JS: Højreklik contextmenu (Firefox 1.5)
Fra : Kasper Johansen

Dato : 16-12-05 21:27

Hej gruppe.

Jeg har valgt at lave mine egne højrekliksfunktioner, på billeder der vises
på min hjemmeside.

På thumbnails skal det f.eks. fungere således, at når man prøver at gemme
billedet, gemmer man ikke thumbnailen, men billedet i original-størrelsen.

Det har indtil videre virket fint, men da Mozilla udgav 1.5-versionen af
deres Firefox-browser, har de åbenbart lavet om på virkemåden.

I kan selv teste her:
http://partyworm.dk/?show=forside_hotornot

Jeg brugte dette JavaScript til at styre om den normale "contextmenu" skulle
vises (højreklik-navigations-menuen):

<JavasScript>
document.oncontextmenu = new Function("if (tha_falbum_overp != '0'){return
false;}else{return true;}");
</JavaScript>

Den virker stadig i Internet Explorer, og såvidt jeg er orienteret også i
den en version ældre Firefox version (som jeg selv kørte med).

Er der nogen der kan forklare mig, hvordan jeg i den nye version bør
annullere context-menuen?

Kasper Johansen

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 16-12-05 21:38

Den 16-12-05 21.27 skrev Kasper Johansen følgende:

> Det har indtil videre virket fint, men da Mozilla udgav 1.5-versionen af
> deres Firefox-browser, har de åbenbart lavet om på virkemåden.

Jeg tror ikke, der er lavet noget om. Du har sikkert fået ændret
indstillingen til JavaScript. Firefox gør det muligt at forhindre
JavaScript, der vil ændre browserens opførsel, fx ændring af
højrekliksfunktionen. Tjek afsnittet "Bestem over hjemmesiderne" her:
http://kimludvigsen.dk/programmer-internet-firefox-trin-installation.html

> Er der nogen der kan forklare mig, hvordan jeg i den nye version bør
> annullere context-menuen?

Har brugeren valgt at beskytte sig mod indgreb i højrekliksmenuen, kan
du vist (forhåbentlig) ikke gøre noget ved det.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Skrot mus og tastatur, i fremtiden kan du styre computeren med stemmen,

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 16-12-05 21:58

Kim Ludvigsen skrev:

>Har brugeren valgt at beskytte sig mod indgreb i højrekliksmenuen, kan
>du vist (forhåbentlig) ikke gøre noget ved det.

Og så er det godt, at nogen, undertegnede f.eks., har valgt at
bruge en default browser, som slet ikke tillader den slags pjat.
så ryger du på min ignoreringsliste.

Fra : Kasper Johansen

Dato : 16-12-05 22:11

> Har brugeren valgt at beskytte sig mod indgreb i højrekliksmenuen, kan du
> vist (forhåbentlig) ikke gøre noget ved det.

Det ser ud til, at fejlen faktisk er at mine funktioner, ikke kan læse
variabler imellem hinanden, som de åbenbart kunne før.

Skal variabler defineres som public eller andet i Firefox 1.5?

Kasper Johansen

Fra : Leonard

Dato : 16-12-05 22:44

"Kasper Johansen" <kasper@johansen.tdcadsl.dk> wrote:

>Det ser ud til, at fejlen faktisk er at mine funktioner, ikke kan læse
>variabler imellem hinanden, som de åbenbart kunne før.

Du læser ikke hvad Kim skriver til dig!

Hvis du går ind i Indstillinger -> Indhold -> Avanceret Javascript så
kan du selv vælge om du vil tillade at kontekstmenuer overskrives
eller undertrykkes. Giver du lov til det, så virker din side fint,
giver du ikke lov, så virker det ikke.

--
med venlig hilsen
Leonard - http://leonard.dk/

Fra : Kasper Johansen

Dato : 16-12-05 23:55

> Du læser ikke hvad Kim skriver til dig!

Jeg har løst problemet ved at ændre måden mine JavaScripts læser mine
variabler på.

Det havde intet at gøre med config i Firefox.

Kasper Johansen

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 17-12-05 00:03

Den 16-12-05 23.55 skrev Kasper Johansen følgende:

> Jeg har løst problemet ved at ændre måden mine JavaScripts læser mine
> variabler på.
>
> Det havde intet at gøre med config i Firefox.

Har du lagt din ændring op på siden? I Så fald: Min højremenu virker
ganske som den plejer, så du har åbenbart endnu ikke fåët løst problemet.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Få hjælp til at bruge de gratis anti-spywareprogrammer Ad-Aware, Spybot

Fra : Kasper Johansen

Dato : 17-12-05 00:13

> Har du lagt din ændring op på siden? I Så fald: Min højremenu virker
> ganske som den plejer, så du har åbenbart endnu ikke fåët løst problemet.

Jeg har lagt ændringen op. Jeg har også testet på 5 forskellige computere
(IE og FF 1.5).

Prøv at lave en CTRL + F5.

Virker det så stadig ikke?

Kasper Johansen

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 17-12-05 02:43

Den 17-12-05 00.12 skrev Kasper Johansen følgende:

> Prøv at lave en CTRL + F5.
> Virker det så stadig ikke?

Jeg tror, du misser pointen. Firefox kan opsættes til at forhindre
script som det, du har lavet. Jeg sætter min Firefox op på den måde, og
jeg anbefaler alle andre at sætte deres op på samme måde, jf. det
tidligere bragte link.

Hvis dit script kunne slå højremenuen fra i min Firefox (og det kan det
altså ikke), så ville du være en skrappere programmør end
Firefox-folkene. Skulle det endelig være tilfældet ville glæden sikkert
kun være kortvarig, for Firefox-folkene ville i så fald anstrenge sig
meget for slå dit script fra igen.

Prøv at ændre JavaScript-opsætningen i din Firefox, og test så, om dit
script virker.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Leg med verdens første regneark, VisiCalc, og mærk historiens vingesus.

Fra : Kasper Johansen

Dato : 17-12-05 14:33

> [...]
> fra igen.
>
> Prøv at ændre JavaScript-opsætningen i din Firefox, og test så, om dit

Nej det er rigtigt. Hvis man har slået det fra i config kan jeg ikke.

Jeg har ikke ændret i min config, og mit script virkede ikke. Da jeg ændrede
på hvordan scriptet læste variabler, virkede det. Det havde intet med min
config at gøre.

Mit oprindelige spørgsmål gik på om der var lavet noget i Firefox 1.5, der
kunne gøre at mit script pludselig ikke virkede. Jeg fandt frem til at måden
Firefox 1.5 læste variabler inden fra en funktion, var ændret. Da jeg
ændrede dette, virkede mit script perfekt igen. Men det er også korrekt, at
hvis brugeren har været inde i sin config og deaktiveret dette, så virker
det ikke.

Jeg tager ikke hensyn til om folk ændrer i deres config fra standard.

Kasper Johansen