VB ctr VBA
Fra : Ukendt

Dato : 29-12-05 18:34

Hvori består forskellen i VB og VBA?

Er det ikke blot, at VB kan skrive selvstændige programmer, mens VBA er en
makro-udgave af VB til "internt" brug i andre applikationer?

Med andre ord: Hvis jeg vil lære VBA, kan jeg så ikke med fordel læse en
lånt bog om VB - og så vupti, så _kan_ jeg VBA?

Fra : Søren

Dato : 30-12-05 00:14

> [...]
>
> Med andre ord: Hvis jeg vil lære VBA, kan jeg så ikke med fordel læse en
> lånt bog om VB - og så vupti, så _kan_ jeg VBA?

Jo, VB og VBA er grundlæggende det samme.

Men når du benytter VBA, skal din kode kommunikere med værtsprogrammet, som
regel Word, Excel, Access eller Outlook. Det vil sige, at du skal lære de
kommandoer, som skaber forbindelsen mellem din kode og værtsprogrammet. Det
kan du ikke læse om i en VB-bog.

Med en VB-bog lærer du - som du selv skriver - at udvikle selvstændige
programmer. Du får en masse information, du ikke har brug for eller kan
bruge, og du mangler en masse information, som er helt nødvendig.

Det bedste er at læse en VBA-bog som er skrevet til det værtsprogram, du
skal anvende.

Du kan fx begynde her:

http://www.libris.dk/default.asp?loadside=/Vis_Produkt.asp?ISBN=87-7843-577-3