Computer-begyndere og linux
Fra : Thomas Jespersen

Dato : 29-11-05 22:13

Jeg har lige læst denne udmærkede artikel:

http://www.xyzcomputing.com/index.php?option=content&task=view&id=485

Jeg står netop og skal installere en computer for en kammerat her om et
par dage. Jeg havde egentligt tænkt mig Windows XP, men jeg må give ham
der har skrevet artiklen ret i at linux er ved at være klar til
begyndere også.

Jeg har overvejet Mepis eller SUSE fordi det er styresystemer jeg har
erfaring med, og de er relativt lette at gå til.

Er der nogle der har erfaring med at "give" linux til begyndere, hvilke
problemer kan han forvente at få? (og belemre mig med :) ).

--
Now Playing
Astrix - Massive activity

Fra : Jesper Krogh

Dato : 29-11-05 22:15

I dk.edb.system.unix, skrev Thomas Jespersen:
> Er der nogle der har erfaring med at "give" linux til begyndere, hvilke
> problemer kan han forvente at få? (og belemre mig med :) ).

Det vil jo mest af alt afhænge af hvad han forventer at kunne bruge hans
computer til. Hvis det er 3d-shoot-them-up-spil.. så er Linux nok ..
tja.

Jesper
--
../Jesper Krogh, jesper@krogh.cc, Jabber ID: jesper@jabbernet.dk

Fra : Thomas Jespersen

Dato : 29-11-05 22:19

Jesper Krogh wrote:

> Det vil jo mest af alt afhænge af hvad han forventer at kunne bruge hans
> computer til. Hvis det er 3d-shoot-them-up-spil.. så er Linux nok ..
> tja.

Det er nemlig det! Han bruger kun pcen til websurfing og høre mp3er, og
han kunne godt tænke sig amarok da han så min maskine. Han laver også
billedbehandling, det er nok et problem at jeg skal overbevise ham om at
gimp klarer hans krav fint (i modsætning til den "kopi" han bruger af
photoshop).

--
Now Playing
13 & God - Soft Atlas

Fra : Jesper Krogh

Dato : 29-11-05 22:22

> [...]
> billedbehandling, det er nok et problem at jeg skal overbevise ham om at
> gimp klarer hans krav fint (i modsætning til den "kopi" han bruger af

Hvis han ikke er alt for forvendt med Photoshop, så burde det ikke være
noget problem. Bare sørg for at java og flash virker inden du giver den
til ham.

jesper

--
../Jesper Krogh, jesper@krogh.cc, Jabber ID: jesper@jabbernet.dk

Fra : Martin Moller Peders~

Dato : 06-12-05 15:03

In <438cc59c$0$15784$14726298@news.sunsite.dk> Thomas Jespersen <jespersen.thomas@gmail.com> writes:

> [...]
>billedbehandling, det er nok et problem at jeg skal overbevise ham om at
>gimp klarer hans krav fint (i modsætning til den "kopi" han bruger af

Vel, hvis han har brug for CMYK, saa kan linux ikke bruges.

/Martin

Fra : Kent Friis

Dato : 29-11-05 22:30

Den Tue, 29 Nov 2005 21:14:42 +0000 (UTC) skrev Jesper Krogh:

> Det vil jo mest af alt afhænge af hvad han forventer at kunne bruge hans
> computer til. Hvis det er 3d-shoot-them-up-spil.. så er Linux nok ..
> tja.

Afhænger igen af hvilke 3D spil der er tale om. Lige præcis den
kategori er nok den hvor Linux har flest købe-spil.

Havde du derimod sagt Microsoft Flight Simulator var der nok ikke noget
at gøre.

Mvh
Kent

Fra : Mads Bondo Dydensbor~

Dato : 30-11-05 06:57

Thomas Jespersen wrote:

> [...]
> par dage. Jeg havde egentligt tænkt mig Windows XP, men jeg må give ham
> der har skrevet artiklen ret i at linux er ved at være klar til

Ja, så sparer du jo også licensen til XP - det vil da sikkert glæde din
kammerat.

Mads

--
Mads Bondo Dydensborg mads@dydensborg.dk http://www.madsdydensborg.dk/

There are many gods which Christians reject. I just believe in one less god
then they do. The reasons that you might give for your atheism toward the
Roman gods are likely the same reasons I would give for not believing in
Jesus.
- Dan Barker

Fra : Niels Dybdahl

Dato : 30-11-05 09:40

> Er der nogle der har erfaring med at "give" linux til begyndere, hvilke
> problemer kan han forvente at få? (og belemre mig med :) ).

Et problem man kan løbe ind i er at skaffe ordentlige printerdrivere (f.ex
til Canon).

Niels Dybdahl

Fra : Peter Mogensen

Dato : 30-11-05 09:49

Thomas Jespersen wrote:
> Jeg har overvejet Mepis eller SUSE fordi det er styresystemer jeg har
> erfaring med, og de er relativt lette at gå til.

Check lige Ubuntu også. Den er ret lækker.

> Er der nogle der har erfaring med at "give" linux til begyndere, hvilke
> problemer kan han forvente at få? (og belemre mig med :) ).

Skal han selv installere den?
Selve installationen er ikke noget problem, men han vil helt sikkert
løbe ind i problemer med understøttelse af visse proprietære
fil-formate, som de fleste Linux-distributioner ikke understøtter som
standard p.g.a. patenter. Nogle har endda ikke MP3.

Jeg har lige givet Ubuntu på en laptop til en "begynder" og det
er det ubetinget største problem: Når han ikke kan se/høre filer han
finder på nettet. Enten fordi det er noget WMV-stads... eller fordi det
er pakket ind i underlige web-plugins.
Eksempel: http://www.fjolletobak.com

Så der skal arbejdes lidt for at sætte maskinen op til at håndtere disse
formater ligeså godt som andre.

Peter

Fra : Svend-Erik Kjær Mads~

Dato : 30-11-05 13:34

Peter Mogensen wrote:

> [...]
> Eksempel: http://www.fjolletobak.com
>
> Så der skal arbejdes lidt for at sætte maskinen op til at håndtere disse

Man kan jo også anskaffe sig Automatix:

I skrivende stund ser det dog ud til at der er lidt databaseproblemer
med ubuntuforums.org, men prøv om ikke det bliver fixet i løbet af dagen.

Har netop en bekendt som absolut ikke er linux-stærk, som har
installeret ubuntu 5.10 med det hele, ved hjælp af Automatix.

--
/Sv-e
Zero Phase

Fra : Thomas Overgaard

Dato : 30-11-05 17:55

Peter Mogensen wrote:

> Eksempel: http://www.fjolletobak.com

Siden virker nu fint i min Firefox.
--
Thomas O.

This area is designed to become quite warm during normal operation.

Fra : Peter Mogensen

Dato : 30-11-05 21:57

Thomas Overgaard wrote:

> Siden virker nu fint i min Firefox.

Ja...

Den virker også fint på min Debian. Det er sådanset ikke særlig interessant.
Spørgsmålet var hvilke linux-distributioner den virker på out-of-the-box.

Peter

Fra : Kasper Johansen

Dato : 30-11-05 17:20

"Thomas Jespersen" <jespersen.thomas@gmail.com> skrev i en meddelelse
> Er der nogle der har erfaring med at "give" linux til begyndere, hvilke
> problemer kan han forvente at få? (og belemre mig med :) ).

-Windows spil
Han vil spille Windows-spil, så skal du ud og danse med Wine. Jeg har selv
skrevet en guide på www.linuxin.dk til WoW under Linux. Du kan få de fleste
spil til at køre med Wine.

-Installation af software
Det er lidt sværre at sætte sig ind i prompten, hvis et program ikke selv
har en programinstallation.

-Venner og bekendte
Når en af hans venner, giver ham et "sejt" Windows-program, så kan han også
blive lidt skuffet, og brokker sig over at det ikke kan køre på Linux. Nogle
programmer, kan dog køres med Wine.

-Drivere til udstyr
Du kan være uheldig at (hvis han har noget specielt udstyr) der ikke findes
nogle drivere til det. Det bliver han nok heller ikke synderligt glad for.

Det er nogle af de problemer, som at jeg selv har løbet ind i.

Kasper Johansen

Fra : Jes Vestervang

Dato : 30-11-05 19:16

"Niels Dybdahl" <ndy@esko-graphics.com> writes:

> Et problem man kan løbe ind i er at skaffe ordentlige printerdrivere
> (f.ex til Canon).

Nyere Brother-printere er til gengæld rigtigt godt understøttet - de
har endda Debian-pakker med drivere*
<http://solutions.brother.com/linux/en_us/index.html>

Jeg har selv en HL1230 laserprinter, der endda kun kostede 800,-.
--
mvh Jes Vestervang @ Debian Sid

Fra : Jes Vestervang

Dato : 06-12-05 20:49

Martin Moller Pedersen <tusk@daimi.au.dk> writes:

> Vel, hvis han har brug for CMYK, saa kan linux ikke bruges.

Photoshop kan vist køres relativt problemfrit gennem Crossover-office,
måske endda en ren wine.
--
mvh Jes Vestervang @ Debian Sid