/ Forside / Teknologi / Udvikling / HTML / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
HTML
#NavnPoint
molokyle 11184
Klaudi 5506
bentjuul 3377
severino 2040
smorch 1950
strarup 1525
natmaden 1396
scootergr.. 1320
e.c 1150
10  miritdk 1110
Scroll i kun i højre side
Fra : Thomas Christensen


Dato : 16-12-05 15:31

Hejsa

Jeg håber meget, at nogle kan svare på mine 2 spørgsmål, som jeg
laver et indlæg med hvert spørgsmål......

Mit første problem er, at min nye side:
http://www.vmcdesign.dk/vmc.asp
er lavet med Dreamwever 2004 som Frames og her kommer så mit
problem. Jeg vil gerne have, at kun højre side skal kunne
scrolles, dvs, at den venstre del med menupunkterne og logo
forbliver klar til den, som kikker siden - kan dette lade sig
gøre og i så fald hvordan?????
Måske problemet skal løses på en anden måde??? Jeg har feks set
sider, hvor venstre del følger med ned i samme tempo, som højre
side scrolles.......

mvh
Thomas

--
Vil du lære at kode HTML, XHTML, CSS, SSI, ASP eller ASP.NET?
- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne
KLIK HER! => http://www.html.dk/tutorials

 
 
Frank Olieu (16-12-2005)
Kommentar
Fra : Frank Olieu


Dato : 16-12-05 16:29

_Thomas Christensen_ skrev:


> http://www.vmcdesign.dk/vmc.asp
> er lavet med Dreamwever 2004 som Frames

Er du sikker på du linker til den rigtige side? Jeg kan ikke få øje på nogen
frames... kun tabeller.

--
Venlig hilsen
Frank

Thomas Christensen (16-12-2005)
Kommentar
Fra : Thomas Christensen


Dato : 16-12-05 16:39

Sorry - jeg tænker på en anden side, som jeg også har - du har ret - det er
tabeller.....
mvh
Thomas

Frank Olieu wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> _Thomas Christensen_ skrev:
>
>
> > http://www.vmcdesign.dk/vmc.asp
> > er lavet med Dreamwever 2004 som Frames
>
> Er du sikker på du linker til den rigtige side? Jeg kan ikke få øje på nogen
> frames... kun tabeller.
>
> --
> Venlig hilsen
> Frank


--
Vil du lære at kode HTML, XHTML, CSS, SSI, ASP eller ASP.NET?
- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne
KLIK HER! => http://www.html.dk/tutorials

Frank Olieu (16-12-2005)
Kommentar
Fra : Frank Olieu


Dato : 16-12-05 17:22

_Thomas Christensen_ skrev | wrote | écrivit (16-12-2005 16:39):

> Sorry - jeg tænker på en anden side, som jeg også har - du har ret - det er
> tabeller.....

....helt i orden

Under alle omstændigheder har begge metoder en del ulemper!

"Derfor er frames en dårlig ide":
http://www.html-faq.dk/2009.asp

"Drop tabeller til layout":
http://www.html.dk/artikler/00043/

--
Venlig hilsen | Kind regards | Cordialement
Frank
_____________________________________________________________________
K-Meleon • http://kmeleon.sourceforge.net/ • The Browser You Control!

Thomas Christensen (16-12-2005)
Kommentar
Fra : Thomas Christensen


Dato : 16-12-05 22:00

Hej Frank

Tak for dit svar - jeg kan se, at jeg vist skal have læst noget mere på CSS og
få opbygget siden på denne vis...... Håber at jeg samtidig støder på scroll
funktionen som jeg omtalte som CSS.
Tak for din visen vej.......

Måske du kan løse mit andet problem også med rollover????

mvh
Thomas

Frank Olieu wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> _Thomas Christensen_ skrev wrote écrivit (16-12-2005 16:39):
>
> > Sorry - jeg tænker på en anden side, som jeg også har - du har ret - det er
> > tabeller.....
>
> ....helt i orden
>
> Under alle omstændigheder har begge metoder en del ulemper!
>
> "Derfor er frames en dårlig ide":
> http://www.html-faq.dk/2009.asp
>
> "Drop tabeller til layout":
> http://www.html.dk/artikler/00043/
>
> --
> Venlig hilsen Kind regards Cordialement
> Frank
> _____________________________________________________________________
> K-Meleon • http://kmeleon.sourceforge.net/ • The Browser You Control!


--
Vil du lære at kode HTML, XHTML, CSS, SSI, ASP eller ASP.NET?
- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne
KLIK HER! => http://www.html.dk/tutorials

Frank Olieu (16-12-2005)
Kommentar
Fra : Frank Olieu


Dato : 16-12-05 22:42

_Thomas Christensen_ skrev | wrote | écrivit (16-12-2005 22:00):

> Tak for din visen vej...

Tja, den med frames og tabeller er lidt et standard svar, her på ng'en

> Måske du kan løse mit andet problem også med rollover????

Jeg bli'r nødt til at vide mere om den. Såvidt jeg forstår, bruger du DW (det er
*også* lidt belastende, i øvrigt ;))...

DWs rollovers laves mig bekendt i javascript, og det er som regel unødvendigt,
da de også kan laves i ren CSS.
Men eftersom DW ikke er særlig god til at håndtere CSS, skal du nok være
forberedt på at kode det manuelt (som i det hele taget anbefales, også til
HTML). Heldigvis er "code view" i DW ganske brugbar som editor...

Her er et par links, men søg ellers "CSS rollover" på Google ...

http://www.webdesign101.dk/css/lister/lister6.php
http://www.motuweb.com/techstuff/2x_css_rollover_demo.htm

--
Med venlig hilsen | Kind regards | Cordialement
Frank
____________________________________
"Hey! I can see my house from here!"

Thomas Christensen (16-12-2005)
Kommentar
Fra : Thomas Christensen


Dato : 16-12-05 22:56

Endnu en tak for dit svar....
Jo, DW bruger Java ved rollover.....
Jeg viste bare ikke, at DW ligefrem var dårlig til CSS - de briller sig med
andet.... Hvem er bedre til CSS???? - bare for, at vide det, hvis man nu skulle
blive hookt på CSS for alvor..... - noget tyder på denne retning....
mvh
Thomas

Frank Olieu wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> _Thomas Christensen_ skrev wrote écrivit (16-12-2005 22:00):
>
> > Tak for din visen vej...
>
> Tja, den med frames og tabeller er lidt et standard svar, her på ng'en
>
> > Måske du kan løse mit andet problem også med rollover????
>
> Jeg bli'r nødt til at vide mere om den. Såvidt jeg forstår, bruger du DW (det er
> *også* lidt belastende, i øvrigt ;))...
>
> DWs rollovers laves mig bekendt i javascript, og det er som regel unødvendigt,
> da de også kan laves i ren CSS.
> Men eftersom DW ikke er særlig god til at håndtere CSS, skal du nok være
> forberedt på at kode det manuelt (som i det hele taget anbefales, også til
> HTML). Heldigvis er "code view" i DW ganske brugbar som editor...
>
> Her er et par links, men søg ellers "CSS rollover" på Google ...
>
> http://www.webdesign101.dk/css/lister/lister6.php
> http://www.motuweb.com/techstuff/2x_css_rollover_demo.htm
>
> --
> Med venlig hilsen Kind regards Cordialement
> Frank
> ____________________________________
> "Hey! I can see my house from here!"


--
Vil du lære at kode HTML, XHTML, CSS, SSI, ASP eller ASP.NET?
- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne
KLIK HER! => http://www.html.dk/tutorials

Frank (16-12-2005)
Kommentar
Fra : Frank


Dato : 16-12-05 23:15

Thomas Christensen wrote:

> Jo, DW bruger Java ved rollover.....

Javascript! Java er noget andet...

> Jeg viste bare ikke, at DW ligefrem var dårlig til CSS - de briller sig med
> andet.... Hvem er bedre til CSS???? - bare for, at vide det, hvis man nu skulle
> blive hookt på CSS for alvor.....

Notepad eller en anden teksteditor ... Som sagt før, kan du også
bruge "code view" i DW. Pointen er at du skal lære at kode selv!

http://www.html.dk/tutorials/css/

--
Venlig hilsen | Kind regards | Cordialement
Frank
_______________________________________________
Linux for Human Beings · http://www.ubuntu.com/

Allan Vebel (17-12-2005)
Kommentar
Fra : Allan Vebel


Dato : 17-12-05 01:04

Frank Olieu skrev:

> Her er et par links

Jeg har også et par eksempler på http://html-faq.dk/1012.asp

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk



Frank Olieu (17-12-2005)
Kommentar
Fra : Frank Olieu


Dato : 17-12-05 01:19

_Allan Vebel_ skrev | wrote | écrivit (17-12-2005 01:04):

>
> Jeg har også et par eksempler på http://html-faq.dk/1012.asp
>

Godt du siger det! Jeg prøvede ellers at søge efter "rollover" på html-faq, uden
held!
Den skriver jeg mig bag ørerne!

--
Venlig hilsen | Kind regards | Cordialement
Frank

Allan Vebel (17-12-2005)
Kommentar
Fra : Allan Vebel


Dato : 17-12-05 03:46

Frank Olieu skrev:

> Jeg prøvede ellers at søge efter "rollover" på html-faq,
> uden held!

Søgeren kan kun finde de ord der står på siden, men
hvis det er der der søges på, må det jo flettes ind på en
eller anden måde.

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk



Johnny Winther Ronne~ (17-12-2005)
Kommentar
Fra : Johnny Winther Ronne~


Dato : 17-12-05 15:32

Frank Olieu wrote:
> Såvidt jeg forstår, bruger du
> DW (det er *også* lidt belastende, i øvrigt ;))...
>
> DWs rollovers laves mig bekendt i javascript, og det er som regel
> unødvendigt, da de også kan laves i ren CSS.
> Men eftersom DW ikke er særlig god til at håndtere CSS, skal du nok
> være forberedt på at kode det manuelt (som i det hele taget
> anbefales, også til HTML). Heldigvis er "code view" i DW ganske
> brugbar som editor...
>

Det er hvis også et "standard svar" i webdesign grupperne.

Faktum er at der er gjort et stort arbejde for at gøre DW ikke blot standard
overholdende i forhold til HTML og CSS men også i forhold til WCAG1 med MX
versionen var det mål stort set opfyldt. Jeg har afprøvet MX versionen og
den har en rigtig god editor og i wysiwyg er der flere elegante løsninger på
korrekt brug af atrributter. Det svageste punkt er, at den er svær at
konfigurere således, at den bruger CSS, men den kan altså godt.

Det samme gælder for øvrigt for FP 2003, som har fået et brag af en editor,
med fuld syntaks understøttelse både for HTML, CSS og JavaScript og bedre
endnu, den har fået autofuldførelse i alle tre dele. FP kan ligeledes
konfigureres til at lave valide koder, bruge korrekt doctype med mere, men
så dybt har jeg ikke afprøvet den.

Mens tidligere versioner generede elendig og svært ugennemsigtig kode, ja
der var kritikken berettiget. Når vi i dag ser den slags kode, så er det
helt sikkert klippe klistre kode, der er hentet fra mange kilder og det kan
man ikke klandre hverken DW eller FP for.

Nogen gange gentages fordomme så tit, at de bliver til lov. Men det gør dem
ikke nødvendigvis sande

Med venlig hilsen
Johnny Winther Ronnenberg



Erik Ginnerskov (17-12-2005)
Kommentar
Fra : Erik Ginnerskov


Dato : 17-12-05 01:55

Thomas Christensen wrote:

> Mit første problem er, at min nye side:
> http://www.vmcdesign.dk/vmc.asp

> Jeg vil gerne have, at kun højre side skal kunne
> scrolles, dvs, at den venstre del med menupunkterne og logo
> forbliver klar til den, som kikker siden - kan dette lade sig
> gøre og i så fald hvordan?????

Er det sådan noget som dette, du er ude efter:

http://hjemmesideskolen.dk/html/testsider/fixed.asp

--
Med venlig hilsen
Erik Ginnerskov
http://hjemmesideskolen.dk - http://ginnerskov.dk
http://html-faq.dk/



Thomas Christensen (21-12-2005)
Kommentar
Fra : Thomas Christensen


Dato : 21-12-05 00:33

Meget smukt arbejde - nemlig, det er lige det jeg er ude
efter!!!!
- men hvordan???
mvh
Thomas

Erik Ginnerskov wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> Thomas Christensen wrote:
>
> > Mit første problem er, at min nye side:
> > http://www.vmcdesign.dk/vmc.asp
>
> > Jeg vil gerne have, at kun højre side skal kunne
> > scrolles, dvs, at den venstre del med menupunkterne og logo
> > forbliver klar til den, som kikker siden - kan dette lade sig
> > gøre og i så fald hvordan?????
>
> Er det sådan noget som dette, du er ude efter:
>
> http://hjemmesideskolen.dk/html/testsider/fixed.asp
>
> --
> Med venlig hilsen
> Erik Ginnerskov
> http://hjemmesideskolen.dk - http://ginnerskov.dk
> http://html-faq.dk/
>
>


--
Vil du lære at kode HTML, XHTML, CSS, SSI, ASP eller ASP.NET?
- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne
KLIK HER! => http://www.html.dk/tutorials

Erik Ginnerskov (21-12-2005)
Kommentar
Fra : Erik Ginnerskov


Dato : 21-12-05 01:20

Thomas Christensen wrote:
> Meget smukt arbejde - nemlig, det er lige det jeg er ude
> efter!!!!
> - men hvordan???

Forklaringen står på siden.

--
Med venlig hilsen
Erik Ginnerskov
http://hjemmesideskolen.dk - http://ginnerskov.dk
http://html-faq.dk/



Thomas Christensen (21-12-2005)
Kommentar
Fra : Thomas Christensen


Dato : 21-12-05 20:33

Rigtig mange tak
mvh
Thomas

Erik Ginnerskov wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> Thomas Christensen wrote:
> > Meget smukt arbejde - nemlig, det er lige det jeg er ude
> > efter!!!!
> > - men hvordan???
>
> Forklaringen står på siden.
>
> --
> Med venlig hilsen
> Erik Ginnerskov
> http://hjemmesideskolen.dk - http://ginnerskov.dk
> http://html-faq.dk/
>
>


--
Vil du lære at kode HTML, XHTML, CSS, SSI, ASP eller ASP.NET?
- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne
KLIK HER! => http://www.html.dk/tutorials

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177560
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408942
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste