Kan ikke ændre fra UTF-8 til ISO-8859-1
Fra : Paminu

Dato : 29-12-05 22:40

Jeg har ubuntu. Sprog er sat op til Engelsk-Dansk. Jeg vil gerne bruge
ISO-8859-1 i stedet for UTF-8 og har derfor prøvet:

sudo dpkg-reconfigure locales

Hvor jeg har sat kryds i:
da_DK ISO-8859-1
en_DK ISO-8859-1

(der er også en del andre kryds i UTF-8, men jeg har fået afvide at man bare
skal lade dem stå)

Dernæst har jeg valgt en_DK (som burde være den ISO-8859-1 jeg lige har
tilføjet) og der genereres et eller andet:

mos@ubuntu$ sudo dpkg-reconfigure locales
Generating locales...
da_DK.UTF-8... done
en_US.UTF-8... done
en_AU.UTF-8... done
en_BW.UTF-8... done
en_CA.UTF-8... done
en_DK.UTF-8... done
en_GB.UTF-8... done
en_HK.UTF-8... done
en_IE.UTF-8... done
en_IN.UTF-8... done
en_NZ.UTF-8... done
en_PH.UTF-8... done
en_SG.UTF-8... done
en_ZA.UTF-8... done
en_ZW.UTF-8... done
da_DK.ISO-8859-1... done
en_DK.ISO-8859-1... done
Generation complete.
mos@ubuntu$

Men hvis jeg dernæst åbner en gnome-terminal og vælger "Terminal -> Set char
encoding" så står der: "Current Locale (UTF-8)" og selvom jeg i stedet
vælger ISO-8859-1 så er den hoppet tilbate itl UTF-8 næste gang jeg starter
en gnome-terminal.

Håber nogen kan hjælpe!

Fra : Kristian Vilmann

Dato : 29-12-05 23:59

Paminu wrote:
> [...]
> vælger ISO-8859-1 så er den hoppet tilbate itl UTF-8 næste gang jeg starter

Log ud og log ind igen med et andet tegnsæt.

/k

Fra : Stig H. Jacobsen

Dato : 01-01-06 12:17

On Thu, 29 Dec 2005 22:40:16 +0100, Paminu wrote:

> [...]
> vælger ISO-8859-1 så er den hoppet tilbate itl UTF-8 næste gang jeg starter

Sådan er Gnome Terminal bare. Du kan bruge et andet terminalprogram
i stedet - de fleste lader en gemme indstillinger for tegnsæt.

--
Stig