MS Windows
briani 27239
Tilføjelse af Linux
Fra : Per Riber

Dato : 26-11-05 12:53

Jeg bruger en enkelt HD, som lige nu er indrettet med
følgende partitioner/drevbogstaver:

C: FAT32, boot for Windows 98 SE
D: FAT32, data
[E: DVD-drev]
[F: CD-RW-drev]
G: NTFS, boot for Windows XP Pro

E: og F: ligger naturligvis ikke på HD'en, men er medtaget
for fuldstændighedens skyld.

Der er pt. ingen freespace på disken. Jeg vil gerne udskifte
Windows 98 med en Linux-distribution, men det er meget
vigtigt, at Windows XP også virker bagefter. Den rigtige
metode er at begynde fra scratch og geninstallere XP i
første partition, og derefter tilføje Linux. Men jeg har
ikke tid til at geninstallere XP lige nu.

Jeg kan ikke overskue, hvad der sker med drevbogstaver og
andet bootrelateret på C:, hvis jeg sletter C-partitionen og
erstatter den med Linux-partitioner, som XP ikke kan se. Vil
XP tildele nye drevbogstaver og dermed ikke virke, hvis
C-drevet er borte? Eller kan den køre videre uden C-drev..?

Er der nogen, som har erfaringer og viden, de vil dele med
mig..?

mvh Per

Fra : Michael Korsgaard

Dato : 26-11-05 13:52

"Per Riber" <nospam@none.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
> XP tildele nye drevbogstaver og dermed ikke virke, hvis
> C-drevet er borte? Eller kan den køre videre uden C-drev..?

Hvis du har install xp på G og du ellers godt kan boote fra den, kan jeg
ikke se der er noget i vejen for at ligge Linux ind på C. Når du booter
derefter kommer der bare en skærm op hvor du skal vælge linux eller
windows... Min winxp ligger på C og har en Linux på D.. Om der er det ene
eller andet er ligyldigt.

/ Michael...

Fra : Michael Korsgaard

Dato : 26-11-05 13:59

> [...]
> derefter kommer der bare en skærm op hvor du skal vælge linux eller
> windows... Min winxp ligger på C og har en Linux på D.. Om der er det ene

Skulle måske lige tilføje at efter install. af linux kan du ikke længere se
dit C-drev fra G og visa-versa

Fra : Lars Jørgensen

Dato : 26-11-05 14:12

Michael Korsgaard wrote:

[...]
> Hvis du har install xp på G og du ellers godt kan boote fra den, kan jeg
> ikke se der er noget i vejen for at ligge Linux ind på C.

Men pas nu på. Hvor mon boot.ini ligger... og Windows' bootmanager? Jeg har
oplevet at have WinXP på min sekundære HD (D-drev) og minsaten om ikke
Windows smed bootmanageren og andre vigtige filer på C-drevet.

I sådan et tilfælde er det usmart bare at overskrive C-drevet, så start med
en god backup.

--
Mvh. Lars

Fra : Michael Korsgaard

Dato : 26-11-05 14:29

"Lars Jørgensen" <no@email.invalid> skrev i en meddelelse
> Michael Korsgaard wrote:
..

> [...]
> oplevet at have WinXP på min sekundære HD (D-drev) og minsaten om ikke
> Windows smed bootmanageren og andre vigtige filer på C-drevet.

Hvis man under en install. vælger f.eks G som systemdrev skal bootloaderen
saftsuseme også ligge der...

> I sådan et tilfælde er det usmart bare at overskrive C-drevet, så start
> med
> en god backup.

Rigtige mænd tager ikke backup... De græder!!..

/ Michael...

Fra : Per Riber

Dato : 26-11-05 15:23

Sat, 26 Nov 2005 14:28:35 +0100 skrev "Michael Korsgaard"
<michael@rejsemontoer.dk>:

>"Lars Jørgensen" <no@email.invalid> skrev i en meddelelse

>Rigtige mænd tager ikke backup... De græder!!..

Sådan sagde jeg selv i starten, men nu har jeg efterhånden
mange års uerstattelige billeder, dokumenter og emails på
min harddisk, så jeg sover bedst om natten ved tanken om, at
det hele ikke forsvinder i et enkelt diskcrash - eller fordi
jeg installerer Linux eller andet, som smadrer det hele

mvh Per

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 26-11-05 16:04

Michael Korsgaard wrote:

> Hvis man under en install. vælger f.eks G som systemdrev skal
> bootloaderen saftsuseme også ligge der...

Jeg har XP på mit E-drev og andet på mit C-drev, min boot.ini mv.
ligger på C!

--
Mvh.
Mikael Nørrelund

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 26-11-05 16:04

Mikael Nørrelund Andersen wrote:
> Jeg har XP på mit E-drev og andet på mit C-drev, min boot.ini
> mv. ligger på C!

Men jeg tror faktisk at man kan få XP op at køre igen, ved at
skrive en ny bootsektor vha. kommandoerne makeboot og fixboot i
reparationskonsollen (boot op på XP CDen og vælg Reparér første
gang!).

--
Mvh.
Mikael Nørrelund

Fra : Per Riber

Dato : 26-11-05 15:14

Sat, 26 Nov 2005 14:11:54 +0100 skrev Lars Jørgensen
<no@email.invalid>:

> [...]
>oplevet at have WinXP på min sekundære HD (D-drev) og minsaten om ikke
>Windows smed bootmanageren og andre vigtige filer på C-drevet.

Jep, dette var netop grunden til mine spørgsmål. Jeg tror
heller ikke XP kan boote, hvis jeg fjerner C-drevet.

Løsningen bliver sikkert at fjerne alle overflødige filer
fra C: og skrumpe drevet mest muligt. Herefter installerer
jeg Linux på den freespace, der er fremkommet på disken.

De nye Linux-partitioner vil ikke genere XP, da XP ikke kan
se dem. Dette er i hvert fald min teori indtil andet er
bevist...

>I sådan et tilfælde er det usmart bare at overskrive C-drevet, så start med
>en god backup.

Du har helt sikkert ret, og du kan regne med jeg tager
backup først

mvh Per

Fra : Michael Korsgaard

Dato : 26-11-05 15:36

> Sat, 26 Nov 2005 14:11:54 +0100 skrev Lars Jørgensen
> <no@email.invalid>:
>
> Jep, dette var netop grunden til mine spørgsmål. Jeg tror
> heller ikke XP kan boote, hvis jeg fjerner C-drevet.

Det burde ikke have betydning hvis du rent faktisk har lavet en ren install.
af XP på G..

> Løsningen bliver sikkert at fjerne alle overflødige filer
> fra C: og skrumpe drevet mest muligt. Herefter installerer
> jeg Linux på den freespace, der er fremkommet på disken.

Kan du ikke uden at oprette en partion til formålet.. Linux sletter alt på
den partion du vælger/opretter til formålet.

> De nye Linux-partitioner vil ikke genere XP, da XP ikke kan
> se dem. Dette er i hvert fald min teori indtil andet er
> bevist...

Korrekt...

> Du har helt sikkert ret, og du kan regne med jeg tager
> backup først

Lyder som en meget fornuftig idè..

/ Michael...

Fra : Per Riber

Dato : 26-11-05 16:15

Sat, 26 Nov 2005 15:36:03 +0100 skrev "Michael Korsgaard"
<michael@rejsemontoer.dk>:

>Det burde ikke have betydning hvis du rent faktisk har lavet en ren install.
>af XP på G..

Det betyder noget, for PC'en bruger nogle filer på C-drevet
(boot.ini, ntdetect.com og ntldr), før den når frem til at
starte XP på G-drevet. Den kan sikkert slet ikke boote, hvis
jeg fjerner C-drevet og dermed disse filer.

>Kan du ikke uden at oprette en partion til formålet.. Linux sletter alt på
>den partion du vælger/opretter til formålet.

>Korrekt...

Jeg lader Linux oprette sine partitions i freespace. Vi er
vist slet ikke uenige om noget her..

>Lyder som en meget fornuftig idè..

Jeps. Mange tak for hjælpen

mvh Per

Fra : Michael Korsgaard

Dato : 26-11-05 16:39

> Sat, 26 Nov 2005 15:36:03 +0100 skrev "Michael Korsgaard"
> <michael@rejsemontoer.dk>:
> Jeg lader Linux oprette sine partitions i freespace. Vi er
> vist slet ikke uenige om noget her..

Næe, egentlig ikke, meen øøøhhh... Farlig-farlig det der! Havde været mere
rolig hvis du bare ville klaske linux ind på alt andet end C, selvom jeg
umiddelbart ikke kan se hvad der skulle være i vejen for det... Vi snakker
jo bare om et drevbogstav trods alt... Kom lige tilbage med en melding om
hvordan det gik...
Nu er jeg ikke linux-mand men du ender sikkert med at have et par virtuelle
drev som linux opretter til brug for sig selv... Jeg er ikke en gang sikker
på du kan install. den på freespace, men det kommer måske lidt an på hvilken
ver. du vil have ind.. Uden at vide det dog!!

/ Michael..

Fra : Per Riber

Dato : 26-11-05 16:55

Sat, 26 Nov 2005 16:38:30 +0100 skrev "Michael Korsgaard"
<michael@rejsemontoer.dk>:

> [...]
>jo bare om et drevbogstav trods alt... Kom lige tilbage med en melding om

Det skal jeg nok, Michael. Men det kommer til at tage nogen
tid, for der skal gøres mange forberedelser, skal gøre, før
jeg kan installere.

Og ja, det er lidt farligt, men jeg tror på, at det kommer
til at virke ved at beholde og "skrumpe" C-drevet.

> [...]
>på du kan install. den på freespace, men det kommer måske lidt an på hvilken
>ver. du vil have ind.. Uden at vide det dog!!

Det med partitioner er jeg rimeligt overbevist om, at
installationsprogrammet selv finder ud af.

mvh Per

Fra : Per Riber

Dato : 27-11-05 19:09

Michael Korsgaard skrev:

> [...]
> det... Vi snakker jo bare om et drevbogstav trods alt... Kom lige
> tilbage med en melding om hvordan det gik...

Så er jeg på banen igen og skriver dette fra Pan i Ubuntu Linux. Alt
gik stort set planmæssigt. Forberedelserne (virusscanning, backup,
oprydning i Windows 98 og resizing af C-drevet), tog temmelig lang tid,
men selve installationen kunne ikke være nemmere. Eneste problem var, at
Windows' boot.ini bagefter ikke pegede på den rigtige partition, så XP
kunne ikke starte. Det tog nogen tid at blive klar over, hvad der var
galt, men efter at have rettet XP's partition i boot.ini kører begge
Windows-versioner samt Linux helt som forventet. Og der blev overhovedet
ikke brug for backup'en

> [...]
> en gang sikker på du kan install. den på freespace, men det kommer
> måske lidt an på hvilken ver. du vil have ind.. Uden at vide det dog!!

Det virkede fint. Installationsprogrammet oprettede to partitioner på
den frie diskplads og installerede Linux i dem. Det gik utroligt nemt.

mvh Per