Raid på debian
Fra : Michael Vendelbo

Dato : 19-12-05 00:04

Hejsa

kunne virkelig godt bruge noget hjælp til opsætning af raid. Som jeg
har forstået det, så skulle der være en fordel, både mht opsætning og
ydelse at benytte hardware raid. Efter at have læst "Software Raid på
debian 3.1" af "Peter Kiil" postet her for få dage siden, er jeg da
helt i tvivl om det overhovedet er rigtig at gå efter hardware raid.

Jeg har en Fujitsu-Siemens PRIMERGY TX150 server med hotswap skuffer.
2 stk. 160 gb, SATA harddiske i skuffer. Monteret på en Promise
FastTrak S150 TX4 controler.

Den skal køre med raid 1 (spejl) på en debian. Det skal være nemmest
mulig at skifte en hd.

Jeg troede at hardware raid var løsningen, men enten er controleren
ikke en rigtig hardware raid, eller også er det bare mig der er dum.

Bios opsætningen på Fasttrack controlleren er sat op til spejl, jeg
har laven en minimums install, denne bliver kun installeret på den ene
disk. Så forsøgte jeg at lave en spejling af denne med det indbygget
tool, dette gik ganske nem. Makinen kan boote og køre, men opretter
man en fil så findes den efterfølgende kun på det ene drev. Man kan
heller ikke hive drevet i bay 1 ud. Så raid køre altså ikke.

Promises FAQ siger:
553 Why is the array on my FastTrak not being recognized in the
operating system?
Make sure you have already created an array using either the
FastBuild BIOS utility or PAM/Fastcheck (which ever applies). Also,
make sure that the FastTrak driver has been loaded correctly.

Især sidste linje undre mig, skulle hardware raid ikke være usynlig
for OS'et?

Hvordan kommer jeg nemmest/bedst vidre?

Michael Vendelbo

Fra : Hans Joergensen

Dato : 19-12-05 00:10

Michael Vendelbo wrote:
> Jeg har en Fujitsu-Siemens PRIMERGY TX150 server med hotswap skuffer.
> 2 stk. 160 gb, SATA harddiske i skuffer. Monteret på en Promise
> FastTrak S150 TX4 controler.

Promise FastTrak er ikke hardware-RAID.

De virker udemærket, man skal bare lade være med at sætte et array
op i BIOSen og sætte det op med software istedet, det er meget
nemmere og hurtigere.

// Hans
--
Leveret af http://enterprise-server.dk

Fra : andy

Dato : 19-12-05 02:27

Hans Joergensen wrote:

> [...]
>
> De virker udemærket, man skal bare lade være med at sætte et array
> op i BIOSen og sætte det op med software istedet, det er meget

jeg har en gammel compaq ml370 server med en gammel smart arayes. & den
finder alt selv i men det er kun hvis jeg loader med en af mine ældre
debian cd hvor der er et kerne aftryk der heder noget med compact eller
sådan noget.

du midster en hel disk ved mirror? var det ikke bedre med noget raid 5?

Fra : Hans Joergensen

Dato : 19-12-05 09:51

andy wrote:
> du midster en hel disk ved mirror? var det ikke bedre med noget raid 5?

Hvorfor svarer du til mig ?

I øvrigt, kan man ikke køre RAID5 med to diske, og mirroring har
også andre fordele over RAID5.

// Hans
--
Leveret af http://enterprise-server.dk

Fra : andy

Dato : 19-12-05 21:08

Hans Joergensen wrote:

> Hvorfor svarer du til mig ?
>
> I øvrigt, kan man ikke køre RAID5 med to diske, og mirroring har
> også andre fordele over RAID5.
>
> // Hans

Jeg undskylder at jeg har svaret dig. & jeg læste for hurtigt at han
havde 2 diske.

Fra : Michael Vendelbo

Dato : 19-12-05 10:30

On Mon, 19 Dec 2005 02:26:45 +0100, andy wrote:

>du midster en hel disk ved mirror? var det ikke bedre med noget raid 5?

Ja, men 160 gb er rigelig. Den skal bare trække en stor hårdt belastet
database. Den vokser godt nok en del, men ikke mere end at den må være
moden til udskiftning inden diskene er fulde.

Michael Vendelbo

Fra : Michael Vendelbo

Dato : 19-12-05 10:17

On 18 Dec 2005 23:09:43 GMT, Hans Joergensen wrote:

>Promise FastTrak er ikke hardware-RAID.

Der faldt jeg godt nok af. Det er da et fysisk indstiks kort, med egen
bios. Hvad er hardware raid så?

>De virker udemærket, man skal bare lade være med at sætte et array
>op i BIOSen og sætte det op med software istedet, det er meget
>nemmere og hurtigere.

Det magter jeg nok desværre ikke. I debians installer, var der et
punkt: opsæt software raid. Fint tænkte jeg det må jeg da kunne finde
ud af. Det kunne jeg bare ikke. Det lykkes godt nok at få "fumlet"
noget sammen som den ville godtage, men efterfølgende kunne den ikke
boote. Der var selvfølgelig kun indhold på den ene disk.

Fjernede den ene disk og nu sidder jeg så med et system som selv efter
en minimal installation, med en disk nægter at starte op. Ved Gnub
opsætningen skriver den at den skriver boot rec. til hd0. Den findes
da mig bekendt ikke.. de hedder da sda og sdb (ja sdb ligger godt nok
på bordet).

Michael Vendelbo

Fra : Hans Joergensen

Dato : 19-12-05 10:28

Michael Vendelbo wrote:
> Der faldt jeg godt nok af. Det er da et fysisk indstiks kort, med egen
> bios. Hvad er hardware raid så?

Det er en controller der har en processor til beregning af RAID, det
har Promise Fasttrack ikke.

Fx. kunne det være en Intel i960, der har været rimeligt populær til
det.

Promise Fasttrack kræver en driver der sætter CPUen til at foretage
alle beregninger == Software-RAID.

> [...]
> noget sammen som den ville godtage, men efterfølgende kunne den ikke
> boote. Der var selvfølgelig kun indhold på den ene disk.

Var der samtidlig sat array op i BIOS?

> [...]
> opsætningen skriver den at den skriver boot rec. til hd0. Den findes
> da mig bekendt ikke.. de hedder da sda og sdb (ja sdb ligger godt nok

hd0 kan udemærket være sda, hd0 er bare den første harddisk.

// Hans
--
Leveret af http://enterprise-server.dk

Fra : Michael Vendelbo

Dato : 19-12-05 10:42

On 19 Dec 2005 09:28:08 GMT, Hans Joergensen wrote:

>Var der samtidlig sat array op i BIOS?

Nej det havde jeg fjernet inden.

>hd0 kan udemærket være sda, hd0 er bare den første harddisk.

Ok, så har jeg bare ikke lagt mærke til det før. (Lidt forvirende at
den ser dem som scsi diske indimellem.)

Michael Vendelbo

Fra : Hans Joergensen

Dato : 19-12-05 11:02

Michael Vendelbo wrote:
> Nej det havde jeg fjernet inden.

Okay, så er det ikke det der er problemet.

> Ok, så har jeg bare ikke lagt mærke til det før. (Lidt forvirende at
> den ser dem som scsi diske indimellem.)

grub ser normalt diskene efter de numre BIOS giver dem (så vidt jeg
ved:), altså hd0 er første disk, hd1 er anden disk osv.

I linux vil de komme til at hedde hda, hdb, eller sda, sdb, alt
efter om Linux bruger dem som ATA-diske eller SCSI-diske.

// Hans
--
Leveret af http://enterprise-server.dk

Fra : Michael Vendelbo

Dato : 20-12-05 09:05

On 19 Dec 2005 10:01:51 GMT, Hans Joergensen wrote:

>Okay, så er det ikke det der er problemet.

Ja det er jo så lige som man nu ser på det.

Som nævnt kunne jeg der efter slet ikke få liv i dyret igen. Så jeg
fjernede den ene disk, så indst. jeg på ny. Alt så ganske normalt ud,
men den ville ikke boote. Der var dog ingen tvivl om at install. var
forløbet som den skulle, da den fint skrev til disken.

Et eller andet skulle jeg jo prøve, så jeg satte disk 2 i bay 2 og
satte et nyt array op i bios, valgte at kopiere indhold fra disk 1 til
disk 2. Så kan den lige pludselig godt boote. Også selv om jeg fjerne
disk 2 inden boot, den kan også fjernes under drift.

Jeg har så nu 2 identiske disks. Den kan ikke boote med mindre de er
sat op i et array. Hvis man ikke sletter arrayet, men fjerne en disk
kan den stadig boote.

Jeg har kikket en del på andre tråde om emnet, det ser godt nok noget
indviklet ud.

http://www.tldp.org/HOWTO/Software-RAID-HOWTO.html Ja jeg fatter godt
nok ikke så meget af den, men kan samme fremgangs måde benyttes på
sata disk/controler?

Hvad skal jeg evt. gøre ved diskene inden jeg forsøger at følge den
howto?

Michael Vendelbo

Fra : Hans Joergensen

Dato : 20-12-05 10:09

Michael Vendelbo wrote:
> http://www.tldp.org/HOWTO/Software-RAID-HOWTO.html Ja jeg fatter godt
> nok ikke så meget af den, men kan samme fremgangs måde benyttes på
> sata disk/controler?

Ja, Software-RAID i linux virker på alle typer devices.. selv
usb-sticks.

> Hvad skal jeg evt. gøre ved diskene inden jeg forsøger at følge den
> howto?

Jeg vil mene at du bør fjerne alle arrays fra den controller og
finde ud af om man ikke kan få den til at bruge diskene som løse..

// Hans
--
Leveret af http://enterprise-server.dk

Fra : Michael Vendelbo

Dato : 20-12-05 18:29

On 20 Dec 2005 09:09:04 GMT, Hans Joergensen wrote:

>Jeg vil mene at du bør fjerne alle arrays fra den controller og
>finde ud af om man ikke kan få den til at bruge diskene som løse..

Sletter jeg arrayet uden at ændre indholdet af diskene, nægter den at
boote. Samler jeg dem igen booter den fint.

Hvis jeg laver et array med kun en disk sat til strip. så kan den
boote og opføre sig nogenlunde normalt. Gætter på at det må være
måden. Så vejen frem må være at lave en frisk install på disk 1 og
slette disk 2 også der efter forsøge at følge howto'en.

Har dog prøvet at kikke lidt på howto'en, men løb i nogle underlige
problemer:

Har forsøgt med at opsætte raidtool2 og mdadm, install gik fint,
overvågnings monitoren kørte og man kunne lave en cat /proc/mdstat og
få at vide at der ingen raid kørte og at der ingen ledige diske var
(hvilket jo var naturlig nok da disk 2 var i arrayet på bios) Man
kunne dog ikke skrive /proc/mdstat fik en adgang nægtet.

Filen /etc/raidtab findes ikke, men den laver man vel bare?

Og til sidst komandoen mkraid findes ikke. Er den ikke en del af
raidtool2?

Michael Vendelbo

Fra : Hans Joergensen

Dato : 20-12-05 23:49

Michael Vendelbo wrote:
> Og til sidst komandoen mkraid findes ikke. Er den ikke en del af
> raidtool2?

mkraid er vist ikke med længere.. mdadm kan alt man har behov for,
kig i man-filen :)

// Hans
--
Leveret af http://enterprise-server.dk

Fra : Kasper Dupont

Dato : 19-12-05 11:50

Michael Vendelbo wrote:

> Der faldt jeg godt nok af. Det er da et fysisk indstiks kort, med egen
> bios.

Det samme kan du sige om alle de ATA og SATA kort,
du kan købe uden RAID. Det eneste formål BIOS på
sådan et kort tjener er at have en driver, så du
kan indlæse OS fra disken. Driveren er sjældent
velegnet til ret meget andet.

BIOS er bare en stump kode, der kan afvikles på
CPUen. Og det er på CPUen alle RAID funktionerne
beregnes. Og dit OS skal også have en driver med
RAID funktionerne, for den der sidder i BIOS kan
alligevel kun bruges i real mode operativsystemer
som f.eks. DOS.

Hvis du booter fra et andet medie, så kunne man
i princippet bruge kortet selv hvis man fjernede
BIOS derfra. (Men det kan godt være dit OS så
ville have svært ved at genkende kortet).

> Hvad er hardware raid så?

Et kort som er udstyret med en processor, så RAID
funktionerne kan forgå på kortet i stedet for
CPUen. Specielt ved skrivninger til RAID5 burde
der være mulighed for en stor gevinst, da man
slipper for at skulle have op til fire gange så
meget trafik over PCI bussen.

--
Kasper Dupont
Note to self: Don't try to allocate

Fra : Kent Friis

Dato : 19-12-05 13:01

Den Mon, 19 Dec 2005 11:50:02 +0100 skrev Kasper Dupont:

> [...]
> i princippet bruge kortet selv hvis man fjernede
> BIOS derfra. (Men det kan godt være dit OS så
> ville have svært ved at genkende kortet).

Godtnok hverken ATA eller SATA, men de billige SCSI-controllere har
faktisk ikke nogen BIOS, så det er ikke muligt at boote fra kortet.
Jeg har en jeg bruger til båndstation og scanner. Der kan SVJH sættes
en BIOS på, men soklen er tom.

> [...]
> CPUen. Specielt ved skrivninger til RAID5 burde
> der være mulighed for en stor gevinst, da man
> slipper for at skulle have op til fire gange så

Det skal IMHO lige nævnes at det har den fordel at RAID'et virker
uanset om OS'et aner hvad RAID er, da det blot ser en eller flere
diske. Fx med 10 diske i et RAID-0 vil OS'et kun se en, meget stor
disk.

Hvis der er sat en disk af som hot-spare fx i et RAID-1 eller RAID-5
kan en hardware RAID-controller endda ofte selv finde ud af at rebuilde
RAID'et, helt uden at OS'et er involveret.

Mvh
Kent

Fra : Michael Vendelbo

Dato : 20-12-05 09:12

On Mon, 19 Dec 2005 11:50:02 +0100, Kasper Dupont wrote:

>Et kort som er udstyret med en processor, så RAID
>funktionerne kan forgå på kortet i stedet for CPUen.

Tak for forklaring, så blev jeg da det klogere. De må være hundedyre
sådan nogle kort, ellers forstår jeg ikke hvorfor så mange køber
Promise FastTrak eller tilsvarende.

Michael Vendelbo

Fra : Hans Joergensen

Dato : 20-12-05 10:12

Michael Vendelbo wrote:
> Tak for forklaring, så blev jeg da det klogere. De må være hundedyre
> sådan nogle kort, ellers forstår jeg ikke hvorfor så mange køber
> Promise FastTrak eller tilsvarende.

Mellem 4 og 10.000,- for fx. en 3ware, så jo, de koster lidt mere.

Der er faktisk ikke engang nogen garanti for at sådan nogle kort er
hurtigere end Software-RAID.

// Hans
--
Leveret af http://enterprise-server.dk

Fra : Stig H. Jacobsen

Dato : 20-12-05 10:27

On Tue, 20 Dec 2005 09:11:40 +0100, Michael Vendelbo wrote:

> Tak for forklaring, så blev jeg da det klogere. De må være hundedyre
> sådan nogle kort

Ikke nu til dags. Jeg indkøbte sådan en 4-kanals IDE
RAID-controller med 64 bit PCI og alting - det var ~900 kr. +
moms for ~2 år siden. Søg på f.eks. Zitech for nutidige priser.

--
Stig

Fra : Hans Joergensen

Dato : 20-12-05 11:24

Stig H. Jacobsen wrote:
> Ikke nu til dags. Jeg indkøbte sådan en 4-kanals IDE
> RAID-controller med 64 bit PCI og alting - det var ~900 kr. +
> moms for ~2 år siden. Søg på f.eks. Zitech for nutidige priser.

Hvilket mærke? det lyder for billigt til at være godt :)

// Hans
--
Leveret af http://enterprise-server.dk

Fra : Stig H. Jacobsen

Dato : 20-12-05 13:36

On 20 Dec 2005 10:23:32 GMT, Hans Joergensen wrote:

> Hvilket mærke? det lyder for billigt til at være godt :)

Det er en ACard controller. Den kører bedst i Windows (den /flår/ ,
fordi deres udvalg af Linux drivere var ret behersket. Til prisen er
den bonusfætter++. Cirka denne model:

http://www.mars-tech.com/aec-6885s.htm

--
Stig

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 19-12-05 11:20

On Mon, 19 Dec 2005 00:03:33 +0100, Michael Vendelbo wrote:

> Hvordan kommer jeg nemmest/bedst vidre?
Denne tråd ser lovende ud:
http://www.linuxquestions.org/questions/showthread.php?t=258564

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Michael Vendelbo

Dato : 20-12-05 09:15

On Mon, 19 Dec 2005 11:19:57 +0100, Michael Rasmussen wrote:

>Denne tråd ser lovende ud:
>http://www.linuxquestions.org/questions/showthread.php?t=258564

Ja det lyder jo nemt, desværre har jeg ikke en F3 mulighed under
opstart.
Michael Vendelbo