Kernel Panic
Fra : ms

Dato : 22-12-05 13:12

Jeg har lige sat en harddisk med ubuntu (installeret fra en anden PC) ind i
min PC og har omsider fået lavet en grub menu der dur så jag kan vælge
imellem winXP eller Ubuntu.

Men når jeg vælger ubuntu og der startes op kommer denne fejl:

Starting Ubuntu...
pivot_root: no such file or directory
/sbin/init: 428: cannot open dev/console: no such file
kernel panic - not synching: attempted to kill init.

Jeg har fået afvide at man godt kan flytte ubuntu fra en makskine til en
anden, men det passer måske ikke helt eller findes der en løsning så
kernelen ikke panikere?

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 22-12-05 13:41

On Thu, 22 Dec 2005 13:11:48 +0100, ms wrote:

> [...]

> Jeg har fået afvide at man godt kan flytte ubuntu fra en makskine til en
> anden, men det passer måske ikke helt eller findes der en løsning så

Har du rettet /boot/grub/menu.lst til at afspejle det nye navn på din
rod-partition?

(Det lyder som om kernen prøver at bruge en forkert partition som /).

Mvh.

--
"Our voodoo-dolls are full of hopes" Adam Sjøgren
asjo@koldfront.dk

Fra : ms

Dato : 22-12-05 13:49

"Adam Sjøgren" <asjo@koldfront.dk> skrev i en meddelelse

ind i

> Har du rettet /boot/grub/menu.lst til at afspejle det nye navn på din
> rod-partition?

Da jeg satte grub op skrev jeg først følgende:

sudo fdisk -l

Som gav mig at winXP er´installeret på den primære disk hda og at ubuntu er
installeret på hdd1.

Dernæst gjorde jeg:

sudo mkdir /mnt/hdd1
sudo mount /dev/hdd1 /mnt/hdd1
sudo chroot /mnt/hdd1
grub
root (hd1,0)
setup (hd0)

Andet har jeg ikke gjort er ikke sikker på hvad du mener med at grub er det
nye navn på min root partition...

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 22-12-05 14:00

On Thu, 22 Dec 2005 13:49:13 +0100, ms wrote:

> [...]

> setup (hd0)

> Andet har jeg ikke gjort er ikke sikker på hvad du mener med at grub
> er det nye navn på min root partition...

Hvis du kigger i menu.lst vil du se at der på kernel-linierne står
root=/dev/hda1 (eller tilsvarende). Der skal stå det nye navn på din
rod-partition, i stedet for det gamle navn.

(Det gør der i det mindste i den menu.lst der er på den af mine
maskiner der bruger grub; jeg er absolut ikke grub-ekspert).

Mvh.

Fra : ms

Dato : 22-12-05 14:48

> Hvis du kigger i menu.lst vil du se at der på kernel-linierne står
> root=/dev/hda1 (eller tilsvarende). Der skal stå det nye navn på din
> rod-partition, i stedet for det gamle navn.

Hvordan finder jeg udad navnet på min nye rod partition??

Fra : Hans Joergensen

Dato : 22-12-05 14:42

Adam Sjøgren wrote:
> (Det lyder som om kernen prøver at bruge en forkert partition som /).

Det lyder mere som om /dev/console mangler.

Det har nu nok noget at gøre med at disken ikke dukker op på samme
device som hidtil, og det er der nogen der ikke har fortalt initrd.

// Hans, der ikke bruger initrd, fordi det er alt for besværligt.
--
Leveret af http://enterprise-server.dk

Fra : ms

Dato : 22-12-05 14:49

> Det lyder mere som om /dev/console mangler.
>
> Det har nu nok noget at gøre med at disken ikke dukker op på samme
> device som hidtil, og det er der nogen der ikke har fortalt initrd.

Har du noget forslag til en løsning eller er det bedst bare at geninstallere
(selvom det tager en mindre uge at få sat det hele op igen)

Fra : Kent Friis

Dato : 22-12-05 18:20

Den Thu, 22 Dec 2005 14:49:05 +0100 skrev ms:

> "Hans Joergensen" <haj@enterprise-server.dk> skrev i en meddelelse

> Har du noget forslag til en løsning eller er det bedst bare at geninstallere
> (selvom det tager en mindre uge at få sat det hele op igen)

En uge? Det er hvad det tager for mig med XP på arbejdet, hvor jeg
så vidt muligt lægger alt på netværks-drevet fordi det skrammel skal
geninstalleres konstant.

Hvis jeg skulle geninstallere Linux'en, ville det tage år før alt er
sat helt perfekt op igen. Men så er den også installeret omkring
1999, med /home kopieret over fra en endnu ældre installation.

Mvh
Kent

Fra : Alex Holst

Dato : 22-12-05 22:35

Kent Friis wrote:
> Hvis jeg skulle geninstallere Linux'en, ville det tage år før alt er
> sat helt perfekt op igen. Men så er den også installeret omkring
> 1999, med /home kopieret over fra en endnu ældre installation.

Har man ikke misforstået noget meget basalt hvis man ikke er i stand til
at genskabe sit arbejdsmiljø på maksimum et par timer, gerne med så
meget automatik som muligt?

OSS/FAQ for dk.edb.sikkerhed: http://sikkerhed-faq.dk

Fra : ms

Dato : 22-12-05 22:38

"Alex Holst" <a@mongers.org> skrev i en meddelelse

> Har man ikke misforstået noget meget basalt hvis man ikke er i stand til
> at genskabe sit arbejdsmiljø på maksimum et par timer, gerne med så
> meget automatik som muligt?

Nej sådan er linux bare

Fra : Kristian Vilmann

Dato : 22-12-05 23:29

ms wrote:
> "Alex Holst" <a@mongers.org> skrev i en meddelelse

> Nej sådan er linux bare

Ahhh! En provokatør.... dejligt. Han skal steges :)

Desværre valgte han et forkert emne. For der er ikke rigtig noget at
stege ham i. Egentlig siger det jo en del om provokatøren, at han
overhovedet svarer sådan. Det viser jo at han ikke har forstået
problemet....
Om det er en eller anden UNIX-variant, noget der ligner UNIX eller
Windows er jo ligegyldigt.
Hvis ikke man har en backup af en art, tager det tid at komme på
omgangshøjde igen.
Det samme gør sig nok gældende på alle andre OS'er....

/k

Fra : ms

Dato : 23-12-05 00:44

"Kristian Vilmann" <lists@vilmann.net> skrev i en meddelelse

> [...]
> omgangshøjde igen.
> Det samme gør sig nok gældende på alle andre OS'er....

hehe nope det er kun i linux at man føler sig sat tilbage til
middelalderen..haha ta den

Fra : Sune Vuorela

Dato : 23-12-05 00:54

On 2005-12-22, ms <hk@asd.com> wrote:
> hehe nope det er kun i linux at man føler sig sat tilbage til
> middelalderen..haha ta den

Yeah! Middelalder. Korstog.
Vi går på korstog mod den vantro ms !!11

/Sune

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 23-12-05 06:47

"ms" <hk@asd.com> writes:

> hehe nope det er kun i linux at man føler sig sat tilbage til
> middelalderen..haha ta den

Hvad er det du har svært ved at finde ud af?
--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Kent Friis

Dato : 23-12-05 15:04

Den 23 Dec 2005 06:47:18 +0100 skrev Thorbjørn Ravn Andersen:

> Hvad er det du har svært ved at finde ud af?

Det er da det der er problemet. Al det dersens moderne skrammel
det er der altid problemer med.

Biler fx, de kan ikke starte når det er koldt og fugtigt, så skal man
låne naboens startkabler osv... I middelaldreren havde man sine
fødder, de virker altid - ligesom Linux

(Ok, de rige havde vist heste, men de skal heller ikke til mekaniker).

Hvis alle kørte Linux ville der være lige så lidt arbejde til MCSE'erne
som der var til mekanikere i middelaldreren.

Mvh
Kent

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 23-12-05 18:21

Kent Friis <nospam@nospam.invalid> writes:

> Hvis alle kørte Linux ville der være lige så lidt arbejde til MCSE'erne
> som der var til mekanikere i middelaldreren.

Kærrer, kareter, plove og lignende?

Datidens mekanikere var smeden og vognmageren.

Men hvorfor lader du ikke trolden svare på spørgsmålet?
--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Kent Friis

Dato : 23-12-05 18:29

Den 23 Dec 2005 18:20:52 +0100 skrev Thorbjørn Ravn Andersen:

> Kærrer, kareter, plove og lignende?
>
> Datidens mekanikere var smeden og vognmageren.

Hvem var så datidens smede?

> Men hvorfor lader du ikke trolden svare på spørgsmålet?

Det har jeg såsandelig ikke forhindret ham i. På usenet kan flere sagtens
svare på samme spørgsmål.

Mvh
Kent

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 23-12-05 20:29

Kent Friis <nospam@nospam.invalid> writes:

> Hvem var så datidens smede?

Jeg kan kun tage det spørgsmål alvorligt, hvis du kan fremvise en
rekvisition.

> Det har jeg såsandelig ikke forhindret ham i. På usenet kan flere sagtens
> svare på samme spørgsmål.

Kan du så ikke være stille, så man kan høre hvad han siger?
--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Kristian Vilmann

Dato : 23-12-05 08:32

ms wrote:
> "Kristian Vilmann" <lists@vilmann.net> skrev i en meddelelse

> hehe nope det er kun i linux at man føler sig sat tilbage til
> middelalderen..haha ta den

Hvis du ved noget om operativsystemer, er du ikke ret god til at gøre
opmærksom på det.

Jeg ved en hel del om operativsystemer, faktisk så meget at jeg lever af
det. Og jeg kan ikke se at Linux skulle være specielt middalalderagtigt
når det handler om at at genskabe en arbejsstation til "last good known
state before crash"

Men kom nu: øs af din viden!

/k

Fra : Kent Friis

Dato : 23-12-05 15:00

Den Thu, 22 Dec 2005 23:29:23 +0100 skrev Kristian Vilmann:

> [...]
> omgangshøjde igen.
> Det samme gør sig nok gældende på alle andre OS'er....

Åbenbart ikke på Windows. Langt de fleste af de Windows-maskiner jeg
ser kører med alt som default-indstillinger - selv de afskyelige blå
standard-farver kan folk ikke finde ud af at ændre (det kan da for
pokker ikke være 80% der bedst kan lide blå).

Men det er måske efter 3. gang folk geninstallerer gider de simpelthen
ikke sætte alting op igen igen? Og så har de ikke opdaget at man
faktisk fra XP kan gemme themes uden at vide hvilke reg-keys der
skal eksporteres (så mangler vi bare alle de andre indstillinger
der kun bliver gemt i registry).

Mvh
Kent

Fra : Henning Præstegaard

Dato : 23-12-05 21:47

Kent Friis wrote:

> [...]
> standard-farver kan folk ikke finde ud af at ændre (det kan da for
> pokker ikke være 80% der bedst kan lide blå).

Mumler noget om, da jeg yde telefonsupport og snakkede om at klikke
på den blå bjælke øverst og vedkommende der skulle have hjælp, ikke
kunne finde den blå bjælke. Hun havde fundet ud af at ændre på farverne.
Bjælken var nu lyserød.

Derfor plejer jeg at opfordre nybegynder i windows til ikke at ændre
på default indstillingerne for så er det meget lettere at give support.

mvh
Henning

Fra : Alex Holst

Dato : 23-12-05 17:49

Kristian Vilmann wrote:

> Ahhh! En provokatør.... dejligt. Han skal steges :)

Sjovt. Da jeg læste hans indlæg fremstod han som en Linux-fanatiker.

OSS/FAQ for dk.edb.sikkerhed: http://sikkerhed-faq.dk

Fra : Alex Holst

Dato : 23-12-05 17:42

ms wrote:

> Nej sådan er linux bare

Hvordan mener du, at ovenstående situation er unik for Linux-systemer?

Bliver hardware automatisk perfekt og ude af stand til at gå i stykker
blot det kommer i kontakt med Linux?

OSS/FAQ for dk.edb.sikkerhed: http://sikkerhed-faq.dk

Fra : Kent Friis

Dato : 22-12-05 23:13

Den Thu, 22 Dec 2005 22:34:44 +0100 skrev Alex Holst:

> Har man ikke misforstået noget meget basalt hvis man ikke er i stand til
> at genskabe sit arbejdsmiljø på maksimum et par timer, gerne med så
> meget automatik som muligt?

Jeg skrev *hvis* jeg skulle geninstallere. Derfor vil jeg naturligvis
heller ikke vælge at geninstallere, men istedet bruge backup'en.

- og da jeg tager backup på harddisk, og altid laver en komplet
kopi, kan det gøres på få minutter med en skruetrækker, hvis det
skulle blive nødvendigt.

Mvh
Kent

Fra : Hans Joergensen

Dato : 23-12-05 00:49

Kent Friis wrote:
> - og da jeg tager backup på harddisk, og altid laver en komplet
> kopi, kan det gøres på få minutter med en skruetrækker, hvis det
> skulle blive nødvendigt.

Jeg troede ellers du brugte bånd? :) anyway, man kan alligevel
rimeligt hurtigt få noget brugbart op.. jeg starter normalt med tomt
homedir når jeg giver mig til at arbejde nye steder, og man klarer
sig da fint med standard-indstillinger i langt de fleste tilfælde.

// Hans
--
Leveret af http://enterprise-server.dk

Fra : Kent Friis

Dato : 23-12-05 15:05

Den 22 Dec 2005 23:48:56 GMT skrev Hans Joergensen:

> Jeg troede ellers du brugte bånd? :)

Mine bånd kan indeholde 4 GB komprimeret. Jeg har 43 GB at tage backup
af.

Nej, det gider jeg godt nok ikke længere.

Mvh
Kent

Fra : Sune Vuorela

Dato : 22-12-05 23:20

On 2005-12-22, Alex Holst <a@mongers.org> wrote:
> Har man ikke misforstået noget meget basalt hvis man ikke er i stand til
> at genskabe sit arbejdsmiljø på maksimum et par timer, gerne med så
> meget automatik som muligt?

Sådan noget som alle de små tilpasniner i ~/.* og i /etc ?
Hvis jeg taber min backup af det, så tager det lidt tid for mig i hvert
fald ...

/Sune

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 22-12-05 15:29

On Thu, 22 Dec 2005 14:48:22 +0100, ms wrote:

> "Adam Sjøgren" <asjo@koldfront.dk> skrev i en meddelelse

> Hvordan finder jeg udad navnet på min nye rod partition??

Tidligere har du refereret til den som "/dev/hdd1" (der sker ikke
noget ved at prøve).

Post evt. din menu.lst her.

Mvh.

Fra : ms

Dato : 22-12-05 16:28

> Tidligere har du refereret til den som "/dev/hdd1" (der sker ikke
> noget ved at prøve).
>
> Post evt. din menu.lst her.

Jeg byttede om på diskene og nu dur det!

Fra : N/A

Dato : 22-12-05 14:48

Fra : N/A

Dato : 22-12-05 16:28