GPRS over bluetooth - igen
Fra : Kasper Lund

Dato : 27-11-05 21:18

Hej ng.

Jeg har tidligere (midt i juni) spurgt omkring subject her i gruppen, og
jeg fik det til at virke med en sony ericsson t610 med følgende scripts:

/etc/ppp/peers/gprs:

kasper@laptop$ sudo cat /etc/ppp/peers/gprs
/dev/rfcomm0 57600
connect '/usr/sbin/chat -v -f /etc/ppp/peers/chat-gprs'
noauth
defaultroute
debug

/etc/ppp/peers/chat-gprs:

kasper@laptop$ sudo cat /etc/ppp/peers/chat-gprs
TIMEOUT 5
ECHO ON
ABORT '\nBUSY\r'
ABORT '\nERROR\r'
ABORT '\nNo ANSWER\r'
ABORT '\nNO CARRIER\r'
ABORT '\nNO DIALTONE\r'
ABORT '\nRINGING\r\n\r\nRINGING\r'
'' \rAT
TIMEOUT 12
OK ATE1
OK 'AT+cgdcont=1,"IP","internet"'
OK ATD*99***1#
CONNECT

Nu har jeg fået ny tlf. en såkldt "smartphone" af mærket qtek 8020 der
kører windows mobile 2003 2. edition.

På den nye telefon virker det ikke, jeg laver en bluetooth forbindelse
til telefonen med rfcomm og forsøger at køre mit gprs script via "pppd
call gprs" men intet sker..........

Der kommer end ikke noget brugbart i /var/log/messages:

Nov 27 21:11:19 localhost pppd[13283]: pppd 2.4.3 started by kasper, uid 1000
Nov 27 21:11:25 localhost pppd[13283]: Exit.

Nogen der kan hjælpe?

OS'et er ubuntu breezy hvis det har noget betydning.

/Kasper

Fra : Per Hansen

Dato : 29-11-05 08:53

Kasper Lund wrote:

> Nov 27 21:11:19 localhost pppd[13283]: pppd 2.4.3 started by kasper, uid 1000
> Nov 27 21:11:25 localhost pppd[13283]: Exit.

Du skrev ikke meget om hvordan du får din rfcomm0 til at tilslutte din
telefon, er du sikker på du har parret dem og opretter forbindelse til
den rigtige adresse ?

Mvh Per

Fra : Kasper Lund

Dato : 29-11-05 12:43

On Tue, 29 Nov 2005 08:52:36 +0100, Per Hansen wrote:

> Du skrev ikke meget om hvordan du får din rfcomm0 til at tilslutte din
> telefon, er du sikker på du har parret dem og opretter forbindelse til
> den rigtige adresse ?

kasper@laptop$ hcitool scan

finder macadresse på telefon.

sudo rfcomm bind 0 macadresse 1

Den vil så spørge om en PIN, som ligger i /etc/bluetooth/pin

Jeg kan evt. tjekke at forbindelsen til telefonen er oprettet med "rfcomm
show"

Som sagt så virkede dette setup med min Sony Ericsson T610, så jeg er
ret overbevist om at forbindelsen er OK.

For mig virker det som om smartphonen ikke genkender kommandoerne i
chat-gprs scriptet, men jeg er ikke sikker det er derfor jeg spørger her.

Egentlig er jeg bare ude efter om smartphonen bruger en anden syntax i
forhold til en "alm." telefon.

/Kasper

Fra : Per Hansen

Dato : 02-12-05 11:39

Kasper Lund wrote:

> [...]
> chat-gprs scriptet, men jeg er ikke sikker det er derfor jeg spørger her.
>
> Egentlig er jeg bare ude efter om smartphonen bruger en anden syntax i

Hvad sker der, hvis du kobler på med minicom i stedet og manuelt giver
den de kommandoer som dit chatscript bruger ?

Mvh Per Hansen