simpelt spørgsmål (environment)
Fra : Martin Jørgensen

Dato : 27-11-05 15:03

Hej,

Jeg undrer mig over at dette script ikke virker:

martin@linux/> cat dtu_cvs
#!/bin/bash
export CVSROOT=:pserver:sxxxxxx@xxxxx.xxxx.xxx.dk:/usr/local/cvs/xxxxxxx
export CVSEDITOR=emacs

martin@linux/> set | grep -i cvs
CVSEDITOR=emacs
CVSROOT=/home/martin/cvsroot
CVS_RSH=ssh
_=dtu_cvs

Konklusion: Der er intet sket.

Altså: Som "default" er environment CVSROOT=/home/martin/osv., dvs.
kører lokalt. Når jeg så kører scriptet ./dtu_cvs så skal den blot
eksportere CVSROOT, så jeg kan køre det på ekstern server.

Skyldes det at de ændringer der laves kræver at man starter en ny shell
fra scriptet, som ikke afsluttes eller hvordan grejer jeg den?

Med venlig hilsen / Best regards
Martin Jørgensen

Fra : none

Dato : 27-11-05 17:44

Martin Jørgensen wrote:
> Hej,
>
> Jeg undrer mig over at dette script ikke virker:

> [...]

med export bliver : fortolket anderledes end du umiddelbart gerne vil
have det...
Prøv med

export CVSROOT=":pserver:sxxxxxx@xxxxx.xxxx.xxx.dk:/usr/local/cvs/xxxxxxx"

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 27-11-05 20:33

none wrote:
> Martin Jørgensen wrote:
-snip-

> med export bliver : fortolket anderledes end du umiddelbart gerne vil
> have det...

Tror jeg ikke du har ret i.

> Prøv med
>
> export CVSROOT=":pserver:sxxxxxx@xxxxx.xxxx.xxx.dk:/usr/local/cvs/xxxxxxx"

Virker ikke. Det ville da også være enormt underligt, fordi det der står
i mit script er nøjagtigt det samme som jeg ville skrive på
kommando-linjen og *DER* virker det.

Ser frem til at høre (læse) flere forslag.

Fra : Kent Friis

Dato : 27-11-05 20:56

Den Sun, 27 Nov 2005 15:02:45 +0100 skrev Martin Jørgensen:
> [...]
>
> Skyldes det at de ændringer der laves kræver at man starter en ny shell
> fra scriptet, som ikke afsluttes eller hvordan grejer jeg den?

Du er ikke helt ved siden af - scriptet kører i en ny process, og
variablene gælder kun for den og (med export) processer den starter.

Du kan enten lade scriptet starte en ny shell, så kan du arbejde
på den anden server, og når du er færdig med det, skrive exit og
returnere til dine normale indstillinger - og så exit igen for
at logge ud.

eller også kan du køre dit scipt med

martin@linux/> . dtu_cvs
eller
matin@linux/> source dtu_cvs

Bruger du den metode (de gør det samme), vil der ikke blive startet
en ny shell.

Mvh
Kent

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 28-11-05 21:11

Kent Friis wrote:
-snip-
> martin@linux/> . dtu_cvs
> eller
> matin@linux/> source dtu_cvs
>
> Bruger du den metode (de gør det samme), vil der ikke blive startet
> en ny shell.

Mange tak, det bliver løsningen.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 28-11-05 00:02

Martin Jørgensen <unoder.spam@spam.jay.net> writes:

> dvs. kører lokalt. Når jeg så kører scriptet ./dtu_cvs så skal den

Kør med ". ./dtu_cvs".

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://unixsnedkeren.dk - Unix, Java, Web, Netværk, Århus