Ubuntu Multiboot
Fra : Thomas gade

Dato : 29-12-05 23:43

Jeg har to harddiske en sata, en IDE. På min Sata ligger min xp home og
på ideén ligger min ubuntu.
Begge systemer fungerer fint men jeg vil gerne have et skærmbillede der
tilbyder mig at vælge hvilket af systemerne jeg ønsker at boote op på -
ligesom når de er installeret på samme disk..

Som det er nu booter den op på det system der er på den disk der står
til boot i min bios.

Jeg antager at det er min bootini fil i xpén der skal have en tilføjet
en linje da jeg kører dette system som default? Men er langtfra sikker.

Hvad er den bedste måde at gøre det på?

Mvh
Thomas

Fra : Stig H. Jacobsen

Dato : 08-01-06 13:23

On Thu, 29 Dec 2005 23:42:39 +0100, Thomas gade wrote:

> [...]
> tilbyder mig at vælge hvilket af systemerne jeg ønsker at boote op på -
> ligesom når de er installeret på samme disk..

Du sætter bootdisken i BIOS til IDE-disken med Ubuntu og så
konfigurerer du LILO eller Grub til også at boote din WinXP.
Denne sætter du som default ved boot og så er funktionaliteten
hjemme.

> Jeg antager at det er min bootini fil i xpén der skal have en tilføjet
> en linje da jeg kører dette system som default? Men er langtfra sikker.

Jeg tvivler på at Windows boot manager kan boote et fremmed OS
fra en anden disk. Men spørg evt. i en Windows gruppe.

--
Stig

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 08-01-06 13:29

On Sun, 08 Jan 2006 12:23:13 +0000, Stig H. Jacobsen wrote:

> Jeg tvivler på at Windows boot manager kan boote et fremmed OS fra en
> anden disk. Men spørg evt. i en Windows gruppe.
Det kan det godt. Det er noget med at lave et image af diskens
bootsektor, og så bede windows om at eksekvere den. Jeg har ikke selv
prøvet, da jeg ikke anvender windows, men er støt på beskrivelsen flere
steder. Bl.a. på Ubuntus forum.

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Ukendt

Dato : 07-01-06 21:43

Michael Rasmussen wrote:

> [...]
>bootsektor, og så bede windows om at eksekvere den. Jeg har ikke selv
>prøvet, da jeg ikke anvender windows, men er støt på beskrivelsen flere

Det lykkedes mig at lave multiboot ved at geninstallere ubuntu og
grub. Så detekterede Grub Selv min Windows installation. Så nu skal jeg
barefinde ud af hvordan jeg redigerer i Grub Så jeg kan sætte windows
som default.

Takker for svar til jer begge

Mvh Thomas

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 08-01-06 22:33

On Sat, 07 Jan 2006 21:42:53 +0100, at wrote:

> [...]
> Så detekterede Grub Selv min Windows installation. Så nu skal jeg
> barefinde ud af hvordan jeg redigerer i Grub Så jeg kan sætte windows
Denne linje skal indsættes i /boot/grub/menu.lst:
default [nummer|saved]

nummer: den boot linje du vil udføre som standard - 0 = den første, 1 =
den anden etc.
saved: booter sidste anvendte boot linje.

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Ukendt

Dato : 10-01-06 00:22

Michael Rasmussen wrote:

> [...]
>den anden etc.
>saved: booter sidste anvendte boot linje.

Takker det skal jeg lig have kigget på imorgen.

Mvh Thomas