Trærødder som flyder.
Fra : MichaelH

Dato : 11-06-01 18:13

Hej,

Jeg har lige købt 2 (ret store) trærødder, som jeg vil have i et nystartet
akvarie.
Problemet er at de flyder (ikke så meget som "normalt" træ).

Jeg har lagt dem i akvariet med nogle store sten oven på, som holder dem
nede.
Kan jeg gøre andet ? Hvor lang tid skal de ligge i "blød" ?

Mvh
Michael

Fra : MichaelH

Dato : 11-06-01 18:16

PS. Hvis du vil svare via mail, skal "909mail.dk" rettes til "sol.dk".

Fra : Tina

Dato : 11-06-01 19:33

De vil i løbet af nogen dage suge vand nok til at blive, du kan også koge
dem for at få luften ud.

Tina

Fra : Jan Boegh

Dato : 11-06-01 18:26

"MichaelH" <michaelh@909mail.dk> wrote in message

> Kan jeg gøre andet ? Hvor lang tid skal de ligge i "blød" ?

Nej. Til de er tunge nok (op til et halv års tid).

mvh
Jan

Fra : Ditte Cecilie Simons~

Dato : 11-06-01 19:59

Hei.
Om du koger rødderne først og lar dem ligge i blød nogle dage, så flydder de
ikke så meget - min erfaring. Håber dette kan hjælpe dig.
Hilsen Ditte

Fra : MichaelH

Dato : 12-06-01 17:57

Tak for svarene...

Jeg har desværre ikke mulighed for at koge rødderne.
Den største er ca. 50*40*20, og sådan en stor gryde har jeg ikke

Mvh
Michael

Fra : Michael Kragh

Dato : 12-06-01 20:59

Hvis du ikke har en gryde som er stor nok kan du putt dem i en balje og
overhælde dem
med kogende vand...

Fra : Jan Boegh

Dato : 13-06-01 08:08

"Michael Kragh" <kragh@privat.dk> wrote in message
> Hvis du ikke har en gryde som er stor nok kan du putt dem i en balje og
> overhælde dem
> med kogende vand...

Hvad skulle det hjælpe?

mvh
Jan

Fra : Ditte Cecilie Simons~

Dato : 12-06-01 23:54

Hej.
Klarer du at få den ind i ovnen ???? Så kan du koge den der. Bare husk at du
skal sette termometeret til 200 grader eller mere. Du putter roden i din
langpande og fyller godt op med vand. Måske er der behov for efterfyld....
Hilsen Ditte

Fra : N/A

Dato : 14-06-01 19:31

Fra : Martin Heller

Dato : 14-06-01 19:31

> Jeg har haft rødderne liggende (under vandet) i akvariet siden d. 11.
> De flyder stadigvæk lige meget
> Jeg er nok nødt til at prøve at koge dem, men jeg tror desværre ikke at
jeg
> har en langpande så jeg kan komme dem i ovnen.

Tre dage er ikke ret længe i den sammenhæng. Det kan godt tage
lang tid (måneder) før rødderne bliver tunge nok til ikke at flyde.
Har du ikke mulighed for at binde dem fast i en sten, sætte dem i
spænd eller skrue dem fast i en plade, som så kan begraves under
gruset?

> Er det nok at overhælde dem med kogende vand, eller er jeg nødt til at få
> fat i stor langpande eller gryde ?

Jeg tror ikke det har den store virkning at overhælde rødderne med
kogende vand - ud over at skolde overfladen. Kogning skal vel have
den virkning at luften drives hurtigere ud, men jeg vil tro, at der skal
temmelig lang kogetid til før det har nogen virkning? Men jeg har
ingen erfaringer med kogning af rødder selv.