1-M relation felt og anden tabel imellem
Fra : Ulrik Buchholtz

Dato : 11-06-01 21:22

Dette er nok et rimeligt hypotetisk (og rent teoretisk, for ikke at
sige langhåret) spørgsmål, men alligevel: hvordan konstrueres en
database, hvor et tilfældigt (altså ikke et bestemt) felt kan have en
1-M relation med en tabel?

Normalt taler man om relationer tabeller imellem og felter imellem,
men ikke hvor felter i en tabel har en bestemt relation til en anden
tabel.

Problemet opstår fx i den (hypotetiske?) situation, hvor alle
tekstfelter i en database skal være tilgængelige på et vilkårligt
antal sprog. Hvis det var to bestemte sprog kunne man have fx felt_en
og felt_da for hvert tekstfelt, men det går ikke, hvis der er mange
sprog, som man ikke kender på designtidspunktet.

Jeg har forestillet mig noget a la følgende:

-- BEGIN SQL
CREATE TABLE string (
string_id INTEGER NOT NULL PRIMARY KEY
);

CREATE TABLE language (
language_id INTEGER NOT NULL PRIMARY KEY,
code CHAR(2) NOT NULL CHECK (lower(code) = code),
region CHAR(2) CHECK (lower(region) = region),
name INTEGER NOT NULL REFERENCES string,
UNIQUE(language_id, region)
);

CREATE TABLE string_language (
string_id INTEGER NOT NULL REFERENCES string
ON DELETE CASCADE,
language_id INTEGER NOT NULL REFERENCES language
ON DELETE CASCADE,
string TEXT NOT NULL,
PRIMARY KEY(string_id, language_id)
);

CREATE TABEL tabel (
textfield INTEGER NOT NULL REFERENCES string,
);
-- END SQL

NB. Jeg ved godt, at 'TEXT'-typen ikke er defineret i SQL-92, men i
eksemplet ville en DBMS der havde den (eller lignende) nok være at
foretrække.

Problemet med ovenstående er (hvad jeg kan se):
1. Det er grimt (IMHO). Hvorfor have en tabel med kun et felt.
2. Forholdvist svært at vedligeholde (vil jeg tro).
3. Dårlig integritets-kontrol. Der er ingen kontrol med, at alle
string-rækker bliver refereret til af både en string_language og
tabel.name.
4. Det er enormt svært at trække data ud.

Kan nogen af jer komme på et bedre bud på en løsning? Den skal være
ligeså fleksibel på den måde at forstå, at alle tekstfelter skal
kunne forefindes på et vilkårligt antal sprog.

Der spørges ikke til hensyntagen til hastighed i første omgang
En anden gang kan vi tage fuldtekst-søgning i et vilkårligt sprog i en
database a la denne på 1TB!

--
Ulrik Buchholtz

Fra : James Olsen

Dato : 12-06-01 16:36

"Ulrik Buchholtz" <ulrikb@gmx.net> wrote in message

> [...]
> sige langhåret) spørgsmål, men alligevel: hvordan konstrueres en
> database, hvor et tilfældigt (altså ikke et bestemt) felt kan have en

Relationer er logiske - det du definere er referential-integritet, at man så
tit bruger de samme referencer i forbindelse med join's er en
"tilfældighed".

> [...]
> tabel.name.
> 4. Det er enormt svært at trække data ud.
>
> Kan nogen af jer komme på et bedre bud på en løsning?

Well, hvis jeg har forstået hvad det er du vil så ville

string_id, language_id, text

fungere ganske udemærket, du laver så bare et "compound" indeks på
string_id, language_id. Du skal nok lige kigge på om du skal indeksere med
string_id eller language_id først - det vil afhænge af hvordan du laver
udtrækket. Et sprog af gangen og alle tekster så start med language_id
ellers skal du nok bare bruge det med string_id først.

Som sagt jeg er ikke helt sikker på hvad det er du vil men hermed et skud i
tågen......