.xls bliver til .dat
Fra : Jørgen

Dato : 28-12-05 16:49

Jeg har et problem med filtypen, når jeg sender nogle regnskabsoplysninger
til mine venner, som kører MS.
I min udbakke ligger den som .xls men hos modtagerne kommer den frem
som .dat
En modtager bruger ren Outlook Expres, en får den via en Exchange server, og
en tredje via Lotus Notes

Kan det være antivirusprogrammer (jeg sender via TDC), eller sker der noget
i min egen mail (KMail) når den sender.

Jeg bruger SuSE 10.0 med KDE 3.5

Et udklip af kilden jeg sender ser således ud (lidt tekst erstattet af xxx):

Hvis jeg sender et .pdf dokument så kommer det frem til modtagerne som .pdf

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 28-12-05 17:39

Jørgen <spam_til_jsn@toker.dk> writes:

> Hvis jeg sender et .pdf dokument så kommer det frem til modtagerne som .pdf

Et gæt - undlad danske bogstaver i filnavnet.

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://unixsnedkeren.dk - Unix, Java, Web, Netværk, Århus

Fra : Jørgen

Dato : 29-12-05 17:39

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Et gæt - undlad danske bogstaver i filnavnet.

Det prøvede jeg. Jeg sendte en uden æ, ø og å, og uden mellemrum i
filnavnet. Den kom frem som .xls på jobbet i min Lotus Notes client. Så nu
prøver jeg dels med mellmerum, og dels med æ, ø, eller å uden mellemrum.

Fra : Jørgen

Dato : 30-12-05 15:45

Jørgen wrote:

> Det prøvede jeg. Jeg sendte en uden æ, ø og å, og uden mellemrum i
> filnavnet. Den kom frem som .xls på jobbet i min Lotus Notes client. Så nu
> prøver jeg dels med mellmerum, og dels med æ, ø, eller å uden mellemrum.

OK, problemet var æ, ø, å i filnavnet. Mellemrum var ikke noget problem.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 30-12-05 22:07

Jørgen <spam_til_jsn@toker.dk> writes:

> OK, problemet var æ, ø, å i filnavnet. Mellemrum var ikke noget problem.

Det er også tegn der er udenfor standard 7-bit ascii og derfor kræver
en tegnsætangivelse i filnavnet (som du viste i dit MIME-klip).

Det kan Lotus Notes åbenbart ikke hitte ud af at gøre på samme måde
som Microsoft. Notes kan mange smarte ting, men postdelen burde
udløse en bidering til dagligt brug.

--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Lars P. Magnussen

Dato : 29-12-05 13:42

Et skud helt i tågen:
Noget med at et "mailprogram" et sted fra sender til modtager pakker den
vedhæftede fil på en ikke autoriseret måde, og kalder den .dat ??

På arbejdet var jeg for et stykke tid siden ude for noget lignende, da jeg
fik tilsendt en vedhæftet fil fra en som kørte MS small business server. Jeg
modtog selv med Outlook Express via en UNI2 hosted konto.
Når filen havde passeret UNI2, så kunne man se at der var en masse data i
mailen, men ikke som en vedhæftet fil.
Læst direkte på UNI2 webmail, kunne man se at der var en vedhæftet fil, men
den kunne ikke læses.

Ved i stedet at sende til en tele2adsl adresse, så blev der modtaget ok.
Der skete altså ikke det samme når en mail passerede get2net som UNI2.
Ved et opkald til UNI2 support, fik jeg et noget kryptisk svar om at UNI2
overholder standarderne.

Mvh
Lars P. Magnussen