[MSSQL 2000] INSERT med subquery
Fra : Jesper Nielsen

Dato : 19-12-05 20:25

Hejsa

Jeg har brug for at lave noget á la det følgende:

INSERT INTO Test(TestNumber,TestDate)
VALUES((SELECT MAX(TestNumber) FROM Test)+1,'1900-01-01');

Det virker ikke - jeg får fejlen
"Server: Msg 1046, Level 15, State 1, Line 2
Subqueries are not allowed in this context. Only scalar expressions are
allowed."

Kan det ikke lade sig gøre at finde det højeste TestNumber og lægge en til,
hvorefter der skal indsættes en ny post i én og samme query?

Jeg har kikket i BOL, og der står godt nok noget om, at det KAN lade sig
gøre at anvende subqueries i INSERT statements, men jeg kan bare ikke helt
gennemskue hvordan.

Jeg kan ikke bruge en auto increment, da der kan være huller i numrene.

--
Mvh. Jesper

Fra : Jesper Nielsen

Dato : 19-12-05 21:28

> INSERT INTO Test(TestNumber,TestDate)
> VALUES((SELECT MAX(TestNumber) FROM Test)+1,'1900-01-01');

Har fundet løsningen:

INSERT INTO Test(TestNumber) SELECT MAX(TestNumber)+1 FROM Test

--
Mvh. Jesper