Internet Explorer "fryser"
Fra : IKJ

Dato : 12-01-06 16:36

Internet Explorer "fryser" på W98SE

Min datters PC, W98SE med Tele2adsl, AVG antivirusprogram og ZoneAlarm
firewall går ind i mellem fast og må genstartes for igen at få forbindelse
med nettet.

Har nogen et bud på hvad årsagen til dette kan være.

mvh IKJ

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 12-01-06 15:51

IKJ skrev:

> [...]
> med nettet.

> Har nogen et bud på hvad årsagen til dette kan være.

W98 er et ustabilt styresystem. Hvad den konkrete årsag er, aner
jeg ikke, men selv måtte jeg med halve års mellemrum køre en
backup ind af W98 når den blev mærkelig.

Jeg vil anbefale en geninstallation hvor man sikrer den mod
angreb ved at lukke for tjenester og så undlade alt hvad der
hedder firewall og antivirus. Derved får man et mindre belastet
system som er noget længere om at blive ustabilt. Jeg kørte selv
med den opsætning og gør det samme med 3 XP-computere i dag.

--
Bertel

Fra : IKJ

Dato : 13-01-06 09:21

> [...]
> system som er noget længere om at blive ustabilt. Jeg kørte selv
> med den opsætning og gør det samme med 3 XP-computere i dag.

Tak til Bertel for svaret.

Ja, Windows 98 er noget ustabil og vi vil overveje forslaget,
men forslaget om at lukke for tjenester er noget uklart for os.

Hvad mener du med "tjenester" ??

mvh IKJ

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 13-01-06 08:40

IKJ skrev:

> Ja, Windows 98 er noget ustabil og vi vil overveje forslaget,
> men forslaget om at lukke for tjenester er noget uklart for os.

> Hvad mener du med "tjenester" ?

Windowssystemerne kører som standard nogle nettjenester = nogle
programmer der reagerer på kontakt fra nettet. De giver derved
mulighed for at hackere kan installere skadelige programmer. Hvis
man slår disse tjenester fra, er der ikke adgang udefra.

I W98 skal man slukke for indstillingen som hedder noget i stil
med "Aktiver NetBIOS over TCP". Den finder man under egenskaberne
for netkortet (muligvis under Avanceret?). Man skal også slå alle
bindinger fra (der er et faneblad et eller andet sted der hedder
"Bindinger") - også selv om der kommer en tiggeboks der trygler
dig om i det míndste at slå en af dem til.

Hvis man ikke kører et hjemmenetværk, kan man også slå fil- og
udskriftsdeling fra.

Hvis jeg husker ret, er det det hele. Desværre har jeg ikke
længere 98 kørende, så jeg kan ikke tjekke det bedre. Hvis du er
i tvivl, må du spørge videre i <news:dk.edb.system.windows> eller
evt. <news:dk.edb.sikkerhed>.

--
Bertel

Fra : B.Lauritzen

Dato : 13-01-06 10:04

IKJ wrote:
> [...]
> med nettet.
>
> Har nogen et bud på hvad årsagen til dette kan være.

Jeg går ud fra at det er en ældre PC siden du stadig køre Win98. AVG
bruger ca. 20 MB RAM bare på at være der og ZoneAlarm omkring 30 (endnu
mere når du går på nettet)

Hvor meget RAM har er der i din datters PC? Og har du lagt mærke til om
det er på bestemte tiddspunkter at PC'en fryser (ved virusscanning,
eller ved download af ting og sager)?

Fra : IKJ

Dato : 14-01-06 11:08

> [...]
>
> Hvor meget RAM har er der i din datters PC? Og har du lagt mærke til om
> det er på bestemte tiddspunkter at PC'en fryser (ved virusscanning, eller

^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
Tak også til B.Lauritzen for overstående svar.

Jeg har ikke kunnet få nogen oplysning om hvordan og under hvilke
omstændigheder PCèn går ned,
men har nu haft muligheden for at undersøge installeret RAM i PCèn og det er
blot
2x64 MB DIMM 168 pin SD-RAM i en 500 megahertz AMD Athlon

Måske er det her problemet stammer fra.
Sådan er RAMèn installeret:
Slot `0` has 64 MB
Slot `1` has 64 MB
Slot `2` is Empty
Muligheden er jo for at købe ekstra 128 eller 256 RAM prisforskellen på de 2
er ikke stor.

Spørgsmålet er så nu, vil det gavne hvis vi vælger at sætte lidt mere RAM i
PCèn. ??

mvh IKJ

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 15-01-06 20:19

IKJ skrev:

> 2x64 MB DIMM 168 pin SD-RAM i en 500 megahertz AMD Athlon

> Spørgsmålet er så nu, vil det gavne hvis vi vælger at sætte lidt mere RAM i
> PCèn. ?

Det er ikke sikkert. 128 MB er ikke så tosset når det kun er en
98'er. Generelt kan man sige at mere ram vil hjælpe ved
billedbehandling og hvis man ofte har mange tunge programmer åbne
på én gang - og det det hjælper på, er hastigheden.

--
Bertel