popup-vindue
Fra : Gert Simonsen

Dato : 15-12-05 18:47

Hej

Jeg har en side lavet i ASP, som har en session timeout på 20 min.
Jeg vil gerne have en popup eller en form for advarsel, f.eks. efter 19 min.
Er der nogen der kan hjælpe, med et link eller et script?

Hilsen Gert Simonsen

Fra : Jens Peter Karlsen [~

Dato : 15-12-05 20:41

Det kan ikke laves clientside så prøv at spørge i
d.e.i.w.serverside.asp nyhedsgruppen.

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 15-12-05 22:14

Jens Peter Karlsen [FP-MVP] skrev:

> Det kan ikke laves clientside så prøv at spørge i
> d.e.i.w.serverside.asp nyhedsgruppen.

Det kan kun laves som en kombination af clientside og serverside.

Jeg har fx lavet en redigeringsside der kommer med en pop op-
advarsel når der er minutter tilbage af sessiontiden.
Javascriptkoden er baseret på setTimeout, og de værdier der skal
bruges til settimeout genereres af asp.

Det er ikke en sikker metode, fordi en session godt kan fornys i et
andet vindue end det der har en kørende javascripttæller - og så
bliver javascriptet ikke nulstillet. Men det er bedre end ingenting
- de folk der har brugt 25 minutter på at redigere teksten på en
side, og så opdager at den er væk når de forsøger at gemme den,
sætter stor pris på at få en advarsel før timeout.

Følgende kode inkluderes med asp i toppen af alle asp-filer i et
redigeringssystem:

<%
   Dim advanceWarning, wTimeout, eTimeout
advanceWarning = 2
wTimeout = (session.timeout - advanceWarning) * 60000
   eTimeout = (session.timeout) * 60000
%>
<script type="text/javascript">
   window.setTimeout("alert('Advarsel: Din login-session er ved
at løbe ud. Gem dit foreløbige arbejde eller vælg en ny side for at
forny din session.');",<%=wTimeout%>);
   window.setTimeout("alert('Advarsel: Din login-session er
muligvis løbet ud. Hvis du har lavet ændringer der ikke er gemt,
bør du kopiere eller udskrive teksten før du går
videre.');",<%=eTimeout%>);
</script>

Det giver dels en advarsel 2 minutter før (formodet) timeout og
dels en advarsel når timeout er nået (så kan brugeren kopiere
større tekstmængder før han forsøger at poste dem).
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Gert Simonsen

Dato : 15-12-05 23:00

> - de folk der har brugt 25 minutter på at redigere teksten på en
> side, og så opdager at den er væk når de forsøger at gemme den,
> sætter stor pris på at få en advarsel før timeout.
Det er netop det jeg gerne vil undgå....

> Følgende kode inkluderes med asp i toppen af alle asp-filer i et
> redigeringssystem:
Det vil jeg prøve.
Tusind tak Jens, vidste jeg kunne regne med dig

Hilsen Gert Simonsen

Fra : Gert Simonsen

Dato : 16-12-05 08:54

Jens GyldenkærneClausen wrote in
dk.edb.internet.webdesign.clientside:
>    Dim advanceWarning, wTimeout, eTimeout
> advanceWarning = 2
> wTimeout = (session.timeout - advanceWarning) * 60000
>    eTimeout = (session.timeout) * 60000

Hej Jens

Scriptet kører perfekt, tak for det.
Men disse tider kan jeg ikke rigtig finde ud af....?
Er det sekunder, minutter eller hvad?

Hilsen Gert Simonsen

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 16-12-05 11:46

Gert Simonsen skrev:

> Scriptet kører perfekt, tak for det.
> Men disse tider kan jeg ikke rigtig finde ud af....?
> Er det sekunder, minutter eller hvad?

Session.Timeout er i minutter.
Argumentet til setTimeout er i millisekunder.

advanceWarning er så også i minutter.

Konstanten på 60000 bruges for at omregne fra minutter til
millisekunder (1 minut = 60 sekunder = 60000 millisekunder).
--
Jens Gyldenkærne Clausen