MySQL 5 - forskel på rækkefølge i SELECT?
Fra : Søren

Dato : 17-01-06 21:48

SELECT p.price FROM Storage s, Products p WHERE s.id_prod=p.id_prod
... giver intet resultat!

SELECT p.price FROM Products p, Storage s WHERE s.id_prod=p.id_prod
... giver 2 linier!

Jeg forstår ikke helt, at den éne linie giver resultat mens den anden ikke
gør? Jeg køre med 5.0.18.

Fra : Søren

Dato : 17-01-06 22:01

> [...]
> .. giver 2 linier!
>
> Jeg forstår ikke helt, at den éne linie giver resultat mens den anden ikke

Jeg sidder lige og kigger i phpMyAdmin og som jeg forstår programmet, så
fremhæver den reserverede ord. I min SQL statement fremstår sætningen som
følger:

SELECT p.price
FROM Products p,
STORAGE s
WHERE s.id_prod = p.id_prod
LIMIT 0 , 300

... hvilket får mig til at tænke på om STORAGE er et reserveret ord? I.flg.
manualen er det ikke men det mærkelige resultat samt fremhævningen i
phpMyAdmin giver vel sine hints?

Fra : Peter Brodersen

Dato : 17-01-06 23:25

On Tue, 17 Jan 2006 22:01:01 +0100, "Søren" <soren@removethis.com>
wrote:

>.. hvilket får mig til at tænke på om STORAGE er et reserveret ord? I.flg.
>manualen er det ikke men det mærkelige resultat samt fremhævningen i
>phpMyAdmin giver vel sine hints?

Det lader det ikke til:
http://dev.mysql.com/doc/refman/5.0/en/reserved-words.html

Det, du oplever, lyder ret mærkeligt. Kan du give et dump af dine
tabeller?

--
- Peter Brodersen
Find dig selv: http://map.ter.dk/

Fra : Søren

Dato : 18-01-06 10:24

> Det lader det ikke til:
> http://dev.mysql.com/doc/refman/5.0/en/reserved-words.html
>
> Det, du oplever, lyder ret mærkeligt. Kan du give et dump af dine
> tabeller?

Nu har jeg kaldt tabellen Space istedet og nu virker det uden problemer.
Dumpet var som følger:

CREATE TABLE `Storage` (
`id_storage` int(10) unsigned NOT NULL auto_increment,
`id_prod` int(10) unsigned NOT NULL,
`id_user` int(10) unsigned NOT NULL,
`cdt` timestamp NOT NULL default CURRENT_TIMESTAMP,
`edt` timestamp NOT NULL default '0000-00-00 00:00:00',
PRIMARY KEY (`id_storage`)
) ENGINE=MyISAM DEFAULT CHARSET=latin1 COLLATE=latin1_danish_ci PACK_KEYS=0
AUTO_INCREMENT=1122 ;

INSERT INTO `Storage` VALUES (0, 0, 0, '2006-01-17 22:07:21', '2030-01-01
01:01:01');
INSERT INTO `Storage` VALUES (1120, 5, 17, '2006-01-17 21:39:23',
'2006-03-17 23:35:01');

CREATE TABLE `Products` (
`id_prod` int(10) unsigned NOT NULL auto_increment,
`price` float NOT NULL,
PRIMARY KEY (`id_prod`)
) ENGINE=MyISAM DEFAULT CHARSET=latin1 COLLATE=latin1_danish_ci
AUTO_INCREMENT=9 ;

INSERT INTO `Products` VALUES (0, 0);
INSERT INTO `Products` VALUES (5, 1);

Fra : Peter Brodersen

Dato : 18-01-06 17:45

On Wed, 18 Jan 2006 10:23:45 +0100, "Søren" <soren@removethis.com>
wrote:

>Nu har jeg kaldt tabellen Space istedet og nu virker det uden problemer.

Dit import virker også uden problemer, så jeg har ikke noget meget
bedre bud end korrupte indexfiler.

--
- Peter Brodersen
Find dig selv: http://map.ter.dk/

Fra : Søren

Dato : 18-01-06 19:00

> Dit import virker også uden problemer, så jeg har ikke noget meget
> bedre bud end korrupte indexfiler.

Fra phpMyAdmin tog jeg en Repair Table men er ikke sikker på om den er så
grundig som en "rigtig" myisamchk -r table.myi? Men hvis ikke det er et
reserveret ord, hvorfor skriver phpMyAdmin så den med stort, som alle de
andre reserverede ord? Det kunne selvfølgelig være en fejl i phpMyAdmin, men
nu hvor det ikke virkede, synes jeg det var oplagt at give et reserveret ord
skylden?