Tilføjelse af Linux
Fra : Per Riber

Dato : 26-11-05 10:37

Jeg er i tvivl om, om dette hører hjemme her eller i en
Windowsgruppe, men prøver lige her først - måske har nogle
af jer erfaringer.

Jeg bruger en enkelt HD, som lige nu er indrettet med
følgende partitions/drevbogstaver:

C: FAT32, boot for Windows 98 SE
D: FAT32, data
[E: DVD-drev]
[F: CD-RW-drev]
G: NTFS, boot for Windows XP Pro

E: og F: ligger naturligvis ikke på HD'en, men er medtaget
for fuldstændighedens skyld.

Jeg vil gerne udskifte Windows 98 med en Linux-distribution,
men det er meget vigtigt, at Windows XP også kan bruges
efter operationen. Jeg kan ikke overskue, hvad der sker med
mine drevbogstaver og andet bootrelateret på C:, hvis jeg
installerer Linux på den første partition..

Kan det overhovedet lade sig gøre, og i bekræftende fald,
findes der en beskrivelse af, hvordan man bærer sig ad..?

mvh Per

Fra : Sune Vuorela

Dato : 26-11-05 10:40

On 2005-11-26, Per Riber <none@nospam.invalid> wrote:
> efter operationen. Jeg kan ikke overskue, hvad der sker med
> mine drevbogstaver og andet bootrelateret på C:, hvis jeg
> installerer Linux på den første partition..

Jeg ved ikke om det kan få windows XP til pludselig at ændre
drevnummereringen, men jeg tror det ikke.
Man kan normalt fint have windows og linux installeret ved siden af
hinanden, hvis man har sådan et behov.

> Kan det overhovedet lade sig gøre, og i bekræftende fald,
> findes der en beskrivelse af, hvordan man bærer sig ad..?

Find lige størrelserne på dine partitioner.
smæk en installationscd i, eksempelvis ubuntu. vælg at du først selv vil
pratitionere harddisken, slet den der har den rigtige størrelse. bed
ubuntu om at partitionere det største stykke ikke-partitioneret plads.
følg resten af installationsvejledningen.

done.

/Sune

Fra : Per Riber

Dato : 26-11-05 11:04

Sat, 26 Nov 2005 09:39:51 +0000 (UTC) skrev Sune Vuorela
<nospam@vuorela.dk>:

Tak for dit lynhurtige svar..!

>Jeg ved ikke om det kan få windows XP til pludselig at ændre
>drevnummereringen, men jeg tror det ikke.

Det er vigtigt, for XP virker ikke, hvis den pludselig
befinder sig på F: i stedet for G:.

>Man kan normalt fint have windows og linux installeret ved siden af
>hinanden, hvis man har sådan et behov.

Jeg arbejder på at skifte fra Windows til Linux, men har
bare ikke mod på at gøre det i ét hug Ej heller på at
geninstallere XP, som jeg har opbygget gennem omtrent fire
år uden geninstallationer.

> [...]
>ubuntu om at partitionere det største stykke ikke-partitioneret plads.
>følg resten af installationsvejledningen.

I så fald er det C: på 15 GB, der skal slettes og
installeres på. Vil Ubuntu installere en bootmanager, som
giver mulighed for at starte op på XP..?

>done.

Det lyder jo nemt - jeg sidder og forsøger at samle mod til
at kaste mig ud i det, lige nu

mvh Per

Fra : Sune Vuorela

Dato : 26-11-05 11:11

On 2005-11-26, Per Riber <none@nospam.invalid> wrote:
> I så fald er det C: på 15 GB, der skal slettes og
> installeres på. Vil Ubuntu installere en bootmanager, som
> giver mulighed for at starte op på XP..?

jep. jeg mener at ubuntu selv leder efter hvad der er af muligeder og
installere det i grub.
Ellers er det let at rette til bagefter.
kig i filen /boot/grub/menu.lst - den er ret velkommenteret.

/Sune

Fra : Per Riber

Dato : 26-11-05 11:16

Mange tak for hjælpen, Sune.

mvh Per

Fra : Kent Friis

Dato : 26-11-05 11:40

Den Sat, 26 Nov 2005 11:04:10 +0100 skrev Per Riber:
> [...]
> <nospam@vuorela.dk>:
>
> Tak for dit lynhurtige svar..!

> Det er vigtigt, for XP virker ikke, hvis den pludselig

I dit setup ville jeg nok foreslå en ekstra harddisk i stedet, jeg
kan ikke lide tanken om at skulle pille ved partitioner midt imellem
andre partitioner. Specielt ikke når der er tale om at slette en
partition og oprette to i stedet (Linux har det bedst med at have
en swap-partition foruden ved /-partitionen).

Hvis du kunne nøjes med at ændre typen, burde der ikke ske noget, hvis
vi lige ser bort fra Windows et øjeblik. Hvordan XP har det med et
drev forsvinder (Windows ser ikke Linux-partitionerne som drev) må du
spørge om i en Windows-gruppe.

Mvh
Kent

Fra : Per Riber

Dato : 26-11-05 12:26

26 Nov 2005 10:39:59 GMT skrev Kent Friis
<nospam@nospam.invalid>:

> [...]
>partition og oprette to i stedet (Linux har det bedst med at have
>en swap-partition foruden ved /-partitionen).

Jeg bryder mig ærligt talt heller ikke om det. Der er
desværre ikke plads til en ekstra HD i mit kabinet. Hele
PC'en skal snart udskiftes, og et af formålene med at
installere Linux nu er at finde ud af, om jeg helt kan
undvære Windows på min kommende PC...

Den helt rigtige metode ville sikkert være at geninstallere
XP i første partition og derefter tilføje Linux. Men som
sagt orker jeg ikke at geninstallere XP lige nu.

> [...]
>vi lige ser bort fra Windows et øjeblik. Hvordan XP har det med et
>drev forsvinder (Windows ser ikke Linux-partitionerne som drev) må du

Jeg er med på, at XP ikke ser Linux-partitionerne og derfor
måske vil tildele nye drevbogstaver, og så virker den ikke.
Men hvis jeg tager en komplet backup er værst tænkelige
scenarie vel, at jeg må genetablere mit C-drev og
konstatere, at det ikke kunne lade sig gøre. Jeg er stadig
hooked på at gøre forsøget

mvh Per

Fra : Kent Friis

Dato : 26-11-05 12:49

Den Sat, 26 Nov 2005 12:26:07 +0100 skrev Per Riber:
> [...]
> PC'en skal snart udskiftes, og et af formålene med at
> installere Linux nu er at finde ud af, om jeg helt kan

Du samler ikke selv den nye PC? Ellers ville det jo være nemt at starte
med at købe harddisken.

> [...]
>
> Jeg er med på, at XP ikke ser Linux-partitionerne og derfor
> måske vil tildele nye drevbogstaver, og så virker den ikke.

Det kan de forhåbentlig svare på i Windows-gruppen.

> Men hvis jeg tager en komplet backup er værst tænkelige
> scenarie vel, at jeg må genetablere mit C-drev og
> konstatere, at det ikke kunne lade sig gøre.

Jeg troede det værst tænkelige scenarie er at det viser sig at
backup'en heller ikke duer :-/ Men uanset så anbefaler man at tage
backup inden man piller ved partitions-tabellen også selvom man
laver noget man ved virker.

Mvh
Kent

Fra : Per Riber

Dato : 26-11-05 13:10

26 Nov 2005 11:49:29 GMT skrev Kent Friis
<nospam@nospam.invalid>:

>Du samler ikke selv den nye PC? Ellers ville det jo være nemt at starte
>med at købe harddisken.

Nej, jeg samler den ikke selv, og hvis jeg køber en ekstra
HD nu, skal den have IDE-interface og være <= 127 GB.
Desuden skal jeg køre uden kabinet, når den er tilsluttet.

>Det kan de forhåbentlig svare på i Windows-gruppen.

Jep, jeg har lige sendt en forespørgsel ud derovre.

> [...]
>backup'en heller ikke duer :-/ Men uanset så anbefaler man at tage
>backup inden man piller ved partitions-tabellen også selvom man

Jeg har tre komplette backup-generationer, ganske vist på en
enkelt USB-HD, så én af dem bør virke. Jeg er selvfølgelig
på den, hvis hele USB-disken står af, men den risiko tør jeg
godt løbe

Jeg skal dog lige huske at teste, at jeg kan accesse
backupdisken efter boot fra XP's installations-CD

mvh Per

Fra : Thomas Overgaard

Dato : 26-11-05 13:48

Per Riber wrote:

> I så fald er det C: på 15 GB, der skal slettes og installeres på.

Win98 fylder vel ikke hele partionen, så hvis du nu sletter alle unødvendige
programmer fra C: drevet, så kan du bruge parted/ QTparted til at skrumpe
partitionen sådan at der bliver plads til Linux på resten af disken.

Windows ser som sagt ikke dine Linux partitioner, så dette skulle ikke ændre
dine drevbogstaver. Og du vil stadig have muligheden for at boote Win98.

> Vil Ubuntu installere en bootmanager, som giver mulighed for at starte op
> på XP..?

Kender ikke Ubuntu, men dens bootloader burde kunne klare dette.
--
Thomas O.

This area is designed to become quite warm during normal operation.

Fra : Per Riber

Dato : 26-11-05 14:10

Sat, 26 Nov 2005 13:47:50 +0100 skrev Thomas Overgaard
<thover@post2.tele.dk>:

> [...]
>programmer fra C: drevet, så kan du bruge parted/ QTparted til at skrumpe
>partitionen sådan at der bliver plads til Linux på resten af disken.

Tak, det lyder som en rigtig god løsning. Forudsat jeg kan
finde ud af at starte og bruge parted/QTparted.. Det må
skulle gøres helt i starten af installationen..?

>Kender ikke Ubuntu, men dens bootloader burde kunne klare dette.

Er der andre distributioner, du vil anbefale til en
nybegynder indenfor PC-Linux? Jeg arbejder jævnligt med
kommandolinje-Unix på en helt anden platform.

Jeg har også downloadet en OS Suse 10, men de fem
installations-CD'er forskrækker mig lidt

mvh Per

Fra : Jacob Tranholm

Dato : 26-11-05 14:29

Per Riber skrev:

> Jeg har også downloadet en OS Suse 10, men de fem
> installations-CD'er forskrækker mig lidt

Du skal ikke lade dig skræmme af de 5 CD'er. Det er udelukkende fordi et
større pakkeudvalg leveres sammen med installationen, hvor du ved
installation af ekstraprogrammer i Ubuntu er nødt til at have en
internetforbindelse fra computeren, der henter programmer, der ikke er
til stede på CD'en, fra internettet.

Både SuSE og Ubuntu er gode distributioner, der har hver deres kvaliteter.

Hvis du ønsker at finde en skræmmende distribution mht. CD antallet,
skulle du prøve at hente Debian Linux, hvor der i Sarge er 14 CD'er...

--
Mvh. Jacob Tranholm
http://jtranholm.dk/

Fra : Per Riber

Dato : 26-11-05 15:00

Sat, 26 Nov 2005 14:28:37 +0100 skrev Jacob Tranholm
<jacob_tranholm@hotmail.com>:

> [...]
>installation af ekstraprogrammer i Ubuntu er nødt til at have en
>internetforbindelse fra computeren, der henter programmer, der ikke er

Jeg har en glimrende internetforbindelse og foretrækker
faktisk at downloade programmer fra nettet efterhånden som
jeg får brug for dem. Desuden har jeg prøvet Ununtu Live og
synes rigtig godt om gnome.

Jeg har også set en KDE og fandt den mindre intuitiv. Men
jeg har indtryk af, at der findes flest programmer til KDE.
Er det korrekt forstået?

>Både SuSE og Ubuntu er gode distributioner, der har hver deres kvaliteter.

Jeg regner med at holde fast ved Ubuntu

>Hvis du ønsker at finde en skræmmende distribution mht. CD antallet,
>skulle du prøve at hente Debian Linux, hvor der i Sarge er 14 CD'er...

Uha, den er vist ikke noget for mig på nuværende tidspunkt.
Indeholder alle disse CD'er også ekstra programpakker?

mvh Per

Fra : Thomas Overgaard

Dato : 26-11-05 15:34

Per Riber wrote:

> Tak, det lyder som en rigtig god løsning. Forudsat jeg kan
> finde ud af at starte og bruge parted/QTparted.. Det må
> skulle gøres helt i starten af installationen..?

Du kan faktisk gøre det uafhængig af installationen, jeg plejer at bruge
SystemRescueCd til den slags. SystemRescueCd er en bootable Linux
distro på en CD, som kommer med en masse gode værktøjer som kan bruges
hvis der for alvor går ged i systemet:

En lille kommentar, det tager altså en krig at køre GNU Parted eller
QtParted, så bare start operationen og gå en tur eller mal stuen. Man
bliver lidt skør af at sidde og glo på et program der tilsyneladende
ikke laver en skid.

Fra : Per Riber

Dato : 26-11-05 16:43

Sat, 26 Nov 2005 15:33:57 +0100 skrev Thomas Overgaard
<thover@post2.tele.dk>:

> [...]
>SystemRescueCd til den slags. SystemRescueCd er en bootable Linux
>distro på en CD, som kommer med en masse gode værktøjer som kan bruges

Mange tak for hjælpen, Thomas. Den er hentet hjem, og mit
skrivebord er efterhånden fyldt helt op med spændende
..iso-filer, jeg skal i gang med at undersøge nærmere.

> [...]
>QtParted, så bare start operationen og gå en tur eller mal stuen. Man
>bliver lidt skør af at sidde og glo på et program der tilsyneladende

Okay - jeg holder øje med HD-lampen for at sikre mig, at den
ikke er gået i stå.

Også tak til alle I andre, som har deltaget i tråden. Jeg er
blevet *meget* klogere i dag. I hører nok ikke mere fra mig
foreløbig, for jeg har en hel del aktiviteter forude. Men
jeg håber inden alt for længe at kunne vende tilbage med
nyheder om, at operationen lykkedes..

mvh Per

Fra : Jacob Tranholm

Dato : 26-11-05 12:54

Per Riber skrev:
> [...]
>
> Kan det overhovedet lade sig gøre, og i bekræftende fald,
> findes der en beskrivelse af, hvordan man bærer sig ad..?

Til denne opsætning ville jeg anvende programmet "Partition Magic"
(http://www.symantec.com/home_homeoffice/products/system_performance/pm80/index.html)
under din Win XP til at slette din Win 98SE partition. Partition Magic
kan selv ændre alle opsætningerne i din Win XP, så den også fungerer når
C-drevet ikke længere er til stede.

Partition Magic er desværre ikke et freeware program, men hvis du har en
lille hacker gemt i maven, er det rimeligt nemt at finde en version på
internettet...

--
Mvh. Jacob Tranholm
http://jtranholm.dk/

Fra : Per Riber

Dato : 26-11-05 13:39

Sat, 26 Nov 2005 12:53:57 +0100 skrev Jacob Tranholm
<jacob_tranholm@hotmail.com>:

> [...]
>under din Win XP til at slette din Win 98SE partition. Partition Magic
>kan selv ændre alle opsætningerne i din Win XP, så den også fungerer når

Okay. Jeg forstår det således, at XP absolut IKKE vil køre,
hvis jeg blot fjerner C-drevet...

>Partition Magic er desværre ikke et freeware program, men hvis du har en
>lille hacker gemt i maven, er det rimeligt nemt at finde en version på
>internettet...

Ikke for at virke hellig, men min samvittighed har det bedst
med at betale for software, som ikke er freeware. Jeg har
nok råd til at betale 70$ for PM, men spørgsmålet er, om
pengene ikke ville være givet bedre ud på en ekstra
harddisk. Desuden vil PM måske få en ret kort levetid på mit
system:

System Requirements

Current Version: 8.0
Platforms: Windows® XP Home Edition/Professional
Windows 2000 Professional
Windows NT WS/Me/98/98SE

mvh Per

Fra : Jacob Tranholm

Dato : 26-11-05 13:49

Per Riber skrev:

> Okay. Jeg forstår det således, at XP absolut IKKE vil køre,
> hvis jeg blot fjerner C-drevet...

Jeg har ikke selv brugt Windows særligt meget i de sidste 10 år, hvor
jeg i stedet har brugt Linux. Men i de situationer, hvor jeg har hjulpet
andre med at installere Linux på computerne, har jeg lært, at Partition
Magic er et særdeles nyttigt redskab (kun på Windows naturligvis).

Du kan få problemer, hvis du bare fjerner C-drevet...

--
Mvh. Jacob Tranholm
http://jtranholm.dk/

Fra : Per Riber

Dato : 26-11-05 14:16

Sat, 26 Nov 2005 13:48:30 +0100 skrev Jacob Tranholm
<jacob_tranholm@hotmail.com>:

>Du kan få problemer, hvis du bare fjerner C-drevet...

Det tror jeg på, så jeg arbejder på en anden løsning. Mange
tak for hjælpen

mvh Per

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 26-11-05 15:08

Per Riber <none@nospam.invalid> hit the keyboard.
Afterwards the following was on the screen:

> Uha, den er vist ikke noget for mig på nuværende tidspunkt.
> Indeholder alle disse CD'er også ekstra programpakker?

"extra" i forstanden at de ikke nødvendigvis har alle programpakker
med i andre distributioner. Debian har et ganske enormt pakkeudvalg.

Jeg ser dog ikke megen grund til at downloade 14 cd'ere og brænde
disse. Jeg ville blot hente 100mb net-installations-cd'en og
installere over nettet - så henter den kun de pakker, den har brug
for...

Naturligvis tager installationen på en langsommere forbindelse længere
tid end fra cd'ere - men man skal ikke vente et par dage på at kunne
installere fra cd

Is there anything else I can contribute?
The latitude and longtitude of the bios writers current position, and
a ballistic missile.
-- Alan Cox
----------------------------------------------[ moffe at zz9 dot dk ] --

Fra : Per Riber

Dato : 26-11-05 16:30

Sat, 26 Nov 2005 15:08:09 +0100 skrev spam05@zz9.dk (Rasmus
Bøg Hansen):

> [...]
>disse. Jeg ville blot hente 100mb net-installations-cd'en og
>installere over nettet - så henter den kun de pakker, den har brug

Den er hentet hjem og ser spændende ud. Mange tak for
idéen..!

Nu vil jeg overveje, om jeg skal kaste mig ud i en
Debian-installation eller holde mig til den lidt mere
begyndervenlige installation, som jeg tror Ubuntu er.

>Naturligvis tager installationen på en langsommere forbindelse længere
>tid end fra cd'ere - men man skal ikke vente et par dage på at kunne
>installere fra cd

Jeg har en stabil 2 mbit, så downloads er ikke noget
problem. Og som tidligere nævnt passer det mig fint selv at
opbygge systemet hen ad vejen efter behov. Debian
net-installationen er absolut interessant for mig.

mvh Per

Fra : Jacob Tranholm

Dato : 26-11-05 17:36

Per Riber skrev:

> Nu vil jeg overveje, om jeg skal kaste mig ud i en
> Debian-installation eller holde mig til den lidt mere
> begyndervenlige installation, som jeg tror Ubuntu er.

Hvad skal du bruge computeren til?

Hvis den skal bruges som server, vil jeg anbefale Debian.

Hvis den skal bruges som arbejdscomputer , vil jeg anbefale Ubuntu.

Det skal siges, at Debian også kan anvendes som arbejdscomputer, og
Ubuntu kan også anvendes som server. Men umiddelbart er den største
kvalitet ved Ubuntu som arbejdscomputer, og den største kvalitet ved
Debian er som server (min holdning).

Yderligere er Ubuntu væsentligt mere brugervenlig end Debian, så hvis
dine erfaringer i Linux-verdenen er begrænsede, bør du nok starte med
Ubuntu.

--
Mvh. Jacob Tranholm
http://jtranholm.dk/

Fra : Nikolaj Hansen

Dato : 26-11-05 21:40

Jacob Tranholm wrote:

> Hvad skal du bruge computeren til?
>
> Hvis den skal bruges som server, vil jeg anbefale Debian.

I second that

Selvom jeg bruger *BSD til mine servere altså. Ubuntu er virkeligt et
godt system til desktop systemer, og hvis du har brug for et alternativ
til windows / office er det virkelig godt.

Det eneste jeg kan komme på, der er bedre som desktop env. som
alternativ til windows er Mac OS X, og det kræver jo noget mac hw.

Endnu i hvert fald - mon ikke de udgiver det til x86 som sådan på et
tidspunkt, når de får øjnene op for pengene, der ligger gemt der.

- Nico

Fra : Per Riber

Dato : 27-11-05 18:49

Jacob Tranholm skrev:

> Hvad skal du bruge computeren til?

I første omgang skal den bruges som arbejdsstation, men jeg
installerer sikkert en XAMPP på den. Jeg har planer om at opsætte en
server, når jeg er blevet mere fortrolig med Linux. Til den tid vil jeg
sikkert bruge Debian.

> Hvis den skal bruges som server, vil jeg anbefale Debian.
> Hvis den skal bruges som arbejdscomputer , vil jeg anbefale Ubuntu.

Jeg fulgte dit råd, og Ubuntu var et godt valg. Jeg havde aldrig fundet
ud af at installere de mange pakker manuelt.

Alt gik stort set planmæssigt. Forberedelserne (virusscanning, backup,
oprydning i Windows 98 og resizing af C-drevet), tog temmelig lang tid,
men selve installationen kunne ikke være nemmere. Eneste problem var, at
Windows' boot.ini bagefter ikke pegede på den rigtige partition, så XP
kunne ikke starte. Det tog nogen tid at blive klar over, hvad der var
galt, men efter at have rettet XP's partition i boot.ini kører begge
Windows-versioner samt Linux helt som forventet. Og der blev overhovedet
ikke brug for backup'en

> Yderligere er Ubuntu væsentligt mere brugervenlig end Debian, så hvis
> dine erfaringer i Linux-verdenen er begrænsede, bør du nok starte med
> Ubuntu.

Jeg har erfaring med Unix-kommandolinjer, og det er en fordel at kende
lidt til kommandoerne, når Ubuntu skal customiseres. Jeg har brugt
ls, man, mount og umount ganske meget

I dag har jeg installeret et par programmer, bla. Pan, som er en forbedret
udgave af Forte Agent, som jeg bruger i Windows.

Operationen lykkedes, og patienten overlevede

mvh Per

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 26-11-05 16:32

Jacob Tranholm <jacob_tranholm@hotmail.com> hit the keyboard.
Afterwards the following was on the screen:

> Det er nu meget behageligt at have pakkerne ved hånden, men de 14 CD'er
> virker utroligt uoverskueligt. For et par dage siden valgte jeg at
> skifte distribution på min server fra Gentoo til Debian Sarge, og her
> hentede jeg på forhånd de to DVD'er med alle pakkerne... Det tog lidt
> tid at hente det hele, men til gengæld har installationen været hurtig
> og smertefri.

Tja, jeg synes nu at mit nærmeste debian-spejl er "lige ved hånden" -
jeg har kørt Debian i omkring 4 år og aldrig haft et fuldt cd-sæt

While Linux is larger than Emacs,
at least Linux has the excuse that it has to be.
--Linus Torvalds