At lave en ny kerne.
Fra : Michael Vendelbo

Dato : 29-12-05 22:22

Hejsa

Da jeg skal bruge mere en 1 GB ram, er jeg jo nødtil at lave min kerne
selv. Så jeg har fulgt debianguiden og det er sådan set gået fint. Jeg
kan skrive "make menuconfig" og sidder så og kikker på alle valg
mulighederne.

Hvor har de dog gemt highmem indstillingerne?

Michael Vendelbo

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 29-12-05 22:42

Michael Vendelbo <news@mixeren.com> writes:

> [...]
> mulighederne.
>
> Hvor har de dog gemt highmem indstillingerne?

"Processor type and features" -> "High Memory Support".

--
Jacob - www.bunk.cc
It's a poor workman who blames his tools.

Fra : Michael Vendelbo

Dato : 29-12-05 22:51

On Thu, 29 Dec 2005 22:41:50 +0100, Jacob Bunk Nielsen <spam@bunk.cc>
wrote:

>"Processor type and features" -> "High Memory Support".

Mange tak, det man først bliver blind på er øjenene, beklager mit
dumme spørgsmål.

Skal begge indstillnger aktiveres?
High Memory Support
Highmem I/O support

Michael Vendelbo

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 29-12-05 22:49

> [...]

> selv. Så jeg har fulgt debianguiden og det er sådan set gået fint. Jeg
> kan skrive "make menuconfig" og sidder så og kikker på alle valg

Min maskine har 1.5 Gb RAM og det har jeg ikke haft problemer med at
få Linux til at se. Er du sikker på at det er et problem?
--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Michael Vendelbo

Dato : 29-12-05 23:00

On 29 Dec 2005 22:48:56 +0100, nospam0000@gmail.com (Thorbjørn Ravn
Andersen) wrote:

>Min maskine har 1.5 Gb RAM og det har jeg ikke haft problemer med at
>få Linux til at se. Er du sikker på at det er et problem?

Ja, har prøve at smide en extra stang i en maskine før, der fik jeg at
vide at der skulle en ny kerne til. (vist nok i debian forumet på
eksperten.dk)

Det havde jeg ikke lige mod på den gang, men nu er der ingen vej uden
om. Den maskine jeg arbejder på nu har jeg også forsøgt mig med en
extra stang free siger stadig kun at der er 1 GB.

Michael Vendelbo

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 29-12-05 23:06

> [...]

> om. Den maskine jeg arbejder på nu har jeg også forsøgt mig med en
> extra stang free siger stadig kun at der er 1 GB.

Har du overvejet en distribution som har en sådan kerne som standard?

Hvis du kører Debian, så prøv Ubuntu's Live CD.
--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Michael Vendelbo

Dato : 29-12-05 23:44

On 29 Dec 2005 23:05:58 +0100, nospam0000@gmail.com (Thorbjørn Ravn
Andersen) wrote:

>Hvis du kører Debian, så prøv Ubuntu's Live CD.

Jeg har tit ønsket mig noget lidt mere "out off the box". Se. f.eks.
tråd fra den anden dag, sikke en gang bøvl for at få opsat RAID.

Men ubuntu Live CD lyder ikke ligefrem særlig "server venlig"?

Noget jeg godt kan lide ved debian er at efter en minimums install så
køre der ingen ting på den. Er også vild med apt-get systemet. I langt
de fleste tilfælde virker det ret godt.

Michael Vendelbo

Fra : Kristian Vilmann

Dato : 29-12-05 23:50

Michael Vendelbo wrote:

> Jeg har tit ønsket mig noget lidt mere "out off the box". Se. f.eks.
> tråd fra den anden dag, sikke en gang bøvl for at få opsat RAID.
>
> Men ubuntu Live CD lyder ikke ligefrem særlig "server venlig"?

Jo da. Der er endda en decideret server udgave.

> Noget jeg godt kan lide ved debian er at efter en minimums install så
> køre der ingen ting på den. Er også vild med apt-get systemet. I langt
> de fleste tilfælde virker det ret godt.

Klart nok. Default ubuntu ikke helt så minimal som debian, men den er nu
ikke slem. Og Ubuntu er jo faktisk en debian, så den bruger også apt.

/k

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 30-12-05 00:01

On Thu, 29 Dec 2005 23:44:10 +0100, Michael Vendelbo wrote:

> Noget jeg godt kan lide ved debian er at efter en minimums install så
> køre der ingen ting på den. Er også vild med apt-get systemet. I langt
> de fleste tilfælde virker det ret godt.
Under install vælger du blot server, og du får en minimal installation i
lighed med en Debian Stable grundinstallation uden X.
--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Michael Vendelbo

Dato : 30-12-05 00:57

On Fri, 30 Dec 2005 00:01:13 +0100, Michael Rasmussen <mir@miras.org>
wrote:

>Under install vælger du blot server, og du får en minimal installation i
>lighed med en Debian Stable grundinstallation uden X.

Se det lyder jo af noget.

Det kunne da godt være man skulle hente sådan en hjem så.

Michael Vendelbo

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 30-12-05 02:24

On Fri, 30 Dec 2005 00:56:37 +0100, Michael Vendelbo wrote:

> Se det lyder jo af noget.
>
> Det kunne da godt være man skulle hente sådan en hjem så.
Copy/paste fra release notes:
Server Mode

The Server Mode provides a base system suitable for installing server
applications. You can add more services as needed after installation. Make
sure your computer meets the recommended minimum requirements when
installing in Default Mode.

1.

Place the Ubuntu 5.10 Install CD in the CD-ROM Drive and power on
the computer.
2.

At boot:, type server, and press Enter.
3.

The Ubuntu 5.10 installer will run. Follow the on-screen
instructions to start the installation.
4.

Once the installation is complete, you will be informed that Ubuntu
5.10 is ready for use.

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 30-12-05 09:33

> [...]

> tråd fra den anden dag, sikke en gang bøvl for at få opsat RAID.
>
> Men ubuntu Live CD lyder ikke ligefrem særlig "server venlig"?

Nøgleordet var "prøv" :)

Jeg er fint tilfreds med Ubuntu. Ellers prøve Suse.
--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Michael Vendelbo

Dato : 30-12-05 11:58

On 30 Dec 2005 09:33:19 +0100, nospam0000@gmail.com (Thorbjørn Ravn
Andersen) wrote:

>Nøgleordet var "prøv" :)
>Jeg er fint tilfreds med Ubuntu. Ellers prøve Suse.

Har skam hentet en iso hjem, så det skal helt sikker prøves. Har
prøvet suse, det var ikke lige mig. (det var den gang den hed 7.X)

Michael Vendelbo

Fra : Ukendt

Dato : 30-12-05 13:55

Michael Vendelbo wrote:

> Har skam hentet en iso hjem, så det skal helt sikker prøves. Har
> prøvet suse, det var ikke lige mig. (det var den gang den hed 7.X)

jeg har kørt ubuntu i et godt stykke tid og har lige kylet en SUSE 10.0
ind, jeg må nok sige at jeg er noget imponeret af SUSE. størrelsen og
ikke mindst YaST2.

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 29-12-05 22:54

Michael Vendelbo <news@mixeren.com> writes:

> Skal begge indstillnger aktiveres?
> High Memory Support
> Highmem I/O support

Jeg kan ikke lige finde den sidste af dem. Men prøv at læse
hjælpeteksten, den plejer faktisk at være ret behjælpelig i sådanne
tilfælde.

--
Jacob - www.bunk.cc
A watched clock never boils.

Fra : Michael Vendelbo

Dato : 29-12-05 23:03

On Thu, 29 Dec 2005 22:53:40 +0100, Jacob Bunk Nielsen <spam@bunk.cc>
wrote:

>Jeg kan ikke lige finde den sidste af dem. Men prøv at læse
>hjælpeteksten, den plejer faktisk at være ret behjælpelig i sådanne
>tilfælde.

Den siger:

CONFIG_HIGHIO:
If you want to be able to do I/O to high memory pages, say Y.
Otherwise low memory pages are used as bounce buffers causing a
degrade in performance.

Det fatter jeg ikke rigtig meningen af.
Michael Vendelbo

Fra : Hans Joergensen

Dato : 30-12-05 01:09

Michael Vendelbo wrote:
> [...]
> If you want to be able to do I/O to high memory pages, say Y.
> Otherwise low memory pages are used as bounce buffers causing a

Det betyder 'sig Y' :)

// Hans
--
Leveret af http://enterprise-server.dk

Fra : Michael Vendelbo

Dato : 30-12-05 01:22

On 30 Dec 2005 00:08:54 GMT, Hans Joergensen
<haj@enterprise-server.dk> wrote:

>Det betyder 'sig Y' :)

Hehe ja, det var nu mere.

"to do I/O to high memory pages"

Michael Vendelbo

Fra : Kasper Lund

Dato : 29-12-05 23:53

On Thu, 29 Dec 2005 22:22:10 +0100, Michael Vendelbo wrote:

> Hejsa
>
> Da jeg skal bruge mere en 1 GB ram, er jeg jo nødtil at lave min kerne
> selv.

Du skriver ikke hviken kerne du kører med, men jeg går ud fra at du
kører med default kernen på en stable installation, som sikkert er en
2.4.etellerandet-386 - Den har jeg ihvertfald også oplevet ikke finder
mere end 1 GB RAM.

Hvis ovenstående passer, og du vil slippe for selv at kompilere, kan du
klare det ved at installere en nyere kerne via apt-get.
Find den nyeste kerne der passer til din arkitektur med "apt-cache search
linux-image", installer med apt-get install, genstart og den finder alle
dine RAM. Husk apt-get update som det første.

/Kasper

Fra : Michael Vendelbo

Dato : 30-12-05 00:24

On Thu, 29 Dec 2005 23:53:03 +0100, Kasper Lund <kasper@nospam.dk>
wrote:

>2.4.etellerandet-386 - Den har jeg ihvertfald også oplevet ikke finder
>mere end 1 GB RAM.

2.4.27 som er standard på sarge.

>Hvis ovenstående passer, og du vil slippe for selv at kompilere, kan du
>klare det ved at installere en nyere kerne via apt-get.

Det vil jeg meget gerne slippe for. Nu kan jeg da sige at jeg har
prøvet. Selv om jeg syntes jeg valgte alt det logiske, stoppede den
under boot med en kernel panik.

>Find den nyeste kerne der passer til din arkitektur med "apt-cache search
>linux-image", installer med apt-get install, genstart og den finder alle
>dine RAM. Husk apt-get update som det første.

Da jeg gik fra woody (2.2.x) til sarge (2.4.27 var jeg sikker på at nu
var dist. da så ny at highmem var understøttet, men nej.

Jeg har nu fundet en 2.6.8-2 så må vi håbe det er bedre.
Michael Vendelbo

Fra : Michael Vendelbo

Dato : 30-12-05 00:56

On Fri, 30 Dec 2005 00:23:44 +0100, Michael Vendelbo
<news@mixeren.com> wrote:

>Jeg har nu fundet en 2.6.8-2 så må vi håbe det er bedre.

Det hjalp ikke rigtig noget.

free -m siger stadig 885 total

Michael Vendelbo

Fra : Kasper Lund

Dato : 30-12-05 08:14

On Fri, 30 Dec 2005 00:55:35 +0100, Michael Vendelbo wrote:

> [...]

Det har ellers altid virket for mig. Hvilken arkitektur har du valgt?

Intel = 686.
Intel med hyperthreading = 686-smp.
AMD = K7

Fra : Michael Vendelbo

Dato : 30-12-05 11:41

On Fri, 30 Dec 2005 08:14:24 +0100, Kasper Lund <kasper@nospam.dk>
wrote:

>Det har ellers altid virket for mig. Hvilken arkitektur har du valgt?
>Intel = 686.
>Intel med hyperthreading = 686-smp.
>AMD = K7

Ja det var så en forkert jeg havde valgt. Jeg havde ikke læst ordenlig
på de forklaringer der stod efter hver. Efter et skift til 2.6.8-2-686
kan den se begge stænger. (2 X 1 GB)

Dog syntes jeg den tæller lidt mærkelig. 1 GB giver 885 total. Så
skulle 2 x 1 GB da også give ca 1700 total.

En free -l -m siger:
Mem: 1511 46 1464
Low: 880 21 858
High: 630 24 606

Bliver resten "spist op" af en computers måde at regne ram ud på?

Er det korrekt opfattet at den nu understøtter 4 GB? Og kan jeg evt.
senere smide 2 X 1 GB mere i uden af skulle "hekse" med en helt masse?

Michael Vendelbo

Fra : Ukendt

Dato : 30-12-05 14:46

Michael Vendelbo wrote:

> Dog syntes jeg den tæller lidt mærkelig. 1 GB giver 885 total.

Du kan have op til 896MB low. Resten skal være high. At den
kun siger 885 må så betyde, at der går 11MB til forskellige
småting som memory map og kerne. (Egentlig underligt, for
jeg troede den skulle bruge 14MB bare på memory map).

Hvis du har haft 1GB RAM i maskinen og en kerne uden support
for high mem, så er de sidste 128MB aldrig blevet brugt.

> Så
> skulle 2 x 1 GB da også give ca 1700 total.
>
> En free -l -m siger:
> Mem: 1511 46 1464
> Low: 880 21 858
> High: 630 24 606

Total burde have sagt noget i omegnen af 1996.
Prøv lige at se hvad /proc/meminfo siger.

> Bliver resten "spist op" af en computers måde at regne ram ud på?

Det er nok mere sandsynligt, at det bliver spist op af
begrænsninger på dit bundkort. Måske er nogle adresser
reserveret til andre formål end RAM.

Hvad er det for en slags CPU?

> Er det korrekt opfattet at den nu understøtter 4 GB? Og kan jeg evt.
> senere smide 2 X 1 GB mere i uden af skulle "hekse" med en helt masse?

Hvis der er tale om en ren 32 bits CPU, så kan du
aldrig få understøttelse for 4GB, da en del af
adresserummet bruges til andet hardware.

--
Kasper Dupont
#define _(_)"d.%.4s%."_"2s" /* This is my new email address */

Fra : Michael Vendelbo

Dato : 30-12-05 17:28

On Fri, 30 Dec 2005 14:46:04 +0100, Kasper Dupont
<57203463996516718595@expires.10.feb.2006.kasperd.net.invalid> wrote:

>Total burde have sagt noget i omegnen af 1996.
>Prøv lige at se hvad /proc/meminfo siger.

Nu har jeg fumlet så meget rundt i det med kerner og software RAID at
jeg besluttede mig for at starte helt forfra.

Maskinen er nu med 2 X 1 GB ram på installations tidspunktet. Debian
bliver installeret med en 2.4.27 kerne og straks efter opgraderet til
2.6.8-686

#cat /proc/meminfo siger der efter:

MemTotal: 1547516 kB
MemFree: 1486188 kB
Buffers: 4980 kB
Cached: 35536 kB
SwapCached: 0 kB
Active: 27588 kB
Inactive: 16240 kB
HighTotal: 646080 kB
HighFree: 603904 kB
LowTotal: 901436 kB
LowFree: 882284 kB
SwapTotal: 2714944 kB
SwapFree: 2714944 kB
Dirty: 28 kB
Writeback: 0 kB
Mapped: 6536 kB
Slab: 8652 kB
Committed_AS: 16804 kB
PageTables: 212 kB
VmallocTotal: 114680 kB
VmallocUsed: 3360 kB
VmallocChunk: 110892 kB

Michael Vendelbo

Fra : Ukendt

Dato : 30-12-05 17:36

Michael Vendelbo wrote:

> Maskinen er nu med 2 X 1 GB ram på installations tidspunktet. Debian
> bliver installeret med en 2.4.27 kerne og straks efter opgraderet til
> [...]

Den finder tydligvis kun 1.5GB RAM. For lige at starte med
de åbenlyse muligheder, så vil jeg da lige spørge om BIOS
finder 2GB. Og finder maskinen faktisk 1GB RAM hvis du kun
har et modul i (uanset om det er det ene eller det andet)?

Hvad siger kernen om memory map under opstart? På RH og FC
bliver den slags smidt i /var/log/dmesg. Alternativt burde
man kunne få beskederne ved at køre dmesg kommandoen
umiddelbart efter opstart.

Fra : Michael Vendelbo

Dato : 30-12-05 18:30

On Fri, 30 Dec 2005 17:36:00 +0100, Kasper Dupont
> [...]

>Den finder tydligvis kun 1.5GB RAM. For lige at starte med
>de åbenlyse muligheder, så vil jeg da lige spørge om BIOS

Med det samme jeg så dit spørgsmål, viste jeg hvad der var galt. Jeg
beklager at jeg har spild din tid.

Det forholder sig nemlig sådan at det er en Fujitsu Siemens maskine,
den er utrolig vanskelig med hensyn til ram typen, selv om hastigheden
er ens nægter den at tillade to forskellige mærker. Maskinen er
leveret med 1 GB. for at teste napper jeg så en extra stang, men da de
ikke vil køre sammen, må jeg finde på noget.

Jeg har en anden server kørende hvor jeg viste der sad 2,5 GB ens ram.
Denne server bruger ikke de 1,5 GB (pga gammel kerne). Ud med de 2 GB
som var af samme mærke..... klovnen kikkede ikke ordenlig efter i
nattens mørke, det var en 1 GB og en 512 MB jeg fik fat i.

Jaja det er lige til en gang kvajebajere, ved det.

Men i hvert fald sider free -m -l nu:
Mem: 2019 35 1983
Low: 876 16 859
High: 1142 18 1124

Og cat /prof/meminfo siger:

MemTotal: 2067684 kB
MemFree: 2031516 kB
Buffers: 3668 kB
Cached: 12784 kB
SwapCached: 0 kB
Active: 13552 kB
Inactive: 5852 kB
HighTotal: 1170368 kB
HighFree: 1151232 kB
LowTotal: 897316 kB
LowFree: 880284 kB
SwapTotal: 2714944 kB
SwapFree: 2714944 kB
Dirty: 0 kB
Writeback: 0 kB
Mapped: 6172 kB
Slab: 7884 kB
Committed_AS: 16572 kB
PageTables: 212 kB
VmallocTotal: 114680 kB
VmallocUsed: 3360 kB
VmallocChunk: 110892 kB

Michael Vendelbo

Fra : Nils

Dato : 30-12-05 14:47

Et lille trick der ikke har specifikt noget med dit problem at gøre, men
rettere generelt vedr. rekompilering af kerne (og dermed problemet med
at få alle eksisterende inkluderinger med i kernen).

Din eksisterende kerne findes _måske_ i /proc/config.gz og dermed
giver gzip -s /proc/config.gz > .config din eksisterende kerne config.

Nils

Fra : Michael Vendelbo

Dato : 30-12-05 17:29

On Fri, 30 Dec 2005 14:46:40 +0100, Nils <dude@vip.cybercity.dk>
wrote:

> Din eksisterende kerne findes _måske_ i /proc/config.gz og dermed
>giver gzip -s /proc/config.gz > .config din eksisterende kerne config.

Bestemt ikke uvæsnlig. Værd at huske, hvis man bare skal have ændret
enkelte ting.

Michael Vendelbo

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 31-12-05 14:22

> [...]
> If you want to be able to do I/O to high memory pages, say Y.
> Otherwise low memory pages are used as bounce buffers causing a

Som Hans siger, så betyder det at du skal sige ja.

Jeg fandt i øvrigt ud af at den option ikke er der i 2.6 kerner. Det
var derfor jeg ikke kunne finde den. Men jeg kom til at rode med en
2.4 kerne her forleden, og der var den, så jeg gætter på at det er en
2.4 kerne du har fat i.

Skriver den ikke også noget med 'If unsure, say yes" eller lignende.
Det plejer man godt at kunne stole på.

--
Jacob - www.bunk.cc
He who hesitates is last.

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 31-12-05 14:26

Nils <dude@vip.cybercity.dk> writes:

> Din eksisterende kerne findes _måske_ i /proc/config.gz og dermed
> giver gzip -s /proc/config.gz > .config din eksisterende kerne config.

Den feature er vist først kommet med i relativt nye 2.6-kerner så vidt
jeg husker.

Debian er dog rar nok til også at lægge konfigurationen i /boot, så
man kan kopiere den derfra.

--
Jacob - www.bunk.cc
If you're happy, you're successful.