Nat asdl OS/2
Fra : Bent Nielsen

Dato : 11-06-01 21:45

Hej

Er der andre programmer end InJoy Firewall som kan bruges i OS/2 til NAT
eller er det skal man bruge en ruter i stedet for, da en key til 5-10
maskiner koster mange penge. Der skal laves NAT til blandet netværk.
Skal jeg heller bruge en Linux til at klare denne opgave.

BN

Fra : Allan

Dato : 12-06-01 00:33

On Mon, 11 Jun 2001 20:45:28, Bent Nielsen <postmaster@x2000.dk> wrote:

> Er der andre programmer end InJoy Firewall som kan bruges i OS/2 til NAT
> eller er det skal man bruge en ruter i stedet for, da en key til 5-10
> maskiner koster mange penge.

Undrer mig lidt - forventede du alt var gratis ?
Ja, der findes vist et alternativt produkt til Injoy - for nogen stjal jo koden fra
Bjarne,
og udgav deres egen version. Den kan du sikkert finde i Rusland, hvis du har lyst.

Derudover, så siger subj, at du jo vil lave det på ADSL. De fleste leverandører af
ADSL leverer da en router med, så det er da mest indlysende at vælge sådan en.

> Der skal laves NAT til blandet netværk.
> Skal jeg heller bruge en Linux til at klare denne opgave.

Hvis dine evner rækker til Linux, så kan dette da sikekrt osse være en fin (og
billigere) løsning.

--
Allan.

It is better to close your mouth, and look like a fool,
than to open it, and remove all doubt.

Fra : The Amazing Grace

Dato : 11-06-01 23:54

Allan wrote:

> Undrer mig lidt - forventede du alt var gratis ?

Såså. Jeg går fuldt ind for at støtte OS/2-software, men derfor kan
manden jo godt ønske den mest økonomiske løsning.

Jeg er selv gammel InJoy-bruger, (dialeren) og jeg betalte licensen med
glæde.

Glæden fik en brat ende, da jeg fik router, og ville sælge Injoy videre
- hvilket den daværende licens tillod.

Jeg kom ind i en ganske ubehagelig konflikt med Bjarne, som der nok
stadig er nogen her i gruppen der kan huske. Jeg gad ikke at forfølge
sagen juridisk, men det burde jeg muligvis have gjort.

> Ja, der findes vist et alternativt produkt til Injoy - for nogen stjal jo koden fra
> Bjarne,
> og udgav deres egen version. Den kan du sikkert finde i Rusland, hvis du har lyst.

Jeg går ikke ind for tyveri, men når det gælder tyveri fra FX...

Mads Hansen
--
It is interesting to note that before the advent of Microsoft Windows,
"GPF" was better known for its usage in plumbing: Gallons Per Flush.

Fra : Bent Nielsen

Dato : 12-06-01 16:50

Allan skrev:

> [...]
> ADSL leverer da en router med, så det er da mest indlysende at vælge sådan en.

Ja men nu har jeg ikke den store viden om hvad det er som er med, men
den pakke som jeg fik i tele butikken er et Simens XpressLink
skillefilter og en Simems XpressLink ASDL modem.(ATM eller 10 Base T)
Alt i en pakke til gør det selv til hvor man har ISDN2 i forvejen.
Der er opsat, men mangler at få dato på hvornår det skulle virke.

Det er hvad jeg ved om dette produkt, da der ikke vil være mulighed for
af få aktiveret ASDL før efter den 18-6-2001, så jeg ville da gerne
afklaret hvad jeg skal bruge.
BN

Fra : Allan

Dato : 13-06-01 12:11

On Tue, 12 Jun 2001 15:49:57, Bent Nielsen <postmaster@x2000.dk> wrote:

> Ja men nu har jeg ikke den store viden om hvad det er som er med,

Imponerende !
Jeg ville ellers tro, at de fleste undersøgte hvad der fulgte med til et produkt,
inden
de gav penge for det.

> men den pakke som jeg fik i tele butikken er et Simens XpressLink
> skillefilter og en Simems XpressLink ASDL modem.(ATM eller 10 Base T)

Ja, jeg kan jo ikke få øje på en router imellem de ting, så du har jo åbenbart valgt
dig et produkt uden. Undrer mig lidt, da disse produkter jo er personlige, og ikke må
deles med andre - men OK, dine 5-10 maskiner er vel dit eget legetøj

> Det er hvad jeg ved om dette produkt, da der ikke vil være mulighed for
> af få aktiveret ASDL før efter den 18-6-2001, så jeg ville da gerne
> afklaret hvad jeg skal bruge.

Det ser ud som om, at det afhænger mest af, hvad du har råd til...

Fra : Bent Nielsen

Dato : 13-06-01 15:54

Allan skrev:

> Imponerende !
> Jeg ville ellers tro, at de fleste undersøgte hvad der fulgte med til et produkt,
> inden
> de gav penge for det.

Det koster ikke en krone at få, men kun den afgift som alle andre også
skal betale for deres ASDL lige meget hvilken udbyder der bruges, men
man kan da mene at det ene er bedre end det andet, men der er da klart
at hvis der havde været en ruter med, så var der ikke brug for at gøre
det på en PC. Men enten skal man købe en ruter eller må man prøve noget
andet.
Ja det kan man godt sige, men da der ikke er andre muligheder her hvor
jeg bor, så er der ikke så mange muligheder end denne eller forsætte med
a køre på en ISDN channel, Hvis jeg vil moget andet, så starter prisen
med at skulle betalle 6500 for at få et kabel lagt ind fra antenne
selskabet og yderlig 1000kr før der er internet på, og uden fast IP.
BN

Fra : Allan

Dato : 13-06-01 21:32

On Wed, 13 Jun 2001 14:53:41, Bent Nielsen <postmaster@x2000.dk> wrote:

> Ja det kan man godt sige, men da der ikke er andre muligheder her hvor
> jeg bor, så er der ikke så mange muligheder end denne eller forsætte med
> a køre på en ISDN channel,

TD leverer Pro@cess ISDN, for man kan bruge begge kanaler til flatrate pris (med
egen router).
TD leverer Pro@cess ADSL med router.
TD leverer NetExpres II med router.
TD leverer Bredbånd ADSL uden router.

Du valgte den sidste - men alle de andre kunne de osse have leveret dig.

> Hvis jeg vil moget andet, så starter prisen
> med at skulle betalle 6500 for at få et kabel lagt ind fra antenne
> selskabet og yderlig 1000kr før der er internet på, og uden fast IP.

FWA er jo nok snart på trapperne - og rygterne siger at det nok udbydes til
'ADSL-priser',
og det kommer jo nemere rundt i hele landet.

Nå; men alt andet lige, så var det vel egentligt NAT, du havde brug for.

Det koster vel:
2-3000 for en router der kan det.
700,- for en Injoy Firewall (OS/2) til 10 maskiner.
0 ? for en Linux, der kan gøre det.

Så er det vel op til dig selv....

Derudover er det nok osse i høj grad et spørgsmål om, hvad du egentligt skal have
kørende
igennem NAT, der der kan være meget varierende begrænsninger i, hvad man kan få
igennem der.

Fra : Mads Orbesen Troest

Dato : 14-06-01 09:42

> 700,- for en Injoy Firewall (OS/2) til 10 maskiner.
> 0 ? for en Linux, der kan gøre det.

Eller den der russiske klon der ikke koster noget. Den har dog vist ikke
firewall muligheder, men NAT har den da (har dog aldrig selv prøvet den).

> [...]
skal have
> kørende igennem NAT, der der kan være meget varierende begrænsninger i,

Øh? Hele mit "bag-LAN" (pun intended) kører gennem InJoys NAT, og jeg har
ikke haft nogen problemer overhovedet med at få noget igennem. Hvis du har
noget der skal mappes ind til en inderside maskine skal der selvfølgelig
nogle firewall regler til.

Anyway, det der irriterer mig voldsomt ved InJoy er FXs noget ufleksible
licens-system der lever dårligt sammen med DHCP som jeg kører. Hvis en IP
adresse blot én gang har gået gennem InJoy, så tæller det for en brugt
licens indtil InJoy processen genstartes, og med dynamisk tildelte IP
adresser er det jo oplagt hvad der hurtigt sker, selv om man ikke har flere
maskiner få end licensen tillader... :-/ Jeg har nedtonet problemet ved at
låse de tiltelte IP adresser på mine faste maskiner, men man kommer ikke
uden om at måtte genstarte InJoy processen nogle gange efter man har haft
netværks-besøgende. Af samme grund overvejer jeg alternative løsninger, men
det ærger mig lidt, for jeg er ellers meget glad for og tilfreds med
InJoy...

Fra : Allan

Dato : 15-06-01 21:24

On Thu, 14 Jun 2001 08:41:36, "Mads Orbesen Troest" <mads@loxodonte.NEVERMORE.dk>
wrote:

> [...]

> noget der skal mappes ind til en inderside maskine skal der selvfølgelig

Du kører måske bare ikke med nogen af de mere eksotiske protokoller - eller
oss er FX's bare god til det hele Anyway, ting som Netmeeting (H323) eller
VPN kan godt være problematiske med nogle løsninger.

> [...]
> adresser er det jo oplagt hvad der hurtigt sker, selv om man ikke har flere
> maskiner få end licensen tillader... :-/

Ja, den slags er lidt irriterende - det kan jeg godt se. En lang timeout tid på DHCP
kan dog vel generelt løse det, da maskinen så får den samme adresse igen.

Jeg mener dog, at Bjarne på et tidspunkt snakkede om, at der kom en mulighed for
at resette nat-listen (næste version ? ). Alternativet kunne jo være et IP-entry blev
frigivet
efter xx minutter uden aktivitet.
Har du spurgt Bjarne for nyligt, om han ikke påtænker disse ting i en ny version ?

Fra : richards@indbakke.dk

Dato : 13-06-01 19:09

On Tue, 12 Jun 2001 16:49:57 +0100, Bent Nielsen <postmaster@x2000.dk>
wrote:

> [...]

Jeg mener at kunne huske at Bjarne har noget software der kan det.

www.fx.dk

Mvh
Richard