kerne 2.4.x på en Debian potato
Fra : Bo Lorentsen

Dato : 11-06-01 18:02

Hello ...

Jeg er ved at blive vanvitig, og håber der der nogle der kan yde
krisehjælp til mit kerne problem.

Jeg har hentet en 2.4.5 kerne og installeret sourcen i
"/usr/src/linux-2.4.5" og lavet et soft link til "/usr/src/linux".
http://www.fs.tum.de/~bunk/kernel-24.html", for at få "modutils 2.4.x"
installeret. Alt dette virker, og jeg kan bygge en kerne og alt er fryd
og gammen, intil jeg skulle loade moduler --- det virker bare ikke

"depmod -a" reporterer manglende symboler i alle moduler ! Jeg har lavet
temlig mange 2.2.x kerner de sidste par år, men det her fatter jeg bare
ikke !

Er der noget specielt man skal gøre når man installerer 2.4 kernen (på
en debian potato), for at få symbolerne til at virker, eller er den en
dims jeg skal have installeret som ikke lige har faldt mig ind ?

Jeg takke på forhånd for enhver indsats for at nedbringe mit
frustrations nivaue.

/BL

Fra : Kim Nielsen

Dato : 11-06-01 19:15

Hej Bo :)

Bo Lorentsen wrote:

> [...]
> en debian potato), for at få symbolerne til at virker, eller er den en
> dims jeg skal have installeret som ikke lige har faldt mig ind ?

Nej der skulle ikke være noget specielt .. jeg kører selv med kerne 2.4.4
og har ingen problemer .. kan det skyldes en fejl i 2.4.5 kernen/de
modutils du har installeret ? ..

Mvh
Kim

--
"NetBSD -- Runs on 27 different platforms. Microsoft can barely make theris run on one."
- Alex Holst.

Fra : Bo Lorentsen

Dato : 12-06-01 16:53

Kim Nielsen wrote:

> Nej der skulle ikke være noget specielt .. jeg kører selv med kerne 2.4.4
> og har ingen problemer .. kan det skyldes en fejl i 2.4.5 kernen/de
> modutils du har installeret ? ..

Ikke så mange fejl, jeg mener desude det var samme historie med 2.4.4 kernen.

/BL

Fra : Jesper Krogh

Dato : 11-06-01 19:23

In article <3B24F972.D06E3B90@tod.dk>, Bo Lorentsen wrote:
> [...]
> "depmod -a" reporterer manglende symboler i alle moduler ! Jeg har lavet
> temlig mange 2.2.x kerner de sidste par år, men det her fatter jeg bare

Prøv at lave en
rm -rf /lib/modules/2.4.5/
inden du kører modules_install
Der kan ligge noget fra en mislykkedes/gammel kompilering.

Har du også checkket at du har opfyldt
less /usr/src/linux/Documentation/Changes

--
../Jesper Krogh, jesper@linuxpusher.dk
webshop: http://www.linuxpusher.dk

Fra : Bo Lorentsen

Dato : 12-06-01 16:54

Jesper Krogh wrote:

> Prøv at lave en
> rm -rf /lib/modules/2.4.5/
> inden du kører modules_install
> Der kan ligge noget fra en mislykkedes/gammel kompilering.

Fornuftigt forslag, men er desværre prøvet.

> Har du også checkket at du har opfyldt
> less /usr/src/linux/Documentation/Changes

Ikke en dårlig checkliste, men den er opfyldt.

/BL

Fra : Sven Esbjerg

Dato : 11-06-01 20:25

Bo Lorentsen <bl@tod.dk> writes:

> http://www.fs.tum.de/~bunk/kernel-24.html", for at få "modutils 2.4.x"
> installeret. Alt dette virker, og jeg kan bygge en kerne og alt er fryd
> og gammen, intil jeg skulle loade moduler --- det virker bare ikke

Nu skriver du ikke lige hvad du har gjort i henhold til bunks side. Du
skal installere de nye modutils som passer til kerne 2.4.x får at få
dine modules til at virke. Tilføj bunks debian pakker til dit system
og du er kørende.

Sven

Fra : Bo Lorentsen

Dato : 12-06-01 16:55

Sven Esbjerg wrote:

> [...]
> skal installere de nye modutils som passer til kerne 2.4.x får at få
> dine modules til at virke. Tilføj bunks debian pakker til dit system

Indsat den rigtige linie i "source.list" og lavet en "apt-get dist-upgrade".

/BL

Fra : Kent Friis

Dato : 11-06-01 20:46

Den Mon, 11 Jun 2001 19:01:38 +0200 skrev Bo Lorentsen:
> [...]
>
>Jeg har hentet en 2.4.5 kerne og installeret sourcen i
>"/usr/src/linux-2.4.5" og lavet et soft link til "/usr/src/linux".

Det der link bliver på det kraftigste frarådet på LKML, i det mindste
indtil distributionerne begynder at smide LIBC-includes under
/usr/include i stedet for at linke til /usr/src/linux/include.

De fleste distributioner installerer et link til den kerne libc
er compileret imod, og det skal man ikke ændre - ellers passer include-
filerne nemlig ikke længere sammen med libc.

Jeg ved ikke om det er det der giver kage i depmod, men det er
umiddelbart mit eneste forslag.

Mvh
Kent
--
http://www.celebrityshine.com/~kfr/

Fra : Karsten Jensen

Dato : 11-06-01 21:19

kfr@fleggaard.dk (Kent Friis) writes:

> [...]
> filerne nemlig ikke længere sammen med libc.
>
> Jeg ved ikke om det er det der giver kage i depmod, men det er
Debian lægger allerede LIBC-includes under /usr/includedette, så det
er ikke det, der er problemer

mvh
Karsten

Fra : Mickey Binder

Dato : 12-06-01 22:40

"Bo Lorentsen" <bl@tod.dk> wrote

> Er der noget specielt man skal gøre når man installerer 2.4 kernen (på
> en debian potato), for at få symbolerne til at virker, eller er den en
> dims jeg skal have installeret som ikke lige har faldt mig ind ?

Hejsa

Har du husket at sætte path=/lib/modules/2.4.5/kernel i /etc/modutils/paths
?
Og så derefter kørt updatemodules, mener jeg den hedder

Mvh
Mickey Binder

Fra : Bo Lorentsen

Dato : 13-06-01 22:48

Mickey Binder wrote:

> Har du husket at sætte path=/lib/modules/2.4.5/kernel i /etc/modutils/paths
> ?

Nej, hvor er det beskrevet ?

> Og så derefter kørt updatemodules, mener jeg den hedder

Hmm, der er et eller andet jeg er gået glip af Så nej, det har jeg ikke
prøvet, hvad gør det ?

/BL

Fra : Leo Laursen

Dato : 14-06-01 07:19

"Bo Lorentsen" <bl@tod.dk>:

> Hmm, der er et eller andet jeg er gået glip af Så nej, det har jeg
> ikke prøvet, hvad gør det ?

/sbin/update-modules
læser filerne i /etc/modutils og skriver en /etc/modules.conf
Leo

Fra : Mickey Binder

Dato : 14-06-01 18:42

"Bo Lorentsen" <bl@tod.dk> wrote> Mickey Binder wrote:

/etc/modutils/paths

> Nej, hvor er det beskrevet ?

> Hmm, der er et eller andet jeg er gået glip af Så nej, det har jeg
ikke
> prøvet, hvad gør det ?

Jeg ved ikke om det står beskrevet nogen specielle steder. Det var bare hvad
jeg gjorde for at få det til at virke. Jeg skulle måske også have sagt "har
du prøvet" i stedet for "har du husket" . Men det burde virke, jeg var
nemlig ude for det samme indtil jeg lige fik rettet den fil.

Mvh
Mickey Binder

Fra : Bo Lorentsen

Dato : 17-06-01 19:18

Davs ...

Ok det er ikke blevet bedre, trods det at der er kommet mange gode og
konstruktive forslag, så jeg forsøger lige med lidt mere beskrivelse.

Jeg køre en en debian potato release, som køre på et BP6 motherboard. Det
hele køre særdeles fint og uden nogle problemer på en 2.2.19 kerne jeg selv
(med hjælp fra make og gcc) har bygget, og installeret.

Da jeg så her forleden skulle lege med et lille Webcam (QuickCam Express),
havde den det ikke så godt med USB (qce 0.40b cordumper) på min 2.2.19
installation. Så, da jeg længe har ville prøve 2.4 kernen på denne maskine
ville jeg derfor gerne tage skridtet helt denne gang.

Nu er jeg jo ny til det her Debian noget, og er derfor meget forsigtig, og
finder derfor Bunk's site om at opdaterer potato til 2.4 kernen. Dernæst
indsætter jeg "Bunk" i min sources.list ("deb
http://people.debian.org/~bunk/debian potato main" ), og lavede en "apt-get
update" og "apt-get dist-upgrade", som anbefalet.

Dette bevirkerde bla. at min "modutils" pakke kom op på "2.4.6-2.bunk",
hvilke jo skulle være det bedste

Jeg henter derefter en ny kerne (2.4.5) pakker sourcen ud i
"/usr/bin/linux" og dernæst "make menuconfig" og så endelig "make dep
bzImage modules modules_install install", og så skulle jeg også lige pille
lidt i lilo.

Den booter godt nok den nye kerne, men den fejler på alle referencer til
den moduler (ja, ja alt kunne jo være bygget in i statisk, men det er jo
ikke altid optimalt). Det er værd at bemærke at "depmod -a" finder de
rigtigt moduler i "/lib/modules/2.4.5/kernel", men med en "-e" option
fortæller den mig at den ikke kan løse de symbolske referencer der er i
modulerne ??? (så triket med /etc/modutils/paths" virkede ikke, heller ikke
efter "update-modules", desværre.

Underligt tænker jeg, og tager et kik i "/proc/ksyms", hvor jeg finder de
symboler som depmod ikke kunne finde (her kan nævnes ting som "kmalloc",
som jeg er ret central).

Så nu er det jeg ikke forstå noget, hvis et symbol findes i "/proc/ksyms",
men depmod ikke kan finde dem, hvad har jeg så gjort galt, hvor er det den
leder efter disse ?

Jeg undskylder den lange smørre, men jeg vil så gerne forstå ! Jeg kunne
reinstallerer det hele (det virker for mig på andre maskiner), men det lære
jeg jo ikke noget af

For dem der kom så lang, tak for tålmodighedden.

/BL