Disable DMA under boot
Fra : Jørn Hundebøll

Dato : 02-12-05 12:52

Når jeg booter en Ubuntu 5.10 op, kommer der en del DMA fejl for
harddisken. Først når jeg kan logge ind og køre en "hdparm -d0 /dev/hda"
holder fejlen op. Hvordan kan jeg disable DMA allerede under opstarten.
Jeg har i BIOS disablet det - men det virker som om Linux er ligeglad
med BIOS parametre. Harddisken og bundkortet er begge lidt ældre
modeller, og jeg har tidligere kørt Mandrake på maskinen - hvor jeg også
manuelt disablet DMA.

Jørn

Fra : Jes Vestervang

Dato : 02-12-05 13:21

Jørn Hundebøll <spamnews2@dblue.dk> writes:

> [...]
> harddisken. Først når jeg kan logge ind og køre en "hdparm -d0
> /dev/hda" holder fejlen op. Hvordan kan jeg disable DMA allerede

Prøv at sætte ide=nodma ind ved en linje der hedder kopts i
/boot/grub/menu.lst og kør derefter en update-grub (eller er det
grub-update?). Jeg har ikke lige en Ubuntu ved hånden at kontrollere
på.

Men, men, men... det er jo ikke særligt optimalt at køre uden DMA, for
harddisken bliver mange gange langsommere af det.
--
mvh Jes Vestervang @ Debian Sid

Fra : Peter Jensen

Dato : 03-12-05 21:21

Jes Vestervang wrote:

> Men, men, men... det er jo ikke særligt optimalt at køre uden DMA, for
> harddisken bliver mange gange langsommere af det.

Er det ikke bedre at have en langsom harddisk der virker korrekt, i
stedet for en hurtigt der giver fejl?

--
PeKaJe

"No OS is immune to stupidity, but at least in Linux you have to
actually make an effort to be stupid." -- Philip Callan in COLA

Fra : Kasper Dupont

Dato : 04-12-05 03:15

Peter Jensen wrote:

> Er det ikke bedre at have en langsom harddisk der virker korrekt, i
> stedet for en hurtigt der giver fejl?

Jo, men de gange jeg har set problemer med DMA har det altid været
et symptom på et mere fundamentalt problem. Sidst jeg så symptomet
viste det sig f.eks. at IDE interfacet var fuldstændigt smadret
tilsyneladende fordi der var brugt for meget vold til at sætte
stikket i. Det kan også skyldes en manglende eller en fejlbehæftet
driver, så det kan hjælpe at prøve en anden kerne version og i
øvrigt gå konfigurationen igennem for at se om den rigtige driver
er med.

--
Kasper Dupont
Note to self: Don't try to allocate

Fra : Kent Friis

Dato : 04-12-05 03:26

Den Sun, 04 Dec 2005 03:15:07 +0100 skrev Kasper Dupont:

> [...]
> driver, så det kan hjælpe at prøve en anden kerne version og i
> øvrigt gå konfigurationen igennem for at se om den rigtige driver

Der findes skam defekte IDE-chipset. Men hvis ellers kernen genkender
dem, plejer den så at disable DMA automatisk.

Mvh
Kent

Fra : Kasper Dupont

Dato : 04-12-05 10:30

Kent Friis wrote:

> Der findes skam defekte IDE-chipset. Men hvis ellers kernen genkender
> dem, plejer den så at disable DMA automatisk.

Det gør den vist egentlig også hvis man mangler den rigtige
driver. Men jeg er endnu ikke stødt på den IDE chip hvor
det overhovedet ikke kunne lade sig gøre at få DMA til at
fungere.

Fra : Jørn Hundebøll

Dato : 04-12-05 16:55

Kasper Dupont wrote:

> [...]
> driver, så det kan hjælpe at prøve en anden kerne version og i
> øvrigt gå konfigurationen igennem for at se om den rigtige driver

Nu er det en maskine (350 MHz K6-2) som jeg i 2002 satte ind som server
med en 2.4.x kernel inden den sidste år blev "opgraderet/udskiftet" til
en dual 350 MHz P2. Maskinen er derfor en backup som jeg bruger til at
teste om jeg skal skifte fra Mandrake til Ubuntu. Men både med 2.4.x
kernel og nu 2.6.12 har jeg mange "seek errors" som forsvinder når DMA
disables. Selve hastigheden har ikke været et problem - disken kan
stadig levere 12 MBytes/sec (mere end 100 Mbit netværk). De øvrige diske
der har været i maskinen har ikke haft samme "feature" som det er
sikkert noget med kontrolleren på denne aktuelle disk - eftersom
problemet er på både 2.4 og 2.6 kernels.

Jørn

Fra : Kasper Dupont

Dato : 04-12-05 18:52

Jørn Hundebøll wrote:

> [...]
> disables. Selve hastigheden har ikke været et problem - disken kan
> stadig levere 12 MBytes/sec (mere end 100 Mbit netværk).

Hvad er det for en controller? Det lyder usædvanligt at sådan en
configuration skulle kunne nå op på 12MB/s uden DMA.

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 02-12-05 13:40

On Fri, 02 Dec 2005 13:20:51 +0100, Jes wrote:

> [...]
> /boot/grub/menu.lst og kør derefter en update-grub (eller er det
> grub-update?). Jeg har ikke lige en Ubuntu ved hånden at kontrollere

Jeg troede at en af pointerne med Grub er at man ikke behøver at gøre
noget ekstra, når man ændrer i menu.lst, fordi den selv læser filen?!?

Mvh.

--
"I gotta go right now; someone is videotaping me in my Adam Sjøgren
spaceship" asjo@koldfront.dk

Fra : Christian Laursen

Dato : 02-12-05 13:57

asjo@koldfront.dk (Adam Sjøgren) writes:

> Jeg troede at en af pointerne med Grub er at man ikke behøver at gøre
> noget ekstra, når man ændrer i menu.lst, fordi den selv læser filen?!?

Det behøver man ikke, nej.

--
Christian Laursen

Fra : Jes Vestervang

Dato : 02-12-05 18:25

Christian Laursen <xi@borderworlds.dk> writes:

> Det behøver man ikke, nej.

Jo, det gør man fordi update-grub(?) selv sætter kopts på som kernel
options til samtlige Ubuntu-kerner, så man ikke skal gøre det
manuelt. Hvis man selv skrev det på en enkelt kerne ville det
selvfølgelig også virke (indtil dpkg eller lignende kører
update-grub?).

--
mvh Jes Vestervang @ Debian Sid

Fra : Kasper Dupont

Dato : 03-12-05 12:09

Jes Vestervang wrote:

> [...]
> manuelt. Hvis man selv skrev det på en enkelt kerne ville det
> selvfølgelig også virke (indtil dpkg eller lignende kører

Hvis de gerne vil have ekstra funktionalitet, hvorfor har de så
ikke gjort det rigtigt og lagt det ind i grubs menu parser. Det
ville næppe have været særlig svært at lave noget variabel sjov
så man kunne skrive OPTS=bla og senere bruge $OPTS de steder,
hvor man havde lyst.