sudo uden password?
Fra : Paminu

Dato : 20-12-05 22:26

Jeg bruger ubuntu 5.10.

Jeg vil gerne kunne starte synpatic bare ved at skrive "sudo synaptic" uden
at man behøver efterfølgende at indtaste password.

Jeg har forsøgt at ændre /etc/sudoers til:

# /etc/sudoers
#
# This file MUST be edited with the 'visudo' command as root.
#
# See the man page for details on how to write a sudoers file.
#

# Host alias specification

# User alias specification

# Cmnd alias specification
Cmnd_Alias SHUTDOWN = /usr/sbin/shutdown
Cmnd_Alias SYNAPTIC = /usr/sbin/synaptic
Cmnd_Alias KONQUEROR = /usr/bin/konqueror
Cmnd_Alias KFMCLIENT = /usr/bin/kfmclient

# Defaults

Defaults !lecture,!tty_tickets

# User privilege specification
root ALL=(ALL) NOPASSWD: ALL

# Added by Ubuntu installer
johs ALL=(ALL) NOPASSWD: ALL

# Members of the admin group may gain root privileges
%admin ALL=(ALL) ALL

Det fungere fint lige efter jeg har logget ind, men hvis jeg venter i noget
tid så skal jeg indtaste password.

Er der nogen som ved hvordan man får det til at du permanent?

Fra : Henning Præstegaard

Dato : 20-12-05 23:45

Paminu wrote:

> Jeg bruger ubuntu 5.10.
>
> Jeg vil gerne kunne starte synpatic bare ved at skrive "sudo
> synaptic" uden at man behøver efterfølgende at indtaste password.

Har ikke selv prøvet, men er faldet over denne beskrivelse.
http://ubuntuguide.org/#usesudowithoutpasswordprompt

mvh
Henning

Fra : Niels Callesøe

Dato : 21-12-05 02:34

Paminu wrote in <news:do9pef$4ge$1@news.net.uni-c.dk>:

> [...]
>
> Det fungere fint lige efter jeg har logget ind, men hvis jeg
> venter i noget tid så skal jeg indtaste password.

Du er åbenbart ikke logget på som 'johs'. Brug visudo til at rette
'johs' til dit brugernavn.

--
Niels Callesøe - dk pfy @work
pfy[at]nntp.dk - http://www.t29.dk/~nica/disclaimer.php