Swapping, thrashing
Fra : Soren Kuula

Dato : 24-12-05 05:08

Hejsa,

Jeg koerer nogle eksperimentalprogammer i Eclipse. Nogen gange sker en
memory leak, eller en urimelig stor allokering. Jeg har sat JVMens max
heap size til noget rimeligt (512 M, jeg har 1G), men maaske har eclipse
ogsaa en bug.

I alle fald opfoerer mit OS (RH Core 4) sig aandet, og lader eclipse /
min proces faa for meget memory. Derefter swappes der i den grad, at jeg
ikke laengere kan lave nogetsomhelst paa systemet, inkl. at stoppe den
loebske proces. En bundraadden situation.

Hmmm., hvordan overtaler jeg Linux til ikke al love memory som slet ikke
findes, vaek til processer? Jeg vil hellere have en
out-of-memory-ba-kamm-din-graadige-proces-blev-henrettet meddelelse end
jeg vil miste kontrollen over systemet :)

MVH
Soren

Fra : Peter Jensen

Dato : 24-12-05 12:19

Soren Kuula wrote:

> [...]
> jeg ikke laengere kan lave nogetsomhelst paa systemet, inkl. at stoppe
> den loebske proces. En bundraadden situation.

Hvis du venter lidt, og din memory leak fortsætter, så skulle kernen
ellers dræbe din løbske proces før eller siden. Hvis ikke, så er Magic
SysRq en udemærket nødløsning.

> [...]
> out-of-memory-ba-kamm-din-graadige-proces-blev-henrettet meddelelse
> end jeg vil miste kontrollen over systemet :)

Har du kigget på ulimit? Hvis du f.eks. ikke vil have at noget program
der bliver startet i denne shell skal bruge mere end ~50MB VM, så prøv
at køre 'ulimit -SHv 50000' først.

--
PeKaJe

Windows isn't CrippleWare -- it's "Functionally Challenged".

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 24-12-05 13:54

Peter Jensen <usenet@pekajemaps.homeip.net> writes:

> [...]

Eclipse selv behøver ikke så meget hukommelse med mindre den begynder
at bede om det.

Du har sat dit -JMX flag i din launcher, ikke?

--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Soren Kuula

Dato : 24-12-05 15:09

Hejsa,

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:
> Peter Jensen <usenet@pekajemaps.homeip.net> writes:
>
> Eclipse selv behøver ikke så meget hukommelse med mindre den begynder
> at bede om det.

Nej, men det sker saa af og til, af en eller anden grund. Jeg glemte at
skrive i gaar at hvis jeg venter laenge nok, bliver eclipse faktisk
draebt (sammen med min forsoegsproces), men der gaar lige en halv eller
en hel time, hvor systemet er tabt for omverdenen, mens det rasler
disken alt det det kan.... jeg vil have at systemet er mindre large, og
mere realistisk, og bare stopper processerne saa snart det bliver
tvunget ud i swapping.

> Du har sat dit -JMX flag i din launcher, ikke?

-Xmx300M

er det flag jeg bruger..

Jeg maa lige se hvad JMX er.

MVH
Soren

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 24-12-05 15:02

Soren Kuula <dongfang@dongfang.dk> writes:

> [...]
> rasler disken alt det det kan.... jeg vil have at systemet er mindre
> large, og mere realistisk, og bare stopper processerne saa snart det

Det lyder ganske rigtigt som noget der løber løbsk.

Er der en besked i loggen bagefter, som du kan søge på eclipse's
bugzilla database?

Du bruger den JVM som Eclipse har testet dit build på?

> -Xmx300M
>
> er det flag jeg bruger..
>
> Jeg maa lige se hvad JMX er.

Jeg slog det ikke op. Parameteroverførsler til JVM'en er forskellige
afhængigt af hvor man er. Det var MX til JVM'en jeg tænkte på.

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://unixsnedkeren.dk - Unix, Java, Web, Netværk, Århus

Fra : Kasper Dupont

Dato : 25-12-05 01:42

Peter Jensen wrote:

> så prøv at køre 'ulimit -SHv 50000' først.

Er der nogen grund til at lave det som et hard limit?

Jeg har selv på nogle systemer brugt at have
ulimit -Sv 320000
stående i min .bash_profile. Det fungerer fint
bortset fra når jeg en sjælden gang imellem faktisk
har en grund til at allokere mere og glemmer at
sætte grænsen op.

--
Kasper Dupont
Note to self: Don't try to allocate