1) leafnode-fetchmail og 2) postfix
Fra : Martin Jørgensen

Dato : 26-11-05 23:49

Hej igen.

1) Jeg undrer mig lidt over at når jeg henter news fra news.tele.dk i
thunderbird og gør det på 2 forskellige måder med måske 5 sekunders
mellemrum så modtager jeg ikke 100% nøjagtigt de samme beskeder.

Metode 1) henter normalt fra news.tele.dk
Metode 2) henter med fetchmail/leafnode og i thunderbird henter jeg så
beskederne fra Apple.local

Det er overraskende mange gange der er forholdsvist store afvigelser i
hvad jeg modtager og nogengange er indlæg med metode 2 forsinket ret
lang tid.

Når jeg sender indlæg, så skal man åbenbart også huske at køre fetchmail
før de bliver afleveret til news.tele.dk - er det korrekt? Eller hvordan
bliver indlæg sendt afsted?

2) Jeg vil prøve at installere postfix, men gider ikke betale de omkring
10$ der står det koster med "postfix enabler" fordi det er shareware. Så
er der nogen der har prøvet vejledningen:

Edit the MAILSERVER=-NO- line in /etc/hostconfig. Change it to read
MAILSERVER=-YES-. Save and exit the file.
Open up /etc/postfix/main.cf, and edit these lines to reflect your
setup. These are examples from my setup; yours might be different.
LINE 67: myhostname = stibnite.oeyvind.org
LINE 75: mydomain = oeyvind.org
LINE 91: myorigin = $mydomain
LINE 105: inet_interfaces = all
LINE 152: mydestination = $myhostname, localhost.$mydomain
LINE 239: mynetworks_style = subnet
LINE 253: mynetworks = 192.168.0.0/23, 127.0.0.0/8
Save your work, and exit the file.
Open up /etc/postfix/master.cf, and uncomment line 77 -- change #smtp
inet n - n - - smtpd to smtp inet n - n - - smtpd. Save and exit the file.
After a reboot, postfix MTA will be running.

http://www.macosxhints.com/article.php?story=20031025022626398

Udover at have prøvet noget nyt, hvilke nogen funktioner får jeg/man så
ved at have postfix installeret?

Læste noget med spam-kontrol... Er det rigtigt forstået eller hvordan?

Derudover: Nogen forslag iøvrigt/hints/tips og lignenden?

Med venlig hilsen / Best regards
Martin Jørgensen

Fra : Jacob Tranholm

Dato : 27-11-05 00:59

Martin Jørgensen skrev:
> [...]
>
> Når jeg sender indlæg, så skal man åbenbart også huske at køre fetchmail
> før de bliver afleveret til news.tele.dk - er det korrekt? Eller hvordan

Jeg bruger også Leafnode (v. 2.0.0.alpha20051115a) på min server
(hvorfra dette er sendt). Og jeg har aldrig oplevet, at leafnode ikke
henter de korrekte nyheder. Det skal her siges, at der i leafnode er en
række valgmuligheder, der kan sortere forskellige nyheder fra (normalt i
/etc/leafnode/filters), og enkelte af disse filtre er definerede på
forhånd i en ny installation, men for størstedelen burde du opleve
nøjagtigt det samme som på din ISP's newsserver.

For at synkronisere indholdet på din newsserver med indholdet på din
ISP's newsserver skal du køre kommandoen 'fetchnews' på din server.
Dette gøres nemmest ved at konstruere et lille cron-script, der fx. kan
køre hver 5. eller 10. minut.

--
Mvh. Jacob Tranholm
http://jtranholm.dk/

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 27-11-05 15:05

Jacob Tranholm wrote:
-snip-

> Jeg bruger også Leafnode (v. 2.0.0.alpha20051115a) på min server
> (hvorfra dette er sendt). Og jeg har aldrig oplevet, at leafnode ikke
> henter de korrekte nyheder. Det skal her siges, at der i leafnode er en

Jeg tror også den henter dem, men nogengange forskudt lidt...

> [...]
> forhånd i en ny installation, men for størstedelen burde du opleve
> nøjagtigt det samme som på din ISP's newsserver.

Ok. Den fil eksisterer slet ikke. Det gør derimod filters.example.

> [...]
> ISP's newsserver skal du køre kommandoen 'fetchnews' på din server.
> Dette gøres nemmest ved at konstruere et lille cron-script, der fx. kan

Det skal jeg også have gjort på et tidspunkt

Nogen der kan svare på post-fix-delen af spm? Ellers må jeg jo bare
prøve at kaste mig ud i det og se om ikke det ender galt

Fra : Jacob Tranholm

Dato : 27-11-05 16:15

Martin Jørgensen skrev:

> Nogen der kan svare på post-fix-delen af spm? Ellers må jeg jo bare
> prøve at kaste mig ud i det og se om ikke det ender galt

Jeg kender ikke den guide, som du har anvendt i din opsætning. Og jeg
ved _ikke_ hvilke svagheder og styrker der findes i denne opsætning. På
min nuværende server, har jeg primært anvendt guiden fra
http://www.howtoforge.com/perfect_setup_debian_sarge_p4 og dette fungerer...
Der findes tusindvis af forskellige fungerende opsætninger af postfix,
og dette er et meget stort emne, der også afhænger af de installerede
(og kørende) services på din maskine.
Du kan dog finde alle de nødvendige oplysninger på:
http://www.postfix.org/documentation.html
Og mange gode HOWTO's på:
http://www.postfix.org/docs.html

For at besvare ét af dine spørgsmål: Det er ikke direkte indbygget en
bekæmpelse af SPAM i standardinstallationen af postfix, men mulighederne
for at integrere et eller flere af de tilgængelige SPAM-filtre er
bestemt til stede.

--
Mvh. Jacob Tranholm
http://jtranholm.dk/

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 27-11-05 20:35

Jacob Tranholm wrote:
-snip-
> [...]
> bekæmpelse af SPAM i standardinstallationen af postfix, men mulighederne
> for at integrere et eller flere af de tilgængelige SPAM-filtre er

Tak, jeg ser tiden an og tager det lidt ad gangen medmindre der lige
skulle dukke én op som har installeret postfix på en mac unix - så vil
jeg da gerne læse erfaringer...

Jeg har ikke forsøgt det endnu.