Hjælp - hunden bider i alt
Fra : berber

Dato : 20-12-05 18:36

Vi er ejere af en lille beagle hvalp på seks måneder. I de sidste to måneder
har vi gået til hundetræning ugentligt og hunden har lært nogle basale
kommandoer som sit, dæk m.m. Vi har også forsøgt at lære hunden ordet "nej"
og forsøgt at lære den, at hører han efter følger der et stykke pølse med.
Om han reagerer på et "nej" er meget svingende. Mens vi er på arbejde er han
overladt til sig selv. De længste dage er det otte timer, men som oftest er
det omkring fem timer. Vi går en tur med ham inden arbejde, og igen om
aftenen.

Og nu til problemet. Hunden kan rigtig godt lide at bide i ting og dens
ejere. Når man møder hunden bidder den ret hurtigt i tøj og hænder og
forsøger at snappe ud efter det der er nærmest. Vi har forsøgt at aflede
dens opmærksomhed ved at smide bolde og finde legetøj, men ganske hurtigt
finder den ud af at det er sjovere at bide fingre, sætte tænderne i en arm
eller en tå. Selvom vi leger med den får den altså ret hurtigt lyst til at
bide i os istedet for i legetøjet.

Det er selvfølgelig også gået ud over ting. Tapet, døre, karme, lister og
møbler er blevet vandaliseret.

Uanset om det er ting eller kropsdele det går ud over anråbes eller hyles
med et "nej" eller "fy" i et højt og bestemt toneleje, men ugerningen
fortsætter. Vi forsøger at henlede opmærksomheden med legetøj men ganske
kort efter går det løs igen. Vi har også prøvet andre hårde metoder som at
løfte den i dens skind og bidde ham i øret men to nano sekunder her efter
bliver man igen bidt eller tingen vandaliseres. Det er desuden ikke en
behandling vi ønsker at give vores hund, men på den anden side kan det være
at det redder ham fra hunde-pølse-fabrikken.

Vi er godt klar over at beaglen er en svær hund, men vi ved også at det kan
lykkes. Med den rigtige viden og en god portion tålmodighed kan vi sikkert
få den dejlige hund vi har forelsket os i.

Hilsen

Henrik

Fra : jopa

Dato : 20-12-05 19:11

berber skriblede bla:

> Og nu til problemet. Hunden kan rigtig godt lide at bide i ting og
> dens ejere. Når man møder hunden bidder den ret hurtigt i tøj og
> hænder og forsøger at snappe ud efter det der er nærmest.

Har du prøvet at klaske den en på hovedet når den bider og fortælle den hvem der bestemmer ?
En hund er absolut ikke et menneske og den skal lære dens plads i hierakiet at kende, og det er NEDERST
Er klar over at det er en hvalp men bideri skal ikke tolereres..
Tager i ikke fat i problemet ender i op med en hund der er ulidelig ligesom naboens uopdragne unger.

Ovenstående blot min egen mening som ikke deles af mange herinde.

ps mange køber hund uden først at checke racen ordentligt.
Netop denne race er der opdragelsesproblemer med kan man se af indlæg herinde, men å de ser jo så søde ud.

Håber det lykkes for jer

--
Mvh.John
www.john.jp-web.dk

Fra : Holm

Dato : 20-12-05 19:15

"berber" <news@berber.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
er
> det omkring fem timer. Vi går en tur med ham inden arbejde, og igen om

Klip

Hej Henrik

I gør jo sådan set det hele rigtig godt, men jeg ville nok forsøge mig med
adskillelse også.
Luk hunden ind i et andet rum når han er uartig, adskillelse fra flokken er
en træls straf, og vil måske virke.

En ting der også er vigtigt at huske er at rose hunden når den så gør det
rigtige, det er ikke kun straffen der skal være tydelig.
Held og lykke

Hilsen Holm

Fra : HKN

Dato : 20-12-05 20:34

> Vi er godt klar over at beaglen er en svær hund, men vi ved også at det
> kan lykkes. Med den rigtige viden og en god portion tålmodighed kan vi
> sikkert få den dejlige hund vi har forelsket os i.

Se evt her - mit eget lignende spørgsmål for noget tid siden. Jeg må sige at
vi er kommet langt siden da, vha en kombination af de mange gode råd.

http://groups.google.com/group/dk.fritid.dyr.hund/browse_thread/thread/55d1ed740df9b680/7784a282408d6ea1?lnk=st&q=hj%C3%A6lp+-+hvalpen+bider&rnum=1#7784a282408d6ea1

Mvh
Henrik

Fra : pwh

Dato : 20-12-05 21:40

berber wrote:
> Vi er godt klar over at beaglen er en svær hund, men vi ved også at
> det kan lykkes. Med den rigtige viden og en god portion tålmodighed
> kan vi sikkert få den dejlige hund vi har forelsket os i.

En Beagle er en dejlig hund,
min søster havde en som jeg passede meget i sin tid.
Jeg må nok nu en gang holde med John og sige at vejen frem
er at værer lidt (meget) mere bestemt.
Det er måske ikke særligt rart i starten, men det kan komme jer
godt til gode senere i hundens liv.
Mine egne oplevelser med mine hunde som hvalpe var som følger.
Tyson (Lab/Schæfer) var utroligt overgearet, og der måtte jeg simpelthen
råbe højt/ruske for at få ham tilbage til normal tilstand.
Angel (Lab/Rottweiler) var såmænd rolig nok, men utroligt stædig.
Feks nægtede hun pure at gå tur første gang det var regnvejr,
det skulle hun så ikke bestemme, så efter at værer blevet slæbet 20 meter
efter mig i snoren fandt hun så også ud af at hun ikke døde af lidt regn.
Det er bare et par små eksempler på hvad jeg har oplevet, pointen er
at jeg fra start af har lagt mig fast på at jeg sætter dagsordenen
og ikke hunden, den har at følge trop.
Idag har jeg 2 voksne hunde der er velopdragne og ikke skal rettes på
i tide og utide, de kender mine grænser og overskrider dem meget sjældent.
Så det er tilbage til det gode gamle med lederskab, det skal værer på plads
fra hvalpeben af, jo længere du venter desto større problem vil du stå med.

/Jens (som ikke finder sig i noget fis fra et dyr, og Schæfere skal have bank)

Fra : jopa

Dato : 20-12-05 22:44

pwh skriblede bla:
> Så det er tilbage til det gode gamle med lederskab, det skal værer på
> plads fra hvalpeben af, jo længere du venter desto større problem vil
> du stå med.

Korrekt

Tror såmænd det er meeeeget vigtigt inden man anskaffer sig en hvalp at gøre
op med sig selv fordele og ulemper ved specifik race, og ikke kun gå efter
udseendet.

> /Jens (som ikke finder sig i noget fis fra et dyr, og Schæfere skal
> have bank)

*LOL* se det er som regel ikke nødvendigt med schæfere da de jo som bekendt
er meget lærenemme og LYDIGE
En fast hånd skulle kunne klare det.

Jeg selv har aldrig lagt hånd på min hund, netop fordi den fra starten har
vist hvem der bestemte og det giver ikke en trykket hund som nogen
fejlagtigt tror.

Uden en fast hånd opstår jo netop disse problemer med uregerlige hunde der
prøver grænser.
Min bed da også i leg da den var lille men det fik jeg hurtigt pillet fra
den.
I dag bider den kun fremmede og så lige dyrlægen når han roder den i ørene.

--
Mvh.John
www.john.jp-web.dk

Fra : pwh

Dato : 21-12-05 06:01

jopa wrote:
> I dag bider den kun fremmede og så lige dyrlægen når han roder den i
> ørene.

Og katte der lige kommer forbi

/Jens

Fra : Søren LH

Dato : 22-12-05 21:00

"jopa" <spam@nøøø.invalid> skrev i en meddelelse

> Tror såmænd det er meeeeget vigtigt inden man anskaffer sig en hvalp at
> gøre op med sig selv fordele og ulemper ved specifik race, og ikke kun gå
> efter udseendet.

Hvalpebideriet forekommer nu i alle racer - også schæfere .

Mvh
Søren

Fra : pwh

Dato : 22-12-05 21:27

> Hvalpebideriet forekommer nu i alle racer - også schæfere .
>
> Mvh
> Søren

Forskellen på racerne er vel bare at Schæfere bliver
ved med at værer bidske

/Jens

Fra : jopa

Dato : 22-12-05 21:56

pwh skriblede bla:

> Forskellen på racerne er vel bare at Schæfere bliver
> ved med at værer bidske

Jens jeg tror det er en myte de er ikke bidske men nærmere glubske

--
Mvh.John
www.john.jp-web.dk

Fra : pwh

Dato : 22-12-05 22:39

jopa wrote:
> pwh skriblede bla:

> Jens jeg tror det er en myte de er ikke bidske men nærmere glubske

Ok, jeg undskylder, de er glubske, onde og uberegnelige
Men lige en lille historie fra Engen som sædvanligt
Jeg mødte idag en ældre herre som har en Schæfertæve på alder med Tyson,
jeg kender hunden og ejeren rimeligt godt, vi mødes bare ikke så tit mere.
Vi snakkede så lidt om løst og fast omkring hunde, og han fortalte så at flere
nede på Engen simpelthen undgik hans hund fordi det var en Schæfer.
Vanja som hun hedder er måske heller ikke den mest omgængelige hund,
men igen, jeg har kun oplevet et eneste sammestød mellem hende og Tyson
pgr noget pindefis, der blev hun sgu hysterisk, og Tyson blev sur
Der skete så ikke noget, vi fik dem stoppet, og siden har der ingen probs været.
Angel og Vanja, som jo ellers er 2 stædige tæver har aldrig sagt et ondt vuf til hinanden.
Det jeg vil frem til er at Schæfere åbenbart hos mange har et dårligt ry (ikke hos mig)
så folk undgik simpelthen hans hund, hvad der ikke er fair, hun er såmænd sød nok.

/Jens (som godt ved at Milo IKKE er sød nok )

Fra : jopa

Dato : 22-12-05 23:22

pwh skriblede bla:
>. Det jeg vil frem til er at Schæfere åbenbart
> hos mange har et dårligt ry (ikke hos mig) så folk undgik simpelthen
> hans hund, hvad der ikke er fair, hun er såmænd sød nok.

Schæfere er bedre end deres rygte.
Det er udseendet der får folk til at undgå dem.
Der findes ikke mange andre og bedre børnevenlige hunde.

Tror ikke de står øverst på statistikkerne over bidulykker.
At de er vagtsomme er velkendt men vel også EN af de egenskaber der gør at
vi anskaffer dem.

Trofasthed er en anden egenskab. Den går igennem ild og vand for at behage
og beskytte sin ejer.
Det bedste sted for en schæfer er i ejerens baglomme hvis den kunne være
der.
Det kan til tider være noooooget trættende, men man er da sikker på at i
hvertilfald EN i familien elsker en.

--
Mvh.John
www.john.jp-web.dk

Fra : Winther

Dato : 22-12-05 23:00

> Forskellen på racerne er vel bare at Schæfere bliver
> ved med at værer bidske
>
> /Jens

Jens, du står snart øverst på min hunds menukort.

Fra : pwh

Dato : 22-12-05 23:13

> Jens, du står snart øverst på min hunds menukort.

Hunde der prøver at ligne katte/ræve skræmmer ikke nogen

/Jens

Fra : jopa

Dato : 22-12-05 21:53

Søren LH skriblede bla:

> Hvalpebideriet forekommer nu i alle racer - også schæfere .

Ja da men det var nu heller ikke der jeg ville hen, men det at lade en så
aktiv hund være alene hjemme medens man er på arbejde.
Man skal forberede sig på ulykker eller forebygge.

Har man eks.vis kun en lejlighed hvor hunden ikke har mulighed for at rende
ud og ind efter behov skal man nok sortere i racerne for at få netop den
hund der uden problemer klarer det.

Har aldrig haft en schæfer der ikke kunne være alene hjemme.
Min nuværende er totalt ligeglad når vi går men henrykt når vi returnerer.
Tænker den sover hele tiden, eller tøffer lidt rundt og vogter

Vedr hvalpebideri så gjorde min det også da den var 2-4 mdr.
Fik den vænnet af med det som jeg tidligere har beskrevet.

--
Mvh.John
www.john.jp-web.dk

Fra : Søren LH

Dato : 22-12-05 22:42

> Søren LH skriblede bla:

> Ja da men det var nu heller ikke der jeg ville hen, men det at lade en så
> aktiv hund være alene hjemme medens man er på arbejde.

OK
(omend jeg heller ikke ser nogen sammenhæng mellem hvalpebideri og
alene-hjemme-problemer, manglende aktivering m.v., men det er nu kun min
fornemmelse)

> [...]
>
> Har man eks.vis kun en lejlighed hvor hunden ikke har mulighed for at
> rende ud og ind efter behov skal man nok sortere i racerne for at få netop

OK, kender også kun schæfer, og den kan lave ingenting i meget lang tid på
meget lille plads, hvis det skal være. En lejlighed er ikke noget problem
for en schæfer.

> Har aldrig haft en schæfer der ikke kunne være alene hjemme.

Har jeg heller ikke

> Min nuværende er totalt ligeglad når vi går men henrykt når vi returnerer.
> Tænker den sover hele tiden, eller tøffer lidt rundt og vogter

Jeg har haft webcam på min, og hun lå og mediterede det meste af tiden på
sit tæppe.

> Vedr hvalpebideri så gjorde min det også da den var 2-4 mdr.

Det gjorde min også.

> Fik den vænnet af med det som jeg tidligere har beskrevet.

Fik den vænnet af med det med den metode du siger ikke dur - eller var
det Jens - tråden er temmelig lang og jeg gider ikke lige gå tilbage og
finde det

Mvh
Søren

Fra : jopa

Dato : 22-12-05 23:13

Søren LH skriblede bla:

> OK, kender også kun schæfer, og den kan lave ingenting i meget lang
> tid på meget lille plads, hvis det skal være. En lejlighed er ikke
> noget problem for en schæfer.

Den anden dag da konen skulle på arbejde "møder kl 15.00 til 23.00 og hjemme
kl ca 23.30"
Lukkede hun den ud i fyrrummet hvor der normalt er adgang til stald og
hundegård.
Hun havde dog glemt at åbne til stalden så den kunne gå derud.
Den stakkels lille hund havde formentlig i alle de timer ventet på at hun
kom og lukkede op til stalden.

Men tror det er typisk schæfer. Tænker vel nå så kan jeg jo bare sove her.

--
Mvh.John
www.john.jp-web.dk

Fra : pwh

Dato : 22-12-05 23:22

jopa wrote:
> Men tror det er typisk schæfer. Tænker vel nå så kan jeg jo bare sove
> her.

Nej nej du er helt galt på den,
schæfere tænker ikke overhovedet, de venter på en kommando.

/Jens

Fra : jopa

Dato : 22-12-05 23:26

pwh skriblede bla:

> Nej nej du er helt galt på den,
> schæfere tænker ikke overhovedet, de venter på en kommando.

Kan godt ske du har ret.
Det er nok derfor min aldrig har ødelagt vores inventar.
Den har ventet på kommandoen "ØDELÆG"

Så nu har vi efterhånden bevæget os væk fra Beaglen.
Det er som sædvanlig dig Jens ))

--
Mvh.John
www.john.jp-web.dk

Fra : pwh

Dato : 23-12-05 09:56

> Kan godt ske du har ret.

Jeg har altid ret

> Det er nok derfor min aldrig har ødelagt vores inventar.
> Den har ventet på kommandoen "ØDELÆG"

*LOL*

> Så nu har vi efterhånden bevæget os væk fra Beaglen.
> Det er som sædvanlig dig Jens ))

Var det nu også det, jeg tror nærmere at det er dig der benytter
enhver lejlighed til at snakke om Schæfere

/Jens

Fra : jopa

Dato : 23-12-05 00:13

Søren LH skriblede bla:

> Fik den vænnet af med det med den metode du siger ikke dur -
> eller var det Jens - tråden er temmelig lang og jeg gider ikke lige
> gå tilbage og finde det

Alle hvalpe bider i leg men det skulle jo gerne stoppe.
Hvordan man løser det bedst ved jeg ikke.
Det er vel et temperaments ?

--
Mvh.John
www.john.jp-web.dk

Fra : Karin

Dato : 20-12-05 23:50

berber wrote:

> [...]
> det omkring fem timer. Vi går en tur med ham inden arbejde, og igen om

En beagle er en race som har brug for meget mental aktivitet. Sørg for
at I ud over lufteturene også beskæftiger hans hjerne og snude. Lad ham
søge efter sin foder som I har spredt ud på græsplænen. Lad ham løse små
opgaver ved at gemme lidt foder eller en kiks under en kop eller en
vaskeklud. Lær ham nye ting f.eks. hundekunster. På den måde kan I
hjælpe ham med at blive træt på en god måde. Hvis hunden ikke får brugt
sin energi på en fornuftig måde vil den ofte selv finde på "sjove" ting.

Undlad at lave aktiviteter som "kører" hunden op (stresser). Dvs. ingen
boldkast, pindekast, trækleg og andre vilde lege.

> [...]
> eller en tå. Selvom vi leger med den får den altså ret hurtigt lyst til at

Det er naturligt at hvalpe bider i fingre og ben i leg, men det lyder
som om at jeres gør det mere end "normalt". Der kan være flere grunde
til det. En grund kan være at hunden generelt er stresset eller keder
sig (se overfor hvad I kan gøre ved det) En anden grund er ofte at
hunden faktisk bliver BELØNNET af ejeren for at lave bidelege, for når
den bider sker der noget den synes er sjovt (den opfatter det som leg
når ejeren trækker hænderne til sig). Derfor skal I blive HELT KEDELIGE
når hunden begynder at bide i jer, dvs. stå helt stille. Hvis det går
for ondt kan I istedet gå ind i et andet værelse og lukke døren efter
jer. Vent 20-30 sek og gå ind til hunden igen, men denne gang er I klar
med en fornuftig aktivitet, f.eks. træning, madsøg, tyggepind osv.
I vil sandsynligvis opleve at hunden i starten har lidt svært ved at
fatte at den ikke får noget sjovt ud af at bide jer, for det plejer jo
at virke. Men gentag bare "øvelsen" flere gange - den skal nok snart
forstå hvordan tingene hænger sammen

> Det er selvfølgelig også gået ud over ting. Tapet, døre, karme, lister og
> møbler er blevet vandaliseret.

Er disse ting sket mens hunden var alene? Mange beagler har det svært
med at være alene hjemme, så hvis det er tilfældet må I gå i gang med at
træne den i at være alene.

Ellers kan det også skyldes kedsomhed.

> [...]
> behandling vi ønsker at give vores hund, men på den anden side kan det være
> at det redder ham fra hunde-pølse-fabrikken.

Som sagt, bliv HELT KEDELIGE (heller ikke noget med skæld ud) for al
opmærksomhed kan opfattes af hunden som belønning, og når man belønner
en adfærd vil hunden jo som bekendt udføre adfærden oftere og oftere.

Lad endelig helt være med at løfte ham i skindet og bide hans øre. Det
vil bare gøre ham endnu mere opkørt og frustreret og dermed endnu mere
bidende.

At lave bideleg er ofte hundens forsøg på at få social kontakt med sine
mennesker. Det var jo sådan den legede med sin mor og sine søskende, men
nu er det jeres opgave at vise den at man godt kan ha' det sjovt og
hygge uden at bide (se ovenstående aktiveringsidéer). Husk også at rose
jeres hund når han er rolig og flink

En anden god idé er tit at lade ham være sammen med andre voksne,
fornuftige og venlige hunde. De vil kunne hjælpe med at lære ham lidt om
hvordan man omgåes hinanden på en høflig måde.

> Vi er godt klar over at beaglen er en svær hund, men vi ved også at det kan
> lykkes. Med den rigtige viden og en god portion tålmodighed kan vi sikkert
> få den dejlige hund vi har forelsket os i.

Hold ud og hold fast i at I ikke vil bruge voldelige metoder over for
jeres hund. Det kan sagtens lade sig gøre uden - Det har ikke noget med
blødsødenhed at gøre men istedet om viden og forståelse!

Venlig hilsen
Karin

Fra : pwh

Dato : 21-12-05 06:13

> [...]
> jeres hund. Det kan sagtens lade sig gøre uden - Det har ikke noget
> med blødsødenhed at gøre men istedet om viden og forståelse!

Voldelige metoder, tak for kaffe siger jeg bare,
det er der da heller ingen der anbefaler.
Men det er som sædvanligt når snakken falder på det emne,
dem er os der hælder til at man godt må sætte grænser for hunden
på en bestemt måde, og så er der dem der mener man kan få en
lydig hund kun med kærlihed, kildevang og en god portion tålmodighed.
Når Henrik så har været tålmodig og kærlig tilstrækkeligt længe og
så måske finder ud af at det ikke virker 100%, så står han tilbage
med en mere af Danmarks utallige ulydige hunde.
Om han så kan leve med det resten af dens liv ved jeg så ikke,
mange mennesker vænner sig til at finde sig i det mest utrolige
fra deres hunde synes jeg, de tror åbenbart at hunde bare er
ulydige af natur.

/Jens

Fra : Karin

Dato : 21-12-05 11:59

pwh wrote:

> Voldelige metoder, tak for kaffe siger jeg bare,
> det er der da heller ingen der anbefaler.

Jopa skrev: "Har du prøvet at klaske den en på hovedet når den bider..."

Det mener jeg er en anbefaling af en voldelig metode (=alle former for
fysisk afstraffelse)

Desuden havde ejeren jo også selv prøvet andre - efter min mening -
voldelige metoder: løfte den i skindet og bide den i øret. Mange tror
desværre på den gamle skrøne at det er hundemoderens måde at
opdrage/straffe sine hvalpe men det passer bare ikke. Der er lavet
omfattende undersøgelser som viser at hundemoder IKKE bruger disse
metoder men istedet laver det som kaldes "pinning" når hun opdrager
hvalpe. "Pinning"=hundemoderen holder blidt om hvalpens snude.
Jeg har selv i sommers haft et kuld hvalpe og kunne ved selvsyn
konstatere at hundemoderen var meget venlig og tålmodig overfor sine
hvalpe og eneste irettesættes-metode var "pinning".

> [...]
> på en bestemt måde, og så er der dem der mener man kan få en
> lydig hund kun med kærlihed, kildevang og en god portion tålmodighed.

Vi har diskuteret lignende emner før, og det nytter altså ikke at sige,
at fordi man, som jeg, er tålmodig og forstår hvorfor hunden gør som den
gør, at det er ensbetydende med at man ikke må sætte grænser for hunden.
Men grænserne skal sætte i de rigtige situationer (f.eks. hvis hunden er
ved at snuppe bøffen fra middagsbordet). Det handler ikke her om
grænsesætning da det sandsynligvis er ejeren som (ubevidst) har været
med til at skabe problemet, f.eks. ved at belønne hunden når den har
bidt eller fordi hunden ikke er aktiveret korrekt. Disse ting er noget
ejeren - og kun ejeren - kan ændre, det kan hunden ikke.

Jeg har selv 3 hunde (og det er ikke af en "nem" race men en som mentalt
minder meget om beaglen). De er alle 3 velfungerende, venlige og lydige,
og de er netop opdraget og trænet med kærlighed, postevand og tålmodighed!

> [...]
> mange mennesker vænner sig til at finde sig i det mest utrolige
> fra deres hunde synes jeg, de tror åbenbart at hunde bare er

Jeg vil så påstå at Henrik netop skal være tålmodig og lære at træne sin
hund med positive metoder. Hvis man forstår hvordan man skal gøre kan
man lære sin hund ALT på den måde.

Hvis Henrik derimod ikke aktiverer sin hund korrekt, så den keder sig,
eller hvis han fortsætter med at belønne hunden når den bider, vil
problemet kun blive værre. Det kan da godt være at hunden holder op hvis
den får en tilpas hård straf, men så er der samtidig stor risiko for at
den mister tilliden til sin ejer. En hund som ikke har 100% tillid til
sin ejer kan meget nemt udvikle sig til en aggressiv hund, og det er vel
heller ikke til at leve med.

Karin

Fra : pwh

Dato : 21-12-05 13:53

> Jopa skrev: "Har du prøvet at klaske den en på hovedet når den
> bider..."

Ok, det missede jeg at John havde skrevet, men han er også et brutalt bæst
Det vil jeg heller ikke anbefale, jeg har 2-3 gange dasket til Tyson i hans
3 år lange liv, Angel har jeg aldrig "slået" på, så jeg mener heller ikke at
det skal værer en metode man bruger fast i opdragelsen af hunde.
Det kan alt for let tage overhånd og udvikle sig til disideret vold.

> Det mener jeg er en anbefaling af en voldelig metode (=alle former for
> fysisk afstraffelse)

Jeg mener nu godt at man kan tage fat i nakkeskindet på en hund hvis
situationen er til det, det ser jeg da også jævnligt at voksne hunde gør
ved hvalpe der bliver for meget.

> Desuden havde ejeren jo også selv prøvet andre - efter min mening -
> voldelige metoder: løfte den i skindet og bide den i øret.

Det lyder også som gammeldags husråd.
Jeg kan huske at jeg læste i en ældre hundebog inden jeg fik Tyson
at man gerne måtte nive hvalpen i øret til den pev hvis den var "uartig",
jeg kylede den bog i skradespanden så snart jeg havde læst det.
Det var ikke den metode med at tilføje smerte jeg ville bruge til min kommende hund.

> Jeg har selv i sommers haft et kuld hvalpe og kunne ved selvsyn
> konstatere at hundemoderen var meget venlig og tålmodig overfor sine
> hvalpe og eneste irettesættes-metode var "pinning".

Jo jo fint nok, men lærer da meget af at se hvordan hunde opfører sig indbyrdes.
Men du taler jo også om helt små hvalpe, Beaglen er trods alt 6mdr og nærmere
en unghund i mine øjne end en hvalp.
Hvalpe på den alder ser jeg da tit blive sat kraftigt på plads af voksne hunde
hvis de ikke fatter at de skal holde op med en given handling,
og det er sgu noget sådan en størrelse forstår når en voksen hund laver
sådan et skinangreb, det er vel lidt det vi skal efterligne.

> [...]
> sige, at fordi man, som jeg, er tålmodig og forstår hvorfor hunden
> gør som den gør, at det er ensbetydende med at man ikke må sætte

Flot, du siger du ved hvorfor en hund gør som den gør,
skal vi korrigerer det til at du tror du ved det.
Mig bekendt er hunde ikke en eksakt videnskab, man bliver hele tiden
klogere og den viden man har idag vil man måske ryste på hovedet af
om 50 år, så pas på med at tro du har fundet de vises sten.

> [...]
> mentalt minder meget om beaglen). De er alle 3 velfungerende, venlige
> og lydige, og de er netop opdraget og trænet med kærlighed, postevand

Jamen tilykke med det.
Jeg har 2 store hunde som jeg har opdraget med masser af kærlighed, tålmodighed
og konsekvens, men så sandelig også med en fast hånd når det krævedes.
Mine er så også meget velfungerende og velopdragne, så hvem af os to har
så den bedste metode ??
Hunde er forskellige ligesom vi mennesker er det, så at sige at der er en
bestemt metode til at opdrage dem kan man ikke, men bliver nød til at
tilpasse sig, også inden for de forskellige racer.

> [...]
>>

> Jeg vil så påstå at Henrik netop skal være tålmodig og lære at træne
> sin hund med positive metoder. Hvis man forstår hvordan man skal gøre

Og magter han så ikke det og fejler, hvad så.
Selvfølgelig er tålmodig da alfa og omega i hundeopdragelse, det er vi
helt enige om. Men der skal altså også værer grænser for hvad man
skal finde sig i, og overtræder ens hund de grænser har jeg personligt
ingen probs med at "fortælle" den det på en lidt mindre pæn måde,
ikke ved at slå, men det kan værer et fast tag i nakkeskidet kombineret
med noget ligegyldigt råberi.

> Hvis Henrik derimod ikke aktiverer sin hund korrekt, så den keder sig,
> eller hvis han fortsætter med at belønne hunden når den bider, vil
> problemet kun blive værre.

Jeg kan garantere for at mine hunde ikke opfatter en skideballe som belløning,
Self skal Henrik ikke slå sin hund, men et tag i nakkeskindet og noget råberi
dør den altså ikke af.
Det må primært værer hunden der skal indrette sig efter vores adfærd,
du vil åbenbart gå den modsatte vej og indrette din adfærd efter hvordan
dine hunde synes du skal opfører dig, god fornøjelse med det.

> [...]
> tillid til sin ejer kan meget nemt udvikle sig til en aggressiv hund,
> og det er vel heller ikke til at leve med.

Tja, mine hunde kan nu ikke ligefrem kaldes for agrassive,
de kan nok blive det hvis situationen kræver det, men det er da også
en del af formålet for mig ved at have valgt hunde i den lidt tungere ende,
at de kan sige fra hvis vores flok bliver truet.

/Jens

Fra : Karin

Dato : 21-12-05 17:21

pwh wrote:
En hel masse...

Ok, Jens. Du skriver en hel masse, noget er vi enige om, andet ikke. Men
jeg kan ikke nogen steder se at du forholder dig til ÅRSAGEN til at
hunden gør som den gør. Mit gæt, og det er et gæt, da jeg ikke kender
Henrik og hans hund, er at hunden keder sig og at ejeren ikke har
reageret rigtigt på bideriet men istedet har gjort det værre. Derfor MÅ
det da være EJERENS ansvar at ændre på forholdene så hunden ikke keder
sig, og han ændrer sin reaktion når den bider.

Karin

Fra : pwh

Dato : 21-12-05 17:39

Karin wrote:
> Ok, Jens. Du skriver en hel masse, noget er vi enige om, andet ikke.

Ja du kom da nemt uden om at forholde dig til mine argumenter,
konklusionen fra min side er så at du nok ikke er særligt uenig med mig.

> [...]
> kender Henrik og hans hund, er at hunden keder sig og at ejeren ikke
> har reageret rigtigt på bideriet men istedet har gjort det værre.

Jeg må sige ligesom dig at jeg ikke kender årsagen til bideriet,
jeg afholder mig modsat dig så fra at gætte. Jeg havde det samme problem
med Tyson da han var hvalp, der vidste jeg heller ikke hvorfor han gjorde det,
det er jo svært at spørge, og hunden ved det måske slet ikke selv.
Jeg stoppe så Tyson når det blev for meget med et fast tag i nakkeskindet
og råbte højt, det virkede ret hurtigt på ham.
Angel har ikke haft den slags tilbøjligheder overfor mig, men hun havde
også Tyson at bide i, når han syntes det blev for meget stoppede han hende
da også ved at tage fat i nakken på hende, og det virkede også på hende.

> Derfor MÅ det da være EJERENS ansvar at ændre på forholdene så hunden
> ikke keder sig, og han ændrer sin reaktion når den bider.

Enig, man har en pligt til at sørge for at hunden ikke keder sig for meget.
Og jeg er også enig i at Henrik skal ændrer på sin reaktion når den bider,
det er bare hvad han skal ændre den til vi nok ikke er enige om.

/Jens

Fra : jopa

Dato : 21-12-05 09:50

Karin skriblede bla:

> Hold ud og hold fast i at I ikke vil bruge voldelige metoder over for
> jeres hund. Det kan sagtens lade sig gøre uden - Det har ikke noget
> med blødsødenhed at gøre men istedet om viden og forståelse!

Der er desværre ingen viden på dette område.

Det er et ? om hvor meget man vil tolerere samtidig med at man
eksperimenterer.
Er din løsningsmodel god så er det helt fint og et forsøg værd.

Jeg selv er derimod af den mening at bidning ikke tolereres og gider såmænd
ikke at spekulere over løsningsforslag men derimod kontant afregning i samme
øjeblik den bider.
Det samme sker i flokken
En hund er et dyr og bør behandles derefter.

Fordi man er konsekvent kan man stadig holde af sin hund.
Men sådan er vi jo så forskellige og godt det samme.

--
Mvh.John
www.john.jp-web.dk

Fra : Karin

Dato : 21-12-05 13:04

jopa wrote:

> Karin skriblede bla:

> Der er desværre ingen viden på dette område.

Jo, der er meget viden om hvorfor det er vigtigt at aktivere sin hund
korrekt, dvs. aktivering som er tilpasset den enkelte race.

Der er også lavet mange forsøg, hvor man har indlært nye ting med
forskellige metoder. De har vist at indlæring foregår hurtigere og mere
effektivt ved brug af positive metoder (belønning) end ved brug af
straf. Dette er altså ting som man kan måle videnskabeligt!

> Det er et ? om hvor meget man vil tolerere samtidig med at man
> eksperimenterer.

Det er vel også at "eksperimentere" at give hunden et par på hovedet.
Man kan være "heldig" at straffen er tilstrækkelig hård til at hunden
stopper, men hvis ikke, kan det nemt have den modsatte effekt, altså en
hund som mister tillid og respekt og samtidig bliver endnu mere frustreret.

Det er ikke et spørgsmål om hvor meget man vil tolerere. Det er her et
spørgsmål om at ejeren skal ændre på nogle af de ting som han gør.

> [...]
> ikke at spekulere over løsningsforslag men derimod kontant afregning i samme

Nej, det sker ikke i flokken. En voksen hund vil ikke "klaske nogen i
hovedet". Tværtimod vil den tålmodigt lære hvalpen hvordan den skal
opføre sig. Den slags tager tid lige som børneopdragelse - der er ingen
børn som opfører sig perfekt når de er små, men de bliver bedre og bedre
til det hvis forældrene gør det rigtigt. På samme måde kan man ikke
forlange at en hvalp er perfekt, men den kan lære at opføre sig bedre og
bedre for til sidst at blive en god voksen.
Men igen, det er ejeren som må ændre sin adfærd, så ændrer hunden også
sin adfærd. Hvis hunden keder sig eller bliver opmuntret til at stresse
kan man heller med rimelighed forlange/forvente at den skal opføre sig pænt.

> En hund er et dyr og bør behandles derefter.

Du har ret. En hund er et dyr og skal behandles ud fra de forudsætninger
som en hund har for at forstå hvad man ønsker af den og udfra dens
medfødte adfærd. Derfor skal hunden trænes (med venlige metoder,
selvfølgelig) og den skal aktiveres som en hund har behov for.

> Fordi man er konsekvent kan man stadig holde af sin hund.
> Men sådan er vi jo så forskellige og godt det samme.

Ja, selvfølgelig skal man være konsekvent, altså gøre tingene ens hver
gang, men det betyder ikke at man skal være hårdhændet. I al indlæring
og opdragelse er det vigtigt at være konsekvent, dvs. i dette tilfælde
at ejeren HVER gang hunden bider skal ignorere den (=blive helt
kedelig/gå ud af rummet). Hvis hunden bliver belønnet, dvs. får leg
eller opmærksomhed ud af det bare 1 ud af 10 gange er det nok til at
holde den uønskede adfærd ved lige. Det er ofte på dette punkt at det
glipper for folk - de har svært ved at gøre det samme hver gang, men det
er jo ikke hundens skyld.

Karin

Fra : jopa

Dato : 21-12-05 14:39

Karin skriblede bla:

Tror ikke på der findes konkret viden om hvorfor hvalpen bider.
Det er gætværk og den ene såkaldte hundepsykolog er som regel ikke enig med
den anden, så mit råd er = rigtig viden efter mange års erfaring og træning
med hunde.

En sådan hund der bider sine ældre fæller får ikke et vådt kys på snuden men
en ordentlig tur så den kan lære det.
Har observeret det utallige gange.
Skal siges at jeg jo kun har beskæftiget mig med rigtige hunde og ikke det
småpjat som tråden handler om

> Jo, der er meget viden om hvorfor det er vigtigt at aktivere sin hund
> korrekt, dvs. aktivering som er tilpasset den enkelte race.

Det tror jeg derimod på, men ikke at bideriet nødvendigvis skal tilskrives
dårlig eller manglende aktivering.

> [...]
> mere effektivt ved brug af positive metoder (belønning) end ved brug
> af straf. Dette er altså ting som man kan måle videnskabeligt!

Ja nu har jeg aldrig haft nødig at straffe min hund da den er totalt
problemfri heldigvis.

> Det er vel også at "eksperimentere" at give hunden et par på hovedet.

Neyj det er kontant afregning og så er vi gode venner bagefter

> Nej, det sker ikke i flokken. En voksen hund vil ikke "klaske nogen i
> hovedet".

Nej den vil sætte den på plads med de midler den har, og ja det er ikke
videnskab alene men også fakta.

> Ja, selvfølgelig skal man være konsekvent, altså gøre tingene ens hver
> gang, men det betyder ikke at man skal være hårdhændet.

Forestil dig en Rotweiler på et par år der vil teste ejermandens
føreposition.
Med sådant et skrummel eller med en som min tror jeg din teori kommer til
kort.

Nå men nok om det jeg har min mening om hvad jeg ville gøre med en hund der
bed mig evig og altid.
En på kasketten og så forøvrigt God Jul til alle her i gruppen, og tak for
at i holdt mig ud i 2005.

--
Mvh.John
www.john.jp-web.dk

Fra : pwh

Dato : 21-12-05 14:49

> Tror ikke på der findes konkret viden om hvorfor hvalpen bider.
> Det er gætværk og den ene såkaldte hundepsykolog er som regel ikke
> enig med den anden,

Helt enig.

> En sådan hund der bider sine ældre fæller får ikke et vådt kys på
> snuden men en ordentlig tur så den kan lære det.
> Har observeret det utallige gange.

Igen enig.

> Skal siges at jeg jo kun har beskæftiget mig med rigtige hunde og
> ikke det småpjat som tråden handler om

*LOL*
Det er vel nærmere varulve du har beskæftiget dig med

> Det tror jeg derimod på, men ikke at bideriet nødvendigvis skal
> tilskrives dårlig eller manglende aktivering.

Næh, det er rent gætværk.

> Ja nu har jeg aldrig haft nødig at straffe min hund da den er totalt
> problemfri heldigvis.

Nåeh, synes din dyrelæge også det var problemfrit at miste 2-3 fingre
sidst du havde Milo The Warewolf deroppe

> Neyj det er kontant afregning og så er vi gode venner bagefter

Så vidt jeg har forstået har du da aldrig lagt hånd på Milo.

> Forestil dig en Rotweiler på et par år der vil teste ejermandens
> føreposition.
> Med sådant et skrummel eller med en som min tror jeg din teori kommer
> til kort.

Nej med sådan nogle hunde skal der ikke værer det mindste tvivl om førerskabet.

> Nå men nok om det jeg har min mening om hvad jeg ville gøre med en
> hund der bed mig evig og altid.

Du ville græde og sige til din kone at den drillede dig

> En på kasketten og så forøvrigt God Jul til alle her i gruppen, og
> tak for at i holdt mig ud i 2005.

God jul til dig også

/Jens

Fra : jopa

Dato : 21-12-05 14:56

pwh skriblede bla:

> *LOL*
> Det er vel nærmere varulve du har beskæftiget dig med

Ja Schæfere har jo pr definition altid virket skræmmende.

> Nåeh, synes din dyrelæge også det var problemfrit at miste 2-3 fingre
> sidst du havde Milo The Warewolf deroppe

Ja han var også ond ved ham, og han nappede kun

> Så vidt jeg har forstået har du da aldrig lagt hånd på Milo.

7 9 13 aldrig lagt hånd på ham og kunne ikke drømme om det.
Ville dog ikke betænke mig hvis han bed mig, men så ville årsagen formentlig
være sygdom.

> God jul til dig også

Takker

--
Mvh.John
www.john.jp-web.dk

Fra : pwh

Dato : 21-12-05 16:13

> Ja han var også ond ved ham, og han nappede kun

Tøsedreng

> 7 9 13 aldrig lagt hånd på ham og kunne ikke drømme om det.
> Ville dog ikke betænke mig hvis han bed mig, men så ville årsagen
> formentlig være sygdom.

Det var også mere fordi Karin måske kunne få det indtryk
at du gik og daskede til Milo i tide og utide.

/Jens

Fra : jopa

Dato : 21-12-05 16:21

pwh skriblede bla:

> Det var også mere fordi Karin måske kunne få det indtryk
> at du gik og daskede til Milo i tide og utide.

det tør jeg sgu ikke

Nej det kunne jeg aldrig finde på han er jo en god hund der ikke ved hvad
ben han skal stå på for at behage far.
I går var vi i karbad forøvrigt.
Jeg var i gang med at tørre mig og Milo var gået op i karret hvor han
hyggede sig gevaldigt.
Tager et billede af det næste gang jeg er beskidt
Kan forstå at dine også kender deres plads i hierakiet, og min erfaring er
at kender de den så har du en omgængelig hund, og de ved at sådan er det og
er som regel tilfreds med det.
Minus en enkelt race måske.

--
Mvh.John
www.john.jp-web.dk

Fra : Karin

Dato : 21-12-05 17:31

pwh wrote:

> Helt enig.

Nej en sådan hund ville slet ikke have fået problemet hvis den havde
fortsat med at være sammen med sine forældre og sine søskende, sådan som
det havde været i naturen.

> Igen enig.

> *LOL*
> Det er vel nærmere varulve du har beskæftiget dig med

> Næh, det er rent gætværk.

Ja, det er gætværk, men det er ABSOLUT ikke mere gætværk end andre bud
som er kommet her på listen.

> Nåeh, synes din dyrelæge også det var problemfrit at miste 2-3 fingre
> sidst du havde Milo The Warewolf deroppe

> Så vidt jeg har forstået har du da aldrig lagt hånd på Milo.

Nu er det altså vigtigt at vi holder os til sagen. Her er der tale om en
hvalp/unghund som bider sin ejer i leg. Det drejer sig ikke om en voksen
rottweiler!

Igen, mener du slet ikke at ejeren har et ansvar for om hunden er
aktiveret så den ikke keder sig? Mener du at det er rimeligt at forlange
at en ung hund af en aktiv race bare skal være alene hjemme uden at være
blevet beskæftiget? Mener du at fejlen kun ligger hos hunden (og at det
derfor er den som skal rettes på og ikke ejeren?

Fra : pwh

Dato : 21-12-05 17:56

> Nej en sådan hund ville slet ikke have fået problemet hvis den havde
> fortsat med at være sammen med sine forældre og sine søskende, sådan
> som det havde været i naturen.

Hvad kan vi bruge det til i virklighedens verden :-?

> Ja, det er gætværk, men det er ABSOLUT ikke mere gætværk end andre bud
> som er kommet her på listen.

Korrekt, men John og jeg har sgu heller ikke påstået andet.
Du gav udtryk for at du vidste hvordan en hund tænkte,
det er der ingen andre end hunden der selv ved.
Du skal ikke tage alle de der forsøg og undersøgelser diverse
adfærdsforskere laver som den evige sanhed, det er jo i bund og grund
et spørgsmål om hvordan de tolker de signaler som hunden kommer med.

> Nu er det altså vigtigt at vi holder os til sagen. Her er der tale om
> en hvalp/unghund som bider sin ejer i leg. Det drejer sig ikke om en
> voksen rottweiler!

Det er da yderst vigtigt at det kommer på plads nu inden den bliver voksen,
sådan en Beagle kan sikkert også bide rimeligt hårdt når den er voksen.

> [...]
> uden at være blevet beskæftiget? Mener du at fejlen kun ligger hos
> hunden (og at det derfor er den som skal rettes på og ikke ejeren?

Henrik har vel lov til at gå på arbejde, vil du have han skal ansætte
en barnepige mens han er væk.
Det bedste han kan gører er at få en hund mere når den første er voksen,
men den skal vist lige værer opdraget ordenligt først.

/Jens

Fra : Karin

Dato : 21-12-05 23:37

pwh wrote:

> [...]
> Det bedste han kan gører er at få en hund mere når den første er voksen,
> men den skal vist lige værer opdraget ordenligt først.

Nej selvfølgelig skal han da ikke ansætte en barnepige! Han kunne starte
med at bruge de forslag som jeg gav i et af mine første indlæg som
f.eks. var at lade hunden søge efter sit foder på græsplænen. Det tager
max 10 sek. at kaste fodret ud på plænen og det giver ca. 10-15 min.
fornuftigt beskæftigelse for hunden. Alle kan vel finde 3 x 10 sek. i
sin travle hverdag og så kan man jo lave noget andet selv mens hunden
søger. Alle har vel også nogle minutter hist og her i løbet af dagen
hvor de kan træne lidt med hunden eller give den små opgaver f.eks.
tager det heller ikke mere end ca. 10 sek at fylde en bustercube eller
en tom sodavandsflaske med foder.
Så den med at man ikke har tid, den køber jeg ikke...

Karin

Fra : pwh

Dato : 22-12-05 07:10

> [...]
> tager max 10 sek. at kaste fodret ud på plænen og det giver ca. 10-15
> min. fornuftigt beskæftigelse for hunden. Alle kan vel finde 3 x 10

Det er vi helt enige i, der skal værer tid til at beskæftige hunden ellers
skulle man have afholdt sig fra at få den.
Det er bare svært at beskæftige den i al den tid hvor man ikke er hjemme,
der er da også kloge hoveder der påstår at det er en dårlig ide med for
megen aktivitet for hunden når den skal værer alene da det kan stresse den op.
Jeg bruger selv det at jeg giver mine et par dybfrosne marvben fyldt med guf,
så er de da beskæftiget en 1/2 times tid, de har så også adgang til haven hele dagen.
Mine hunde var da også smådestrktive som hvalpe, men det aftog stille og roligt
efterhånde som de blev ældre, Angel på 1.5 år kan dog stadig finde på smånumre

/Jens

Fra : Karin

Dato : 22-12-05 10:20

pwh wrote:

> [...]
> efterhånde som de blev ældre, Angel på 1.5 år kan dog stadig finde på smånumre

Ja, det er rigtigt at man skal passe på med HVORDAN man aktiverer hunden
INDEN den skal være alene. Aktiviteter som "hidser" den op er ikke godt
da den kan have svært ved at falde til ro igen bagefter og så går det ud
over møblementet. Derfor er det normalt ikke godt med vild leg med andre
hunde eller ejeren, og hvis hunden bliver meget vild af at bruge
bustercuben eller lign. skal man også holde sig fra det. Det er bedre at
vælge rolig beskæftigtelse f.eks. madsøg eller som du foreslår et
frosset marvben. Målet må være at hunden slapper af/sover når den skal
være alene.

Karin

Fra : Søren LH

Dato : 22-12-05 22:48

"Karin" <ran_slirp_a@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> de kan træne lidt med hunden eller give den små opgaver f.eks. tager det
> heller ikke mere end ca. 10 sek at fylde en bustercube eller en tom

Er det andet end en teori med at det stiller en hunds aktivetrang at puffe
rundt med en sodavandsflaske for at få sin foder? OK, jeg gør det roligt
selv med mellemrum, for jeg tror nok hunden synes det er sjovt, men det er
ikke mange minutter en hund er aktiveret med det.

Mvh
Søren

Fra : pwh

Dato : 22-12-05 22:58

> [...]
> det roligt selv med mellemrum, for jeg tror nok hunden synes det er
> sjovt, men det er ikke mange minutter en hund er aktiveret med det.

Jeg har også en dyrt indkøbt aktivitetsbold der ligger og glor ude i busken,
hverken Angel eller Tyson gider at lege med den.
Men en gang tørkost ud på græsplænen plejer de som regel godt at æde,
det er så bare svært at beregne hvad den ene eller den anden hund får.

/Jens

Fra : jopa

Dato : 22-12-05 23:35

pwh skriblede bla:

> Jeg har også en dyrt indkøbt aktivitetsbold der ligger og glor ude i
> busken, hverken Angel eller Tyson gider at lege med den.

Tror da fanden de ligger jo blot og feder den i dobbeltsengen og bliver
tykkere og tykkere.
Næ du prøv du at smøre katten ind i leverpostej og så lad dem jagte den i
stedet

--
Mvh.John
www.john.jp-web.dk

Fra : pwh

Dato : 23-12-05 10:00

> Tror da fanden de ligger jo blot og feder den i dobbeltsengen og
> bliver tykkere og tykkere.

Tyson gør desværre, han har sgu sneget sig op på knap 46kg nu igen
Angel holder stabilt 40 kg.

> Næ du prøv du at smøre katten ind i leverpostej og så lad dem jagte
> den i stedet

*LOL*
Det må straks prøves, men katten er for fed til at løbe ret hurtigt

/Jens

Fra : Karin

Dato : 21-12-05 23:40

pwh wrote:

> Hvad kan vi bruge det til i virklighedens verden :-?

Det vi kan bruge det til er at se hvordan hundene selv ville ha' klaret
(eller rettere undgået) at der overhovedet havde opstået et problem.
Hvis hvalpen var opvokset sammen med sine forældre og sine søskende
havde de lært den at styre sit bideri. De ville hyle når den bed for
hård og de ville stoppe legen hvis den bed for meget. Samme princip kan
ejeren bruge altså at stoppe legen (hunden kan som tidligere skrevet
sagten opfatte ejerens spjætten med arme og ben som leg)

Karin

Fra : pwh

Dato : 22-12-05 07:18

> [...]
> søskende havde de lært den at styre sit bideri. De ville hyle når den
> bed for hård og de ville stoppe legen hvis den bed for meget.

OK, så er jeg med igen
Det er også min erfaring at ved lidt hyleri kan man lærer hunden bidehæmning,
jeg har så ingen probs med at sige et bestemt NEJ hvis jeg ikke vil bides.
Det er for mig altafgørende at mine hunde respekterer og straks adlyder
den en kommando uanset hvad jeg vil have dem til at holde op med.
Med den metode har jeg da opnået at mine hunde fra ca 8-10mdr alderen
har fået lov til at bide mig i leg når jeg giver signal til at det er ok,
det er sikkert ikke særligt hundepædagogisk korrekt at lade dem gører det.
Men jeg og hundene kan styrer det 100%, det er nu mest Angel der elsker
at bide mig i armen, Tyson vil hellere bide Angel

/Jens

Fra : Karin

Dato : 22-12-05 10:28

pwh wrote:

> [...]
> Men jeg og hundene kan styrer det 100%, det er nu mest Angel der elsker
> at bide mig i armen, Tyson vil hellere bide Angel

Ja, det er supervigtigt at lære hunden bidhæmning, og det kan man netop
gøre ved at hyle op når det bider. Det er dog min erfaring at det virker
bedst på helt unge hvalpe som ikke er stresset. Men når hunden har lært
at styre sit bid (bidhæmning) har man en hund som kan styre tandsættet
når man leger med den (som du kan med dine hunde). En sådan hund vil
sandsynligvis heller ikke lave alvorlige skader på en anden hund som den
kommer op at slås med, simpelthen fordi den har styr på mundtøjet. En
hund som ikke har bidhæmning kan meget nemt overreagere og bide en anden
hund meget alvorligt, selv om den måske kun ønskede at lave en markering.

Karin

Fra : Karin

Dato : 22-12-05 00:08

pwh wrote:

> Korrekt, men John og jeg har sgu heller ikke påstået andet.
> Du gav udtryk for at du vidste hvordan en hund tænkte,
> det er der ingen andre end hunden der selv ved.

Jeg skriver igen, at jeg ikke kender Henrik eller hans hund men det er
der jo ingen af os der gør. Det eneste vi kan forholde os til er de
oplysninger han giver i sit indlæg. De ting som jeg har skrevet mine
forslag ud fra er:

- Det er en beagle, altså en aktiv race
- Den er alene 5-8 timer, hvilket ofte er et problem for beagler
- Den bliver luftet 2 gange om dagen, men der bliver ikke nævnt andre
aktiviteter. Jeg kan selvfølgelig ikke vide hvad ejeren ellers laver med
hunden, men det kan tolkes som at den ikke bliver mentalt aktiveret.
- Tapet, døre, møbler osv er blevet ødelagt. Jeg gætter på at ejeren
sandsynligvis ikke har været hjemme da dette skete for så havde han nok
stoppet det. Altså igen, mener jeg, et tegn på alenehjemmeproblemer
eller kedsomhed.
- Ejeren har forsøgt forskellige metoder: afledning, skindløft og ørebid
men uden held
- Ejeren ønsker ikke at bruge hårde metoder

Jeg kan ikke se at de andre indlæg har forholdt sig til disse ting. Der
er kun foreslået at han ikke skal tolerere hundens opførsel.

De seriøse adfærdsbehandlere bruger mellem 1½ - 2 timer på at finde
årsagen til hundens/ejerens problem. Det gør de fordi de ikke bare vil
fjerne symptomet men vil finde kilden til problemet. F.eks. kan man da
godt gi' hunden et par på hovedet og så stopper den, men det ændrer jo
ikke på at hunden keder sig.

> Du skal ikke tage alle de der forsøg og undersøgelser diverse
> adfærdsforskere laver som den evige sanhed, det er jo i bund og grund
> et spørgsmål om hvordan de tolker de signaler som hunden kommer med.

Næ, det har du ret i. Her må man selv bruge sin sunde fornuft og vurdere
om man er enig med adfærdsforskerne eller ej.

> Det er da yderst vigtigt at det kommer på plads nu inden den bliver voksen,
> sådan en Beagle kan sikkert også bide rimeligt hårdt når den er voksen.

Du mener (du må rette mig hvis jeg har misforstået) at Henriks hund også
tester ejerens førerposition. Det tror jeg så ikke, ud fra hvad Henrik
skrev. Som sagt, jeg mener/gætter på at det handler om
kedsomhed/manglede aktivering og misforståelser mellem hund og ejer
(hunden tror at de leger/Henrik synes ikke at det er sjovt at blive bidt)

Karin

Fra : pwh

Dato : 22-12-05 07:36

> [...]
>
> Jeg kan ikke se at de andre indlæg har forholdt sig til disse ting.
> Der er kun foreslået at han ikke skal tolerere hundens opførsel.

Det kan du have ret i, jeg har kun forholdt mig til spørgsmålet om
man skal accepterer at blive bidt af hunden eller ej.
At den er destuktiv når den er alene hjemme er jo ret normalt for hundehvalpe,
mine var det da også, men voksede stille og roligt fra det.
Årsagen er da sikkert kedsomhed og savn af dens flok, pt hælder jeg faktisk
til at det er savnet der måske er det der generer hunden mest.
Jeg vil da også give dig ret i at det ikke ligefrem lyder som om at Henriks hund
bliver overstimuleret med 2 ture om dagen, jeg gik væsenligt oftere med mine
da de var hvalpe, nu hvor de er store er det som regel også kun 2 ture dagligt,
men det er så 2 lange ture på ialt ca 3 timer.

> Næ, det har du ret i. Her må man selv bruge sin sunde fornuft og
> vurdere om man er enig med adfærdsforskerne eller ej.

He he, jeg vidste at vi slet ikke var så uenige når det kom til stykket

> [...]
> kedsomhed/manglede aktivering og misforståelser mellem hund og ejer
> (hunden tror at de leger/Henrik synes ikke at det er sjovt at blive

Næh det var ikke det jeg mente, at den skulle teste ejerens førerposition.
Jeg mente blot at det er på høje tid at den lærer at lade værer med at bide
hvis ejeren ikke bryder sig om det. Den er jo snart voksen, og så skal det
altså værer på plads, den adfærd som Henriks hund har vil jeg normalt
tilskrive en hvalp på 2-3mdr, det har åbenbart fået lov til at udvikle sig
til at blive et problem.

/Jens

Fra : Karin

Dato : 22-12-05 10:32

pwh wrote:

> [...]
> altså værer på plads, den adfærd som Henriks hund har vil jeg normalt
> tilskrive en hvalp på 2-3mdr, det har åbenbart fået lov til at udvikle sig

Enig, hunden skal lære det som den burde ha' lært for flere mdr. siden.
Spørgsmålet er så hvilken metode man vil bruge til at lære den det. Det
må være Henriks valg...

Det er jo dejligt at vi næsten kan blive enige alligevel, Jens

Karin

Fra : jopa

Dato : 21-12-05 18:32

Karin skriblede bla:

> Nej en sådan hund ville slet ikke have fået problemet hvis den havde
> fortsat med at være sammen med sine forældre og sine søskende, sådan
> som det havde været i naturen.

I en flok vil en unghund fra tid til anden teste de andre i hierakiet og
blive sat grundigt på plads.
Jeg har set hvorledes hunde sætter hinanden på plads.
Deriblandt slædehunde som har et klart hieraki.

> Ja, det er gætværk, men det er ABSOLUT ikke mere gætværk end andre bud
> som er kommet her på listen.

Vi gætter nok alle sammen da vi ikke kender familien, men dit første indlæg
osede af teori i mine ører, og det kunne være du har ret, men som sagt vi
opdrager ikke ens.
Kan du hjælpe dem med dit forslag er det fint.

> Igen, mener du slet ikke at ejeren har et ansvar for om hunden er
> aktiveret så den ikke keder sig?

Når den bider ejeren tror jeg ikke det hænger sammen med at den keder sig,
og jeg tror absolut ikke det hjælper at sætte den i skammekroen
Det vil den ikke kunne forstå.
Et fast greb i nakke eller kæbe når den bider hjælper efter min mening og
det har intet med vold at gøre.
Det hedder reaktion.

>Mener du at det er rimeligt at
> forlange at en ung hund af en aktiv race bare skal være alene hjemme
> uden at være blevet beskæftiget?

Personligt syntes jeg ikke at en aktiv hund skal være alene hjemme i en
lejlighed.
Det er en af de ting man bør tage med i sine overvejelser inden man
anskaffer sig en sådan hund.

Hvilke racer er der erfaring med at de lettest kan være alene uden at
ødelægge inventaret,
eller have en hundegård eks. vis osv.

--
Mvh.John
www.john.jp-web.dk

Fra : Karin

Dato : 22-12-05 01:08

jopa wrote:

> Karin skriblede bla:

> I en flok vil en unghund fra tid til anden teste de andre i hierakiet og
> blive sat grundigt på plads.

Det er helt rigtigt at unghunde bliver opdraget af de voksne hunde, men
her er der tale om en hund som ikke er fræk for at være fræk men fordi
den keder sig, måske er ked af at være alene og som måske synes at det
er sjovt (=belønning) når den bider i ejeren (igen et gæt)

> [...]
> osede af teori i mine ører, og det kunne være du har ret, men som sagt vi

Jeg mener nu også at jeg udover teorien også har praktisk erfaring.

> Kan du hjælpe dem med dit forslag er det fint.

Det kunne være rart, hvis Henrik kunne skrive lidt mere om sin hund, og
om han evt. kan bruge nogle af vores råd til noget...

> Når den bider ejeren tror jeg ikke det hænger sammen med at den keder sig,
> og jeg tror absolut ikke det hjælper at sætte den i skammekroen
> Det vil den ikke kunne forstå.

Som jeg ser det, hænger det meget sammen. Hvis en hund (eller et
mennesker for den sags skyld) keder sig vil den prøve at finde på noget
selv. Det er jo mægtig sjovt, for hunden, at lege bideleg, altså sker
der noget så den ikke keder sig lige på det tidspunkt.
Hvis ejeren ignorere/går væk/bliver kedelig HVER gang, kan hunden efter
nogle gentagelse godt kunne se sammenhængen: Bideri=det sjove stopper.

Hvis hunden er stresset, har den meget sværere ved at styre sig og at
lære/forstå. Derfor er man nødt til at starte med at få stressniveauet
ned før man kan komme videre - det kan bl.a. gøre ved korrekt aktivering.

> Et fast greb i nakke eller kæbe når den bider hjælper efter min mening og
> det har intet med vold at gøre.
> Det hedder reaktion.

Der er vi bare ikke enige. Og slet ikke hvis ejeren selv er skyld i
problemet, så burde han tage sig selv i nakken

> Personligt syntes jeg ikke at en aktiv hund skal være alene hjemme i en
> lejlighed.
> Det er en af de ting man bør tage med i sine overvejelser inden man
> anskaffer sig en sådan hund.

Jeg tror nu godt at man kan have en aktiv hund i en lejlighed men man
skal så også ha' godt med tid til at gå ture og lave anden beskæftigelse
med hunden. Og jeg er helt enig, det skal man overveje om man har
tid/lyst til INDEN anskaffelsen.

> Hvilke racer er der erfaring med at de lettest kan være alene uden at
> ødelægge inventaret,
> eller have en hundegård eks. vis osv.

Ja, nogle racer har generelt lettere ved at være alene end andre.
Beaglen er en af de racer som har svært ved at være alene.

I bogen "Helhjertet hundetræning" står der lidt om de forskellige
hundetyper. Om beaglens type står der bl.a.:
"Stressniveauet kan hurtigt blive meget højt hos disse hunde, fordi de
er avlet til at "tænde" meget kraftigt. Simpelthen for at have nok
energi til en lang jagt."...."De er meget flokafhængige (er avlet til at
leve som "packhounds"), og befinder sig absolut bedst, ved at være
mindst to hunde under samme tag."..."Hunde i flokken har som regel et
godt forhold til hinanden. Selvfølgelig under forudsætning af, at de
bliver beskæftiget, så de ikke har for meget overskudsenergi at bruge på
konflikter. De kræver en del beskæftigelse".
Under træningstips står bl.a.:"Hvis de ikke bruges til at drive med
(hvad de færreste gør), bør de aktiveres med sporarbejde (lange spor)
flere gange om ugen"..."Brug ikke boldmotivation, boldkast eller trækleg
til disse racer. Det vil påvirke deres stressniveau i negativ retning
med risiko for, at det blive kronisk".

Det er bl.a. ud fra dette at jeg tror at Henrik vil have meget gavn af
at aktivere hunden korrekt (det kan ihvertfald ikke skade på nogen
måde). I stedet for sporlægning, som kan være noget omfattende at sætte
sig ind i, kan man lade hunden søge på plænen efter alt sit foder - det
er som sagt meget nemt og hurtigt.
Jeg kan dog godt forstå at det kan være en stor mundfuld at anskaffe sig
en ekstra hund, så da må man prøve at undgå at hunden er for længe alene
og hvis det er muligt tage den med på arbejde (afhænger selvfølgelig
meget af hvilket arbejde man har)

Karin

Fra : pwh

Dato : 22-12-05 08:03

> Det kunne være rart, hvis Henrik kunne skrive lidt mere om sin hund,
> og om han evt. kan bruge nogle af vores råd til noget...

Jeg synes også at det er en smule skuffende så lidt Henrik har gidet
at deltage i en trå han selv har startet.
En anden god gang skal han nok ikke forvente den helt store respons.

> Der er vi bare ikke enige. Og slet ikke hvis ejeren selv er skyld i
> problemet, så burde han tage sig selv i nakken

*LOL*
Se der var en metode der med garanti ikke har været afprøvet

> Ja, nogle racer har generelt lettere ved at være alene end andre.
> Beaglen er en af de racer som har svært ved at være alene.

Jo, men de ser jo så søøde ud
Lidt ligesom alle de Bordere jeg ser efterhånden, hvad tænker folk
dog på når de anskaffer sig sådan arbejdshund for at holde den som hyggehund.
Udseendet betyder desværre alt for meget for mange mennesker, det kommer
klart ind som et mindre vigtigt parameter hos mig. Det primære for mig er sindet
som skal passe til min hverdag og mit temperament.
Da jeg skulle have hund nr 2 undersøgte jeg da grundigt mht racer, og et par af
dem som jeg ellers var forelsket i forkastede jeg igen da jeg måtte erkende at
de ikke ville passe til mig i længden.
Angel, som jo ikke er en racehund men en ønskeblanding af Rottweiler/Labrador
har da også fået det for mig perfekte sind som jeg satsede på med den blanding.
Man kan vel nærmest kalde hende for en blid lille Rottweiler,
eller for en lidt skarp stor Labrador efter hvem der har brillerne på

> [...]
> længe alene og hvis det er muligt tage den med på arbejde (afhænger
> selvfølgelig meget af hvilket arbejde man har)

Jeg synes ikke at der er mere arbejde i at have 2 hunde end 1,
self skal man igennem hvalpeoplæring igen, men der skulle den første
hund jo gerne hjælpe til.
Men jeg tror det er bedst at vente til den første er mindst 1 år inden Henrik
får nr 2, ellers har Henrik bare 2 uopdragne hvalpe der lærer unoder af hinanden.

Jeg fik da primært Angel for Tysons skyld, jeg måtte erkende at jeg ikke med
rimlighed kunne udfylde hans hverdag uden jeg selv blev stresset.
Det har så også virket perfekt, selv om mine 2 hunde er meget forskellige af sind
fungerer de perfekt sammen og har meget glæde af hinanden.
Og bare det at komme hjem med den lille hvalp til den store giver mig tit lyst til
at få mig en mere. Se selv hvor yndige de var sammen
http://hjem.tele2adsl.dk/pwh/DreamHC/Download/angel_tyson.JPG

/Jens

Fra : Karin

Dato : 22-12-05 10:37

pwh wrote:

> [...]
> Og bare det at komme hjem med den lille hvalp til den store giver mig tit lyst til
> at få mig en mere. Se selv hvor yndige de var sammen

Vi er helt enige! Og Angel og Tyson ser jo helt vidunderlige ud på
billedet

Ha' en rigtig god jul

Karin

Fra : pwh

Dato : 22-12-05 11:20

> Vi er helt enige! Og Angel og Tyson ser jo helt vidunderlige ud på
> billedet

Tak skal du have

> Ha' en rigtig god jul
>
> Karin

God jul til dig også, og tak for en udbytterig diskussion

/Jens

Fra : berber

Dato : 31-12-05 14:56

Kære alle (så er ingen glemt)

Tak for jeres råd til en hundeejer med en fræk beagle. Det er dejligt at I
har brugt både tid og ressourcer til at give råd og lade debatten buldre. Vi
har startet med de bløde råd, med at aktivere hunden yderligere og desuden
være kedelig når hunden bider og forsøger at få opmærksomhed. Derudover
prøver vi nu at drosle ned på lege der kan stresse, for jeg må indrømme at
der selvfølgelig er blevet kaster bolde og tumlet indimellem. Det er slut
for en stund. Jeg vil ikke afvises at det skal kombineres med en fast hånd,
men ud fra rådene tror jeg vi forsøger med konsekvens fra egen side, og så
ikke mindst at drosle ned på lege der kan anspore vildskab hos hunden.

I må alle have en god jul. Jeg holder øje med gruppen og hvem ved.. måske
bliver jeg én dag klog nok på vores frække hund til at kunne give viden og
erfaring videre.

Henrik

Ps! Undskyld det sene svar... men har haft et problem med at poste til denne
gruppe

Fra : Karin

Dato : 01-01-06 15:39

berber wrote:

> [...]
>
> Henrik
>
> Ps! Undskyld det sene svar... men har haft et problem med at poste til denne

Hej Henrik.

Det lyder godt

Godt nytår til alle.

Karin