eksperimentere lidt med forskellige xfig versioner.

Jeg har prøvet med de xfig versioner, der ligger i FC1 og FC4.
Men jeg har ikke været i stand til at reproducere fejlen. Det
ser ud som om du bruger en nyere xfig version, som kun er i
alphatest. Så det kan jo være en bug som er blevet introduceret
for nylig.

Præcist hvordan starter du xfig og hvordan åbner du filen?

Jeg startede xfig fra en xterm og prøvede både at give et
filnavn med på kommandolinien og at åbne den via Open dialogen.

Hvis du har Electric Fence installeret kan du lige prøve om den
gør det nemmere at reproducere fejlen. Med hvilke af disse
kommandolinier er du i stand til at reproducere fejlen?

xfig
ef xfig
xfig crash.fig
ef xfig crash.fig

Fra : Paminu

Dato : 30-12-05 17:35

Kasper Dupont wrote:

> [...]
> gør det nemmere at reproducere fejlen. Med hvilke af disse
> kommandolinier er du i stand til at reproducere fejlen?

Jeg bruger xfig 3.2.5 alpha (kan ikke installere 3.2.4 fra synaptic,
desværre!). Hvis jeg skriver:

xfig crash.fig

så åbner den fint filen.

Men skriver jeg bare xfig og vælger at åbne den inde fra xfig vha "file ->
open..."

så er det at den crasher og returnere til xterm med denne besked:

mos@ubuntu$ xfig
*** glibc detected *** double free or corruption (fasttop): 0x0829c4a0 ***
Aborted
mos@ubuntu$

hvis jeg skriver "ef xfig" får jeg bare:
mos@ubuntu$ ef xfig
bash: ef: command not found
mos@ubuntu$

selvom jeg lige har installeret Electric fence igennem synaptic. Kan faktisk
slet ikke se hvordan man starter electric fence er det nødvendigt manuelt
at tilføje det til path?

Fra : Ukendt

Dato : 30-12-05 18:24

Paminu wrote:

> Hvis jeg skriver:
>
> xfig crash.fig
>
> så åbner den fint filen.
>
> Men skriver jeg bare xfig og vælger at åbne den inde fra xfig vha "file ->
> open..."
>
> så er det at den crasher

Vil det sige, den kun er crashet, når du har åbnet filen
gennem xfig Open dialog?

> [...]
> slet ikke se hvordan man starter electric fence er det nødvendigt manuelt

Kan du se hvilke filer Electric Fence har installeret?
På mit system er der:

/usr/bin/ef
/usr/lib/libefence.a
/usr/lib/libefence.so
/usr/lib/libefence.so.0
/usr/lib/libefence.so.0.0

Hvis det bare er ef scriptet, du mangler, så er det ret simpelt:

#!/bin/bash

#
# Simple script to run electric fence on stuff. (needs libefence.so).
#
# $Id: ef,v 1.1 1999/03/31 21:31:23 kefka Exp $
#

# Usage check.
if [ "$1" = "" ]; then
echo "$0: Usage: ef [executable] [arguments]."
echo " Runs the executable under the Electric Fence malloc debugger."
exit
fi

# Set the environment to load eletric fence.
(\
export LD_PRELOAD=libefence.so.0.0;\
exec $*;\
)

Fra : Paminu

Dato : 30-12-05 18:38

Kasper Dupont wrote:

> Vil det sige, den kun er crashet, når du har åbnet filen
> gennem xfig Open dialog?

Jep

> Kan du se hvilke filer Electric Fence har installeret?
> På mit system er der:
>
> /usr/bin/ef
> /usr/lib/libefence.a
> /usr/lib/libefence.so
> /usr/lib/libefence.so.0
> /usr/lib/libefence.so.0.0

i mappen /usr/bin har jeg ikke noget der hedder "ef"
Efter at jeg har installeret det igennem synaptic lavet en sudo updatedb og
skrevet locate libefence får jeg:

mos@ubuntu$ locate efence
/usr/share/man/man3/libefence.3.gz
/usr/lib/gstreamer-0.8/libgstefence.so
/usr/lib/libefence.a
/usr/lib/libefence.so.0.0
/usr/lib/libefence.so.0
/usr/lib/libefence.so
mos@ubuntu$

> [...]
> debugger." exit
> fi
>
> # Set the environment to load eletric fence.

sku ikke meget man får serveret af synaptic...var ikke lige kommet på at
skrive sådan et script selv, efter at have installeret programmet igennem
synaptic

Jeg har nu lavet en fil "blop" i mit homedir som indeholder det du har
skrevet. Jeg har gjort den eksekverbar men når jeg dobbelt klikker på den
sker der ikke noget. Hvordan installerede du i sin tid electric-fence måske
det ikke er lavet ordenligt til Ubuntu.

BTW: Har prøvet at installeret xfig 3.2.4 manuelt men det går ikke får denne
fejl:

mos@ubuntu/apps/xfig.3.2.4.full/xfig.3.2.4$ make
rm -f d_text.o
gcc -m32 -c -g -O2 -fno-strict-aliasing -I/usr/include/X11
-I/usr/local/include -I/usr/X11R6/include -Dlinux -D__i386__
-D_POSIX_C_SOURCE=199309L -D_POSIX_SOURCE
-D_XOPEN_SOURCE -D_BSD_SOURCE
-D_SVID_SOURCE -DFUNCPROTO=15
-DNARROWPROTO
-DUSE_JPEG -DI18N -DSETLOCALE d_text.c
In file included from d_text.c:26:
u_fonts.h:35: error: array type has incomplete element type
u_fonts.h:35: error: array type has incomplete element type
u_fonts.h:36: error: array type has incomplete element type
u_fonts.h:37: error: array type has incomplete element type
make: *** [d_text.o] Error 1
mos@ubuntu/apps/xfig.3.2.4.full/xfig.3.2.4$

Hvordan har du fået installeret 3.2.4? Kan kun finde 3.2.5 alpha u synaptic.

Fra : Ukendt

Dato : 30-12-05 18:54

Paminu wrote:

> i mappen /usr/bin har jeg ikke noget der hedder "ef"

Hvis ikke den findes, så opret den med det indhold jeg viste.

> Efter at jeg har installeret det igennem synaptic lavet en sudo updatedb og
> [...]

Det er så ikke den rigtige kommando til at se, hvad en
pakke indeholder. Den ville jo ikke have vist ef
scriptet, selv hvis det havde været der.

Med rpm kan man skrive: rpm -qlf /usr/lib/libefence.a
Men jeg ved altså ikke, hvordan man gør noget tilsvarende
med deb pakker.

> Jeg har nu lavet en fil "blop" i mit homedir som indeholder det du har
> skrevet.

Det var dog et spøjst navn at finde på, når nu jeg har
fortalt, at originalen hed ef.

> Jeg har gjort den eksekverbar men når jeg dobbelt klikker på den
> sker der ikke noget.

Nej, scriptet skal have parametre sådan som jeg angav
i min forrige posting.

> Hvordan installerede du i sin tid electric-fence måske
> det ikke er lavet ordenligt til Ubuntu.

Jeg bruger Fedora Core, og jeg bare installeren om at
installere alt. Det inkluderer ElectricFence. Men det
er sådanset underordnet om man installerede pakken med
det samme eller manuelt på et senere tidspunkt.

> Hvordan har du fået installeret 3.2.4?

Den fulgte med Fedora Core.

Fra : Sune Vuorela

Dato : 30-12-05 19:01

On 2005-12-30, Kasper Dupont <57203463996516718595@expires.10.feb.2006.kasperd.net.invalid> wrote:
> [...]
>
> Med rpm kan man skrive: rpm -qlf /usr/lib/libefence.a
> Men jeg ved altså ikke, hvordan man gør noget tilsvarende

`dpkg -L pakkenavn` fortæller hvad der er i en _installeret_ pakke
`dpkg -S /sti/til/fil` fortæller hvilken pakke en installeret fil kommer
fra.

/Sune

Fra : Ukendt

Dato : 30-12-05 19:06

Sune Vuorela wrote:

> `dpkg -L pakkenavn` fortæller hvad der er i en _installeret_ pakke
> `dpkg -S /sti/til/fil` fortæller hvilken pakke en installeret fil kommer
> fra.

Kan de kombineres ligesom med rpm? Altså:
dpkg -LS /sti/til/fil

Fra : Sune Vuorela

Dato : 30-12-05 19:34

On 2005-12-30, Kasper Dupont <57203463996516718595@expires.10.feb.2006.kasperd.net.invalid> wrote:
> Kan de kombineres ligesom med rpm? Altså:
> dpkg -LS /sti/til/fil

Nej. ikke på den måde i hvert fald.

Dette er et hurtigt og grimt hack : ;)
dpkg -S /sti/til/fil | sed 's/:.*//' | xargs dpkg -L

Fra : Paminu

Dato : 30-12-05 19:33

Kasper Dupont wrote:

> [...]
>
> Det var dog et spøjst navn at finde på, når nu jeg har
> fortalt, at originalen hed ef.

> Nej, scriptet skal have parametre sådan som jeg angav

Nu har jeg gjort som du har beskrevet men skriver jeg:

mos@ubuntu$ ef xfig

Electric Fence 2.1 Copyright (C) 1987-1998 Bruce Perens.

ElectricFence Aborting: Allocating 0 bytes, probably a bug.
mos@ubuntu$

går udfra at du stadig ikke har kunne fremprovokere den samme fejl?

Kunne være man skulle over det der Fedora i stedet er det ok at komme igang
med?

Fra : Ukendt

Dato : 30-12-05 20:46

Paminu wrote:

> [...]
>
> Electric Fence 2.1 Copyright (C) 1987-1998 Bruce Perens.
>
> ElectricFence Aborting: Allocating 0 bytes, probably a bug.

Der må jeg så holde med Electric Fence, det er nok en bug
når xfig prøver at allokere nul bytes hukommelse. Om det
er den fejl, der er skyld i det problem du oplever kan jeg
ikke sige med sikkerhed.

Du har tilsyneladende slået core dumps fra. Prøv at slå
core dumps til med "ulimit -c unlimited" og gentag
kommandoen. Kør derefter "gdb xfig core" og inde i gdb
skriver du så "bt".

> går udfra at du stadig ikke har kunne fremprovokere den samme fejl?

Nej, hos mig kører xfig også fint under Electric Fence.
Og jeg har testet, at den version af Electric Fence, jeg
har på mit system også aborter hvis programmet prøver at
allokere nul bytes.

I øvrigt kan den feature i Electric Fence slås fra ved
at skrive "export EF_ALLOW_MALLOC_0=1" før man kører
programmet.

> Kunne være man skulle over det der Fedora i stedet er det ok at komme igang
> med?

Jeg er personligt begyndt at overveje at skifte fra
Fedora til Debian.

Fra : Paminu

Dato : 30-12-05 20:58

Kasper Dupont wrote:

> [...]
> core dumps til med "ulimit -c unlimited" og gentag
> kommandoen. Kør derefter "gdb xfig core" og inde i gdb

Nu har jeg prøvet følgende:

mos@ubuntu$ ulimit -c unlimited
mos@ubuntu$ export EF_ALLOW_MALLOC_0=1
mos@ubuntu$ ef xfig

Electric Fence 2.1 Copyright (C) 1987-1998 Bruce Perens.

ElectricFence Aborting: free(b4ffeff8): address not from malloc().
mos@ubuntu$

efter jeg har udført "ef xfig" så åbner jeg den famøse crash.fig fil, xfig
crasher og jeg kommer tilbage til xterm.

> [...]
> at skrive "export EF_ALLOW_MALLOC_0=1" før man kører
> programmet.

> Jeg er personligt begyndt at overveje at skifte fra

hehe ok havde også tænkt lidt på gentoo, men det skulle vist ikke være så
nemt at komme igang med som Ubuntu.

Fra : Ukendt

Dato : 30-12-05 23:12

Paminu wrote:

> [...]
>
> Electric Fence 2.1 Copyright (C) 1987-1998 Bruce Perens.
>
> ElectricFence Aborting: free(b4ffeff8): address not from malloc().

Prøver at frigøre hukommelse, der ikke er allokeret med
malloc. Det er dog en grov fejl. Så er der ikke noget
at sige til, at programmet går ned.

> efter jeg har udført "ef xfig" så åbner jeg den famøse crash.fig fil, xfig
> crasher og jeg kommer tilbage til xterm.

Hvad skulle det hjælpe?

> hehe ok havde også tænkt lidt på gentoo, men det skulle vist ikke være så
> nemt at komme igang med som Ubuntu.

Jeg har også overvejet det. Specielt at man kan nøjes med
at downloade patches, når der kommer sikkerhedsrettelser,
lyder meget tiltalende. Det er sku store mængder data der
skal downloades ellers.

Jeg tror efterhånden du er ved at have fundet oplysninger
nok til at kunne skrive en passende fejlrapport. Spørgsmålet
er, om den skal sendes til xfig udviklerne eller udviklerne
på din distribution. Nå, det må du selv om.

Hvis ikke du kan vente på et svar fra dem, så bliver du nok
nødt til at prøve med en anden version af xfig.

Fra : Paminu

Dato : 30-12-05 21:58

Kasper Dupont wrote:

> [...]
> core dumps til med "ulimit -c unlimited" og gentag
> kommandoen. Kør derefter "gdb xfig core" og inde i gdb

og her er den helt lange gdb liste:

johs@ubuntu$ gdb xfig core
GNU gdb 6.3-debian
Copyright 2004 Free Software Foundation, Inc.
GDB is free software, covered by the GNU General Public License, and you are
welcome to change it and/or distribute copies of it under certain
conditions.
Type "show copying" to see the conditions.
There is absolutely no warranty for GDB. Type "show warranty" for details.
This GDB was configured as "i486-linux-gnu"...(no debugging symbols found)
Using host libthread_db library "/lib/tls/i686/cmov/libthread_db.so.1".

(no debugging symbols found)
Core was generated by `xfig'.
Program terminated with signal 4, Illegal instruction.

warning: current_sos: Can't read pathname for load map: Input/output error

Reading symbols from /usr/lib/libefence.so.0.0...(no debugging symbols
found)...done.
Loaded symbols for /usr/lib/libefence.so.0.0
Reading symbols from /usr/lib/libjpeg.so.62...(no debugging symbols
found)...done.
Loaded symbols for /usr/lib/libjpeg.so.62
Reading symbols from /usr/lib/libXpm.so.4...(no debugging symbols
found)...done.
Loaded symbols for /usr/lib/libXpm.so.4
Reading symbols from /usr/lib/libpng12.so.0...(no debugging symbols
found)...done.
Loaded symbols for /usr/lib/libpng12.so.0
Reading symbols from /usr/lib/libz.so.1...
(no debugging symbols found)...done.
Loaded symbols for /usr/lib/libz.so.1
Reading symbols from /usr/lib/libXi.so.6...(no debugging symbols
found)...done.
Loaded symbols for /usr/lib/libXi.so.6
Reading symbols from /usr/lib/libXaw3d.so.6...(no debugging symbols
found)...done.
Loaded symbols for /usr/lib/libXaw3d.so.6
Reading symbols from /usr/lib/libXmu.so.6...(no debugging symbols
found)...done.
Loaded symbols for /usr/lib/libXmu.so.6
Reading symbols from /usr/lib/libXt.so.6...
(no debugging symbols found)...done.
Loaded symbols for /usr/lib/libXt.so.6
Reading symbols from /usr/lib/libSM.so.6...(no debugging symbols
found)...done.
Loaded symbols for /usr/lib/libSM.so.6
Reading symbols from /usr/lib/libICE.so.6...(no debugging symbols
found)...done.
Loaded symbols for /usr/lib/libICE.so.6
Reading symbols from /usr/lib/libXext.so.6...(no debugging symbols
found)...done.
Loaded symbols for /usr/lib/libXext.so.6
Reading symbols from /usr/lib/libX11.so.6...
(no debugging symbols found)...done.
Loaded symbols for /usr/lib/libX11.so.6
Reading symbols from /lib/tls/i686/cmov/libm.so.6...(no debugging symbols
found)...done.
Loaded symbols for /lib/tls/i686/cmov/libm.so.6
Reading symbols from /lib/tls/i686/cmov/libc.so.6...(no debugging symbols
found)...done.
Loaded symbols for /lib/tls/i686/cmov/libc.so.6
Reading symbols from /lib/tls/i686/cmov/libpthread.so.0...(no debugging
symbols found)...done.
Loaded symbols for /lib/tls/i686/cmov/libpthread.so.0
Reading symbols from /lib/tls/i686/cmov/libdl.so.2...
(no debugging symbols found)...done.
Loaded symbols for /lib/tls/i686/cmov/libdl.so.2
Reading symbols from /usr/lib/libXau.so.6...(no debugging symbols
found)...done.
Loaded symbols for /usr/lib/libXau.so.6
Reading symbols from /usr/lib/libXdmcp.so.6...(no debugging symbols
found)...done.
Loaded symbols for /usr/lib/libXdmcp.so.6
Reading symbols from /lib/ld-linux.so.2...(no debugging symbols
found)...done.
Loaded symbols for /lib/ld-linux.so.2
Reading symbols from /usr/lib/X11/locale/common/xlcDef.so.2...
(no debugging symbols found)...done.
Loaded symbols for /usr/lib/X11/locale/common/xlcDef.so.2
Reading symbols from /usr/lib/X11/locale/common/xomGeneric.so.2...(no
debugging symbols found)...done.
Loaded symbols for /usr/lib/X11/locale/common/xomGeneric.so.2
Reading symbols from /usr/lib/libXcursor.so.1...(no debugging symbols
found)...done.
Loaded symbols for /usr/lib/libXcursor.so.1
Reading symbols from /usr/lib/libXrender.so.1...(no debugging symbols
found)...done.
Loaded symbols for /usr/lib/libXrender.so.1
Reading symbols from /usr/lib/libXfixes.so.3...
(no debugging symbols found)...done.
Loaded symbols for /usr/lib/libXfixes.so.3
#0 0xffffe410 in __kernel_vsyscall ()
(gdb) bt
#0 0xffffe410 in __kernel_vsyscall ()
#1 0xb7ba8e06 in kill () from /lib/tls/i686/cmov/libc.so.6
#2 0xb7eeef04 in EF_Abort () from /usr/lib/libefence.so.0.0
#3 0xb7eee348 in free () from /usr/lib/libefence.so.0.0
#4 0xb7cf8caf in XPolygonRegion () from /usr/lib/libX11.so.6
#5 0x0809a1f2 in ?? ()
#6 0xbfc17a64 in ?? ()
#7 0x00000007 in ?? ()
#8 0x00000001 in ?? ()
#9 0x0000229e in ?? ()
#10 0x00000001 in ?? ()
#11 0xb4f99fec in ?? ()
#12 0x081a8ce0 in XtStrings ()
#13 0x081a87ec in XtStrings ()
#14 0x081a89a0 in XtStrings ()
#15 0x081a87e4 in XtStrings ()
#16 0xbfc178b8 in ?? ()
#17 0xbfc17b10 in ?? ()
#18 0x00000000 in ?? ()
#19 0xb7ad7f90 in ?? ()
#20 0x00000000 in ?? ()
#21 0xb4fc5fec in ?? ()
#22 0x00000001 in ?? ()
#23 0x00000080 in ?? ()
#24 0x037f0c7f in ?? ()
#25 0x00000001 in ?? ()
#26 0x00000000 in ?? ()
#27 0x00000000 in ?? ()
#28 0x000035f3 in ?? ()
---Type <return> to continue, or q <return> to quit---
#29 0x000022b7 in ?? ()
#30 0x0000365a in ?? ()
#31 0x0000229e in ?? ()
#32 0x000035f3 in ?? ()
#33 0x00002284 in ?? ()
#34 0x000035f3 in ?? ()
#35 0x00002284 in ?? ()
#36 0x0000368a in ?? ()
#37 0x00002284 in ?? ()
#38 0x0000368a in ?? ()
#39 0x000022b7 in ?? ()
#40 0x000035f3 in ?? ()
#41 0x000022b7 in ?? ()
#42 0x00000004 in ?? ()
#43 0xbfc17964 in ?? ()
#44 0xbfc179e4 in ?? ()
#45 0xbfc17a64 in ?? ()
#46 0xbfc17b90 in ?? ()
#47 0xb7e08e34 in ?? () from /usr/lib/libXt.so.6
#48 0xbfc17bb8 in ?? ()
#49 0xb7de23ea in _XtWaitForSomething () from /usr/lib/libXt.so.6
#50 0x0809a9ab in ?? ()
#51 0xb5537fb0 in ?? ()
#52 0x00000002 in ?? ()
#53 0x00000001 in ?? ()
#54 0x00000000 in ?? ()
#55 0x00000000 in ?? ()
#56 0x00000000 in ?? ()
#57 0x00000371 in ?? ()
---Type <return> to continue, or q <return> to quit---
#58 0x000002a9 in ?? ()
#59 0x00000020 in ?? ()
#60 0xbfc17be0 in ?? ()
#61 0xbfc17b88 in ?? ()
#62 0xb7d09399 in _XRead () from /usr/lib/libX11.so.6
#63 0x080ad1f2 in ?? ()
#64 0xb5537fb0 in ?? ()
#65 0x00000001 in ?? ()
#66 0x0200055b in ?? ()
#67 0x00000032 in ?? ()
#68 0xb5344fbc in ?? ()
#69 0x0820aed2 in XtStrings ()
#70 0xbfc17c28 in ?? ()
#71 0x080ad469 in ?? ()
#72 0xb5537fb0 in ?? ()
#73 0x00000032 in ?? ()
#74 0xbfc17c18 in ?? ()
#75 0x081182ab in ?? ()
#76 0xb7ac9ac8 in ?? ()
#77 0x00000000 in ?? ()
#78 0x00000000 in ?? ()
#79 0x00000000 in ?? ()
#80 0x00000492 in ?? ()
#81 0x000000e8 in ?? ()
#82 0xbfc17ce8 in ?? ()
#83 0x080e6b00 in ?? ()
#84 0xb5344fbc in ?? ()
#85 0x02000557 in ?? ()
#86 0xb56daf90 in ?? ()
---Type <return> to continue, or q <return> to quit---
#87 0x00000000 in ?? ()
#88 0x00000000 in ?? ()
#89 0x000000e8 in ?? ()
#90 0x000000b4 in ?? ()
#91 0xb7e47465 in XawTextSinkInsertCursor () from /usr/lib/libXaw3d.so.6
Previous frame inner to this frame (corrupt stack?)
(gdb)

giver ikke meget mening i mine øjne. Kan vist bedre betale sig at formatere
end at gå videre med det her.

Fra : Ukendt

Dato : 30-12-05 23:06

Paminu wrote:

> #2 0xb7eeef04 in EF_Abort () from /usr/lib/libefence.so.0.0
> #3 0xb7eee348 in free () from /usr/lib/libefence.so.0.0
> #4 0xb7cf8caf in XPolygonRegion () from /usr/lib/libX11.so.6

Det her giver måske et fingerpeg om hvor problemet ligger.
Men det er slet ikke i xfig koden at den fejler. Spørgsmålet
er så, om det i virkeligheden er en bug i xlib, eller om det
er i xfig.

Jeg synes du skal prøve at sende en mail til xfig udviklerne
og forklare dem om problemet.

Prøvede du at køre gdb på et coredump genereret når den
prøvede at allokere nul bytes?

Fra : Kent Friis

Dato : 02-01-06 22:06

Den Fri, 30 Dec 2005 21:58:19 +0100 skrev Paminu:

> giver ikke meget mening i mine øjne. Kan vist bedre betale sig at formatere
> end at gå videre med det her.

At formatere hjælper ikke på en bug i xfig. At skifte til en anden
version af xfig er nok det eneste der hjælper.

Mvh
Kent

Fra : Paminu

Dato : 02-01-06 23:30

Kent Friis wrote:

> At formatere hjælper ikke på en bug i xfig. At skifte til en anden
> version af xfig er nok det eneste der hjælper.
>
> Mvh
> Kent

har prøvet at skifte xfig version og det hjalp ikke

Fra : Ukendt

Dato : 02-01-06 23:44

Paminu wrote:

> har prøvet at skifte xfig version og det hjalp ikke

Har du prøvet med en xfig, der var kompileret på en anden distribution?

Fra : Paminu

Dato : 03-01-06 08:53

"Kasper Dupont"
<63928199979657636747@expires.13.feb.2006.kasperd.net.invalid> skrev i en
meddelelse news:43B9AC92.2A3FF168@expires.13.feb.2006.kasperd.net.invalid...

> Har du prøvet med en xfig, der var kompileret på en anden distribution?

Er det nok bare at bruge den eksekverbare xfig fil?

Fra : Ukendt

Dato : 03-01-06 12:54

Paminu wrote:

> [...]
> meddelelse news:43B9AC92.2A3FF168@expires.13.feb.2006.kasperd.net.invalid...

> Er det nok bare at bruge den eksekverbare xfig fil?

Ja, det var hvad jeg havde i tankerne. Det virkede på
Ubuntu 5.04, jeg ved ikke om det vil virke på Ubuntu
5.10. Men under alle omstændigheder kan det give et

Fra : Paminu

Dato : 03-01-06 17:28

Kasper Dupont wrote:

> Ja, det var hvad jeg havde i tankerne. Det virkede på
> Ubuntu 5.04, jeg ved ikke om det vil virke på Ubuntu
> 5.10. Men under alle omstændigheder kan det give et
> fingerpeg om, hvor problemet ligger.

ok

Jeg har fundet en anden ubuntu bruger som oplever det samme som mig! I am
not alone!! Han skriver:

Hello,
I use xfig 3.2.5 alpha 5, and yes, it crashes too. All xfig versions will
fail in Ubuntu.

The Xlib error affects many other X-applications too.

Example code that fails.
https://bugs.freedesktop.org/attachment.cgi?id=3872

Ref. https://bugs.freedesktop.org/show_bug.cgi?id=5125

I'll wait till Ubuntu.com delivers an update.

// moma

Fra : Kristian Vilmann

Dato : 31-12-05 00:59

Paminu wrote:

> Kunne være man skulle over det der Fedora i stedet er det ok at komme igang
> med?

Lad være med det.
Fedora er fint nok til at lege med, men heller ikke meget andet.

/k

Fra : Ukendt

Dato : 30-12-05 23:38

Paminu wrote:

> [...]
> u_fonts.h:36: error: array type has incomplete element type
> u_fonts.h:37: error: array type has incomplete element type

Jeg prøvede lige at compilere xfig.3.2.4 på hhv. FC1 og FC4.
På FC1 pakkede jeg ud og kørte først xmkmf og derefter make,
og det fungerede helt fint. På FC4 fik jeg en fejlmelding,
der mindede om din, men den var lidt længere, og jeg fik
først en helt masse warnings.

Det viser sig, at den udgave af xfig, som følger med FC4 har
seks patches i forhold til en original 3.2.4, den som gør at
det kan compileres hedder xfig.3.2.4-cleanup.patch.

Jeg har vedhæftet patchen. Så skriver man bare:
patch -p1 </sti/til/xfig.3.2.4-cleanup.patch
før man kører xmkmf.

[kasperd@erwin:pts/2:/tmp/xfig-test] sha1sum xfig*
04ef1059d6aaab7405f99331229707aab0686769 xfig.3.2.4-cleanup.patch
723bf10355a92c079be08cd7be18b75baaccfbdc xfig.3.2.4.full.tar.gz
[kasperd@erwin:pts/2:/tmp/xfig-test] tar -xzf xfig.3.2.4.full.tar.gz
[kasperd@erwin:pts/2:/tmp/xfig-test] cd xfig.3.2.4
[kasperd@erwin:pts/2:/tmp/xfig-test/xfig.3.2.4] patch -p1 <../xfig.3.2.4-cleanup.patch
patching file f_util.c
patching file u_fonts.h
[kasperd@erwin:pts/2:/tmp/xfig-test/xfig.3.2.4] xmkmf
imake -DUseInstalled -I/usr/X11R6/lib/X11/config
[kasperd@erwin:pts/2:/tmp/xfig-test/xfig.3.2.4] make

Den smider stadigvæk et hav af warnings, men der kommer
da en xfig binary ud af det.

Fra : Paminu

Dato : 31-12-05 01:36

Kasper Dupont wrote:

> [...]
> [kasperd@erwin:pts/2:/tmp/xfig-test/xfig.3.2.4] make
>
> Den smider stadigvæk et hav af warnings, men der kommer

Jeg har fundet en måde at installere xfig 3.2.4 på uden det giver fejl. Men
når jeg forsøger at åbne crash.fig så får jeg den samme fejl(jeg har
iøvrigt også lige geninstalleret Ubuntu)! Derfor kan det ikke have noget
med xfig at gøre. Har lige prøvet at sende filen til en anden som bruger
gentoo og xfig 3.2.4 og der fungere den også fint.

Ergo må det være noget andet som er galt i Ubuntu...fordømt, tror det må
være tid til at vinke farvel til et langt og nedslidende forhold til denne
distribution.

Fra : Ukendt

Dato : 31-12-05 10:45

Paminu wrote:

> Jeg har fundet en måde at installere xfig 3.2.4 på uden det giver fejl. Men
> når jeg forsøger at åbne crash.fig så får jeg den samme fejl

Er du 100% sikker på det var den rigtige xfig du kørte?
Hvis du har haft begge installeret kan det jo være 3.2.5
har ligget tidligere i PATH end 3.2.4. Hvis ikke fejlen
ligger i xfig ligger den nok i X libraries.

På FC4 har xfig mappet kode fra følgende pakker:

glibc-2.3.5-10.3
libjpeg-6b-34
libpng-1.2.8-2
xfig-3.2.4-11
xorg-x11-libs-6.8.2-37.FC4.49.2
zlib-1.2.2.2-5.fc4

Prøv lige at skrive:
cat /proc/$(pidof xfig)/maps|cut -c50-|grep /|xargs -n1 dpkg -S|sort -u
mens xfig kører.

> (jeg har iøvrigt også lige geninstalleret Ubuntu)!

Hvad skulle det hjælpe?

> Ergo må det være noget andet som er galt i Ubuntu...

Det kan være jeg skal finde en Ubuntu live CD frem og teste.

Fra : Paminu

Dato : 31-12-05 11:56

Kasper Dupont wrote:

> Er du 100% sikker på det var den rigtige xfig du kørte?
> Hvis du har haft begge installeret kan det jo være 3.2.5
> har ligget tidligere i PATH end 3.2.4. Hvis ikke fejlen
> ligger i xfig ligger den nok i X libraries.

ja for den måde jeg har installeret xfig 3.2.4 på fungere kun hvis man
skriver: ./xfig
fra /usr/X11R6/bin/

> På FC4 har xfig mappet kode fra følgende pakker:
>
> glibc-2.3.5-10.3
> libjpeg-6b-34
> libpng-1.2.8-2
> xfig-3.2.4-11
> xorg-x11-libs-6.8.2-37.FC4.49.2
> zlib-1.2.2.2-5.fc4
>
> Prøv lige at skrive:
> cat /proc/$(pidof xfig)/maps|cut -c50-|grep /|xargs -n1 dpkg -S|sort -u
> mens xfig kører.

mos@ubuntu$ xfig&
[1] 12554
mos@ubuntu$ cat /proc/$(pidof xfig)/maps|cut -c50-|grep /|xargs -n1 dpkg
-S|sort -u libc6-i686: /lib/tls/i686/cmov/libc-2.3.5.so
libc6-i686: /lib/tls/i686/cmov/libdl-2.3.5.so
libc6-i686: /lib/tls/i686/cmov/libm-2.3.5.so
libc6: /lib/ld-2.3.5.so
libice6: /usr/lib/libICE.so.6.4.1
libjpeg62: /usr/lib/libjpeg.so.62.0.0
libpng12-0: /usr/lib/libpng12.so.0.1.2.8
libsm6: /usr/lib/libSM.so.6.0.1
libx11-6: /usr/lib/libX11.so.6.2.0
libx11-6: /usr/lib/X11/locale/common/xlcDef.so.2.0.0
libx11-6: /usr/lib/X11/locale/common/xomGeneric.so.2.0.0
libxau6: /usr/lib/libXau.so.6.0.0
libxcursor1: /usr/lib/libXcursor.so.1.0.2
libxdmcp6: /usr/lib/libXdmcp.so.6.0.0
libxext6: /usr/lib/libXext.so.6.4.1
libxfixes3: /usr/lib/libXfixes.so.3.0.0
libxi6: /usr/lib/libXi.so.6.0.0
libxmu6: /usr/lib/libXmu.so.6.2.0
libxpm4: /usr/lib/libXpm.so.4.11.0
libxrender1: /usr/lib/libXrender.so.1.3.0
libxt6: /usr/lib/libXt.so.6.0.0
xaw3dg: /usr/lib/libXaw3d.so.6.1
xfig: /usr/bin/xfig
zlib1g: /usr/lib/libz.so.1.2.3
mos@ubuntu$

> Det kan være jeg skal finde en Ubuntu live CD frem og teste.

Det kunne i hvert fald være interessant at se om jeg er den eneste i verden
der har det her problem.

Fra : Ukendt

Dato : 31-12-05 15:19

Kasper Dupont wrote:

> Det kan være jeg skal finde en Ubuntu live CD frem og teste.

Jeg prøvede med en Ubuntu 5.04 live CD. Der var ingen xfig
på den, og der var heller ingen gcc, så jeg kunne ikke
compilere den fra source.

Jeg prøvede så med en xfig executable fra FC1 og FC4. Den
fra FC1 fungerede fint, og jeg kunne ikke reproducere
problemet. Den fra FC4 kunne ikke køre, fordi den krævede
en nyere glibc.

Jeg prøvede også under Electric Fence, men det havde jeg
tilsyneladende ikke RAM nok til.

Prøv at tage en binær udgave af xfig fra en anden
distribution, og undersøg, om den virker for dig.

Fra : Paminu

Dato : 31-12-05 15:24

"Kasper Dupont"
<97390845974692400946@expires.11.feb.2006.kasperd.net.invalid> skrev i en
meddelelse news:43B69364.EE2052DC@expires.11.feb.2006.kasperd.net.invalid...

> [...]
> tilsyneladende ikke RAM nok til.
>
> Prøv at tage en binær udgave af xfig fra en anden
> distribution, og undersøg, om den virker for dig.

Det kan ikke bunde i en hardware fejl?

Nu ændrede jeg lige på temaet i gnome-theme-manager og så gik gnome kold!
Når jeg skal til at logge ind så kommer velkomst lyden men så står det
øverste og nederste panel bare og blinker mens der indimellem kommer en en
underlige tromme ligende lyd.

booter jeg op i FVWM i stedet så får jeg disse fejl:

mos@ubuntu$ gtk-theme-switch2
Segmentation fault
mos@ubuntu$

jeg har også prøvet:

mos@ubuntu$ firefox
Segmentation fault
mos@ubuntu$

og

mos@ubuntu$ rhythmbox
Segmentation fault
mos@ubuntu$

hvis jeg bare skriver:

mos@ubuntu$ gtk-theme-switch

så fungere det men jeg kan kun vælge default eller redmond og det ændre
heller ikke på at jeg ikke kan komme ind i gnome.

måske det kan have noget at gøre med gnome-settings-daemon selvom jeg
begynder at få en fornemmelse af at det er RAM eller harddisk der ikke er
for vild med Ubuntu (winXP kører fint).

Fra : Ukendt

Dato : 31-12-05 15:42

Paminu wrote:

> Det kan ikke bunde i en hardware fejl?

Det kan det i teorien godt. Men i så fald ville jeg
forvente en opførsel, der så mere tilfældig ud.

> måske det kan have noget at gøre med gnome-settings-daemon selvom jeg
> begynder at få en fornemmelse af at det er RAM eller harddisk der ikke er
> for vild med Ubuntu (winXP kører fint).

Står der nogle meldinger i kerne loggen, der kan
indikere et hardware problem?

På FC1 er der en bug i i386 versionen af glibc, som i
kombination med den randomisering af stack placeringen
som exec-shield laver, resulterer i tilfældige
segmentation faults. Hvis Ubuntu har et lignende
problem kan det muligvis forklare problemerne.

På FC1 kunne randomiseringen slås fra. Men det ser ikke
ud til at kunne lade sig gøre på en 2.6 kerne.

Hvilken CPU har du? Og har du prøvet at køre memtest86?

Fra : Paminu

Dato : 02-01-06 01:53

Hej igen, her er et svar som jeg fik fra en i en anden gruppe:

Hello,

I've found an error in the XFig code, but have no solution for it at the
moment.

If you open "u_draw.c" file and look for the "clip_arrows" function.

XPolygonRegion(xpts, n, WindingRule) craches because the xpts[] array does
not contain a proper polygon.
x and y values are bad which causes Xlib in Ubuntu to fail.
--------------------------------

See:

clip_arrows(obj, objtype, op, skip)
{
region = XPolygonRegion(xpts, n, WindingRule); <-- ERROR !

newregion = XCreateRegion();
XSubtractRegion(mainregion, region, newregion);

XDestroyRegion(region);
XDestroyRegion(mainregion);
mainregion=newregion;

XLib library propably does a mis-calucation because the polygon shape is
invalid. I have printed out all the xpts (x, y) values. See below.
-----------------------------------

XPoint xpts[50];

xpts[0].x = 165; xpts[0].y = 128;
xpts[1].x = 165; xpts[1].y = 128;
xpts[2].x = 165; xpts[2].y = 128;
xpts[3].x = 167; xpts[3].y = 128;
xpts[4].x = 167; xpts[4].y = 128;

XPolygonRegion(xpts, 5, WindingRule);
--------------------------------

I've also verified this error with X11test.c.

See: http://www.futuredesktop.org/tmp/X11test.c

Compile X11test.c
$ gcc X11test.c -o X11test -L/usr/X11R6/lib -lX11

Run it
$ ./X11test

*** glibc detected *** double free or corruption (fasttop): 0x0804e9b0 ***
Aborted
--------------------------- ---------------------------

A bug-report should be filed.

Har ikke meget forstand på detaljerne, men det virker som om det er en bug i
xfig.

Fra : Ukendt

Dato : 02-01-06 12:17

Paminu wrote:

> Har ikke meget forstand på detaljerne, men det virker som om det er en bug i
> xfig.

Jeg synes nu mere det lyder som en bug i Xlib. Det kan godt
være xfig kalder XPolygonRegion med nogle lidt forkerte
punkter, men det burde ikke få Xlib til at korrumpere
hukommelsen.

Men så kan jeg ikke forstå, hvorfor jeg ikke kunne reproducere
fejlen. Hvilken Ubuntu version bruger du?

Fra : Paminu

Dato : 02-01-06 13:52

Kasper Dupont wrote:

> [...]
> hukommelsen.
>
> Men så kan jeg ikke forstå, hvorfor jeg ikke kunne reproducere
> fejlen. Hvilken Ubuntu version bruger du?

Jeg bruger 5.10.

Fra : Ukendt

Dato : 02-01-06 21:16

Paminu wrote:

> Jeg bruger 5.10.

Så ny en version har jeg ikke lige liggende. Det var en
5.04 jeg testede med. Måske findes fejlen kun i 5.10.

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 30-12-05 23:16

On Fri, 30 Dec 2005 23:12:22 +0100, Kasper wrote:

> Jeg har også overvejet det. Specielt at man kan nøjes med
> at downloade patches, når der kommer sikkerhedsrettelser,
> lyder meget tiltalende. Det er sku store mængder data der
> skal downloades ellers.

Er Gentoo begyndt at udsende sikkerhedsrettelser? Fortæl, fortæl!

Mvh.

--
"He should have played something old Adam Sjøgren
Something melancholy and slow." asjo@koldfront.dk

Fra : Ukendt

Dato : 30-12-05 23:44

Adam Sjøgren wrote:

> Er Gentoo begyndt at udsende sikkerhedsrettelser?

Det har jeg sådanset ikke holdt så meget øje med. Men
lwn.net plejer jo at nævne alle sikkerhedsopdateringer
på de mest udbredte distributioner, så det er jo et
oplagt sted at kigge. Og den øverste nyhed under
Today's headlines er sørme et Gentoo security advisory
http://lwn.net/Articles/165881/

Fra : Sune Vuorela

Dato : 31-12-05 00:22

On 2005-12-30, Kasper Dupont <57203463996516718595@expires.10.feb.2006.kasperd.net.invalid> wrote:
> [...]
> oplagt sted at kigge. Og den øverste nyhed under
> Today's headlines er sørme et Gentoo security advisory

Ja - men man opdaterer sin gentoo til nyeste upstream version for at
lukke huller. også selvom det kræver en opgradering fra 1.x.y til 2.z.x,
hvor andre distributioner backporter sikkerhedsrettelser til nuværende
version i deres stabile udgave.

/Sune

Fra : Ukendt

Dato : 31-12-05 01:02

Sune Vuorela wrote:

> Ja - men man opdaterer sin gentoo til nyeste upstream version for at
> lukke huller. også selvom det kræver en opgradering fra 1.x.y til 2.z.x,

Får man altid den nyeste? Eller gør de det kun når der ikke kommer
rettelser til den gamle? Altså f.eks. kommer der stadigvæk rettelser
til Linux 2.4 selvom det er langt over et år siden Linux 2.6 udkom.
Får man så en opgradering til den nyeste 2.4 eller den nyeste 2.6
hvis man har en sårbar 2.4?

> hvor andre distributioner backporter sikkerhedsrettelser til nuværende
> version i deres stabile udgave.

Det er i nogen udstrækning at foretrække. Men det kan også blive en
kilde til problemer. Pludslig har man mange flere versioner end man
kan håndtere. Jeg har et antal Fedora Core installationer. På hver
af dem har jeg brugt den nyeste udgave, da jeg installerede, og så i
øvrigt installeret sikkerhedsopdateringer derefter. Det har så
resulteret i fire installationer, hvor der ikke er to, der kører med
samme version af noget som helst.

Havde jeg gjort det samme med gentoo var jeg måske ikke endt med så
mange forskellige versioner af softwaren.