Forskellige netværkskonfigurationer på la
Fra : Martin Siegumfeldt

Dato : 04-12-05 12:21

Jeg har installeret Fedora Core 4 på min laptop (+ KDE), som jeg bruger
derhjemme samt på universitetets net. Begge steder bruger jeg automatisk
DHCP, men på universitetet skal proxy'en defineres. Som det er nu,
skifter jeg manuelt proxy'en for de programer der bruger den (Firefox,
Thunderbird, Gaim samt diverse konsol-programmer (Yum, MPlayer etc.)).
Jeg synes det er lidt omstændigt at gøre dette hver gang, og leder
derfor efter noget smartere.

Jeg har kigget lidt på Netenv (http://netenv.sourceforge.net/), men
synes ikke det helt dækker mit behov. Som jeg læser det, så stikker det
lidt dybere, så som DHCP, DNS, printer etc. Desuden ser det ikke ud som
om der sker den store udvikling på projektet. Er der nogen der kender
nogle smarte scripts/programmer, til at definere denne proxy en gang for
alle programmerne?

Jeg har overvejet at lave et lille script der pinger proxy'en og
henholdsvis exporterer den eller ej (altså som system-variablen
http_proxy), alt efter svartiden. Men kan f.eks Firefox hente proxy'en
herfra?

Der må være andre end mig der er dovne

Mvh
Martin

Fra : Mikkel Bundgaard

Dato : 04-12-05 21:04

> [...]
> henholdsvis exporterer den eller ej (altså som system-variablen
> http_proxy), alt efter svartiden. Men kan f.eks Firefox hente proxy'en

<--indsættes i fx /etc/.profiles eller ~/.bashrc -->

IPADDR=wwwproxy:3128

ping -c 2 $IPADDR 2>/dev/null 1>/dev/null
if [ $? -e 0 ]; then

   export HTTP_PROXY="$IPADDR"
   export FTP_PROXY="$IPADDR"
fi

<--slut-->

Formoder ovenstående burde kunne automatisere det lidt(utestet).
Ihvertfald hvad angår i dine shells.

Hilsen Mikkel

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 04-12-05 21:30

Mikkel Bundgaard skrev:

> IPADDR=wwwproxy:3128
>
> ping -c 2 $IPADDR 2>/dev/null 1>/dev/null

Kan din ping tage en portangivelse?

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
Copenhagen, Denmark

Fra : Jes Vestervang

Dato : 04-12-05 21:32

Mikkel Bundgaard <mikkel@notfound.invalid> writes:

> Formoder ovenstående burde kunne automatisere det lidt(utestet).
> Ihvertfald hvad angår i dine shells.

Skal det gå lidt hurtigere kan man også se hvad der står i
/etc/resolv.conf. Jeg bruger selv følgende script, der i samme omgang
konfigurerer Gnome.

$
if grep stud /etc/resolv.conf
then
export http_proxy=http://wwwproxy.control.auc.dk:3128
export HTTP_PROXY=$http_proxy
export ftp_proxy=$http_proxy
export FTP_PROXY=$ftp_proxy
ssh -Nf -D 31337 -L 1337:royal.flof.dk:119 control
gconftool -t bool --set /system/http_proxy/use_http_proxy 1
gconftool -t string --set /system/proxy/mode "manual"
echo Proxy sat op til hjemmebrug
else
export http_proxy=
export HTTP_PROXY=
export ftp_proxy=
export FTP_PROXY=
gconftool -t bool --set /system/http_proxy/use_http_proxy 0
gconftool -t string --set /system/proxy/mode "none"
ssh -Nf -D 31337 royal
echo Proxy sat op til hjemmebrug
fi
$

SSH-dimsen laver en socks proxy som jeg bruger til min Jabber-klient,
samt en tunnel til min newsserver. Det samme kan gøres med tuneller
til smtp, imap- og alle mulige andre servere. Jeg mangler en mere
elegant måde at der forsøges at oprette tunneller, der allerede
findes. Hvis man ikke bruger dvale eller lignende, kan man jo altid
smide det i et boot-script.

Jeg mangler stadig en automatisk måde at indstille proxy i Firefox,
hvor den automatiske proxy.pac-agtige funktion ikke virker for mig.
--
mvh Jes Vestervang @ Debian Sid