MS Windows
briani 27239
XP boot problemer
Fra : Stony

Dato : 12-11-05 00:32

Hej.
Har et lille problem.
Har lavet en backup af min originale Windows XP Pro , (kopier drev til
drev ) (Nero) og den virker fint.(pladen)
Ville så lave mig en backup som jeg kunne have liggende på harddisken hvis
nu osv.
Ville prøve om kopien på harddisken virkede ved at brænde den over på en
plade.
Men puteren vil ikke starte op på pladen ? Hvorfor ikke ? hvad er tricket ..
Så hvis jeg laver en sikkerhedskopi med Nero (kopier cd) så booter den fint
, men hvis jeg brænder en XP der er lagt ned i en mappe på harddisken så
booter den ikke op ?
Hvad er det der gør at pladen booter op eller ikke ?

Stony

Fra : Claus Tersgov

Dato : 12-11-05 14:37

"Stony" <stenvej@gmail.com> skrev

> [...]
> så booter den ikke op ?
> Hvad er det der gør at pladen booter op eller ikke ?

Sådan kan du ikke lave en kopi af windows. Der er filer i roden, som skal
ligge på ganske bestemte steder på harddisken, og det er ikke umiddelbart
muligt at kopiere en færdig windowsinstallation på denne måde.

Hvis du derimod taler om de rå installationsfiler, så skal du bare sørge
for, at cd'en er "bootable", det gøres i nero. Se i hjælpen hvordan. Men du
skal være sikker på, at det er samme version, du lægger i bootsporet, ellers
er det ikke sikkert, at installationsprogrammet vil acceptere det. Brænd en
tom cd med optionen bootbar, så kan du evt studere nærmere, hvad der skal
til for at boote fra en cd.

Selv bruger jeg en startdiskette fra windows ME, jeg har endnu ikke oplevet,
at der er almindelige windowsversioner, som ikke kan installeres fra
denne(w2k server og 2003 undtaget). Men det afhænger i høj grad af, hvilken
udgave man har på sin cd.

Claus