Hjælp til fullscreen
Fra : Allan Johansen

Dato : 03-01-06 23:03

Hej NG

Jeg vil gerne have min hjemmeside til, at åbne i fullscreen, men ikke den
slags fullscreen, hvor der åbnes et popup vindue i fullscreen, som ligger
sig over det oprindelig browser vindue.
Det jeg ønsker er, at det er browservinduet der øjeblikkeligt åbner i
fullscreen, men hvordan får jeg det til det?

På forhånd tak!

Mvh. Allan Johansen

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 03-01-06 23:24

Allan Johansen skrev:

>Det jeg ønsker er, at det er browservinduet der øjeblikkeligt åbner i
>fullscreen, men hvordan får jeg det til det?

Det er (heldigvis) ikke muligt og dine besøgende ville sikkert
heller ikke bryde sig om det.
så ryger du på min ignoreringsliste.

Fra : David Trasbo

Dato : 04-01-06 14:12

Knud Gert Ellentoft skrev:

> Det er (heldigvis) ikke muligt og dine besøgende ville sikkert
> heller ikke bryde sig om det.

Det er muligt [1], men det er en ekstremt dårlig ide.

[1] http://www.html.dk/faq/00013/

--
David Trasbo.
Vær en god Usenet-bruger. http://usenet.dk/netikette.

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 04-01-06 15:44

David Trasbo skrev:

> Det er muligt [1], men det er en ekstremt dårlig ide.
>
> [1] http://www.html.dk/faq/00013/

Ovenstående metode har ikke noget med fuldskærm at gøre - den
maksimerer browservinduet, men menuer, værktøjsbjælker mm. er
stadig vist.

Man kan åbne IE i fuldskærm med følgende javascript:

window.open('http://www.dinside.dk','mitvindue','fullscreen=yes')

- men det kan kun gøres fra et link man har kontrol over. Det er
ikke muligt at få en hjemmeside til automatisk at aktivere
fuldskærmsvisning. Nogle sider har brugt et trick hvor startsiden
bare er en pseudoside der automatisk åbner den rigtige side via
ovenstående kode - men den model er heldigvis ikke nær så brugbar
som tidligere, fordi IE (på XP/SP2) nu også blokerer pop op-vinduer
som standard.

Så vidt jeg ved kan man i øvrigt ikke aktivere fuldskærmsvisning
via javascript i andre browsere end IE.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Marten Ølgaard

Dato : 04-01-06 09:28

Du kan kan ikke maksimere browservinduet, men du kan resize det. Da du også
kan finde ud hvor stor skærmen er, kan du lave noget der ligner. Dog bør du
spørge dig selv om det mon ikke er op til brugeren at bestemme
browservinduets størrelse.

/Marten

Fra : Allan Johansen

Dato : 04-01-06 14:45

Marten Ølgaard skrev:

> [...]
>kan finde ud hvor stor skærmen er, kan du lave noget der ligner. Dog bør du
>spørge dig selv om det mon ikke er op til brugeren at bestemme

Det har jeg spurgt mig selv om, og det skal brugerne i dette tilfælde
ikke selv bestemme.
Jeg er selvfølgelig opmærksom på, at jeg får lavet en god og synlig
navigation, osv.
Det jeg skal bruge er et maksimalt vindues areal og derfor ønsker jeg ikke
andet i browservinduet end allerhøjest den blåbjælke i toppen, og det kan
vel ikke lade sig gøre ved at resize vinduet?

Mvh. Allan Johansen

Fra : Benny Nissen

Dato : 04-01-06 16:42

Allan Johansen wrote:

> Det har jeg spurgt mig selv om, og det skal brugerne i dette tilfælde
> ikke selv bestemme.

Kan du ikke lige skrive et link til din side, så jeg kan få den sat i
min .hosts fil med ip-adressen 127.0.0.1 ?

--
Benny Nissen

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 04-01-06 17:27

Allan Johansen skrev:

>Det jeg skal bruge er et maksimalt vindues areal og derfor ønsker jeg ikke
>andet i browservinduet end allerhøjest den blåbjælke i toppen, og det kan
>vel ikke lade sig gøre ved at resize vinduet?

Du kan alligevel adrig tilpasse siden til et fulskærmvindue, så
det er optimalt i alle opløsninger.

Der er jo himmelvid forskel på om fuldskærmsvinduet er i 800*600
eller i 1600*1200.
så ryger du på min ignoreringsliste.

Fra : Johnny Winther Ronne~

Dato : 04-01-06 19:17

Allan Johansen wrote:
> Det har jeg spurgt mig selv om, og det skal brugerne i dette
> tilfælde ikke selv bestemme.

Nu er det altså sådan at det er brugeren og dennes browser der rent faktisk
bestemmer hvordan en side skal se ud, du har grundlæggende set ikke en skid
og skulle have sagt, når det drejer som om brugeren preferencer.

> Jeg er selvfølgelig opmærksom på, at jeg får lavet en god og synlig
> navigation, osv.

Det lyder da meget fornuftigt.

> Det jeg skal bruge er et maksimalt vindues areal og derfor ønsker jeg
> ikke andet i browservinduet end allerhøjest den blåbjælke i toppen,
> og det kan vel ikke lade sig gøre ved at resize vinduet?

Næh desværre .-(

Men det site må jeg bare se, for jeg har aldrig set et site hvor indholdet
var så vigtigt at indholdet ikke kunne præsenteres i et almindeligt vindue i
alle skærmopløsninger

Det eneste man får ud af resize browseren er at brugeren klikker på
tilbageknappen og ændrer browseren til den foretrukne størrelse.

Suk der er vel nok surt at være webdesigner nu om dage. Man må ingen ting,
man kan ingen ting og brugeren vil hele tiden bestemme og hvis ikke brugeren
brokker sig, så gør kunden og i løbet af nogle få år kan man også få bøder,
fordi en eller anden blind idiot ikke kan finde ud at bruge sin computer.

Ak, man skulle være blevet jord og beton arbejder, der kan man i det mindste
stå nede i et hul i jorden og kigge op under skørterne på pigerne. Webdesign
er virkelig et dårlig karrierevalg.

Med utrøstelig hilsen
Johnny Winther Ronnenberg

Fra : Allan Johansen

Dato : 04-01-06 21:24

Johnny Winther Ronnenberg skrev:

> [...]

> mindste stå nede i et hul i jorden og kigge op under skørterne på pigerne.
> Webdesign er virkelig et dårlig karrierevalg.

Så så Johnny Winther Ronnenberg, trøste trøste. Nu skal du ikke blive så
deprimeret på mine vegne, for det er jeg skam ikke selv, tværtimod
Jeg søger blot informationer om der skulle være kommet nye muligheder for
netop, at åbne et browser vindue i fullscreen. Ikke fordi mit kommende
website bliver noget specielt, men blot fordi jeg synes et stort og ugeneret
browservindue kan tage sig godt ud og vil være en god løsning for mit
website, men efter alle disse gode besvarelser, må jeg nok indset, at mit
ønske forbliver en illusion. Tilbage er der så kun, at håbe på at teknikken
kommer en dag.

Og mon ikke du finder en anden måde, hvorpå du kan kigge pigerne op under
skørterne end, at tage et så drastisk skridt og droppe din karriere som
webdesigner?

Mange tak for dit bidrag og dine overdrivelser, som helt sikkert vil fremme
forståelsen.

Mvh. Allan Johansen

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 05-01-06 00:14

Allan Johansen wrote:

> Ikke fordi mit
> kommende website bliver noget specielt, men blot fordi jeg synes et
> stort og ugeneret browservindue kan tage sig godt ud og vil være en
> god løsning for mit website,

Her overser du det væsentlige: Det er ikke dig, der i sidste ende skal se
din hjemmeside, det er dine brugere. Og det er dine brugere, som bestemmer,
om det er en god ide, at du fjerner toolbar, menulinje, adresselinje og
statuslinje. Jeg gætter på at de bliver sure over det.

Derfor er mit råd: Lyt til de andre gode råd du allerede har fået og lav
være med at stræbe mere efter den slags.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Ryan Kristensen

Dato : 05-01-06 21:25

On Wed, 04 Jan 2006 21:24:25 +0100, Allan Johansen
<hesselbjerg_dk@hotmail.com> wrote:

> Ikke fordi mit kommende
> website bliver noget specielt, men blot fordi jeg synes et stort og
> ugeneret
> browservindue kan tage sig godt ud

Også hvis det store browservindue bliver fordelt over flere skærme?
Der er nogle brugere, der benytter flere skærme, og der er det normalt
ikke rart, at have en halv side på den ene skærm og den anden halvdel på
den anden skærm. Det bliver i hvert fald ikke et ugeneret browservindue
Det er aldrig en god idé at forsøge at gennemtrumfe et valg, da det
betyder, at siden med sikkerhed vil se *meget* ringere ud hos nogle
brugere. De brugere, der deler din holdning omkring et ugeneret
browservindue, kan selv trykke på f11. Mens det er mere besværligt den
anden vej - man skal ind i javascript-koden for at finde linket til siden.

--
Ryan Kristensen

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 04-01-06 15:47

Allan Johansen skrev:

> Det har jeg spurgt mig selv om, og det skal brugerne i
> dette tilfælde ikke selv bestemme.

Så lav et link til din fuldskærmsside fra en startside der kan
vises i normal skærmstørrelse.

> Det jeg skal bruge er et maksimalt vindues areal og derfor
> ønsker jeg ikke andet i browservinduet end allerhøjest den
> blåbjælke i toppen, og det kan vel ikke lade sig gøre ved at
> resize vinduet?

Nej, det er korrekt. Det kan i det hele taget kun lade sig gøre ved
at åbne siden fra et javascriptlink du har kontrol over.
--
Jens Gyldenkærne Clausen