slet en fil i debian
Fra : Mikkel Bundgaard

Dato : 18-12-05 23:24

i mappen /lib/moudles/2.6.14-2-686/kernel/drivers/net ligger en fil irda
som jeg ikke kan slette.

Når jeg skriver dir får for den får jeg følgende:
?--------- ? ? ? ? ? irda

Jeg kan ikke chown root.root eller chmod 777 så jeg tænker muligvis fejl
i filsystem.

what do i do. Jeg kører reiserfs så hvordan får jeg reiserfs til at
scanne harddisken ?

Det er debian sid jeg kører.

Hilsen Mikkel

From: Mikkel Bundgaard
Replace "invalid" with "dk" in address
homepage: http://www.notfound.dk/main/index.html?page=usenet

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 19-12-05 01:32

On Sun, 18 Dec 2005 23:24:06 +0100, Mikkel Bundgaard wrote:

> what do i do. Jeg kører reiserfs så hvordan får jeg reiserfs til at
> scanne harddisken ?

Som root
1) mount -o remount,ro /dev/hdxy (x = disknummer - a,b .., y = partition
- 1,2 .... Brug eventuelt fdisk -l /dev/hdx
2) reiserfsck /dev/hdxy

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Kasper Dupont

Dato : 19-12-05 11:55

Michael Rasmussen wrote:

> Som root
> 1) mount -o remount,ro /dev/hdxy (x = disknummer - a,b .., y = partition
> - 1,2 .... Brug eventuelt fdisk -l /dev/hdx
> 2) reiserfsck /dev/hdxy

Jeg vil godt lige advare om, at jeg på et tidspunkt
havde et lignende problem, og efter jeg havde kørt
reiserfsck på disken, kunne den slet ikke mountes.

Der er en undo funktion i reiserfsck, men så vidt
jeg husker er den ikke dokumenteret.

Under alle omstændigheder er jeg glad for, at jeg
dengang, jeg selv stod med problemet, valgte at
købe en ny disk, jeg kunne kopiere det hele over på
før jeg begyndte at eksperimentere.

--
Kasper Dupont
Note to self: Don't try to allocate

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 19-12-05 12:26

On Mon, 19 Dec 2005 11:55:19 +0100, Kasper Dupont wrote:

> Jeg vil godt lige advare om, at jeg på et tidspunkt havde et lignende
> problem, og efter jeg havde kørt reiserfsck på disken, kunne den slet
> ikke mountes.

Havde du ikke mounted ro? Eller anvendte du destruktive rettelser?
Hvilken version af reiserfs? Nuværende i kernen er 3.6
--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Kasper Dupont

Dato : 19-12-05 14:18

Michael Rasmussen wrote:

> Havde du ikke mounted ro?

Jeg er rimeligt sikker på, at jeg slet ikke har haft
filsystemet mountet da jeg kørte fsck. Det checker
den vel også inden man starter?

> Eller anvendte du destruktive rettelser?

Destruktive rettelser? Så vidt jeg husker rettede
den slet ingen ting med mindre man gav den en
ekstra option med.

> Hvilken version af reiserfs?

Det kan jeg ikke huske, jeg tror det var en RH9.

> Nuværende i kernen er 3.6

Kerne versionen kan vel ikke være afgørende. Den
fejl, der ødelagde filsystemet helt må have
ligget i user mode koden.

Fra : Mikkel Bundgaard

Dato : 19-12-05 20:29

Kasper Dupont wrote:
> [...]

Det betyder ikke så meget da blot er min workstation.

Løsningen var at mounte den i RO og køre reiserfsck --rebuild-tree /dev/hda1

Så virkede det, og jeg kunne slette filen :)

Hilsen Mikkel

Fra : Stig H. Jacobsen

Dato : 20-12-05 00:52

On Sun, 18 Dec 2005 23:24:06 +0100, Mikkel Bundgaard wrote:

> what do i do. Jeg kører reiserfs så hvordan får jeg reiserfs til at
> scanne harddisken ?

Du kan alternativt boote fra CD - en live-cd eller en install cd
i rescue mode - du skal bare bruge en shell og reiserfs-support,
så kan du fsck'e dit root-fs på harddisken.

DSL, Knoppix, Mandrake i rescue mode, osv.

--
Stig