Zonealarm og Windows 95, OK?
Fra : Kent Christensen

Dato : 11-06-01 17:59

Hej

Jeg har Windows 95 på min computer, og jeg overvejer at
installere Zonealarm. Jeg har en installationsfil på 2,8 mb.

Er Zonealarm noget værd? "Sløver programmet computeren
i væsentlig grad? Hvad med konflikter med andre programmer?

Jeg har set, at der har været en del snak om Zonealarm i forbindelse
med Windows 98.

På forhånd tak

Vh
Kent

Fra : Kent Friis

Dato : 11-06-01 20:42

Den Mon, 11 Jun 2001 18:58:57 +0200 skrev Kent Christensen:
>Hej
>
>Jeg har Windows 95 på min computer, og jeg overvejer at
>installere Zonealarm. Jeg har en installationsfil på 2,8 mb.
>
>Er Zonealarm noget værd?

Det kommer an på hvad du skal bruge. Hvis du skal bruge en firewall[1],
vil jeg anbefale at kigge på en rigtig firewall - fx. Linux iptables,
eller en Cisco PIX.

Hvis det primære formål er at forhindre dig selv (og dine programmer) i
at gøre visse ting (det kaldes med et misvisende ord en "personal
firewall"), så skulle ZA efter sigende være velegnet.

(Vi havde en diskussion her i gruppen for et par dage siden om
forskellen på en firewall og en "personal firewall").

Lad mig blot sige, at JEG ville til hver en tid vælge en rigtig firewall
- jeg har ikke brug for et program der kan forhindre mig i at gøre
tåbelige ting. Det klarer hjernen som regel.

>"Sløver programmet computeren
>i væsentlig grad? Hvad med konflikter med andre programmer?
>
>Jeg har set, at der har været en del snak om Zonealarm i forbindelse
>med Windows 98.

Forhåbentlig ikke noget positivt?

Mvh
Kent

[1] Sådan en der beskytter et netværk mod udefrakommende angreb.
--
http://www.celebrityshine.com/~kfr/

Fra : Kent Christensen

Dato : 11-06-01 21:59

"Kent Friis" <kfr@fleggaard.dk> skrev i en meddelelse news:9g36un$9cr$3@sunsite.dk...
> Den Mon, 11 Jun 2001 18:58:57 +0200 skrev Kent Christensen:

UDDRAG:

> [...]
> at gøre visse ting (det kaldes med et misvisende ord en "personal
> firewall"), så skulle ZA efter sigende være velegnet.

Jeg er ikke på udkig efter et program, som kan forhindre mig i at gøre dumme
ting. Det mener jeg selv, at jeg klog nok til at undgå . Jeg mente da ellers,
at Zonealarm til en vis grad kan forhindre, at en eller anden får adgang til min
computer, mens jeg er på nettet. Det er vel ideen med programmet, eller hva'?

> [...]
> - jeg har ikke brug for et program der kan forhindre mig i at gøre
> tåbelige ting. Det klarer hjernen som regel.

Hvis jeg skulle vælge mellem Zonealarm og intet?

Vh
Kent

Fra : Kent Friis

Dato : 11-06-01 22:05

Den Mon, 11 Jun 2001 22:58:54 +0200 skrev Kent Christensen:

> [...]
>computer, mens jeg er på nettet. Det er vel ideen med programmet, eller hva'?

Det er meget nemt at sikre en enkeltstående win98 mod udefrakommende
angreb - bare gå ind i kontrolpanel, og fjern NetBios over TCP/IP (jeg
kan ikke lige huske detaljerne). Hvis du har andre services kørende,
som du ikke ønsker folk skal have adgang til (personal webserver?), så
skal de naturligvis også lukkes.

Og så forudsætter det selvfølgelig at du lader være med at clicke på
LOVE-LETTER-FOR-YOU.TXT.vbs[1], NetBus.EXE, m.fl. (Det var det
med at bruge hovedet).

Mvh
Kent

[1] Den er ikke uddød endnu - en eller anden idiot nede på arbejdet
skulle åbenbart lige prøve om den stadig virkede...
--
http://www.celebrityshine.com/~kfr/

Fra : Jacob Atzen

Dato : 11-06-01 22:07

"Kent Christensen" <Jacko@pc.dk> writes:

> [...]
> forhindre, at en eller anden får adgang til min computer, mens jeg
> er på nettet. Det er vel ideen med programmet, eller hva'?

Win95 og Win98 kører ikke nogen services i standard konfig. Altså kan
andre ikke få adgang til din computer fra Nettet ligegyldigt, hvad de
så prøver. Med mindre selvfølgelig, de får dig til at køre et program
der indeholder eller trojan. Eller du bruger et program der har et
indbygget hul. Men i sidste tilfælde vil ZA ikke gøre nogen forskel.

> Hvis jeg skulle vælge mellem Zonealarm og intet?

Jeg ville vælge intet, så længe jeg kører en Win9x. Der sker som sagt
ikke noget så længe du ikke bliver inficeret af en trojan.

- Jacob