Hjælp - jeg har en politihund! ;-)
Fra : Christian Nydam Jens~

Dato : 19-12-05 23:54

Hej ng

Vi er i den lykkelige situation, at vi om ca 4 uger får vores hund nr. 4.
Det nyeste skud på stammen er en 8 uger gammel Hollands Agerhønsehund (han).
Vi har i forvejen to hanner og en tæve.Vores hanhund er lidt af et projekt.
Han er en skødehund i ordets bedste betydning. Han er meget rolig, og vil
egenlig helst sidde på skødet hele dagen, hvis det kunne lade sig gøre. Men
når det drejer sig om at lege, altså de andre hunde imellem, melder
problemet sig. Han har påtaget sig rollen som "politihund" og tolererer ikke
uro. Det vil sige, at når de andre gør antræk til at ville lege, så
fortæller han dem, at det vil han ikke have, ved at fare på dem. De to
"gamle" ignorerer ham, fordi de ved, at han har det hele i munden. Det skal
lige siges, at han bakker ud, så snart han finder ud af, at de andre ikke
vil lade sig kue. Og han har aldrig været i en slåskamp, for han er en
forholdsvis "svag" hanhund. Det er vores tæve, der bestemmer herhjemme. Men
han bliver selvfølgelig ved med at prøve.

Mit store spørgsmål går nu på hvordan vi skal forholde os når vi får vores
nye dreng. Vi har selvfølgelig prøvet f.eks at aflede ham, altså at en af os
leger med ham, mens den anden leger med de andre. Det hjælper ikke. Så snart
han ser at de andre leger, føler han, at han er nødt til at bryde ind...
Meget irriterende...Vi har prøvet på den hårde måde, altså at dække ham af.
Hjælper selvfølgelig heller ikke. Gør det selvfølgelig kun værre. Men man
prøver jo alt når man er nødt til det. Nu er vi kommet dertil hvor vi
overvejer at få ham passet i et par dage, i håb om at vores tæve vil tage
den nye hvalp til sig, og beskytte ham, når hanhunden kommer hjem igen. Vi
er selvfølgelig bange for, hvordan det vil påvirke vores nye hvalps
udvikling, hvis ikke den kan få lov til at opføre sig som en normal hvalp.
Det skal lige siges at jeg selv er hundetræner, så jeg er altså ikke helt ny
på feltet. Men ikke desto mindre, er dette dog et problem, som jeg ikke helt
ved, hvordan jeg skal takle. Og jeg vil selvfølgelig være på forkant inden
problemet faktisk opstår.

Det blev til lidt af en smøre... Alle indlæg vil blive modtaget med kyshånd.

Mange hilsner fra Carina

Fra : pops2

Dato : 20-12-05 08:56

---SNIP ---
> [...]
> igen. Vi er selvfølgelig bange for, hvordan det vil påvirke vores nye
> hvalps udvikling, hvis ikke den kan få lov til at opføre sig som en normal
----SNIP---
Hej Carina, hvor må det være skønt at have plads til mere end een skøn vovse
... vi har 'kun' en, men jeg drømmer da om flere :)
Til svar på dit spørgsmål, så skal jeg lige sige at jeg ahr ikke selv haft
en 'politi-hund' eller haft problemer med at sætte hunde sammen (vi passer
tit familiens andre vuffer og en venindes).
Men jeg tror at I skal tage det roligt, lade den lille komme hjem, finde ud
af hvor den er og mon ikke så det viser sig at den finder en ven i jeres
politihund. Så vidt jeg læser dit indlæg er den den yngste? mon ikek den
bare markerer at den også vil lege med - eller have en at lege med?
Jeg kaster bare strøtanker ud .... Men jeg tror at hundene er som regle de
bedste til at finde ud af det.
Hilsen Pernille

Fra : qfha

Dato : 20-12-05 09:26

Tja, det er lidt svært at svare på når man ikke har set
situationerne, men en mulighed kunne være, at han føler flokkens
sikkerhed truet når de andre leger, altså at han misforstår/ ikke
kan aflæse, at det kun er sjov. Her vil I kunne gå ind, berolige og
sige det er ok. Ikke alle hunde er jo lige kvikke.
Hvis han føler den usikkerhed, som jeg kunne have en mistanke om, vil
en ny hvalp måske også true hans sikkerhed, forstået som hans
position i flokken. Det kan give nogle knubs til den nye, og dermed
være med til at skabe en utryg start i en ny flok.
Men jeg tror ikke på, at det er en god ide at trække ham ud af
flokken nogle dage, derimod skal I nok have et øje på hver finger, og
sikre at han ikke skræmmer den nye.
Giv ham også lidt ekstra opmærksomhed og gåture, så han ikke føler
sig tilsidesat.
Det er en opgave som kræver ro, overblik og lederskab.
Tillykke og med den nye.
mvh
qfha

Fra : Holm

Dato : 20-12-05 11:48

"Christian Nydam Jensen" <chrnydam@mail.dk> skrev i en meddelelse
> Hej ng
>
> Vi er i den lykkelige situation, at vi om ca 4 uger får vores hund nr. 4.

(klip en masse)

Hej Carina

Jeg ville ikke tage ham ud af flokken når den lille kommer.
Det der tit sker er at vi mennesker hele tiden tror vi forstår hundesprog
bedre end hundene selv..Den lille skal nok finde ud af hvordan
"politihunden" fungerer, også at se dens svage sider, langt hurtigere end vi
selv gør.
Jeg kan læse at din politihund er noget af en skødehund?
Måske er det lige netop der "hunden" ligger begravet...er han meget
opmærksomhedskrævende? Det kunne være en idé at hjælpe ham tilbage i flokken
på en bedre måde, så han ikke sidder på skødet af dig/jer og kigger på
resten af flokken, det tro jeg nemlig er det største problem....
Hvis det er din tæve der er alfa, så skal hun nok holde styr på sine tropper
uanset politihundens indblanden.

For mig lyder det som om :
1. Du er flokkens absolutte alfa, så kommer tæven, og derefter de andre og
til sidst den nye hvalp...det betyder altså at politihund befinder sig
halvnederst i hierakiet, og derfor vil han prøve at behage dig (som er
leder) mest..og han får succes når han kommer op på skødet...(han forsøger
på at stige i rang)
Vi synes måske det er synd, men vi gør hunden en bjørnetjeneste.
At opretholde en rang i en flok, at give hver hund lov til at finde sin egen
plads er til hundens bedste..(som regel, for der kan jo være enkelte
tilfælde hvor hunden er bedre tjent med at få et nyt hjem)

Måske kommer der mere balance i forholdene nu hvor der bliver 4 hunde, men
politihund vil sikkert forsøge at bestemme over hvalpen, men gør det så
meget? På den måde får han en ny plads i flokken.

Mange hilsener
Holm

Fra : fam. Ager

Dato : 20-12-05 11:58

"Holm" <dortheholm@mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> politihund vil sikkert forsøge at bestemme over hvalpen, men gør det så
> meget? På den måde får han en ny plads i flokken.

præcis mine tanker...
jeg blev opereret i den ene hånd i går, så jeg har så svært ved at skrive
med den"forkertye" hånd..derfor orkede jeg ikke at give mig i lag med en
længere forklaring..men jeg er meget enig med holm!!

mvh marie

Fra : Anti Buhund

Dato : 21-12-05 08:29

Jeg har også en "politihund" (Norsk Buhund), som ikke accepterer at
andre hunde tumler. Jeg er overbevist om at det skyldes, at Anti ikke
forstår andre hundes måde at lege på. For hende er leg noget med at
løbe rundt efter hinanden, så hun reagerer med det samme, hvis to
hunde tumler og bider hinanden i leg.
Anti er også en lidt usikker "skødehund", men jeg tror ikke på, at
det har noget med det at gøre. Jeg kender også stærke selvstændige
norske buhunde, som ikke tillader leg der minder som slagsmål. Desuden
blander Anti sig også, når hunde fra andre "flokke" leger sammen, så
jeg tror heller ikke helt på, at det har noget at gøre med rangorden.

Jeg synes, I skal beholde hanhunden hjemme og se hvordan han tager imod
hvalpen. De fleste hunde tillader at hvalpe leger voldsomt og det kan
jo være at jeres hanhund også vil acceptere det fra hvalpens side,
selvom han ikke vil have, at de voksne hunde "slås".
Hvis han stopper hvalpen, når den leger med tæverne, så bliver I
efter min mening nødt til at dele flokken i nogle perioder om dagen,
så hvalpen får lov til at lege. Lad også gerne hanhunden være alene
med hvalpen i perioder. Med lidt held kan hvalpen minde hanhunden om
hvordan man leger og når tæverne ikke er der, så vil det være mere
sikkert for ham.

Susanne & Anti