MS Windows
briani 27239
Domain vs WorkGroup in WinXP
Fra : Henning Fuchs

Dato : 07-01-06 00:09

Hej,

Hvordan får man WinXP (Pro og Home) til at koble op mod en Win2003 Server
Enterprise Edition (med SP1), med logon på domain (Ja, ja.. M$ har ændret
navnet til Active Directory, men det er jo det samme alligevel),så Win2003
står for tildeling af rettigheder, håndtering af brugere, adgangskontrol
osv.

Det kan da ikke passe at WinXp er eneste Windows-version der ikke kan dette,
vel?? Jeg ved at både Win95, Win98, WinNT og Win2K kan. WinME ved jeg dog
ikke om den kan..

Jeg har (til at starte med) ændret WorkGroup, på mine to WinXP (én Pro og én
Home, begge med SP2) PC'er, til at hedde det samme som mit Domain.
Dette gør at "Entire Network" kun finder dette navn, men når man tager
Properties på de 3 maskiner, er det kun Win2003 der er i Domain, de to WinXP
er i WorkGroup.

Håber at dette giver mening....

Fra : Flemming Nielsen

Dato : 07-01-06 01:38

"Henning Fuchs" <Fuxie@NOSPAMvip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> står for tildeling af rettigheder, håndtering af brugere, adgangskontrol

Nej, det hedder stadig et domæne.

> Det kan da ikke passe at WinXp er eneste Windows-version der ikke kan
> dette, vel?? Jeg ved at både Win95, Win98, WinNT og Win2K kan. WinME ved
> jeg dog ikke om den kan..

Alle versioner kan kogge på et domæne, det er dog lidt mere omstændigt med
en Home version.

> [...]
> Dette gør at "Entire Network" kun finder dette navn, men når man tager
> Properties på de 3 maskiner, er det kun Win2003 der er i Domain, de to

Egentlig ikke. Du har givet din arbejdsgruppe et andet navn og det ændrer jo
ikke noget. Du skal melde computerne ind i domænet. Dette gøres således:
Egenskaber for system -> Computernevn -> Skift -> Klik Domaine og derefter
domænets navn.

Flemming Nielsen

Fra : jda

Dato : 07-01-06 01:57

On Sat, 7 Jan 2006 01:37:50 +0100, Flemming Nielsen came up with this fine
idea in dk.edb.system.ms-windows,dk.edb.system.ms-windows.server:

> [...]
> Egenskaber for system -> Computernevn -> Skift -> Klik Domaine og derefter

Jeg vil lige tilføje, at det kræver en bruger med domain admin eller en
account operator rettigheder på domænet for at kunne melde en XP maskine
ind i et w2k3 domæne. w2k og XP pro har de fulde fordele med styring via
GPO, centralt styret installation af software osv. de andre kan bare logge
op mod domænet.
--
Jakob

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 07-01-06 18:11

On Sat, 7 Jan 2006 01:37:50 +0100, "Flemming Nielsen" <nn@nn.nn>
wrote:

> Alle versioner kan kogge på et domæne, det er dog lidt mere omstændigt med
> en Home version.

Kan XP Home det? Jeg synes bestemt jeg konstaterede, at man ikke kunne
og fandt det dokumenteret, at det skulle være sådan. (Men jeg kunne nu
ikke finde det på microsoft.com lige nu).

-A
--
> What [language] do you think [Windows NT] is written in?
Line noise fed through an APL compiler, is my guess.

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 07-01-06 09:57

On Sat, 7 Jan 2006 00:08:34 +0100, "Henning Fuchs"
<Fuxie@NOSPAMvip.cybercity.dk> wrote:

> Hvordan får man WinXP (Pro og Home) til at koble op mod en Win2003
> Server Enterprise Edition (med SP1), med logon på domain

XP Home kan slet ikke logge på et domæne, kun køre workgroup.

-A

Fra : Flemming Nielsen

Dato : 07-01-06 19:22

> XP Home kan slet ikke logge på et domæne, kun køre workgroup.

http://vowe.net/archives/001639.html

Flemming Nielsen

Fra : Flemming Lynggaard

Dato : 09-01-06 13:58

"Flemming Nielsen" <nn@nn.nn> wrote in message

> http://vowe.net/archives/001639.html

Nok næppe ret supporteret ej heller tilladt iflg licens betingelser?

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 09-01-06 14:29

On Mon, 9 Jan 2006 13:57:32 +0100, "Flemming Lynggaard"
<flemmingl@gmail.com> wrote:

> Nok næppe ret supporteret ej heller tilladt iflg licens betingelser?

Det mener jeg heller ikke. Og hvis man ikke synes, man har råd til at
bruge produkterne i overensstemmelse med aftalen, så bør man IMO bruge
et andet produkt.

-A

Fra : Flemming Nielsen

Dato : 10-01-06 00:59

> Det mener jeg heller ikke. Og hvis man ikke synes, man har råd til at
> bruge produkterne i overensstemmelse med aftalen, så bør man IMO bruge
> et andet produkt.

Hvor står der at du ikke må logge på DC'er med en XP Home? Er det under
punktet "En XP home kan ikke logge på et Windows domæne, og hvis du gør det
alligevel, må du ikke"?

Hvis det var sådan at en Home udgave ikke MÅ logge på et Windows domæne,
hvorfor giver en Windows server så tilladelse til det?

Så længe i ikke kan henvise til noget der siger det modsatte, vil det i min
verden være lovligt at logge på et Windows domæne med en XP Home. Jeg kender
selv til 2 offentlige institutioner, hvis klienter logger på en 2000 server
domæne med XP Home. De har da et seriøst problem, hvis det skulle vise sig
at det er strid med et eller andet.

Flemming Nielsen

Fra : Lars Kim Lund

Dato : 07-01-06 10:12

> [...]

>står for tildeling af rettigheder, håndtering af brugere, adgangskontrol

Pas på med være for skråsikker. Active Directory (Services) dækker
over rigtig meget ting. Bl.a. Multi Master replikering, Group Policies
- og en helt anden måde at organisere domæner og afgrænse
sikkerhedstopologier.

Domæner i klassisk forstand findes også i Windows 2000+ ADS - men der
er sket udvidelser på den måde domæner og subdomæner integreres med
hinanden. Noget med forests og domains og meget stor skalerbarhed.

For de fleste har man kun een forest og eet domæne og så er det
egentlig meget tæt på klassisk domæne - omend en del ting i maven på
det er blevet ændret radikalt.

I øvrigt - hvorfor har du en Enterprise Ed?

> [...]
>
>Jeg har (til at starte med) ændret WorkGroup, på mine to WinXP (én Pro og én
>Home, begge med SP2) PC'er, til at hedde det samme som mit Domain.

Kun Prof. er supporteret til domains.

>Dette gør at "Entire Network" kun finder dette navn, men når man tager
>Properties på de 3 maskiner, er det kun Win2003 der er i Domain, de to WinXP
>er i WorkGroup.

Det du ser på er browse-listen. Det bliver faktisk dannet af en domain
browser services og et (master browser princip, hvor man en master per
domæne og per subnet og en masse udveksling). Det har i princippet
slet ikke noget med om maskinerne er i domæne eller workgroup at gøre
andet end den mappe den blive repræsenetret i - i browse-listen.

Hvis Win2k og WinXP skal være medlem af et domæne skal de tilmeldes.
Vær opmærksom på at WinXP skifter en del karakter når den skifter til
domain mode.

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/