Ang. hjælp til script
Fra : Lasse Madsen

Dato : 03-01-06 20:40

Jeg er så småt begyndt på at lære Javascript, for jeg har glemt det,
efter at jeg ikke har brugt det så meget, derfor vil jeg gerne have
hjælp til dette script, da jeg ikke kan få den til at fungere, som den skal.
Selve siden ligger her:
http://the87boy.dk/prove

Scriptet ligger her:
http://the87boy.dk/prove/check.js

Eller også kan det ses her:

//ev står for emailvalidering
function ev(email)
{
placering=0;
tekst=(document.forms[0].email.value).toLowerCase();
placering=tekst.indexOf("@");
if (tekst =="")
{
alert ("Der skal stå en e-post adresse i tekst feltet");
er = 1;
}
else
{
tegn=tekst.indexOf(" ");
if (tegn!=-1)
{
alert ("Der må ikke være mellemrum i adressen");
er = 1;
}
else
{
if ((tekst.indexOf("æ")!=-1) || (tekst.indexOf("ø")!=-1) ||
(tekst.indexOf("å")!=-1) || (tekst.indexOf("Æ")!=-1) ||
(tekst.indexOf("Ø")!=-1) || (tekst.indexOf("Å")!=-1) ||
(tekst.indexOf(";")!=-1) || (tekst.indexOf(",")!=-1))
{
alert ("Der er ulovlige tegn i adressen. Må ikke indeholde: æ ø
å Æ Ø Å , ;");
er = 1;
}
else
{
if ((placering<1) || (tekst.length<=(placering+1)))
{
alert ("e-post adressen er forkert - forsøg igen");
er = 1;
}
}
}
}
if (er == 1)
{
return false;
}
else
{
return true;
}
}

function validate()
{
error = 0;
if (!(document.forms[0].Meddelelsestype[0].checked) ||
(document.forms[0].Meddelelsestype[1].checked) ||
(document.forms[0].Meddelelsestype[2].checked) ||
(document.forms[0].Meddelelsestype[3].checked) ||
(document.forms[0].Meddelelsestype[4].checked) ||
(document.forms[0].Meddelelsestype[5].checked) && (error=0))
{
alert('Du skal vælge, hvilken form for meddelsestype der er tale om');
error = 1;
}
if ((document.forms[0].Kommentarer.value='') && (error=0))
{
alert('Du skal skrive en kommentar/spørgsmål');
document.forms[0].Kommentarer.focus();
error = 1;
}
if ((document.foms[0].navn.value='') && (error=0))
{
alert('Du skal skrive dit navn');
document.forms[0].navn.focus();
error = 1;
}
if ((document.forms[0].Adresse.value='') && (error=0))
{
alert('Du skal skrive din adresse');
document.forms[0].Adresse.focus();
error = 1;
}
if ((ev(document.forms[0].email.value)==false) && (error=0))
{
document.forms[0].email.focus();
error = 1;
}
if ((document.forms[0].tlf.value='') && (error=0))
{
alert('Du skal indtaste dit telefonnummer');
document.forms[0].tlf.focus();
error = 1;
}
if ((document.forms[0].tlf.lenght!=8) && (error=0))
{
alert('Du skal indtaste et gyldigt telefonnummer');
document.forms[0].tlf.focus();
error = 1;
}
if (error == 0)
{
document.forms[0].submit();
}
}

Fra : Jens Peter Karlsen [~

Dato : 03-01-06 22:32

Brug Regular Expressions i stedet for det indviklede script.
http://www.regexlib.com/

Fra : Lasse Madsen

Dato : 04-01-06 12:27

Ja, men det er ikke der, problemet er, for jeg får fejl, hvis jeg
udfylder den første. Emailchecken tænkte jeg kunne foregå i PHP, da jeg
er langt mere inde i det

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 04-01-06 12:43

Lasse Madsen skrev:

> Ja, men det er ikke der, problemet er, for jeg får fejl, hvis
> jeg udfylder den første.

Hvor og hvad er problemet så?

Det er en god ide at give en detaljeret beskrivelse af hvad du
gerne vil opnå, hvad du har gjort for at opnå det, og på hvilken
måde din side ikke lever op til det ønskede.

Se evt. artiklen her. <http://infimum.dk/HTML/hjaelpmig.html>.

Et tjek i javascriptkonsollen i Firefox viser dog i hvert fald én
fejl:

   Error: document.foms has no properties
   Source File: http://the87boy.dk/prove/check.js
   Line: 59

- du mener givetvis document.forms i stedet for document.foms.

> Emailchecken tænkte jeg kunne foregå
> i PHP, da jeg er langt mere inde i det

Man bør altid validere på serversiden, eftersom
javascriptvalidering kan omgås eller fejle på grund af manglende
understøttelse i browseren. Men det er ofte en god ide også at
validere på klientsiden - dels fordi det går hurtigere (man sparer
en tur forbi serveren), dels fordi serveren bliver mindre belastet
og dels fordi man slipper for at tænke på at genudfylde
formularfelter.

Emailvalidering kan både i php og javascript foretages med et regex
(jeg kender ikke til php's håndtering af regex, men det er
formentlig helt svarende til javascript). Udover den adresse som
Jens Peter Karlsen har givet, kan jeg anbefale siden her:
<http://www.regular-expressions.info/>

Fra : Lasse Madsen

Dato : 05-01-06 21:43

Jens Gyldenkærne Clausen wrote:
> Hvor og hvad er problemet så?

Jeg har fået det løst nu

> [...]
> gerne vil opnå, hvad du har gjort for at opnå det, og på hvilken
> måde din side ikke lever op til det ønskede.

Det vil jeg tænke over for en anden gang

> [...]
>    Source File: http://the87boy.dk/prove/check.js
>    Line: 59
>
> - du mener givetvis document.forms i stedet for document.foms.

Ja, det gjorde jeg, men jeg har også installeret den i min Firefox nu,
så jeg kan se sådanne fejl

> [...]
> en tur forbi serveren), dels fordi serveren bliver mindre belastet
> og dels fordi man slipper for at tænke på at genudfylde

Nu er det mig selv, der står for serveren, så jeg ved, hvor meget
overbelastningen den har i forvejen ;)

Det var det så til en anden gang

Fra : Lasse Madsen

Dato : 06-01-06 15:09

Jens Peter Karlsen [FP-MVP] wrote:
> Brug Regular Expressions i stedet for det indviklede script.
> http://www.regexlib.com/

Nu har jeg endelig fået lavet en Regular Expression, der ser således ud:
^[a-z0-9]+([_\\.-][a-z0-9]+)*@([a-z0-9]+([\.-][a-z0-9]+)*)+\\.[a-z]{2,}$

Men hvordan får jeg sat den ind i en Regular Expression i Javascript?

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 06-01-06 16:58

Lasse Madsen skrev:

> ^[a-z0-9]+([_\\.-][a-z0-9]+)*@([a-z0-9]+([\.-][a-z0-9]+)*)+\\.[
> a-z]{2,}$
>
> Men hvordan får jeg sat den ind i en Regular Expression i
> Javascript?

Med forbehold for evt. manglende escapetegn:

/^[a-z0-9]+([_\\.-][a-z0-9]+)*@([a-z0-9]+([\.-][a-z0-9]+)*)+\\.[a-
z]{2,}$/

- der skal blot en skråstreg før og efter.

Se evt. også siden her:
<http://www.regular-expressions.info/javascript.html>
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Lasse Madsen

Dato : 06-01-06 21:26

> [...]
> z]{2,}$/
>
> - der skal blot en skråstreg før og efter.

Ja, men jeg forstår stadigvæk ikke, hvordan jeg sætter det ind i
Javascript :s