|
| Ram på grafikkort Fra : Ulrik |
Dato : 14-12-05 21:57 |
|
Hej,
Hvor meget ram har man brug for på grafikkortet, hvis man kun påtænker
at bruge det til 2D?
Umiddelbart vil jeg sige opløsningen (X x Y) x farvedybden (fx. 24 bit).
Er det korrekt? Har mængden af ram på grafikkortet nogen betydning,
hvis man redigere store billeder med mange layers osv.? Jeg mener nej,
men nogle af mine venner er ikke helt enige!
Mvh
Ulrik
| |
Ulrik Løye (14-12-2005)
| Kommentar Fra : Ulrik Løye |
Dato : 14-12-05 23:06 |
|
"Ulrik" <you.dont@need.it> wrote in message
news:43a08726$0$67259$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
> Hej,
>
> Hvor meget ram har man brug for på grafikkortet, hvis man kun påtænker at
> bruge det til 2D?
> Umiddelbart vil jeg sige opløsningen (X x Y) x farvedybden (fx. 24 bit).
> Er det korrekt? Har mængden af ram på grafikkortet nogen betydning, hvis
> man redigere store billeder med mange layers osv.? Jeg mener nej, men
> nogle af mine venner er ikke helt enige!
>
Din beregningsmetode er korrekt; lad os antage du kører 1600x1200 i 32 bit
farver - der kræver 1600 x 1200 x 32 = 61.440.000bit = 7.680.000 bytes = 7,3
Mb. Dvs. dit grafikkort skal have 8 mb ram.
Formel for 3D er den samme blot skal man gange med 3 da kortet har data
liggende i 3 buffers;
De data som gemmes i grafikkortets hukommelse er ikke de data programmerne
arbejder med - heller ikke grafikprogrammer. Programmer har kun adgang til
den alm. ram.
/u
| |
Ulrik (14-12-2005)
| Kommentar Fra : Ulrik |
Dato : 14-12-05 23:39 |
|
Ulrik Løye wrote:
> "Ulrik" <you.dont@need.it> wrote in message
> news:43a08726$0$67259$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
>
>>Hej,
>>
>>Hvor meget ram har man brug for på grafikkortet, hvis man kun påtænker at
>>bruge det til 2D?
>>Umiddelbart vil jeg sige opløsningen (X x Y) x farvedybden (fx. 24 bit).
>>Er det korrekt? Har mængden af ram på grafikkortet nogen betydning, hvis
>>man redigere store billeder med mange layers osv.? Jeg mener nej, men
>>nogle af mine venner er ikke helt enige!
>>
>
>
> Din beregningsmetode er korrekt; lad os antage du kører 1600x1200 i 32 bit
> farver - der kræver 1600 x 1200 x 32 = 61.440.000bit = 7.680.000 bytes = 7,3
> Mb. Dvs. dit grafikkort skal have 8 mb ram.
>
> Formel for 3D er den samme blot skal man gange med 3 da kortet har data
> liggende i 3 buffers;
>
> De data som gemmes i grafikkortets hukommelse er ikke de data programmerne
> arbejder med - heller ikke grafikprogrammer. Programmer har kun adgang til
> den alm. ram.
>
> /u
>
>
ok. Tak for hjælpen :)
| |
|
|