Manglende copy-paste i emacs under ubuntu
Fra : Martin Schultz

Dato : 26-12-05 17:11

Hejsa

I min emacs (21) kan jeg fint kopiere og sætte tekst ind, men kun hvis
både modtager og kilde er emacs. Jeg kan ikke kopiere fra firefox ind i
emacs eller fra emacs til en terminal.

Ud over dette fungere copy-paste fint alle andre steder. Nogen der har
ideer?

Martin
med mindre andet er angivet.

Fra : Ukendt

Dato : 27-12-05 10:49

Martin Schultz wrote:

> [...]
> emacs eller fra emacs til en terminal.
>
> Ud over dette fungere copy-paste fint alle andre steder. Nogen der har

Jeg tror det er et encoding problem. Virker det hvis der kun
er ascii tegn fra 32 til 126?

Jeg har selv oplevet lignende problemer på maskiner, der var
konfigureret til UTF-8. Jeg har aldrig oplevet problemet på
maskiner, jeg har konfigureret til at bruge iso-8859-1.

På de maskiner, hvor jeg har oplevet problemet plejer det
altid at virke, hvis jeg kopierer teksten over i en xterm
og så videre derfra. Det kan nemt gøre en forskel hvilken
terminal der bruges, så prøv med en xterm.

Hvis du bruger KDE, så undersøg om det gør nogen forskel,
hvis du vælger teksten i Klipper.

--
Kasper Dupont
Note to self: Don't try to allocate

Fra : Martin Schultz

Dato : 28-12-05 12:45

Kasper Dupont <64459405747538527765@expires.07.feb.2006.kasperd.net.invalid> skrev 2005-12-27:

> Jeg tror det er et encoding problem. Virker det hvis der kun
> er ascii tegn fra 32 til 126?
Hmm ja det gør det.

> Jeg har selv oplevet lignende problemer på maskiner, der var
> konfigureret til UTF-8. Jeg har aldrig oplevet problemet på
> maskiner, jeg har konfigureret til at bruge iso-8859-1.

Hmmm vil det kunne skabe nogen problemer at skifte til
iso-8859-1?

Martin
med mindre andet er angivet.

Fra : Soren Kuula

Dato : 31-12-05 14:12

Martin Schultz wrote:
> [...]
> emacs eller fra emacs til en terminal.
>
> Ud over dette fungere copy-paste fint alle andre steder. Nogen der har

Er det ikke bare fordi Linux har 16-17 forskellige clipboard systemer,
som ikke snakker sammen?

Mig bekendt har X11 et system (som emacs bruger), og mange (er det
GTK/GDK??) applikationer et "higher level" clipboard.

Proev at klippe noget i emacs, og saet det ind i firefox (et HTML
textarea fx) med CTRL-V. Virker IKKE hos mig. Proev saa at saette ind
med midter-museknap eller h/v museknap samtidig. Virker det? Proev saa
at bruge Copy i emacs' menu og se om det goer nogen forskel. Jeg har
ingen sammemhaengende observationer om det.

(Det er den slags som irriterer mig dagligt med Linux :) og det den
slags sikkert er en af aarsagerne til at Linux aldrig vil blive
mainstream. Synd........ men saadan er det ....)

PS: I worst case er jeg noedt til at bruge GEdit ell l til at
mellemlande tekst fra det ene clipboard til det andet :)

MVH
Soren

Fra : Ukendt

Dato : 02-01-06 22:01

Soren Kuula wrote:

> Det er den slags som irriterer mig dagligt med Linux :) og det den
> slags sikkert er en af aarsagerne til at Linux aldrig vil blive
> mainstream.

I de gode gamle dage havde X et velfungerende copy-paste system.
Men så var der nogen der fik den fantastiske idé, at det skulle
laves om, så det kom til at fungere på samme måde som i Windows.

Jeg tror nu ikke, det er de forskellige alternative måder at lave
copy-paste på, som er den primære årsag. Jeg synes i hvert fald
det ser mere ud som om, det er et fordi, UTF-8 absolut skulle
introduceres før man havde løst problemerne med det.

Jeg må hellere gå i gang med at teste for at se, om jeg kan
fremprovokere problemer mellem nogle af applikationerne på mine
FC1 systemer.

Når man endeligt finder et problem, så kan det være ret svært
at gennemskue, hvor fejlen ligger. Når man ikke kan kopiere fra
emacs til mozilla, er det så en fejl i emacs, mozilla eller X?
Det kan ikke være en fejl i Linux, da kommunikationen mellem
applikationerne foregår binært, og derfor har kernen ingenting
med encoding at gøre.

Hvad med at begynde at raportere alle copy-paste fejlene?
Fedora Core fejl kan raporteres på https://bugzilla.redhat.com/.
Har Ubuntu ikke også et sted til fejlrapportering?

Jeg kan ikke så godt selv rapportere dem, da jeg konsekvent
modificerer min /etc/sysconfig/i18n, så den kommer til at se
sådan her ud:
LANG="C"
LC_CTYPE=da_DK

Gad vide, om det er derfor, jeg har færre problemer med
copy-paste end andre? Jeg plejer i hvert fald kun at opleve
copy-paste problemer på maskiner, jeg ikke selv administrerer.

--
Kasper Dupont
#define _(_)"d.%.4s%."_"2s" /* This is my new email address */

Fra : Ukendt

Dato : 02-01-06 22:16

Kasper Dupont wrote:

> Jeg må hellere gå i gang med at teste for at se, om jeg kan
> fremprovokere problemer mellem nogle af applikationerne på mine
> FC1 systemer.

Jeg har testet på FC1. Jeg kører med en i18n konfiguration
som i min sidste posting, og jeg kører KDE på en NCD X
server. Jeg testede emacs, mozilla, xterm og en netscape
som ikke kørte lokalt.

I denne konfiguration fungerede copy-paste på tværs af alle
applikationerne. Min næste test må så blive på en FC4 maskine.

Fra : Ukendt

Dato : 02-01-06 22:41

Kasper Dupont wrote:

> I denne konfiguration fungerede copy-paste på tværs af alle
> applikationerne. Min næste test må så blive på en FC4 maskine.

Jeg har nu prøvet med en FC4 maskine og en lokal X.org server.
Ellers samme konfiguration og samme test som før. Og igen
virkede copy-paste perfekt mellem alle fire testede applikationer.

Fra : Ukendt

Dato : 02-01-06 23:06

Kasper Dupont wrote:

> Jeg har nu prøvet med en FC4 maskine og en lokal X.org server.
> Ellers samme konfiguration og samme test som før. Og igen
> virkede copy-paste perfekt mellem alle fire testede applikationer.

Nu har jeg også prøvet at ændre min i18n konfiguration tilbage til:
LANG="en_US.UTF-8"
SYSFONT="latarcyrheb-sun16"
som vistnok var det installeren lavede til mig. Og copy-paste virker
stadigvæk upåklageligt. Så nu er jeg da helt i tvivl om, hvordan man
overhovedet fremprovokerer problemet. Men jeg ved med sikkerhed, at
jeg har haft problemer med copy-paste fra emacs til mozilla på en
FC3 installation.

Fra : Soren Kuula

Dato : 03-01-06 22:45

Kasper Dupont wrote:

> I de gode gamle dage havde X et velfungerende copy-paste system.
> Men så var der nogen der fik den fantastiske idé, at det skulle
> laves om, så det kom til at fungere på samme måde som i Windows.

Er det ikke osse fordi de samme mennesker lavede en anden text renderer
end den i X (Pango & friends), og var noedt til at lave et nyt clipboard
saa?

> [...]
> det ser mere ud som om, det er et fordi, UTF-8 absolut skulle
> introduceres før man havde løst problemerne med det.

Joo..? Problemer :)? Det maa vaere den variable bredde pr tegn du mener.
Har du forresten laest Daimi-posten for nyligt? Der er en der synes det
loeser mange flere problemer end det laver :)

Men for at praecisere det jeg skrev foer, saa betyder "virker ikke", at
jeg overhovedet ikke kan paste noget i de situationer jeg beskrev,
heller ikke hvis det var tegn hvis encode_ascii(s) == encode_utf8(s).
Jeg er ikke OP paa traaden.

> LANG="C"
Hvad ER dette?

MVH
Soren

Fra : Ukendt

Dato : 04-01-06 00:03

Soren Kuula wrote:

> Er det ikke osse fordi de samme mennesker lavede en anden text renderer
> end den i X (Pango & friends), og var noedt til at lave et nyt clipboard
> saa?

Det kender jeg ikke helt så meget til.

> Joo..? Problemer :)? Det maa vaere den variable bredde pr tegn du mener.

Det er en del af det. Min holdning er, at problemet først er
løst den dag en char er 32 bits og encoding er noget som kun
komprimeringsalgoritmer skal bekymre sig om.

> Har du forresten laest Daimi-posten for nyligt?

Ikke endnu.

> Der er en der synes det
> loeser mange flere problemer end det laver :)

Om UTF-8 er et skridt imod løsningen vil jeg ikke udtale mig
om før nogen kan fortælle mig hvad resten af skridtene er.

> [...]
> jeg overhovedet ikke kan paste noget i de situationer jeg beskrev,
> heller ikke hvis det var tegn hvis encode_ascii(s) == encode_utf8(s).

Jeg kan ikke erindre, at have oplevet problemer med at paste,
hvis blot alle tegn lå i intervallet 32-126. Hvad er det for
et setup, hvor du oplever alle de problemer?

> Hvad ER dette?

Sætter sprog til engelsk, encoding til iso-et-eller-andet,
character classes til standard C konventioner osv. Det plejer
at løse de problemer, jeg har med den slags.