Espalier / hegn med frugttræer
Fra : Melchior

Dato : 11-06-01 21:17

Vi skal have lavet et espalier med frugttræer der skal fungere som hegn
mellem to parcelhusgrunde. F.eks. æbler, pærer og blommer.

Jeg har tænkt mig at grave 75 x 75 mm stolper ned i jorden med 2 meters
mellemrum. Som afstivning i toppen vil jeg montere 10-12 mm tenderstål der
bores ca. 2-3 cm ind i stolperne evt. placeret i forskudt højde, skiftevis
10 og 15 cm fra toppen af stolpen. Igennem stolperne skal der trækkes
stålwire med platicovertræk, for neden og i midten af stolpens højde til at
støtte planterne. Hver anden stolpe støbes ned i beton for at stabilisere
yderligere. Det skal være ca. 20 meter langt og stolperne 1,7 meter over
jorden.

Jeg har fået eet råd indtil nu og det gik ud på at der skulle være 3-4 meter
mellem planterne, men så er der for mig at se ikke nogen idee i at lave et
hegn med stolper og alt det, så kan man jo bare plante en række frugttræer.

Nu kommer så det gode spørgsmål, hvilken slags planter/frugttræer bør man
anvende til dette ?. De skal gerne brede sig og kunne tåle at blive klippet
til og bundet op. Hvor tæt skal de plantes ?

Melchior.

Fra : Johan Myhre Andersen

Dato : 11-06-01 22:13

Melchior wrote:

> Vi skal have lavet et espalier med frugttræer der skal fungere som hegn
> mellem to parcelhusgrunde. F.eks. æbler, pærer og blommer.

Det lyder som et spændende projekt!
Men pas nu på det ikke udvikler sig til en nabostrid over hvem, der skal
have frugterne engang :)

--Johan

Fra : Klaus Eriksen

Dato : 12-06-01 20:01

Melchior <melchior1@mail.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:9g38uc$f2a$1@news.inet.tele.dk...
> [...]
> mellem planterne, men så er der for mig at se ikke nogen idee i at lave et
> hegn med stolper og alt det, så kan man jo bare plante en række

Ja, det er der ikke noget i vejen for at gøre - jeg har en espalier, der 7
år gammel, der var oprindelig stolper og tråd optrent som du har beskrevet
ovenfor, men sidste vinter pillede jeg det ned - da havde træerne udviklet
sig til at de udemærket kan stå uden disse stolper.

> [...]
klippet
> til og bundet op. Hvor tæt skal de plantes ?

Du kan formentlig bruge alle slags frugttræer, men jeg kender ingen exempler
på at kirsebær og blomme. Det vil nok være en god idé at vælge træer der
voxer ensartet - dvs. enten svagtvoxende eller kraftigt voxende. Hvis du har
en idé om hvilke æblesorter du vil anvende, så kan jeg finde ud af hvilke
der henholdsvis kraftigt eller svagt-voxende.

Desuden hvis du ikke selv poder/formerer dine træer, så vil de fleste
planteskoler nok anbefale at du køber æbletræer der er podet på M9
grundstammen, som er en svagtvoxende grundstamme. For æbletræer der er podet
på M9 kan afstanden mellem træerne være ca. 1,8 meter.

Jeg har som ovenfor nævnt en espalier, der er pærer som er plantet i en
afstand af 2,5 meter.

mvh. Klaus

Fra : Erna Andersen

Dato : 12-06-01 20:54

Vi har startet et pære espalierhegn for 8 år siden.
2 af træerne er podet på dværgrod så de ikke vokser så hurtigt.
Desværre er de ved at vælte hver gang jorden er våd og der kommer
en storm.
Men bortset fra det, ser det rigtig godt ud, og vi får også lidt
pærer ud af det.

--
Hilsen Erna

Vedhegnet23@mail.tele.dk

Http://Ernaelisabeth.pingside.dk

Fra : Melchior

Dato : 16-06-01 11:23

Hej NG.

Tak for de gode råd.
Vi vil gå i gang med projektet så vi kan få plantet i næste weekend.

Venligst Melchior