Darwin, brugerflade?
Fra : |-| e n n i n g

Dato : 11-12-05 19:39

Jeg har fået installeret PearPC på min computer, under XP.
Derefter har jeg så fået hentet Darwin.
Link: http://developer.apple.com/darwin/

Darwin 8.0.1, link #2

Så fik jeg emuleret cd'en og en virtuel harddisk, og fik det hele
installeret, men så blev jeg ellers skuffet

Har Darwin ingen grafisk brugerflade, jeg fik ihvertfald kun en kedelig
sort-hvid konsol login, mens jeg sad og håbede på nogen mac lign. !

Eller er der bare lige noget jeg mangler at gøre?

Mvh
- Henning

Fra : Kent Friis

Dato : 11-12-05 19:44

Den Sun, 11 Dec 2005 19:38:42 +0100 skrev |-| e n n i n g:
> [...]
>
> Har Darwin ingen grafisk brugerflade, jeg fik ihvertfald kun en kedelig
> sort-hvid konsol login, mens jeg sad og håbede på nogen mac lign. !

Det skal du ikke regne med. Darwin er det der ligger nedenunder OSX,
og jeg kunne ikke forestille mig at der er noget grafisk nedenunder
et grafisk miljø.

Du burde i princippet kunne installere X, sammen med Gnome eller KDE,
og få en grafisk brugergrænseflade som på enhver anden *nix.

Mvh
Kent

Fra : |-| e n n i n g

Dato : 11-12-05 20:52

Kent Friis skrev:

> [...]
>
> Du burde i princippet kunne installere X, sammen med Gnome eller KDE,
> og få en grafisk brugergrænseflade som på enhver anden *nix.

Så det er altså ikke muligt at anskaffe sig en brugerflade som Mac OSX
Tiger?

Mener at deres brugerflade kaldes Aqua.

Mvh
- Henning

Fra : Kent Friis

Dato : 11-12-05 20:57

Den Sun, 11 Dec 2005 20:52:19 +0100 skrev |-| e n n i n g:

> Så det er altså ikke muligt at anskaffe sig en brugerflade som Mac OSX
> Tiger?
>
> Mener at deres brugerflade kaldes Aqua.

Prøv en autoriseret forhandler

Mvh
Kent

Fra : Jacob Sparre Anderse~

Dato : 11-12-05 21:05

<no@mail.info> skrev:

> Har Darwin ingen grafisk brugerflade,

Der findes (mindst) to forskellige grafiske brugergrænseflader til
Darwin:

+ X - som på en typisk unix.

+ Aqua - kombinationen Darwin+Aqua er det Apple sælger som Mac OS X.

> jeg fik ihvertfald kun en kedelig sort-hvid konsol login, mens jeg
> sad og håbede på nogen mac lign.

Så skal du ud at købe Mac OS X. Jeg mener i det mindste ikke man kan
få Aqua selvstændigt.

Hvis man er vant til en brugergrænseflade med justeringsmuligheder og
genvejstaster i rigeligt mål, så vil man hurtigt blive meget
frustreret over Aqua.

Jacob
--
»A corollary of Murphy's law is that duplicate information
eventually becomes different information. Putting both in

Fra : |-| e n n i n g

Dato : 11-12-05 21:41

Jacob Sparre Andersen skrev:

> [...]
>
> + Aqua - kombinationen Darwin+Aqua er det Apple sælger som Mac OS X.

> Så skal du ud at købe Mac OS X. Jeg mener i det mindste ikke man kan

Det altså derved ikke muligt få Aqua gratis til ens Darwin?

Fra : Kent Friis

Dato : 11-12-05 21:56

Den Sun, 11 Dec 2005 21:41:01 +0100 skrev |-| e n n i n g:

> Det altså derved ikke muligt få Aqua gratis til ens Darwin?

Definer "muligt".

Det er lige så muligt/umuligt som at få Windows gratis.

Mvh
Kent

Fra : |-| e n n i n g

Dato : 12-12-05 13:38

Kent Friis skrev:

> Definer "muligt".
>
> Det er lige så muligt/umuligt som at få Windows gratis.

Muligt: Lovlig gratis, eller lovlig lavpris ;)

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 11-12-05 21:46

|-| e n n i n g <no@mail.info> writes:

> Det altså derved ikke muligt få Aqua gratis til ens Darwin?

Det koster ca. 1000 kroner, korrekt.

--
Thomas Bjorn Andersen
+++ATH

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 12-12-05 01:01

|-| e n n i n g <no@mail.info> writes:

> Har Darwin ingen grafisk brugerflade, jeg fik ihvertfald kun en
> kedelig sort-hvid konsol login, mens jeg sad og håbede på nogen mac
> lign. !

Desværre. Apple har _kun_ det tilgængeligt som ikke har noget lir.

> Eller er der bare lige noget jeg mangler at gøre?

Købe en Mac?

--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Jacob Sparre Anderse~

Dato : 12-12-05 15:13

<no@mail.info> skrev:

> Muligt: Lovlig gratis, eller lovlig lavpris ;)

Et kig på <http://www.apple.dk/> tyder på at du ikke kan få det uden
også at købe en maskine at køre det på. Det kan vist hverken kaldes
gratis eller lavpris for en grafisk brugergrænseflade.

Jacob
--
Internettets 20 års jubilæum i Danmark:
http://dr.dk/videnskab/harddisken/realaudi/0301hd_dkuug.ram

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 12-12-05 17:01

Jacob Sparre Andersen <sparre@nbi.dk> writes:

> Et kig på <http://www.apple.dk/> tyder på at du ikke kan få det uden
> også at købe en maskine at køre det på.

Det er da svjv hyldevare hos fx OfficeLine.

Jeg mener dog at slutbrugerlicensen betinger sig at det skal køres på
en Mac.

--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 12-12-05 16:20

On Mon, 12 Dec 2005 15:13:28 +0100, Jacob wrote:

> Et kig på <http://www.apple.dk/> tyder på at du ikke kan få det uden
> også at købe en maskine at køre det på.

Ikke?

Mac OS X v10.4 "Tiger" DKK 999,00

"What's in the Box

* DVD containing Mac OS X and Xcode 2
* Printed and electronic documentation"

- <http://store.apple.com/Apple/WebObjects/dkstore.woa/90310/wo/LG13gfclPmjj2nmtkm61obeqOc0/6.0.19.1.0.8.12.1.1.1.17.0>

Samme pris (chock!) hos Office Line:

<http://privat.officeline.dk/index.php?option=com_wrapper&Itemid=120>

Mvh.

--
"Until you stalk and overrun, Adam Sjøgren
You can't devour anyone." asjo@koldfront.dk

Fra : Jacob Sparre Anderse~

Dato : 12-12-05 16:54

Adam Sjøgren skrev:

> Ikke?
>
> Mac OS X v10.4 "Tiger" DKK 999,00

O.k. - Jeg er dårlig til det med netbutikker.

Er 999 DKK dyrt for et styresystem med grafisk brugergrænseflade?
Hvad koster konkurrenterne?

Jacob (der er flink og midlertidigt ignorerer at han mener at Aqua er
ubrugeligt og at Darwin har brug for en standardiseret
pakkehåndtering)
--
Michael: »Vi har en 100-årig tradition for at centrere titler«
Hans: »Ikke hjemme hos mig«

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 12-12-05 17:24

On Mon, 12 Dec 2005 16:54:10 +0100, Jacob wrote:

> Er 999 DKK dyrt for et styresystem med grafisk brugergrænseflade?

Det véd jeg faktisk ikke.

> Hvad koster konkurrenterne?

Ubuntu er gratis, selv portoen (yay for skøre milliardærer).

Windows XP Home på dansk koster 2095,- hos Zitech. For Professional
skal man af med 1000 kr. oveni.

SuSE Linux 10.0 kan man få for 495,- i en æske hos Linuxpusher.

eComStation (tidl. IBM OS/2) koster vist ca. 260 euro.

Zeta (tidl. BeOS) 1.1 koster vist ca. 95 euro.

Amiga Forever koster 29.95$ i download-udgaven.

> Jacob (der er flink og midlertidigt ignorerer at han mener at Aqua er
> ubrugeligt og at Darwin har brug for en standardiseret
> pakkehåndtering)

(Det synes jeg også gælder for mindst en af konkurrenterne (med større
markedsandel, endda) - sagde ham der igår brugte^Wspildte tre timer på
at forsøge at få en Windows-maskine til at tale med en mobiltelefon
med det til formålet indkøbte software. Uden held).

Mvh.