Linux på ekstern HDD?
Fra : Paminu

Dato : 16-12-05 16:39

Er det muligt at installere linux på en ekstern harddisk og så forbinde den
til en hvilken som helst PC og så boot op?

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 16-12-05 16:51

"Paminu" <asdad@asd.com> wrote:

>Er det muligt at installere linux på en ekstern harddisk og så forbinde den
>til en hvilken som helst PC og så boot op?

Jep, Eneste krav er at BIOS i den pågældende computer understøtter boot
fra USB-harddisk...

<mlr>

Fra : none

Dato : 16-12-05 17:18

Michael Rasmussen wrote:

> Jep, Eneste krav er at BIOS i den pågældende computer understøtter boot
> fra USB-harddisk...
>

> <mlr>

Eller vel at man har en diskette hvor der ligger en usb driver på så man
så kan boote fra usb-harddisken?

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 16-12-05 17:53

none <""jesper\"@(none)"> writes:

> Eller vel at man har en diskette hvor der ligger en usb driver på så
> man så kan boote fra usb-harddisken?

Som fx kernen til den Linux der ligger på USB disken.

--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Peter Mogensen

Dato : 16-12-05 20:04

Michael Rasmussen wrote:

> Jep, Eneste krav er at BIOS i den pågældende computer understøtter boot
> fra USB-harddisk...

Eller at man har brændt en CD med sin Linux-distribution på, så den
benytter et USB-medie til konfiguration,ændringer og private data.
F.eks. en live-CD som KNOPPIX

Peter

Fra : Paminu

Dato : 17-12-05 20:11

> Jep, Eneste krav er at BIOS i den pågældende computer understøtter boot
> fra USB-harddisk...

Også selvom den computer jeg forbinder den eksterne HDD til har et andet
mainboard, grafikkort, etc?

Fra : Martin Schultz

Dato : 17-12-05 20:40

Paminu <asdad@asd.com> skrev 2005-12-17:

> "Michael Rasmussen" <mic@NO_SPAMdou.dk> skrev i en meddelelse

> Også selvom den computer jeg forbinder den eksterne HDD til har et andet
> mainboard, grafikkort, etc?

Ja, kig for eksempel på knoppix.

med mindre andet er angivet.

Fra : Paminu

Dato : 17-12-05 20:50

"Martin Schultz" <news2005@adsltips.invalid> skrev i en meddelelse

> Ja, kig for eksempel på knoppix.
>
> --
> Besøg http://www.adsltips.dk for guider til
> ADSL og opsætning af Cisco/Zyxel/Aethra routere.
> Alt jeg skriver på usenet er mine egne personlige meninger
> med mindre andet er angivet.

Jeg har vænnet mig til at bruge Ubuntu, kan det klare et fysisk skift?

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 17-12-05 20:40

"Paminu" <asdad@asd.com> wrote:

>Også selvom den computer jeg forbinder den eksterne HDD til har et andet
>mainboard, grafikkort, etc?

Det afhænger af linux distributionen, eller rettere kernen: Hvordan den
er compilet og hvilke moduler den indeholder.

Men generelt sagt er Linux på det punkt noget mere robust end windows.

<mlr>

Fra : Paminu

Dato : 17-12-05 20:51

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 17-12-05 21:22

"Paminu" <asdad@asd.com> wrote:

>Jeg har vænnet mig til at bruge Ubuntu, kan det klare et fysisk skift?

Jeg bruger Fedora og kan derfor ikke udtale mig om Ubuntu.

Men det kan du jo, når du om få dage får det testet af

<mlr>

Fra : Jacob Larsen

Dato : 17-12-05 22:18